BMW S1000R (inte RR) - tråden!

Cofra

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Sundsvall
Hoj
S1000R
Är det någon utav er som har testat konvertera framlyktorna till xenon eller led? Det är en utav sakerna jag skulle kunna tänka mig.

Är lite osäker på vad reflektorn tål att belastas med i värmeväg.
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
En dum fråga kanske men ibland i samband med att jag drar in kopplingen, eller släpper ut så känns det som att den tar i någonstans. Jag känner av ett "klonk", eller ett "klick"? Enligt han som utförde 100-milsbesiktningen är detta någonting som är modellspecifikt för cykeln och naturligt?

Hur som, det är påtagligt och känns både när jag drar in kopplingen samt släpper ut, oavsett växel eller varvtal.
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
En dum fråga kanske men ibland i samband med att jag drar in kopplingen, eller släpper ut så känns det som att den tar i någonstans. Jag känner av ett "klonk", eller ett "klick"? Enligt han som utförde 100-milsbesiktningen är detta någonting som är modellspecifikt för cykeln och naturligt?

Hur som, det är påtagligt och känns både när jag drar in kopplingen samt släpper ut, oavsett växel eller varvtal.

Klicket är mikrobrytare för att quickshiftern/Cruise control ska funka som känner av ifall du använder kopplingen eller ej. Precis som man har på bromsen för bromsljusen etc.

Ibland kan det hugga till eller släppa av som att nåt lossnar och det är vad jag förstått det, slirkopplingen. Ingen aning om varför det blir så men det händer då och då.
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Klicket är mikrobrytare för att quickshiftern/Cruise control ska funka som känner av ifall du använder kopplingen eller ej. Precis som man har på bromsen för bromsljusen etc.

Ibland kan det hugga till eller släppa av som att nåt lossnar och det är vad jag förstått det, slirkopplingen. Ingen aning om varför det blir så men det händer då och då.

Tack för svar!

Således är detta fullt normalt? Det är verkligen påtagligt skall sägas, och inte direkt försumbart för egen del. Går det att mildra detta eller får man bara vänja sig? Dessa klick/klonk som jag känner i kopplingshandtaget är rätt rejäla och frekventa tyvärr.
 
Last edited:

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Tack för svar!

Således är detta fullt normalt? Det är verkligen påtagligt skall sägas, och inte direkt försumbart för egen del. Går det att mildra detta eller får man bara vänja sig? Dessa klick/klonk som jag känner i kopplingshandtaget är rätt rejäla och frekventa tyvärr.

Jag kan inte minnas något sådant på min. Om du kommer förbi Skogis i morgon får du jämföra.
 

stockhaus

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Honda CBR600RR
Har börjat kika på att eventuellt införskaffa mig en s1000r, läst lite i tråden att det har varit vissa barnsjukdomar.. hur är 15 års modell?
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Har du aldrig känt att det tar emot lite och sen så släpper det plötsligt? Händer ibland på nerväxlingar i låg fart.


Hm, verkar vanligt förekommande - tack för återkopplingen.

Min gissning är att det är någon form av sensor/brytare till farthållaren som sitter i kopplingen? Det kan inte vara quick shiften tänker jag då sensorn/brytaren till den sitter i pedalen, antar jag?

EDIT

Förefaller som att samma ting sker på S1000RR
http://www.s1000rrforum.com/forum/bmw-s1000rr-general-discussion/1957-clutch-noise.html

EDIT 2

Det är definitivt slirkoppling, därav det mekaniska "klonket". Lösningen var ju rätt enkel tillika :)
 
Last edited:

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Hm, verkar vanligt förekommande - tack för återkopplingen.

Min gissning är att det är någon form av sensor/brytare till farthållaren som sitter i kopplingen? Det kan inte vara quick shiften tänker jag då sensorn/brytaren till den sitter i pedalen, antar jag?

EDIT

Förefaller som att samma ting sker på S1000RR
http://www.s1000rrforum.com/forum/bmw-s1000rr-general-discussion/1957-clutch-noise.html

EDIT 2

Det är definitivt slirkoppling, därav det mekaniska "klonket". Lösningen var ju rätt enkel tillika :)

Det är samma brytare för qs som för Cruise. Om kopplingen används så ska inte qs användas och den deaktiveras om du trycker in kopplingen.
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Är det möjligtvis någon som fått liknande resultat efter tvätt, och framförallt vad kan/bör göras?

IMG_4099.jpg

IMG_4100.jpg

IMG_4101.jpg
 

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Jag använder inte ens avfettning på plasten på min hoj, just för att jag är rädd för såna fläckar.. Vinylglans eller "bumpershine" fixar nog det!
 

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Hur långt kom ni på första bakdäcket? Jag bytte efter ca 600 mil, då var det ordentligt slut. nu har jag kört ca 860 mil och framdäcket är fortfarande ok!
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Hur långt kom ni på första bakdäcket? Jag bytte efter ca 600 mil, då var det ordentligt slut. nu har jag kört ca 860 mil och framdäcket är fortfarande ok!

Ett bakdäck per säsong. Snittar 400-500mil per år och ett framdäck brukar räcka 2 år innan det blivit för spetsigt. Bakdäcket brukar bli platt och framdäcket spetsigt.
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top