Har beslutat mig för att testa raceväxlat när mina Attack Performance kommer..
Ni som har dem, något att tänka på vid montering/justering?
Kommer att köra originalkåpa/avgas till att börja med.
Har en -12:a om det spelar roll?
Paket från tomten idag!
View attachment 379866
Och en annan tomte kom med ett annat paket!!
View attachment 379868
En liten fråga till dig nu när jag såg att du har köpt klossar. Vilka klossar är de optimala för original skiva och bromsok ( enbart för bana)
Vad blev det för utväxling till sist?
Angående de tomtar som besökte dig. De egentliga namnet på dem är väl tyskar
Det beror på...
Jag tror inte det finns något universiellt svar som gäller för allt och alla, alla har olika uppfattning om pris, bromsverkan, känsla i handtaget, hur mycket de sliter på skivorna, hur länge de håller osv. Egentligen tycker jag originalbeläggen har funkat rätt bra men jag ville prova något nytt också, nyfiken som jag är...
Jag googlade lite och hittade bara positivt om de jag köpte, CL Braking C60 (hette tidigare Carbon Lorraine, C60 ersätter de tidigare C59), så jag tänkte att provar de. Det enda något negativa jag läste var att de kan slita lite mer på skivorna men eftersom jag köpt tjockare skivor så tänkte jag att de skulle få göra skäl för pengarna. S.a.n.d.m.a.n. här i tråden kör också på de här beläggen och är nöjd med de.
Hade jag haft råd hade jag provat Brembo Z04-belägg men då de kostar 200 euro per ok och tyckte jag det var i svettigaste laget för en uppsättning belägg och de tror jag inte är avsedda för originalskivorna. SBS verkar också ha bra belägg som får bra omdömen men jag tänkte börja med CL Braking och sedan får vi se vad jag provar härnäst, jag har bara haft originalbelägg tidigare.
Ett tips: se till att plattan på beläggen, alltså den delen som inte utgörs av själva materialet som bromsar, är 4.5mm tjockt. De tidigaste eftermarknadsbeläggen hade tydligen tunnare material och då finns det en liten risk att beläggen kan ramla ur oken vilket ju för bromsverkan säkert inte är optimalt
För några sidor sedan var det någon som la in ett urklipp från ett tyskt test som innehöll en del matnyttig info, det verkade främst vara inriktat på gatåkning dock.
En liten fråga till dig nu när jag såg att du har köpt klossar. Vilka klossar är de optimala för original skiva och bromsok ( enbart för bana)
När mina kom så satt allt ihop och var bara att montera. Inga justeringar behövdes ens! Behövde inte ens justera längden på bromspumpen
Senare ändrade jag länden på växelspaken bara...
Det hände en gång att skruven som håller fast växelpedalen gängade ur lite så det glappade i sidled. Så känna på skruvförbanden kan ju vara ett tips. På den punkten slarvade jag
Jag vill åka BMW! NU! FÖRBANNADE IS och SNÖ!
Beror på vilken BMW du menar, en X5 går utmärkt såhär års
Just ja, jag justerade hjulbasen till 600mm mellan svingaxel och bakaxel, jag måste ha haft en cm kortare hjulbas tidigare.
Jag glömde nästan; vad är det för bromsvätska i våra hojar? Är det någon skillnad på märken och kan man fylla på med ett annat märke eller ska man hålla sig till det man redan har i?
Vid service så har de hällt i Motul Dot 5.1 i alla fall...
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |