BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Jag skrev ut hela inlägget 5962 som du hänvisade till så denna gång borde inget kunna gå fel.

Men som en lärare på flygteknik skolan så okänsligt uttryckte det:
-Inom Flygområdet arbetar man hårt med att konstruera tekniska lösningar som är idiotsäkra.
Problemet är bara att idioter är så "påhittiga" dvs oförutsägbara så de brukar alltid hitta en väg runt den tekniska lösningen och lyckas göra fel ändå.....
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Jag skrev ut hela inlägget 5962 som du hänvisade till så denna gång borde inget kunna gå fel.

Men som en lärare på flygteknik skolan så okänsligt uttryckte det:
-Inom Flygområdet arbetar man hårt med att konstruera tekniska lösningar som är idiotsäkra.
Problemet är bara att idioter är så "påhittiga" dvs oförutsägbara så de brukar alltid hitta en väg runt den tekniska lösningen och lyckas göra fel ändå.....
-Eller; "handlingskraftig dumhet kan vara förödande":)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Är så sjuuuukt trött på falska neutraler nu.. Måste fixa detta :(
Räcker det med fjäderbyte och kanske gå över till HM Quickshifter?

Va ute och träna bakhjul igår... INTE så kul upplevelse :arsele
https://www.youtube.com/watch?v=4hWRscYr-ms&feature=youtu.be

Jag har inte gjort någon vetenskaplig undersökning men jag läste någonstans att originalquickshiftern är väldigt känslig för att kedjan är justerad rätt. Jag tycker mig själv märka skillnad när jag haft kedjan lite för slak och sedan justerat till den. Kan ju vara värt att prova innan du byter ut QSen.
 

Bass

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CBR1000RR 2017
Jag har inte gjort någon vetenskaplig undersökning men jag läste någonstans att originalquickshiftern är väldigt känslig för att kedjan är justerad rätt. Jag tycker mig själv märka skillnad när jag haft kedjan lite för slak och sedan justerat till den. Kan ju vara värt att prova innan du byter ut QSen.

Tja och tack!
Har den inom spec. nu tror jag i alla fall Ca 35mm. Tycker själv om lite tajtare kedja men är lite orolig för att påverka bakdämpningen.
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Är så sjuuuukt trött på falska neutraler nu.. Måste fixa detta :(
Räcker det med fjäderbyte och kanske gå över till HM Quickshifter?

Va ute och träna bakhjul igår... INTE så kul upplevelse :arsele
https://www.youtube.com/watch?v=4hWRscYr-ms&feature=youtu.be

Jag hade samma problem och fick väldigt bra och värdefulla råd av Mats #5990;
ska slå växeln in mer distinkt (mer bestämt).
-Lekte söndagen i Gåsen och inte fick väl ett enda FN (med raceväxlad rearset man ska slå ner med foten så att den inbyggda flexen bottnar). Men jag kör nu snarare på turistnivå än ens på rookie-nivå. -Seriöst (tävlings)bruk behöver säkert seriösa lösningar och förbättringar i ursprungskonstruktionen. Som ändå säkert haft vissa kostnads- och andra ramar i Bavaria..

-i övrigt ställer du nu samma frågan som kanske tredjedel av alla RR-ägarna.. :lol (det finns tonvis med trådar och vetskap). Alla som bytt detentfjädern till en styvare modell verkar vara nöjda; och då man bytt till en icke-flexande QS (HM eller annan) verkar man blivit ännu nöjdare.
Viktigt att ta taget i FN-problemet tidigt innan man hinner orsaka större skador i lådan - skador som sen själv accelererar och "drar vidare". (tittade på videon, bara antalet FNs som fastnat på filmen är skrämmande hög: ta tag i problemet snarast annars kan det bli ett hyfsad dyrt arbete med att bygga om lådan)
Gör vad som behövs, steg by steg förr att inte få FNs beroende på din individuell körteknik och behov att "raceköra". (mer distinkt växlingsteknik: 0 SEK -> detentspring: ~500 SEK+ ev. arbete -> eftermarknads-QS med all annat justering och anpassning som eventuellt behövs: x000 SEK)
 
Last edited:

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Näe, jag har varit så besviken då jag trodde det inte gick.
Jag får gasa upp den o det är inte alls lika distinkt som jag vill.

Trodde att Slirkopplingen gjorde så att det inte gick. Jag vet att den är till för nedväxlingarna men trodde den på något sätt fick spelet om man slirade på den för det slirar betydligt mer än min gamla Gixxer gjorde.

Men kopplingen kanske börjar ta slut på min.
 

Bass

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CBR1000RR 2017
Näe, jag har varit så besviken då jag trodde det inte gick.
Jag får gasa upp den o det är inte alls lika distinkt som jag vill.

Trodde att Slirkopplingen gjorde så att det inte gick. Jag vet att den är till för nedväxlingarna men trodde den på något sätt fick spelet om man slirade på den för det slirar betydligt mer än min gamla Gixxer gjorde.

Men kopplingen kanske börjar ta slut på min.

Då är de nå skumt.. Absolut inga som helst problem att koppla upp den ?
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Nu har jag monterat tillbaka framhjulet o gjort exakt som inlägg 5962 beskriver med bussningar o det gick bra.
Men, när jag drar momentet på främre hjulaxeln så rullar hjulet väldigt trögt.
Släppte efter lite o nu rullar det bättre men åtdragningsmomentet blev bara hälften så hårt 25Nm istället för 50Nm.
Någon annan som råkat ut för detta?
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Nu har jag monterat tillbaka framhjulet o gjort exakt som inlägg 5962 beskriver med bussningar o det gick bra.
Men, när jag drar momentet på främre hjulaxeln så rullar hjulet väldigt trögt.
Släppte efter lite o nu rullar det bättre men åtdragningsmomentet blev bara hälften så hårt 25Nm istället för 50Nm.
Någon annan som råkat ut för detta?
Mitt framhjul känns inte som trög efter att dragit bulten ordentligt. Det ska vara utan nån som helst glapp i kullagren men inte "trög-trög" som du beskriver; trögheten är ju också relativt..
(Alltså det är ingen broms eller ABS-sensorn som tar, eller nåt som touchar däcket - räknar vi med att du kollad..)

Väldigt skumt, låter som om att mittdistansen "blivit nu för kort" och det spänner ordentligt i lagren. -och du har inte ens haft bort kullagren? (-Både kullagren har slagits/tryckts ordentligt i botten och fälgen har inte varit skadad och reparerad?)

Vad jag skulle kanske göra: plocka av hjulet en gång till och torrsimma: t.ex med ersättande mutter M24x1.5 + en rörbit istf vänstra mutterhylsan, dra till momentet på bordet. -Om det verkligen spänner aksialt i lagren, typ att spinna akseln med hand är trögare än std gasrulle; då är det att avmontera lagren och kolla att de monterats rätt i botten, ingen metallflis nånstans där; mät mitthylsans längd med noggrannhet och jämför med fälgen, osv.
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Nu har jag monterat tillbaka framhjulet o gjort exakt som inlägg 5962 beskriver med bussningar o det gick bra.
Men, när jag drar momentet på främre hjulaxeln så rullar hjulet väldigt trögt.
Släppte efter lite o nu rullar det bättre men åtdragningsmomentet blev bara hälften så hårt 25Nm istället för 50Nm.
Någon annan som råkat ut för detta?

- Hmmm....mitt hjul känns oxå lite trögrullat. Det är både bromsar och inbyggt motstånd. Jag skulle gärna ha det mer lättrullat. Jag har emellertid susat runt Catalunyabanan i 76 varv i påskas så jag tror nog inte det är nån fara.

Om du pillar isär bromsbeläggen, alltså ser till så att de inte ligger-an mot skivorna; hur rullar det då, hjulet?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Nu har jag monterat tillbaka framhjulet o gjort exakt som inlägg 5962 beskriver med bussningar o det gick bra.
Men, när jag drar momentet på främre hjulaxeln så rullar hjulet väldigt trögt.
Släppte efter lite o nu rullar det bättre men åtdragningsmomentet blev bara hälften så hårt 25Nm istället för 50Nm.
Någon annan som råkat ut för detta?

Kan du höra om det tar emot någonstans eller om det är bromsarna som ligger mot lite? I och med att trögheten påverkas av hur hårt du drar åt hjulaxeln borde det inte vara bromsarna.

Har du smort in axeln?

Mitt var trögt en gång också, snurrade inte ens ett halvt varv hur mycket jag än tog i. Jag gjorde klassikern att ta isär skiten igen, smörja upp och sätta ihop igen och då snurrade det hur bra som helst.
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Är det någon som kör med lite rejsigare bromsvätska och vet hur noga det är att byta den var 12:e månad som tillverkaren rekommenderar? Jag har kört typ tre gånger med min sedan jag bytte den förra sommaren men är det faktiskt användande eller åldrande som gör att man ska byta den så ofta?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Är det någon som kör med lite rejsigare bromsvätska och vet hur noga det är att byta den var 12:e månad som tillverkaren rekommenderar? Jag har kört typ tre gånger med min sedan jag bytte den förra sommaren men är det faktiskt användande eller åldrande som gör att man ska byta den så ofta?

Vet inte vilken bromsvätska du kör med men jag kör Motuls RGF600 (eller nåt liknande heter den) och den skall vara klar och ljus när du tittar på den. Den bör bytas varje år eftersom den kan binda fukt och mista sina viktiga egenskaper. Har du inte kört mer än tre gånger och den ser fin ut är det nog ingen panik.
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Smyger in en tanke här, eftersom det var två år sen jag provkörde en "Stuserr" (min nya förkortning på S1000RR)
så har det hänt grejer.
Tre av mina gamla kollegor har slutat på Ava och börjat hos en annan återförsäljare av BMW, vilket innebär att hela situationen kom i en annan dager, det vill säga, nu finns det inga hinder att tjöpa en Stuserr längre.

Till nästa säsong ska jag försöka lösa garagefrågan och dyligt, men nu har jag en liten liten plan i alla fall.
Känns rätt :)
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
En betydligt snabbare förare bromsade ut sig och jag gjorde vad jag kunde för att köra ifrån honom. Tyckte jag var ganska själv och ohotad på banan men bilderna visade annat... :tungan Han körde om lite för enkelt uppe i stadiumområdet innan det går ned mot målrakan men jag lyckades slipstreama honom och vi bröt mållinjen samtidigt vilket jag fick på film. Ska försöka lägga upp den filmen...

2014-04-24-PBK-1943.jpg2014-04-24-PBK-1945.jpg2014-04-24-PBK-1946.jpg2014-04-24-PBK-1947.jpg
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top