BMW S1000R (inte RR) - tråden!

Andreas Brink

Medlem
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
2018, Aprilia Tuono Factory 1100
Nu får det bära eller brista. Bokade en demohoj på Lundgrens motor i Avesta. En -15 med båda paketen och 80 mil med servicen gjord. Frågan är när man vågar boka tågbiljett för att köra hem den till Sundbyberg. Ska verkligen bli kul att få köra BMW för första gången och även literhoj!

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Hoj
2015, BMW S1000R
Nu får det bära eller brista. Bokade en demohoj på Lundgrens motor i Avesta. En -15 med båda paketen och 80 mil med servicen gjord. Frågan är när man vågar boka tågbiljett för att köra hem den till Sundbyberg. Ska verkligen bli kul att få köra BMW för första gången och även literhoj!

Grattis!

Jag kör ofta den vägen, du får en del kurvig landsväg till enköping sen lite toppfartsåka ;).

Får man fråga vad prislappen landade på?

Andreas Brink

Medlem
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
Låter bra! Jag tar det nog extremt lugnt då jag är lite rostig efter en tids hojlöshet. Fick pynta 139k ungefär inkl service men fick ett bra pris på larm och montering så jag är nöjd. Beställt ett kapell och ska byta batterier i detectolåset hemma som legat och väntat på ny hoj. Blir nog inte lika mkt mods som på förra hojen. Dock en tailtidy och kanske en liten strålkastarmod som på Hondan.
Själv då? Kört denna länge? Är säsongspremiären nära? :D

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Hoj
2015, BMW S1000R
Låter som ett bra pris, kul med ny hoj! Vad blev det för färg?

Nej, bara kört min ett par hundra mil, lite av det på bana som återförsäljaren bjöd på. Ska bli kul att lära känna hojen ordentligt. Mja, påsk blir dåligt väder sen är det nära.. haf skruvat lite på den i vinter men den är helt redo för säsongen, inväntar en bra premiärdag bara.

Andreas Brink

Medlem
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
Nice, det blev en racing red denna gång. Svart på nästa då troligen, då det stod mellan dessa. Hade varit kul med någon BMW M-sport tricolore färg eller något annat galet. Min Hornet var någon slags monza-blå-metallic. Tyvärr var inte motorn lika pigg som färgen :fyllisar. Nåja, ser ju inte färgen när man kör ändå :yoparty. Gillar dock BMW:s färgval, enkla och inga konstigheter. Har dock inte sett de nya irl.

Skönt att slippa bygga om en massa och att hojen är så himla bra original ljudmässigt osv. På Hondan blev det halva hojkostnaden för att få rätt stuk :va.

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Hoj
Hamamatsu
Är lite osäker, exakt vilket bakdäck sitter vi på? Att det är 190/55ZR-17 Pirelli Diablo Rosso Corsa lyckas jag uttyda, men tänker mig om det är SC, SP eller SP2?

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
SC, SP eller SP2 gäller väl Supercorsa? SP är dual compound dvs mjukare på sidorna och hårdare i mitten. SC har samma hårdhetsgrad rakt igenom. SP2 eller SP v2 är bara en vidareutveckling av SP och ska hålla lite längre.

Själv föredrar jag Supercorsa SC1 i fram och SC2 i bak.

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Hoj
Hamamatsu
SC, SP eller SP2 gäller väl Supercorsa? SP är dual compound dvs mjukare på sidorna och hårdare i mitten. SC har samma hårdhetsgrad rakt igenom. SP2 eller SP v2 är bara en vidareutveckling av SP och ska hålla lite längre.

Själv föredrar jag Supercorsa SC1 i fram och SC2 i bak.

Toppen, tack för ett föredömligt svar!

Om man kikar på Pirellis egna hemsida och svänger förbi Revzilla på Tuben så får jag uppfattningen att Supercorsa SP är mer banorienterat däck (och lagligt på allmän väg), medan Rosso Corsa är mer mot 50/50-hållet.

För mig blir det, om jag fattat detta korrekt, Supercorsa SP, eller SP2 om jag hittar det, för lite mer banfokus.

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Hoj
Jag rekommenderar verkligen min uppsättning för våra breddgrader. Du kommer få ett riktigt bra grepp, speciellt om du sänker till Pirellis egna däcktryck för Supercorsa SC. http://www.pirelli.com/tyre/ww/en/motorcycle/sheet/diablo_supercorsa_sc.html

Jag har kört på SP2 men SC är i närmaste fantastiskt bra. Jag kör inspirerat på gata och kan lita fullt på dessa. SP2 släppte oftare i väta och kyla. Prova en uppsättning! Jag förbrukar två uppsättningar per år @1200 mil och då pendlar jag också till jobbet. Trots det blir det aldrig platt.

Jag har kört på både 190/55/17 och 180/60/17 som är "banversionen" av 190/55. Har några kompisar som provar 200/50 nu men jag får återkomma om skillnaden är motiverad eller om 180/60 är det bästa man kan köra på.

Last edited:

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Hoj
Hamamatsu
Tusen tack för all hjälp! :) :Bugar Då blir det SC1 fram och SC2 bak. Pirellis sida verkar inte funka för mig, har du koll på vilket tryck som gäller för däcket?

Slänger med en annan fundering också, har kikat på ett par sidor men hittar inte SC1 och SC2, vart beställer du ifrån? Förmodar att du kör Wheeler Dealer för dina däckbyten?

Last edited:

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Hoj
1.6 bar bak och 2.0 i fram i kalltryck oavsett dimension.

Jag beställer bättre begagnade bandäck från Trumpet tyres i Storbritannien som gått max några varv på bana och är mest slitna längst ut. Tror jag betalar 120 pund per uppsättning + frakt. Man kan beställa 3 däck för samma fraktkostnad. De finns på Facebook så kontakta Chris där. Vi börjar bli rätt många i mitt gäng som beställer därifrån så vi är välkända. Bäst är att gå ihop med två polare och beställa 6 däck.

Hälsa från min kompis Jon och be dom skicka de bästa däcken till Sverige så får ni fin service :fakta

(Postens utlämningsställen får inte ta emot däck så bästa är att leverera till jobbet om du inte kan vara hemma och vänta annars får du åka till typ Posten Segeltorp.)

Last edited:

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Hoj
Hamamatsu
Fan supertack för alla svar!!! Allt verkar topp och det ska nog inte vara några konstigheter med sidan eller däcken, även om det kan vara lite ovant i början misstänker jag med dessa sulor.

Tack igen, nu blir det åka av som aldrig innan :rock

J_Lillman

Medlem
Gick med
4 Apr 2016
Hoj
Aprilia RS660
Hej.

Ny här på Sporthoj men kommer säker ställa en del frågor och ge kommentarer i denna tråd då, jag precis hämtat min pärla =) en Vit BMW S1000r med båda paketen :rock

Vilken hoj förstår att det är många som kör den nu när man äntligen kört den, har tidigare bara kört XR'n men har alltid haft ögonen på just R'n och den var just "all that I imagined" :)

Men till en fråga till alla er andra R entusiaster vart köper / hittar ni delar till denna ? har hittat lightech, rizzoma osv. men finns säkert någon man missar som har en hel drös med godis till denna model, samt är det någon som har koll på om "suspension travel sensor" eller vad den heter som sitter på RR'n för att övervaka framgaffelns rörelser kan integreras i R'ens DDC system ?

Ride on Ride on :)

Mvh
Lillman

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Hoj
Då kan jag meddela att jag har en uppsättning av Akrapovic SS headers till salu. Nytt och orört. Begagnad Link pipe till originalburken alt. Akrapovic Shorty slip-on + en db-killer ingår. PM'a mig då annonsen ligger på fler ställen.

Andreas Brink

Medlem
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
Var och hämtade pärlan igår. Tog tåget upp till Dalarna och Lundgrens motor i Avesta. Väldigt trevligt folk som jobbar där måste jag säga. Tyvärr var vädret inte på min sida. Det ösregnade och var dimmigt. Visiret immade så jag fick köra med en glipa i lägre farter för att få bort fukten. Allt gick bra dock men jag tyckte hojen verkade varm när jag kom fram. Dricker den kylvätska tro? Såg längre bak i tråden att flera upplevt att den verkar stanna strax under MIN-nivå. Nåja, ska kolla allt imorgon i samband med tvätt. Herregud vad hojen såg ut när jag kom fram :(. Blev bara att åka med rain-mode så jag har inte ens känt på musklerna ännu riktigt. Strilar ner idag med så det blir väl först imorgon fredag som jag får lufta den utan regn på visiret.

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Hoj
Du kan få ett uppdaterat expansionskärl på garantin. Har fått mitt bytt men jag har inte undersökt om det hjälper. Tycker den har luktat lite efter bytet. :näsblod Det är ett välkänt problem på både R och RR och ingenting som är farligt bara irriterande. Du kan vara lugn även om det ligger under nivån.

Önskar dig en trevlig helg! ;)

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...