BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Paket från tomten idag!

image.jpg


Och en annan tomte kom med ett annat paket!!

image.jpg
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Bandag för BMW S1000RR-tråden - Nuläget 130227

Uppföljningsmöte skall tas med BMW Sverige för att berätta hur evenemanget kommer se ut i slutskedet!
En "prototyp" till tröja för eventet har tagits fram som kommer visas för samarbetspartner och tilltänkta sponsorer.
Peter Lindén har sagt ja till att medverka under bandagarna som föreläsare och mentor. Får vi se honom på en S1000RR kanske? :)
Uppslutningen ser bra ut! 41 man här på tråden och 32 st har mailat in uppgifter för utskick när det är dags för mer detaljerad info samt delbetalning.
De riktade pm:en har nu gått ut till alla registrerade S1000RR-ägare på SH. Ett fåtal deltagare med andra märken än S1000RR kommer vara med i form av instruktörer, banarrangörerna osv. Vi har dock plats för 40-50 S1000RR minst och det verkar som det blir så många.

OBS: Ni som läser detta kan pm:a mig (Peter Pan) redan nu med 1. Namn 2. Nick på SH 3. Epostadress. Alla som anmäler sig på tråden får en veckas förtur/ jag håller platser när väl stora utskicket går ut och det är dags att anmäla sig o betala. Men en del anmälda i detta inlägg har inte pm/mailat ovan och det håller på att bli fullt! :fakta :banana

PM:en och mail rullar som sagt in - ca 32 st redan Det ser riktigt bra ut!

Skriv upp er nedan om ni är seriöst intresserade av en bandag med S1000RR som tema. Det är inte bindande men seriöst intresse skall finnas. Alla med S1000RR är välkomna!

UPPLÄGG:
Gelleråsen 13-14 augusti i samarbete med Cashback Racing. Allt spikat o klart!
Alla S1000RR ägare kan delta oavsett vana av bankörning.
Transponder till 30 förare finns tillgängligt. (Flera vet jag har Laptimers så det kommer räcka långt)
2 dagar, ink grillning och föreläsningar relaterat till S1000RR under dagarna.
Niklas Cajback och Mats Backman från Pro Superbike, Peter Lindén samt flera vassa förare på plats för med råd om körteknik, utrustning och spårval.
Däckservice och tillbehör från Apha Racing till S1000RR på plats via Bactor (Backman racing).
Möjligt till sprintrace utreds.
MERVÄRDE - dvs föreläsare, instruktörer, mekaniker/råd och tävlingsförare med erfarenhet på S1000RR som kan hjälpa både de som är första gången på bana o de som är Melandri-wannabee. Föreläsare blir Peter Lindén, jag själv när det gäller att bygga om från gata till bana och vi inväntar även fler förslag på föreläsare från samarbetspartners.

Pris blir 2500 kr för 2 dagar, inkl grillning, föreläsningar mm. Anmälningsavgift 1000 kr när det är dags.

Leta upp senaste svaret på detta inlägg, skriv in ditt nick i listan nedan, klipp bort "Quote" före o efter denna text i ditt svar så all text blir kvar.

Mvh Peter

1. Peter Pan
2. Tob3
3. Weber
4. Galne Dansken
5. S.an.d.m.a.n.
6. 2hjulkul
7. Capoeira-R1
8. Bo Backman
9. Björn Enghag
10.Try
11.Micke "Hilding"
12.MickeR---------------Bekräftad
13.Captain slow
14.Rootofevil
15.#21
16.Mats Backman
17. The Knight
18. Molzzon
19. Yusse
20.Dfused
21.Zacke
22.Andre_A
23.TeddyTwoFace
24.Zebbh
25.TV
26.Michey
27.asg888
28.John
29.Kent
30.Thomas
31.PeBro
32.Iridium
33.Killersnail
34.Niohundrasexton
35.Cadludde
36 PXX
37.Neonman
38.Hultqvist
39.Zebbh
40.maz-ze
41.K.Lundqvist
42.
43.
44.
45.
46.
47.
48.
49.
50.
 

2hjulkul

---o7o
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Stockholm
Har beslutat mig för att testa raceväxlat när mina Attack Performance kommer..
Ni som har dem, något att tänka på vid montering/justering?
Kommer att köra originalkåpa/avgas till att börja med.
Har en -12:a om det spelar roll?

När mina kom så satt allt ihop och var bara att montera. Inga justeringar behövdes ens! Behövde inte ens justera längden på bromspumpen :tummenupp
Senare ändrade jag länden på växelspaken bara...
Det hände en gång att skruven som håller fast växelpedalen gängade ur lite så det glappade i sidled. Så känna på skruvförbanden kan ju vara ett tips. På den punkten slarvade jag :rodnar
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
En liten fråga till dig nu när jag såg att du har köpt klossar. Vilka klossar är de optimala för original skiva och bromsok ( enbart för bana)

Det beror på... :)

Jag tror inte det finns något universiellt svar som gäller för allt och alla, alla har olika uppfattning om pris, bromsverkan, känsla i handtaget, hur mycket de sliter på skivorna, hur länge de håller osv. Egentligen tycker jag originalbeläggen har funkat rätt bra men jag ville prova något nytt också, nyfiken som jag är...

Jag googlade lite och hittade bara positivt om de jag köpte, CL Braking C60 (hette tidigare Carbon Lorraine, C60 ersätter de tidigare C59), så jag tänkte att provar de. Det enda något negativa jag läste var att de kan slita lite mer på skivorna men eftersom jag köpt tjockare skivor så tänkte jag att de skulle få göra skäl för pengarna. S.a.n.d.m.a.n. här i tråden kör också på de här beläggen och är nöjd med de.

Hade jag haft råd hade jag provat Brembo Z04-belägg men då de kostar 200 euro per ok och tyckte jag det var i svettigaste laget för en uppsättning belägg och de tror jag inte är avsedda för originalskivorna. SBS verkar också ha bra belägg som får bra omdömen men jag tänkte börja med CL Braking och sedan får vi se vad jag provar härnäst, jag har bara haft originalbelägg tidigare.

Ett tips: se till att plattan på beläggen, alltså den delen som inte utgörs av själva materialet som bromsar, är 4.5mm tjockt. De tidigaste eftermarknadsbeläggen hade tydligen tunnare material och då finns det en liten risk att beläggen kan ramla ur oken vilket ju för bromsverkan säkert inte är optimalt :)

För några sidor sedan var det någon som la in ett urklipp från ett tyskt test som innehöll en del matnyttig info, det verkade främst vara inriktat på gatåkning dock.
 
Last edited:

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
- Fan oxå! Tappade nyss en gammal amalgamlagning ur en kindtand. Det är risk för rotfyllning och då blir det ingen styrdämpare från Öhlin.
Tänk att en rotfyllning kostar en styrdämpare !! :gnissla
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Vad blev det för utväxling till sist?
Angående de tomtar som besökte dig. De egentliga namnet på dem är väl tyskar:fakta:D
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Vad blev det för utväxling till sist?
Angående de tomtar som besökte dig. De egentliga namnet på dem är väl tyskar:fakta:D

Det blev 16/43 tillslut. Ska försöka komma iväg och montera och måtta in det imorgon.

Och de får vara och kallas vad de vill så länge de kommer med paket från alpha :)
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
BMW S1000RR-trådens bandagar: Nu har info- och betalmail gått ut till anmälda!

Nu har mailet gått ut om anmälningsavgift mm till alla som anmält sig med namn och epostadress till mig gällande bandagarna 13-14 augusti.

Om du hör till det gäng som är listade här på tråden men inte fått mailet så pm:a/ maila mig snarast så skall du få informationen också!

Nu kör vi! :tummenupp
 

yusse

hej på alla
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
S1000RR BMW 2011
Det beror på... :)

Jag tror inte det finns något universiellt svar som gäller för allt och alla, alla har olika uppfattning om pris, bromsverkan, känsla i handtaget, hur mycket de sliter på skivorna, hur länge de håller osv. Egentligen tycker jag originalbeläggen har funkat rätt bra men jag ville prova något nytt också, nyfiken som jag är...

Jag googlade lite och hittade bara positivt om de jag köpte, CL Braking C60 (hette tidigare Carbon Lorraine, C60 ersätter de tidigare C59), så jag tänkte att provar de. Det enda något negativa jag läste var att de kan slita lite mer på skivorna men eftersom jag köpt tjockare skivor så tänkte jag att de skulle få göra skäl för pengarna. S.a.n.d.m.a.n. här i tråden kör också på de här beläggen och är nöjd med de.

Hade jag haft råd hade jag provat Brembo Z04-belägg men då de kostar 200 euro per ok och tyckte jag det var i svettigaste laget för en uppsättning belägg och de tror jag inte är avsedda för originalskivorna. SBS verkar också ha bra belägg som får bra omdömen men jag tänkte börja med CL Braking och sedan får vi se vad jag provar härnäst, jag har bara haft originalbelägg tidigare.

Ett tips: se till att plattan på beläggen, alltså den delen som inte utgörs av själva materialet som bromsar, är 4.5mm tjockt. De tidigaste eftermarknadsbeläggen hade tydligen tunnare material och då finns det en liten risk att beläggen kan ramla ur oken vilket ju för bromsverkan säkert inte är optimalt :)

För några sidor sedan var det någon som la in ett urklipp från ett tyskt test som innehöll en del matnyttig info, det verkade främst vara inriktat på gatåkning dock.


Tack för det sköna svar ;))))
 

Michey

VetInteVadJagSkaSkrivaHär
Gick med
21 May 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Nån gammal skräphög..
En liten fråga till dig nu när jag såg att du har köpt klossar. Vilka klossar är de optimala för original skiva och bromsok ( enbart för bana)

Jag köpte EBC GPFA604/4HH och slängde på, dessa är väl avsedda för bana vilket märks innan dom blir varma.
Tyckte att bromsverkan var bra original, men nu är det riktigt bra bett i dom.:tummenupp

Dessutom till överkomligt pris!

Cheers.
 

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Sigtuna
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
När mina kom så satt allt ihop och var bara att montera. Inga justeringar behövdes ens! Behövde inte ens justera längden på bromspumpen :tummenupp
Senare ändrade jag länden på växelspaken bara...
Det hände en gång att skruven som håller fast växelpedalen gängade ur lite så det glappade i sidled. Så känna på skruvförbanden kan ju vara ett tips. På den punkten slarvade jag :rodnar

Tack för tips, D låter ju smidigt :):)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Sådärja, då har man nitat sin första kedja. Och inte nitat som man gör i ilska eller vredesmod, nitat på riktigt :)

Vi får väl se om det håller eller om jag får leta efter den längs någon raka i sommar.

Nu måste jag bara lista ut varför bakhjulet rullar så j*vla trögt efter att jag rengjorde och smorde in distanser och hjulaxel. Jag måste ha missat att smörja något viktigt.
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Just ja, jag justerade hjulbasen till 600mm mellan svingaxel och bakaxel, jag måste ha haft en cm kortare hjulbas tidigare.

Jag glömde nästan; vad är det för bromsvätska i våra hojar? Är det någon skillnad på märken och kan man fylla på med ett annat märke eller ska man hålla sig till det man redan har i?
 
Last edited:

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Just ja, jag justerade hjulbasen till 600mm mellan svingaxel och bakaxel, jag måste ha haft en cm kortare hjulbas tidigare.

Jag glömde nästan; vad är det för bromsvätska i våra hojar? Är det någon skillnad på märken och kan man fylla på med ett annat märke eller ska man hålla sig till det man redan har i?

Vid service så har de hällt i Motul Dot 5.1 i alla fall...
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top