Du ska alltid växla distinkt när du kör med quickshifter, det gäller inte endast för S1000RR std shifter utan quickshifter över lag, distinkt med gasen och distinkt med foten, lite lagom tyskt så ordnar det sig
Mesar du med växlingen så kommer växlingarna inte att bli bra, då finns risken att du bryter tändningen utan att växeln går i, så när växeln går i så cross växlar du helt enkelt, man pratar bryttider på runt 60-70ms
Det är ett bekymmer med standard just av den anledningen som du själv beskriver att det sitter rörliga delar i quickshiftern, det gör att växlingen sällan blir perfekt
Vi rekommenderar HM som använder sig av strain gauge teknologi, det sitter alltså inga rörliga delar i den utan det är endast själva växelpedalen / stången som rör sig och när det är stopp så är det lådan som är stopp
Vi rekommenderar den inte bara för att vi ska få sälja delar som redan "finns" på hojen utan helt enkelt för att den är bättre, det finns INGEN som kör racing på någorlunda seriös nivå som använder BMW original shifter
Den funkar säkert bra för gatan, men inte för racing
Och det är inte bara BMW, provade en Panigale med STD shifter efter att ha kört min med HM på, det var inget vidare…
Tilläggas ska också att 90% av alla Moto2 team använder HM Quickshifter, och det är inte för att dom får dom gratis….
Anledningen till att dom inte lägger någon energi på den berömda fjädern skulle jag gissa är för att det inte är ett problem på cyklar som går i trafik i trafik tempo, det är ju det dom säljer, en street hoj
Det är trots allt TGP Racing som var först med den, och senare alpha Racing, som jobbar ENBART med racing på hög nivå och high-end tuning
Det är just därför det inte sitter öhlins/k-tech/bitubo race fjädring på hojen heller, dels för att priset skulle gå upp med 30.000:- - 150.000:- och dels för att det inte är speciellt trevligt att åka runt i city med skjuts med en sådan fjädring
Det finns mera grejer kan jag LOVA som är riktigt svaga punkter på S1000RR, men det kan vi ta en annan gång så det inte blir en lång bok av detta
BMW S1000RR tillsammans med alla andra sporthojar som säljs hos de auktoriserade handlarna är trots allt street hojar
Skulle du däremot köpt en racehoj från TGP, alpha Racing (eller Bactor!) så skulle man verkligen kunna fråga sig däremot varför den fjädern inte var bytt!
Och bara för att vara tydlig så försöker jag inte på något sätt vara dryg i mitt inlägg om någon skulle uppfatta det så
Nu blir det en Carlsberg och sova så att jag orkar serva gafflar i morgon!