Någon som har renoverat sin växellåda?
Många som pratade om problem med växellåda på BMW S1000RR när jag nu var i Slovakien där lådan fick jobba ordentligt. Hade varit intressant att höra om någon har gjort något med sin låda här på forumet.
Tacksam för svar om vad ni i så fall har gjort, vart ni gjorde det samt kostnad.
Svar nej för min del. Men som nämnts också här, "det finns tonnvis med trådar" om falska neutraler (FN, false neutrals) med hojen. Jag hade också FNs, blev t.om lite värre då jag bytte till raceväxlad - innan jag med goda råd från flera håll började sparka ordentligt.
-det sorgliga är att varenda misslyckad växling/FN ger stryk till "förädlad stål" i lådan (kopplingspinnar, "dogs"). En FN kan slå av små metallbitar, kanterna rundas av, osv.
-> ofta resulterar till att problemet blir värre med tiden, t.om. så att en redan kopplad växel hoppar av i extremt fall. Ålltså med hög sannolighet, prognosen är inte åt bättre håll då dessa lådor blir äldre..
Om man haft FNs och lyckats åtgärda rootcausen (som jag tror jag gjorde), man borde egentligen shimsa lådan mot de lägsta möjliga toleranser; så tight som möjligt. För att hindra att skadan sprider. (alltså då man har något annat skäl att plocka motorn isär..)
Sen i vilket som helst fall borde man också ha en magnetpropp (som oljepropp) för att fånga alla metallbitar och -pulver som slits loss. (I en 110% racer i racebruk, med QS ryck under full acc, det "produceras" ju pulver ändå; det är inget lek därinne. Och man ska inte lita på att filtret fångar allt.)
-ytterligare, *kan* det finnas en risk med att gubbeköra på landsvägarna med för hög växel. Motorn är ju urstark, och det *går* att köra och bara vrida. -Men pallar t.ex. femmans och sexans drev med lite ålder och mil på nacken? (pallar motoroljan det extrema trycket? - man borde nästan ha en separat olja för lådan, kvalite GL-4/GL-5) -Referens för liknande problem: andra förhållandevis urstarka lite äldre hojar, t.ex gixxer 1100.
-mitt svar blev nu lite Off från själva frågan men kan eventuellt bidra att hindra kommande drevbyte och liknande renoveringar. (Traditionellt är delarna till raceväxellådor inte bland de billigaste... Och arbetsmässigt har svårt att tro att få alls mycket gjort under 16-20 timmar..)