BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Tob3

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Alingsås
Hoj
BMW S1000RR 2011 Superbike
Upptäckte i helgen att batteriet flatline;at och inga av mina återupplivnings försök har hjälpt. Så det är dags för ett nytt batteri.
Så frågan till er är, är det någon av er som kör med nån form av lättviktsbatteri, typ Lithium?
Och följdfrågan blir, fungerar det utan problem?

Hade det på min förra hoj (Shorai), dock inte helt utan bekymmer. Med det batteriet fick jag felkoder på sekundära injektorerna. Dock så gick hojen bra ändå. Men det var förstås ett orosmoment att behöva åka runt med felkoder i displayen. Orosmomentet var såpass stort att jag plockade tillbaks original igen.

Jag har använt ett "Super B" batteri sedan i somras, fungerat utan problem.
Det är riktig "high end" batteri, se länk!
Fungerar bra med vanlig C-tek laddare, inga problem. Riktigt lätt dessutom.

http://www.allmotorservice.se/gallery_40.html

Jag har även använt mig av Alpha Racings batteri, det fungerade också bra.
Dock lite tyngre, pris tror jag var ungefär samma.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Bandag för BMW S1000RR-tråden - Nuläget 130227

Uppföljningsmöte skall tas med BMW Sverige för att berätta hur evenemanget kommer se ut i slutskedet!
En "prototyp" till tröja för eventet har tagits fram som kommer visas för samarbetspartner och tilltänkta sponsorer.
Peter Lindén har sagt ja till att medverka under bandagarna som föreläsare och mentor. Får vi se honom på en S1000RR kanske? :)
Uppslutningen ser bra ut! 41 man här på tråden och 32 st har mailat in uppgifter för utskick när det är dags för mer detaljerad info samt delbetalning.
De riktade pm:en har nu gått ut till alla registrerade S1000RR-ägare på SH. Ett fåtal deltagare med andra märken än S1000RR kommer vara med i form av instruktörer, banarrangörerna osv. Vi har dock plats för 40-50 S1000RR minst och det verkar som det blir så många.

OBS: Ni som läser detta kan pm:a mig (Peter Pan) redan nu med 1. Namn 2. Nick på SH 3. Epostadress. Alla som anmäler sig på tråden får en veckas förtur/ jag håller platser när väl stora utskicket går ut och det är dags att anmäla sig o betala. Men en del anmälda i detta inlägg har inte pm/mailat ovan och det håller på att bli fullt! :fakta :banana

PM:en och mail rullar som sagt in - ca 32 st redan Det ser riktigt bra ut!

Skriv upp er nedan om ni är seriöst intresserade av en bandag med S1000RR som tema. Det är inte bindande men seriöst intresse skall finnas. Alla med S1000RR är välkomna!

UPPLÄGG:
Gelleråsen 13-14 augusti i samarbete med Cashback Racing. Allt spikat o klart!
Alla S1000RR ägare kan delta oavsett vana av bankörning.
Transponder till 30 förare finns tillgängligt. (Flera vet jag har Laptimers så det kommer räcka långt)
2 dagar, ink grillning och föreläsningar relaterat till S1000RR under dagarna.
Niklas Cajback och Mats Backman från Pro Superbike, Peter Lindén samt flera vassa förare på plats för med råd om körteknik, utrustning och spårval.
Däckservice och tillbehör från Apha Racing till S1000RR på plats via Bactor (Backman racing).
Möjligt till sprintrace utreds.
MERVÄRDE - dvs föreläsare, instruktörer, mekaniker/råd och tävlingsförare med erfarenhet på S1000RR som kan hjälpa både de som är första gången på bana o de som är Melandri-wannabee. Föreläsare blir Peter Lindén, jag själv när det gäller att bygga om från gata till bana och vi inväntar även fler förslag på föreläsare från samarbetspartners.

Pris blir 2500 kr för 2 dagar, inkl grillning, föreläsningar mm. Anmälningsavgift 1000 kr när det är dags.

Leta upp senaste svaret på detta inlägg, skriv in ditt nick i listan nedan, klipp bort "Quote" före o efter denna text i ditt svar så all text blir kvar.

Mvh Peter

1. Peter Pan.........................KLAR
2. Tob3
3. Weber
4. Galne Dansken
5. S.an.d.m.a.n.
6. 2hjulkul ...........................KLAR
7. Capoeira-R1
8. Bo Backman
9. Björn Enghag
10.Try .................................KLAR
11.Micke "Hilding"
12.MickeR ............................KLAR
13.Captain slow
14.Rootofevil
15.#21
16.Mats Backman
17. The Knight ......................KLAR
18. Molzzon
19. Yusse
20.Dfused
21.Zacke
22.Andre_A
23.TeddyTwoFace
24.Zebbh
25.TV
26.Michey ...........................KLAR
27.asg888
28.John
29.Kent
30.Thomas
31.PeBro
32.Iridium
33.Killersnail
34.Niohundrasexton ..............KLAR
35.Cadludde ........................KLAR
36 PXX
37.Neonman
38.Hultqvist ........................KLAR
39.Zebbh
40.maz-ze
41.K.Lundqvist
42.
43.
44.
45.
46.
47.
48.
49.
50.
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Nu rullar bahjulet som jag vet inte vad igen och bromsarna är kollade. Good times.
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Nu rullar bahjulet som jag vet inte vad igen och bromsarna är kollade. Good times.

Om man snurrar framhjulet när hojen står på depåstöd, är det normalt att framhjulet bara snurrar ca 1 varv innan det stannar eller borde jag också plocka ur hjulaxeln och smörja upp allt ordentligt?

Mvh /Try
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Om man snurrar framhjulet när hojen står på depåstöd, är det normalt att framhjulet bara snurrar ca 1 varv innan det stannar eller borde jag också plocka ur hjulaxeln och smörja upp allt ordentligt?

Mvh /Try

Ett varv tycker jag räcker gott och väl. Mitt bakhjul rullade inte en cm när jag försökte snurra på det, det tyckte jag var i minsta laget :)

Tycker du att det är i minsta laget kan du alltid prova att bända isär bromsbeläggen och sedan snurra hjulet. Då borde hjulet snurra åtminstone några varv om allt är som det ska. Kan också vara värt att kolla så att hjullagren är i ordning när du ändå håller på; en hand på däckets ovansida och en på undersidan och försök sedan vicka på hjulet. Känner du ett glapp kan hjullagren vara slitna och bör bytas.

Visade sig att upphängningen på bromsoket kärvade lite så trots att det inre bromsbelägget var så öppet det bara gick (kolven helt i botten) så låg belägget mot skivan. Lite lirkande så slutade bakhjulet nästan aldrig att snurra :)
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Ett varv tycker jag räcker gott och väl. Mitt bakhjul rullade inte en cm när jag försökte snurra på det, det tyckte jag var i minsta laget :)

Tycker du att det är i minsta laget kan du alltid prova att bända isär bromsbeläggen och sedan snurra hjulet. Då borde hjulet snurra åtminstone några varv om allt är som det ska. Kan också vara värt att kolla så att hjullagren är i ordning när du ändå håller på; en hand på däckets ovansida och en på undersidan och försök sedan vicka på hjulet. Känner du ett glapp kan hjullagren vara slitna och bör bytas.

Visade sig att upphängningen på bromsoket kärvade lite så trots att det inre bromsbelägget var så öppet det bara gick (kolven helt i botten) så låg belägget mot skivan. Lite lirkande så slutade bakhjulet nästan aldrig att snurra :)

Kände faktiskt på hjullagrerna och allt verkar vara i sin ordning, kanske ska släppa lite på hjulaxeln för att se om det snurrar lättare. Drog inte den med momentnyckel utan gick på känsla och utseende (så att hjulaxeln är i nivå med infräsningen på gaffelbenet)

Med vänlig hälsning, Try
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Bandag för BMW S1000RR-tråden - Nuläget 130306

Uppföljningsmöte skall tas med BMW Sverige för att berätta hur evenemanget kommer se ut i slutskedet!
En "prototyp" till tröja för eventet har tagits fram som kommer visas för samarbetspartner och tilltänkta sponsorer.
Peter Lindén har sagt ja till att medverka under bandagarna som föreläsare och mentor. Får vi se honom på en S1000RR kanske? :)
Uppslutningen ser bra ut! 41 man här på tråden och 32 st har mailat in uppgifter för utskick när det är dags för mer detaljerad info samt delbetalning.
De riktade pm:en har nu gått ut till alla registrerade S1000RR-ägare på SH. Ett fåtal deltagare med andra märken än S1000RR kommer vara med i form av instruktörer, banarrangörerna osv. Vi har dock plats för 40-50 S1000RR minst och det verkar som det blir så många.

OBS: Ni som läser detta kan pm:a mig (Peter Pan) redan nu med 1. Namn 2. Nick på SH 3. Epostadress. Alla som anmäler sig på tråden får en veckas förtur/ jag håller platser när väl stora utskicket går ut och det är dags att anmäla sig o betala. Men en del anmälda i detta inlägg har inte pm/mailat ovan och det håller på att bli fullt! :fakta :banana

PM:en och mail rullar som sagt in - ca 34 st redan Det ser riktigt bra ut!

Skriv upp er nedan om ni är seriöst intresserade av en bandag med S1000RR som tema. Det är inte bindande men seriöst intresse skall finnas. Alla med S1000RR är välkomna!

UPPLÄGG:
Gelleråsen 13-14 augusti i samarbete med Cashback Racing. Allt spikat o klart!
Alla S1000RR ägare kan delta oavsett vana av bankörning.
Transponder till 30 förare finns tillgängligt. (Flera vet jag har Laptimers så det kommer räcka långt)
2 dagar, ink grillning och föreläsningar relaterat till S1000RR under dagarna.
Niklas Cajback och Mats Backman från Pro Superbike, Peter Lindén samt flera vassa förare på plats för med råd om körteknik, utrustning och spårval.
Däckservice och tillbehör från Apha Racing till S1000RR på plats via Bactor (Backman racing).
Möjligt till sprintrace utreds.
MERVÄRDE - dvs föreläsare, instruktörer, mekaniker/råd och tävlingsförare med erfarenhet på S1000RR som kan hjälpa både de som är första gången på bana o de som är Melandri-wannabee. Föreläsare blir Peter Lindén, jag själv när det gäller att bygga om från gata till bana och vi inväntar även fler förslag på föreläsare från samarbetspartners.

Pris blir 2500 kr för 2 dagar, inkl grillning, föreläsningar mm. Anmälningsavgift 1000 kr när det är dags.

Leta upp senaste svaret på detta inlägg, skriv in ditt nick i listan nedan, klipp bort "Quote" före o efter denna text i ditt svar så all text blir kvar.

Mvh Peter

1. Peter Pan.........................KLAR
2. Tob3
3. Weber.............................KLAR :tummenupp
4. Galne Dansken
5. S.an.d.m.a.n.
6. 2hjulkul ...........................KLAR
7. Capoeira-R1......................KLAR :tummenupp
8. Bo Backman
9. Björn Enghag
10.Try .................................KLAR
11.Micke "Hilding"
12.MickeR ............................KLAR
13.Captain slow
14.Rootofevil
15.#21
16.Mats Backman
17. The Knight ......................KLAR
18. Molzzon...........................KLAR :yoparty
19. Yusse
20.Dfused
21.Zacke
22.Andre_A
23.TeddyTwoFace
24.Zebbh
25.TV
26.Michey ...........................KLAR :tummenupp
27.asg888
28.John
29.Kent
30.Thomas
31.PeBro..............................KLAR :banana
32.Iridium
33.Killersnail
34.Niohundrasexton ..............KLAR
35.Cadludde ........................KLAR
36 PXX................................KLAR :tummenupp
37.Neonman.........................KLAR :tummenupp
38.Hultqvist ........................KLAR
39.Zebbh
40.maz-ze...........................KLAR :yoparty
41.K.Lundqvist
42. dabringer.......................KLAR :rofl
43.
44.
45.
46.
47.
48.
49.
50.
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Kände faktiskt på hjullagrerna och allt verkar vara i sin ordning, kanske ska släppa lite på hjulaxeln för att se om det snurrar lättare. Drog inte den med momentnyckel utan gick på känsla och utseende (så att hjulaxeln är i nivå med infräsningen på gaffelbenet)

Med vänlig hälsning, Try

Framaxeln ska man väl bara dra hälften av bakaxeln, dvs. 50nm? Inte så hårt alltså...

Jag har börjat använda momentnyckel för första gången i mitt liv, tyckte alltid tidigare att det var lite frökenaktigt då en riktig man drar åt allt så hårt han kan och sedan ytterligare en kvarts varv för säkerhetsskull, och de flesta momenten är betydligt lättare än jag trodde. Framaxeln är ju iofs säkrad av bultarna på gaffelbenen så just där är välmliten fara att något ska gå fel.

Jag tog bort hela skylthållaren och passagerarfotpinnarna idag för första gången. Jeflar vad räjsigt det ser ut nu! Kapade minst en sekund på alla personliga rekord redan i garaget! :)
 

Michey

VetInteVadJagSkaSkrivaHär
Gick med
21 May 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Nån gammal skräphög..
Bandag för BMW S1000RR-tråden - Nuläget 130304

Uppföljningsmöte skall tas med BMW Sverige för att berätta hur evenemanget kommer se ut i slutskedet!
En "prototyp" till tröja för eventet har tagits fram som kommer visas för samarbetspartner och tilltänkta sponsorer.

ETC.

Peter! Jag vill också ha en tumme upp på min "KLAR"! :arsele
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
HP Titanium Exhaust System

Jag hade helt missat att HP4:ans Akrapovic finns som helsystem till vanliga S1000RR också och fullt gatlegalt med db-eater och katalysator.

Eftersom HP4:an ska ha samma effekt som den vanliga hojen är jag osäker på vad fördelen är förutom viktbesparingen. Det enda priset jag sett var väldigt nära 3K dollar, inte direkt billigt alltså.

http://www.bmwmotorcycles.com/us/en...aceparts.html&prm_action=&notrack=1&notrack=1
 

Zebbh

woop woop
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Katrineholm
Hoj
Kawasaki ZX10R 2011 BMW S1000RR 2011 Yamaha YZF R1 2009 Suzuki GSXR 600 2009
318950_10151152839079220_1970322442_n.jpg
Nästan samma som HP4ans :hihi
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top