BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Jag läste mitt egna inlägg och det låter som att jag är negativ mot BMW, det är jag inte, det är en av dom mest potenta hojarna på marknaden direkt ur kartongen
Jag säger bara att när vi pratar racing eller bankörning, då frestar det på vissa punkter som inte blir lika utsatta i trafik
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Tack för svaret, Mats. (-för det längre svaret ovan).

-Ja, det här är min första hoj med QS & racevaxlad, och jag tolkar nu själv att jag helt enkelt trampad nedåt för mesigt - fjädermekanismen ska bottna varje gång då man växlar uppåt. (innan jag hinner byta till en bättre QS, jag måste leva med den gamla som har den lösa).

-Jag har inte ens tänkt på saken då man lyfter uppåt (med std växlingschema), men med race-shifter det blir lite delikat: särskild då växelpedalen har ca 2+ cm löst (flex) innan QS-givaren slår i botten och pedalen tar ordentligt. -ska prova imorgon med lite tyngre fot, om vädret tillåter... :)
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
.......det här är min första hoj med QS & racevaxlad, och jag tolkar nu själv att jag helt enkelt trampad nedåt för mesigt - fjädermekanismen ska bottna varje gång då man växlar uppåt. (innan jag hinner byta till en bättre QS, jag måste leva med den gamla som har den lösa).

-Jag har inte ens tänkt på saken då man lyfter uppåt (med std växlingschema), men med race-shifter det blir lite delikat: särskild då växelpedalen har ca 2+ cm löst (flex) innan QS-givaren slår i botten och pedalen tar ordentligt. -ska prova imorgon med lite tyngre fot, om vädret tillåter... :)

- Om man tänker sig att man förkortar slaget i QS:en. Alltså, att man minskar det spel som fjädern tar upp, kanske förkorta det med 50%. Vad skulle resultatet bli av en sådan modifikation?......utöver att pedalrörelsen oxå blir kortare.

Chansen att få pedalen i botten ökar ju då, och man når verkligen in i växellådan.
Eller?

Min fundering. :va
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
- Om man tänker sig att man förkortar slaget i QS:en. Alltså, att man minskar det spel som fjädern tar upp, kanske förkorta det med 50%. Vad skulle resultatet bli av en sådan modifikation?......utöver att pedalrörelsen oxå blir kortare.

Chansen att få pedalen i botten ökar ju då, och man når verkligen in i växellådan.
Eller?

Min fundering. :va
Mycket vettig fundering, jag hade presis samma ide. :)
Men skruvade av QS-sensorn, öppnade och konstaterade att där inne finns en (rätt strak) magnetbit som rör i en "tunnel": troligen innebär att den där är en induktivt sensor som behöver just den där 5mm rörelsen som den har. Jag vågade inte börja fylla med shims (kompressa fjädern, så att spelet skulle bli t.ex 4mm = 20% mindre).
Om nån annan vet och kan, eller vågar, låt oss alla höra hur det blev.. :)

-hur som än, var presis ute på Bulten och labbade med min växlingsteknik. -kör jag pedalen i botten varje gång, funkar den som klocka. (för mig, på allmänna vägar, iaf) :):tummenupp
 

Tob3

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Alingsås
Hoj
BMW S1000RR 2011 Superbike
Någon som har varit på ljud-test-dagarna på Linköping eller Mantorp som varit i veckan?
Hade varit intressant om det varit någon BMW S1000RR varit där och testat samt veta vilket system som användes och vad resultatet blev. Har själv inte testat ännu, men är nyfiken på om Akrapovic med DB-killer klarar ljudkraven detta året.
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
- Kollade på min motor igår men bara på utsidan.
Är motorn sandgjuten? Den ser ut som det.
Kan det stämma?
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
- Kollade på min motor igår men bara på utsidan.
Är motorn sandgjuten? Den ser ut som det.
Kan det stämma?
Motorn (blocket, kåporna på sidan) är nån slags aluminium eller magnesium-alu; ser ut som. Ser ut som tryckgjutna (pressgjutna) delar, som är en vanlig metod att tillverka lätta stycken med bra hållfasthet.
Tryckgjutformer för alu är inte "sandbaserade" som de kan vara för gjutjärn, för poröst.
Men de kan mycket väl ha varit av gjutjärn, gjutna i sandlådor...: Så du kan ha rätt med din "sandaktig"-observationen, indirekt! :)

(roligt om de lättmetalldelarna motorn skulle har hög halt av Magnesium, som de ser ut: då kan man tända och bränna ner hela motorn med mycket ljust låga. Som den gamla VW boxermotorn. Dock kräver prosessen en mycket bra "uppvärmning" dvs rejäl brasa under, att komma igång ...Ingen vanlig brandrisk finns direkt med Mg kåpor..)
 
Last edited:

Marko L

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Lerum
Hoj
BMW S1000RR -10
Vad kör ni med för olja i era maskiner vad säger boken? (har ingen)
Helsyntet eller fungerar delsyntet?
 

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
varberg
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
bild.jpg

dax att uppgradera med lite fäste och snabbgas…:rolleyes:
 

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
varberg
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
grip
Bra jobbat!
Se till att ta god tid på dig när du sätter dit Stompgripen, så du inte får några luftbubblor.
Du har igen det i längden. :)
såg en installationsvideo… han tryckte rad för rad med bubblor och använde värmepistol… finns visst fler sätt att göra det på tennisboll var ett och såpavatten var ett annat...
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
En teknisk och ingenjörmässig, neutral rekommendation är att det enda du ska titta på,
är att oljan du köper möter API SJ (helst SL) krav.
(-primärt för vara säker att oljefilmen klarar trycket i kritiska ställen, som under kammarna och översta kolvringen). Sen ska du byta ofta om du kör "hård", beroende hur hårt och hur mycket, blir det t.ex. 2-3 gånger per säsong. Alltså titta inte på km's för bytesintervall, om du bokstavligeen inte "gubbekör".
Lämplig viskositet för svenska sommar och bandagar t.ex 10W-40 (t.om 10W-50).
Det blir inga -C starter, behöver inte vara 5W-

(Om ekonomin spelar nån roll för dig, kan du t.om välja en "billigare" olja som möter dessa krav. Men just med billigare oljor tillsatsämnena kan slita och försvinna tidigare: välj inte billigt och strecha oljebyten till en gång per säsong, baserad på km-tal)
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Årets grymmaste event - för oss på bmw s1000rr! 4-5 augusti. Kom igen nu!!!

attachment.php



Hej,

Nu skruvar jag upp tempot lite gällande detta suveräna event. Ni som var med förra året vet att det blev något utöver det vanliga. Det finns fortfarande platser kvar och de kommer vara vikta till midsommar för S1000RR-förare. Jag tror dock de tar slut långt innan dess. Just nu är det ca 30 platser bokade av S1000RR förare och min förhoppning är att det blir 60 BMW när anmälningen stängs. :)

Nu måste ni nya S1000RR/HP4-piloter hänga på också. Jag går snart ut till handlare och våra grannländer. Platserna kommer ta slut så kom igen nu! Vi satsar stenhårt som förra året och det kommer det bli två dagarna med grym körning, grillkväll däremellan och super service från Bactor racing m.fl. Gästförare och överraskningar lovas också. Lotteri med fina priser (kom ni ihåg förra året?), duktig fotograf på plats med bilder på alla deltagare utan extra kostnad och en handfull riktiga racerförare som kan ge er tips om allt som rör hojar och bankörning! Den 4-5 augusti på Gelleråsen är det som gäller!

Alla som kör S1000RR eller HP4:a är välkomna. Andra märkesförare kan anmäla sig för restplatser men 60 platser är vikta för BMW åtminstone till och med Midsommar. Upplägget är i grund och botten Cashbacks bandagar, 3 grupper med hastighetsindelning. Rutinerade förare och tävlande kommer att ge tips och hjälp med din körning och rent mekaniskt så finns det både förare, instruktörer och mekaniker på plats med erfarenhet från S1000RR. Du som precis har köpt din S1000RR är mycket välkommen, det finns all hjälp du behöver för att få en bra start med nya hojen eller om du är ny på bana. Dagarna är formade för att alla skall ha riktigt kul.

Jag hoppas att ni vill komma och så här gör ni för att vara med;
Anmälan sker via mail till mig där du anger ditt namn, kontaktuppgifter, ev. nickname på SH och e-postadress. Därefter kommer du få ett mail med instruktioner för anmälan, betalning och mer detaljerad information osv.
Priset är 2500 kronor(1250 kr som anmälningsavgift), vilket inkluderar ett paket med 2 bandagar, middag mellan måndag och tisdag, föreläsningar och div mervärden som du märker om du kommer!
Alla BMW S1000RR/HP4 hojar kan delta så länge de är i säkert skick. Gatmodeller och racehojar. Ljudkrav enligt Gelleråsens normala krav, försäkring gäller troligen inte, kontrollera själv med ditt försäkringsbolag om du har en gathoj.

Mail med anmälan om intresse skickas alltså till: peterpan@live.se.
Uppdatera dig här i tråden eller på Cashbacks bandagar i forumet för bandagar.

Mer info kommer inom kort! :yoparty
 
Last edited:

Bass

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CBR1000RR 2017
Vad är det för diameter på slipon till 2012orna?
Har ett Austinracing jag ska sälja men vette fan va det är för diameter. Och den är inte i närheten =/
Nån som har koll?
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Vad är det för diameter på slipon till 2012orna?
Har ett Austinracing jag ska sälja men vette fan va det är för diameter. Och den är inte i närheten =/
Nån som har koll?

Röret från ljuddämparen har yttermått d=60mm. (har ett löst system för 2011 men det är väl samma i alla årsmodeller, 2009-2012?)
 

Kapten Krok

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2014
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S 1000 RR
attachment.php



Hej,

Nu skruvar jag upp tempot lite gällande detta suveräna event. Ni som var med förra året vet att det blev något utöver det vanliga. Det finns fortfarande platser kvar och de kommer vara vikta till midsommar för S1000RR-förare. Jag tror dock de tar slut långt innan dess. Just nu är det ca 30 platser bokade av S1000RR förare och min förhoppning är att det blir 60 BMW när anmälningen stängs. :)

Nu måste ni nya S1000RR/HP4-piloter hänga på också. Jag går snart ut till handlare och våra grannländer. Platserna kommer ta slut så kom igen nu! Vi satsar stenhårt som förra året och det kommer det bli två dagarna med grym körning, grillkväll däremellan och super service från Bactor racing m.fl. Gästförare och överraskningar lovas också. Lotteri med fina priser (kom ni ihåg förra året?), duktig fotograf på plats med bilder på alla deltagare utan extra kostnad och en handfull riktiga racerförare som kan ge er tips om allt som rör hojar och bankörning! Den 4-5 augusti på Gelleråsen är det som gäller!

Alla som kör S1000RR eller HP4:a är välkomna. Andra märkesförare kan anmäla sig för restplatser men 60 platser är vikta för BMW åtminstone till och med Midsommar. Upplägget är i grund och botten Cashbacks bandagar, 3 grupper med hastighetsindelning. Rutinerade förare och tävlande kommer att ge tips och hjälp med din körning och rent mekaniskt så finns det både förare, instruktörer och mekaniker på plats med erfarenhet från S1000RR. Du som precis har köpt din S1000RR är mycket välkommen, det finns all hjälp du behöver för att få en bra start med nya hojen eller om du är ny på bana. Dagarna är formade för att alla skall ha riktigt kul.

Jag hoppas att ni vill komma och så här gör ni för att vara med;
Anmälan sker via mail till mig där du anger ditt namn, kontaktuppgifter, ev. nickname på SH och e-postadress. Därefter kommer du få ett mail med instruktioner för anmälan, betalning och mer detaljerad information osv.
Priset är 2500 kronor(1250 kr som anmälningsavgift), vilket inkluderar ett paket med 2 bandagar, middag mellan måndag och tisdag, föreläsningar och div mervärden som du märker om du kommer!
Alla BMW S1000RR/HP4 hojar kan delta så länge de är i säkert skick. Gatmodeller och racehojar. Ljudkrav enligt Gelleråsens normala krav, försäkring gäller troligen inte, kontrollera själv med ditt försäkringsbolag om du har en gathoj.

Mail med anmälan om intresse skickas alltså till: peterpan@live.se.
Uppdatera dig här i tråden eller på Cashbacks bandagar i forumet för bandagar.

Mer info kommer inom kort! :yoparty

...bra ! För det var så lite info här ovan !
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top