BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det var Scandinavian Open i helgen. Men jag har tyvärr mestadels dåliga nyheter att komma med. Kavlade snabbast på lördagen, 1.08.5, en halv sekund snabbare än 2;an. En tid som visade stå sig hela helgen.
Det här har jag fått berättat för mig, minns inte men nått strulade i starten, troligtvis kopplingen som jag nämnde i nått tidigare inlägg. Detta gjorde att jag tappade typ 5 placeringar in i första kurva. Med ett 8 varvs race gäller det ju att ta ikapp snabbt. Så det är väl det jag försöker med när nånting händer i snabbhögern på första varvet. Både jag och hojen lägger oss i omloppsbana runt Karlskoga innan vi dimper ner. Hojen bryter ramen och jag bryter fotleden och får en hjärnskakning.

Ligger nu mycket besviken på sjukan i Karlskoga. Var ju uppenbart i god form för racen. Men, men sånt händer. Man lär ta sig i mål om man ska vinna.

Misstänker att jag kommer efterlysa en del nya delar här i tråden inom kort. Bl.a. En ny ram. Så håll ögonen öppna och tipsa mig gärna om ni ser nått.

Ouch, låter ont som fan det där för både dig och hojen. Hoppas du läker ihop snabbt och bra!

Är du villig att importera en ram finns ju alltid www.mobile.de, de brukar också ha kraschade hojar. Det finns säkert ännu bättre ut ud här nere än i Sverige.

jumpy_fisk_

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2013
Hoj
2010, BMW, S1000RR
Hejsan allihop!
Didrik här, killen som blev lovad bandagar och lunch av Peter Pan på en mack vid Djurö.
Aggressiva rekryteringsmetoder helt klart :tummenupp såg inte den komma.

Ska försöka att inte följa Neonmans exempel, tråkigt att göra. Krya på dig! :7peta
Har dock inte vant mig vid hojen riktigt än så risken är god.

Hoppas vi hörs och syns!

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
BMW S1000RR
Hejsan allihop!
Didrik här, killen som blev lovad bandagar och lunch av Peter Pan på en mack vid Djurö.

Ska försöka att inte följa Neonmans exempel, tråkigt att göra. Krya på dig! :7peta

Hoppas vi hörs och syns!

Välkommen till träsket! :beer:

Lycka till med hojen och kom ihåg att ta allt som Peter Pan skriver med en stor nypa salt!

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Hejsan allihop!

Hoppas vi hörs och syns!

Kul att du dök upp här! :tummenupp Jag har dragit infomailet till dig om bandagarna i augusti, det går inte att missa! Dr Zäta här på tråden funderar till och med att åka från München för att vara med! :D

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Hejsan allihop!

Hoppas vi hörs och syns!

Bandagen kommer att bli legen - wait for it - dary! :)

Men passa dig för att bli alltför insyltad med PP, annars sitter du snart djupt i banåkningsträsket, har bytt hela fjädringen och snackar olika svinginfästningar på lunchrasterna...

Välkommen till tråden!

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Bandagen kommer att bli legen - wait for it - dary! :)

Men passa dig för att bli alltför insyltad med PP, annars sitter du snart djupt i banåkningsträsket, har bytt hela fjädringen och snackar olika svinginfästningar på lunchrasterna...

Välkommen till tråden!

:D - faktum är att jag har kört hojen för första gången med nya svinginfästningen och kan inte säga annat än att det blev ordentlig skillnad. I kombination med att jag drevat ned den ett kugg fram från original och bytt till "digitala" bromsbelägg blev det en helt ny hoj, vilket inte gjorde det helt lätt på Gelleråsen som var platsen för första test. Fick lära om kan man säga... :crash

Men hojen svänger mycket lättare och modden kan rekommenderas om ni vill åt det hållet.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
:D - faktum är att jag har kört hojen för första gången med nya svinginfästningen och kan inte säga annat än att det blev ordentlig skillnad. I kombination med att jag drevat ned den ett kugg fram från original och bytt till "digitala" bromsbelägg blev det en helt ny hoj, vilket inte gjorde det helt lätt på Gelleråsen som var platsen för första test. Fick lära om kan man säga... :crash

Men hojen svänger mycket lättare och modden kan rekommenderas om ni vill åt det hållet.

Digitala bromsbelägg? Jag känner mig helt plötsligt så 2010 med mina mekaniska bromsbelägg. Men... vad i hela friden är digitala bromsbelägg? :)

Svänger lättare med nya infästningen? Nu blev det ju intressant!

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Digitala bromsbelägg? Jag känner mig helt plötsligt så 2010 med mina mekaniska bromsbelägg. Men... vad i hela friden är digitala bromsbelägg? :)

Svänger lättare med nya infästningen? Nu blev det ju intressant!

Ha, ha - bara ett uttryck för belägg som nyper som om du tryckt på en knapp. Har köpt dessa hos Bactor MC:
SCR - Sinter Road Racing, TRW's värsta belägg, endast för dig som tävlar på seriös nivå eller har full kontroll över inbromsningarna.
Bettar fullt så fort du tar i bromsen, perfekt för dig som vill vara SIST på bromsen, varje gång!

(Ingen kan motstå dessa belägg efter denna text i wewshopen :D )

I mitt fall gäller tyvärr endast den del av texten som säger "Bettar fullt så fort du tar i bromsen". De andra delarna i texten jobbar jag på fortfarande...:crash
Gjorde en Marques i miniformat inför Ejes, bromsade upp den på framhjulet så att baken kom åkandes bredvid mig på höger sidan, och när jag sen släppte ned den igen så var framhjulet på väg in i Ejes och resten av hojen pekade åt andra hållet. Fötter o ben åt alla håll men klarade mig på håret... :3freak

Men när det gäller framflyttningen av svingbulten så kan jag seriöst säga att det gjorde tydlig skillnad till det bättre för mig. Hojen välte mycket lättare in i sväng och det trots att jag fick en svingbas på 605 mm när jag gick ned ett kugg fram.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Gjorde en Marques i miniformat inför Ejes, bromsade upp den på framhjulet så att baken kom åkandes bredvid mig på höger sidan, och när jag sen släppte ned den igen så var framhjulet på väg in i Ejes och resten av hojen pekade åt andra hållet. Fötter o ben åt alla håll men klarade mig på håret... :3freak

Gjorde inte Marquez en faceplant i knappt 300? :)

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Gjorde en Marques i miniformat inför Ejes, bromsade upp den på framhjulet så att baken kom åkandes bredvid mig på höger sidan, och när jag sen släppte ned den igen så var framhjulet på väg in i Ejes och resten av hojen pekade åt andra hållet. Fötter o ben åt alla håll men klarade mig på håret... :3freak.

Hahaha.. bland det roligaste jag läst i tråden! :-D
Är det ändå en rekomendation, eller endast.. "ta det easy-piecy", kanske rent av "köp inte" ?

Får mig att tänka på en annan snubbe som även han gick in lite hårt med oväntade konsekvenser... kanske ungefär så här det lät inne i din hjälm?
http://www.youtube.com/watch?v=-fdzC_qWEPs&feature=em-upload_owner-smbtn

Kul att svingarms infästningen gjorde hojen bättre, har funderat på den uppgraderingen själv, men vågade inte punga ut (3500:- ?) på att prova nåt för mig oprövat.

PS. jag bytte även jag till trygghansa BTW, har inte fått första räkningen än, så jag vet inte hur lurad jag blev! ;-)

/J

Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR

Zebbh

woop woop
Gick med
11 Apr 2012
Hoj
Kawasaki ZX10R 2011 BMW S1000RR 2011 Yamaha YZF R1 2009 Suzuki GSXR 600 2009
OT
Någon med tips på tyska sidor att beställa prylar från? Zätare?
Köpt från FC-Moto tidigare men en polare fick inte sina prylar han beställt så är lite skeptisk.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Hahaha.. bland det roligaste jag läst i tråden! :-D
Är det ändå en rekomendation, eller endast.. "ta det easy-piecy", kanske rent av "köp inte" ?.............

.................
Kul att svingarms infästningen gjorde hojen bättre, har funderat på den uppgraderingen själv, men vågade inte punga ut (3500:- ?) på att prova nåt för mig oprövat.

PS. jag bytte även jag till trygghansa BTW, har inte fått första räkningen än, så jag vet inte hur lurad jag blev! ;-)

/J

Beläggen var faktiskt riktigt bra. Jag har kört SPS dubbelsinter förut och de är också "digitala" med grymt grepp. Dessa var lättare att dosera och fungerade bra på Gelleråsen trots sin "knixighet". Kan rekommendera TRW-beläggen, grymt bett.
Det var väl i kombination med att jag var ovan vid beläggen och puckeln vid inbromsningen inför Ejes som gav mig lite ångest...:tungan

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Kan rekommendera TRW-beläggen, grymt bett.

Inte för att S1000 har dåliga bromsar standard heller...
Kommer ihåg en kompis som byt-lånade hoj med mig för nåt år sedan på Kemora, där han vid inbromsning liksom är på väg över rutan, och jag tuffade förbi honom... Han tyckte jag hade väldigt hög ingångsfart i kurvan och var imponerad. Jag hade svårt att dölja mitt bajs i kalsongerna, men körde med att "visst, det är så man skall göra!" ;-)

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
BMW S1000RR
Inte för att S1000 har dåliga bromsar standard heller...
Kommer ihåg en kompis som byt-lånade hoj med mig för nåt år sedan på Kemora, där han vid inbromsning liksom är på väg över rutan, och jag tuffade förbi honom... Han tyckte jag hade väldigt hög ingångsfart i kurvan och var imponerad. Jag hade svårt att dölja mitt bajs i kalsongerna, men körde med att "visst, det är så man skall göra!" ;-)

Slutsatsen blir väl att gå från binära bromsbelägg till kassa gatbelägg och sämre block. Då löser sig det där med senare bromspunkt automagiskt :D

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Beläggen var faktiskt riktigt bra. Jag har kört SPS dubbelsinter förut och de är också "digitala" med grymt grepp. Dessa var lättare att dosera och fungerade bra på Gelleråsen trots sin "knixighet". Kan rekommendera TRW-beläggen, grymt bett.
Det var väl i kombination med att jag var ovan vid beläggen och puckeln vid inbromsningen inför Ejes som gav mig lite ångest...:tungan

Jag kör CL Braking (f.d. Carbon Lorraine) C60 och de har betydligt bättre bett än original men jag tror inte de är "digitala" eftersom de är väldigt lätta att dosera. De aviseras som racebelägg men jag har kört på gata med de också utan problem.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati