BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
View attachment 371887View attachment 371888

Idag blev det ett besök i garaget.
Najning av tjocka greppen, bytt ut lite torx mot insex..
Tyskarna verkar gilla torx, sitter på hela hojen... grrr!
Putsade givetvis lite också, som alltid.
Nu letar man hela tiden efter saker att förbättra och putsa på för att få umgås med sin BMW S1000RR. :p

Snyggt! Får lite dåligt samvete, har inte pysslat om hojen sedan jag kom tillbaka från Sachsen. Dags att lägga lite tid i helgen kanske...

Tob3

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Hoj
BMW S1000RR 2011 Superbike
Om inte jag minns fel är det väganpassad Öhlins som sitter på original och inte race?
Rätta mig om jag har fel... Tror man får byta ut det ändå om man ska köra på bana eller tävla..

Mään, hade du köpt en Aprilia RSV 4 Factory så sitter det ju Öhlins orginal:D

Ser gött ut, Grattis:tummenupp

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Porrigt! Är det helt kit? Eller TTX + styrdämpare? Oavsett riktigt tjusigt! :) Kör så det ryker.

Gaffel, stötdämpare och styrdämpare. I ett plötsligt infall av patriotism tyckte jag att jag ska köra svenskt! :)

Mään, hade du köpt en Aprilia RSV 4 Factory så sitter det ju Öhlins orginal:D

Ser gött ut, Grattis:tummenupp

Jag tyckte det var besvärligt att köpa en hel hoj för att få tag på fjädringen och flytta den till BMW:n. Åka Aprilia går ju inte! :7peta Jag hade iofs inte haft något emot att låna APRC-kittet också, det verkar ju vara bra grejer!

Slutligen en fråga till tråden; finns det något sätt att bli av med katten men behålla samma ljudnivå som original? Ett sätt vore ju om man kan få tag på HP4:ans ljuddämpare men med mellanrör utan katt.

Last edited:

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Konstigt om hojen har för mycket effekt för att vara avställd:va
Försäkringsbolagen gör som de vill, så tyvärr kan du nog inget göra. Läskigt om fler och fler bolag inte vill försäkra sporthojar...
- Ja, det är lite knepigt. En avställd hoj har ju i princip och i praktiken NOLL hästkrafter.

Tob3

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Hoj
Servicefråga:

Jag har haft en del metallspån på skruven till oljetråget som man lossar när man byter olja.
Är det oacceptabelt att det ska ligga spån på den (magneten) eller är det vanligt.
Är det någon annan som tänkt på detta vid oljebyte?
Det är inga stora bitar, bara små små flis.
Räcker för att göra mig orolig.

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Servicefråga:

Jag har haft en del metallspån på skruven till oljetråget som man lossar när man byter olja.
Är det oacceptabelt att det ska ligga spån på den (magneten) eller är det vanligt.
Är det någon annan som tänkt på detta vid oljebyte?
Det är inga stora bitar, bara små små flis.
Räcker för att göra mig orolig.

- Om det är små små flisor så kommer de väl från växellådan. Dreven, med sina tandkopplingar, lever ju ett ganska hårt liv då skyfflas in i varandra ganska bryskt.
Jag skulle kunna tänka mig att det du ser är normalt "banåkningsslitage"...........enligt min oprofessionella bedömning.

Tob3

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Hoj
- Om det är små små flisor så kommer de väl från växellådan. Dreven, med sina tandkopplingar, lever ju ett ganska hårt liv då skyfflas in i varandra ganska bryskt.
Jag skulle kunna tänka mig att det du ser är normalt "banåkningsslitage"...........enligt min oprofessionella bedömning.

Jag har hört att det är olika drev i växellådan på 2010 och 2011 jämfört med sena 2011 och 2012 modeller.
Sena 2011 och 2012 ska ha bättre drev som håller längre.
När bör man i så fall renovera och byta drev i växellådan tro?

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Var bara menat som skoj, lite tjafs sent på kvällen:) Har inte Aprilia-Öhlins orginal på min hoj heller...

Om inte jag minns fel är det väganpassad Öhlins som sitter på original och inte race?
Rätta mig om jag har fel... Tror man får byta ut det ändå om man ska köra på bana eller tävla..

Peter 11

Peter
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
RD
Jag har hört att det är olika drev i växellådan på 2010 och 2011 jämfört med sena 2011 och 2012 modeller.

Hejsan
Vi har samma problem,körde runt 600 mil i fjol och i våras på bana ( ERF och lite träning) och
i samband med att rickracken gick sönder så passades det på att bytas drev samtidigt.
Det var tydligen hög tid då 3 o 4 ans drev var rejält slitna. För hård ythärdning sägs vara felet,men skall vara
åtgärdat på -12:eek:rna.
Nu när jag pratat med fler som tävlar med 10-11:eek:r så verkar det vara så att alla bytt dessa drev minst 1 gång...

Efter renoveringen körde vi 1 träning och ERF:et på G-åsen med oljebyte efter vardera körning och efter långloppet så tyckte jag att jag redan ser rester av dreven redan,liknar nästan små smala nålar på oljepluggen.
Vi skall ha fått de nya dreven men jag undrar jag..

Mvh Peter BRL 11 ERF

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR

Om det handlar om små spån, nästan som små "stickor" som sitter på pluggen så är det normalt, speciellt när hojarna är nya. Det är därför magneten sitter där. Men slarva inte med olje- och filterbyten.

Normalt byter du inte förens du märker att något är fel. Om du rejsar med hojen så kan du förebygga problem och kolla status om du river den under vintern, men den borde hålla x antal 1000 mil enligt mig.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Hejsan
Vi har samma problem,körde runt 600 mil i fjol och i våras på bana ( ERF och lite träning) och
i samband med att rickracken gick sönder så passades det på att bytas drev samtidigt.
Det var tydligen hög tid då 3 o 4 ans drev var rejält slitna. För hård ythärdning sägs vara felet,men skall vara
åtgärdat på -12:eek:rna.
Nu när jag pratat med fler som tävlar med 10-11:eek:r så verkar det vara så att alla bytt dessa drev minst 1 gång...

Efter renoveringen körde vi 1 träning och ERF:et på G-åsen med oljebyte efter vardera körning och efter långloppet så tyckte jag att jag redan ser rester av dreven redan,liknar nästan små smala nålar på oljepluggen.
Vi skall ha fått de nya dreven men jag undrar jag..

Mvh Peter BRL 11 ERF

Hmm, 600 mil är inte någon merit direkt. Berätta gärna mer om detta efter att du kollat dreven nästa gång...

Edit: Backman - har du några erfarenheter gällande lådan?

Last edited:

Tob3

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Hoj
Hmm, 600 mil är inte någon merit direkt. Berätta gärna mer om detta efter att du kollat dreven nästa gång...

Edit: Backman - har du några erfarenheter gällande lådan?

Min första BMW S1000RR 2010 har haft en hel del spån vid varje oljebyte och den har gått ca 500 mil.
Min nya som är 2011 hade knappt några spån alls vid oljebyte, det ska vara en sen 2011 och ska ha samma drev som 2012. Låter som en dyr historia om de ska byta drev.. :/

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Hoj
BMW S1000RR -11
Nja, på 10an som gått 1,5 säsong såg dreven i lådan ut som nya.. Men vet att vissa haft problem.
Är man orolig är billigaste försäkringen att byta QS så sliter du garanterat mindre på lådan :)

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Nja, på 10an som gått 1,5 säsong såg dreven i lådan ut som nya.. Men vet att vissa haft problem.
Är man orolig är billigaste försäkringen att byta QS så sliter du garanterat mindre på lådan :)

Känner man när man kör om quickshiftern fungerar smidigt? Min växlar hur fint som helst...

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Min första BMW S1000RR 2010 har haft en hel del spån vid varje oljebyte och den har gått ca 500 mil.
Min nya som är 2011 hade knappt några spån alls vid oljebyte, det ska vara en sen 2011 och ska ha samma drev som 2012. Låter som en dyr historia om de ska byta drev.. :/

Håller med, men att det finns lite fint spån på pluggen är inget konstigt. Det har jag haft på alla hojar tidigare.
Om det nu visar sig att lådorna rasar inom 1000 mil, eller inom 2000 också för den delen, så skulle jag vända mig till BMW o hävda garanti. De har varit generösa hittills vad jag hört.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept