BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Bass

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Hoj
Honda CBR1000RR 2017
Ska snart slänga på PP-Tuning rearsets (ej raceväxlat då jag aldrig vänjer mig vid det)
Aldrig gjort det tidigare, nåt speciellt att tänkta på eller är det enkelt?
Har Arrow helsystem där sliponet kommer ut under höger fotpinne. Hoppas att det inte är nå problem o få plats heller. Läst att visa fotpinnar inte riktigt passar då.

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Hoj
ECX125
Börja Kolla här:
http://www.pptuning.eu/en/products/manual/rear-set/bmw-s-1000r-09-11-standard-shifting-cod-540f

Har monterat med reverse shift, då var det en del distanser å annat att tänka på.
Att ta bort rätt OEM-skruvar, stödet samt dra om länkaget så det inte går genom ramen.

OCH, använda Loc-tite, på ALLA skruvar. Även knobs för växling och broms.
Sen måste man ha en relativt stor insex bit, T-30?

Ska snart slänga på PP-Tuning rearsets (ej raceväxlat då jag aldrig vänjer mig vid det)
Aldrig gjort det tidigare, nåt speciellt att tänkta på eller är det enkelt?
Har Arrow helsystem där sliponet kommer ut under höger fotpinne. Hoppas att det inte är nå problem o få plats heller. Läst att visa fotpinnar inte riktigt passar då.

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Hur förändras hojens egenskaper om jag ändrar bakhjulets dimensioner från original 190/55 till:
1. 180/55
2. 190/50

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
180/55 vet jag inte, går det ens på så smalt däck? Jag upplevde att hojen blev "lättare" att lägga ner med 190/55 jämfört med 190/50.

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
BMW S1000RR
Hur förändras hojens egenskaper om jag ändrar bakhjulets dimensioner från original 190/55 till:
1. 180/55
2. 190/50

Precis som Hultqvist skrev så har inte jag heller koll på 180.

Men /55 ger en spetsigare profil så hojen bör ju ramla in snabbare i svängen. /50 borde alltså ge en lite jämnare insvängning. Egen erfarenhet säger dock att det även skiljer lite mellan olika däck, trots samma profil.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
1. 180/55
2. 190/50

Hej på dig! :)

180/55 Hojen faller in lättare bak vilket inte alltid är välkommet i balans med framhjulet. Det funkar på gatan men jag personligen tycker inte det är bra om du skall köra fort. Du tappar yta att lägga i backen också.

190/50 - precis som föregående talare så kan detta vara lite olika från däcksfabrikant till däcksfabrikant. Teoretiskt så blir däcket lite lägre o "plattare" vilket ger en lite trögare respons men det händer inte mycket för en amatörförare. Racedäcken går åt andra hållet, det blir en högre profil.

Varför frågar du? Är du bara nyfiken eller har du hittat bra begagnade däck?

Edit: Och varför är du inte anmäld till S1000RR-bandagarna 4-5 augusti!!!!!???

:)

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
jag vill testa 200-tjockisdäck bara för att det ser så jävla kEwlT ut, men näääe klart datorn ska få mongoryck då! :gnissla

:näsblod hahaha

(detta läses med stor ironi, jag är trött och less på skitväder)

Last edited:

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Varför frågar du? Är du bara nyfiken eller har du hittat bra begagnade däck?

Edit: Och varför är du inte anmäld till S1000RR-bandagarna 4-5 augusti!!!!!???

:)

Jag har precis köpt nya däck o valde original 190/55 men såg att de hade erbjudande som var bättre med de andra profilerna.

Jag kör ju varken bana, racetempo eller racedäck så det lär spela mindre roll.

Har haft Michelin Pilot Road 2 senaste gångerna o de funkar utmärkt för mitt tempo på gatan.

Har för mig att jag provade 180 på Gixxern o den blev mer lättsvängd.

Jag har precis lyckats övertyga familjen om vikten av att lägga mycket pengar på en hoj till bara mig med ABS o Traction Control samt nya stövlar, hjälm, handskar, drivpaket och däck, så att komma nu med en ny räkning för S1000RR dagarna är att utmana ödet en aning.....

Men kanske nästa år :D

Last edited:

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
Ursäkta min otydlighet! Jag provkörde superduken idag, funderat lite på att kanske byta min bumse mot en sån för att testa något annat, men ikke! Blev inte så imponerad så bmwn får bli min trotjänare ett tag till.

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
För mig behövs det inte någon provtur på en SuperduperDuke, för att inse att det inte är något för mig:)
Det skulle vara ett alldeles för stort steg mot HD och fransjacka:D
En BIMOTA BB3 däremot! Då skulle man ju kunna hävda någon typ av legitimitet att vistas i denna forumdel:rofl

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Jag har precis köpt nya däck o valde original 190/55 men såg att de hade erbjudande som var bättre med de andra profilerna.

Jag kör ju varken bana, racetempo eller racedäck så det lär spela mindre roll.

Har haft Michelin Pilot Road 2 senaste gångerna o de funkar utmärkt för mitt tempo på gatan.

Har för mig att jag provade 180 på Gixxern o den blev mer lättsvängd.

Jag har precis lyckats övertyga familjen om vikten av att lägga mycket pengar på en hoj till bara mig med ABS o Traction Control samt nya stövlar, hjälm, handskar, drivpaket och däck, så att komma nu med en ny räkning för S1000RR dagarna är att utmana ödet en aning.....

Men kanske nästa år :D

Du är redan inskriven. Du har 4 månader på dig att få ihop 2500 kronor. Lös uppgiften annars kommer jag, Conny och Hilding hem till dig och skriver FEGIS i pannan på dig med Permanent Marker-penna. Och det är skitsvårt att få bort, bara så du vet… :hihi

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
Jag vet inte om jag är försäsongsnojig men jag tycker mig höra ett tickande/rasslande ljud vid ungefär 3000rpm, under och över hörs det inte alls. Det kan ha låtit så förut också, jag är osäker...

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Haha, jag är precis likadan. Ska det låta så där? Konstig vibration m.m. Har övertygat mig själv att allt är som det ska och att jag bara nojar i onödan.

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
Haha, jag är precis likadan. Ska det låta så där? Konstig vibration m.m. Har övertygat mig själv att allt är som det ska och att jag bara nojar i onödan.

Jag gick och smyglyssnade lite på mina kamraters hojar i depån på S1000RR dagarna förra året, dom låter lite latjo våra bumsar, det rasslar och tickar lite hur som helst, kanske ska sluta nojja.

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Hoj
BMW S1000RR -11
Många gånger är det plåten vid katalysator eller katalysatorn i sig självt som skramlar lite
Vi har haft fler inne som varit nojiga över ventiler osv, men oftast har det varit något helt annat

Bass här i tråden hade en del missljud som visade sig komma från tank locket :)

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Kanske skulle åka över och be er på Bactor kolla igenom hojen innan begagnatgarantin från AVA går ut till hösten.
Har något sjukt konstigt skrammel runt 4500varv som jag tror kommer från tändningslåset.
Men så länge det inte är skadligt så känns det som om det kvittar just nu.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring