BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
...Håller med ! Han vågar inte ens ställa upp på lite hederlig god fäktning ! Men våldgästa honom du hemma för där finns det grejer och meka med :yoparty
Vafalls! Har varit borta från tråden för länge! En Kapten Krok! Nemisis till Peter Pan!
Vågar man gissa att våra hojar delar sovplats på sydligare breddgrader?
//The original Micke
 

Bass

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CBR1000RR 2017
Jobbig överaskning!!

Vettefan hur.. men tyckte det va lite glapp i frontkåpan. Tittade in under kronan och såg att dessa två skruvar saknades???
Nån som vet vad det är för storlek på skruvarna.. tänkte åka någonstans och försöka skruva dig detta.

saknarskruvar.jpg
 
Last edited:

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Jobbig överaskning!!

Vettefan hur.. men tyckte det va lite glapp i frontkåpan. Tittade in under kronan och såg att dessa två skruvar saknades???
Nån som vet vad det är för storlek på skruvarna.. tänkte åka någonstans och försöka skruva dig detta.

Typ random M6 eller kanske M8*20 borde ju funka, ta loss någon av dom två du har kvar och åk till en handlare vettja. BMW ska ha guld för sina torxskruvar, så att handla av dom skulle jag faktiskt undvika...
 

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Sigtuna
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Upptäckte läckage på bägge bromsoken fram, trots att hojen bara gått 300 mil (-12).
Har i andra forum sett att flera råkat ut för det..
BMW garantin löser det, men kan kanske vara värt att hålla ett öga på, olja e bra men inte just där...
 

jandreas

Ant's in the pant's
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Luleå
Hoj
Hojlös
Beställde Avio racekåpor från Boove idag till min S1000 -10. Nån som vet vars man kan beställa nått ballt dekalkit att smeta på? Känns inte som jag ids lägga ner nån dyr lack på dom men hade varit kul om dom inte bara var helvita.
 

jandreas

Ant's in the pant's
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Luleå
Hoj
Hojlös
Och vilka Öhlinsfjädrar till framgaffeln rekomenderas till en mediumsnabb kille som mig på 90 lönnfeta kilon? När jag körde på bana ifjol så bottnade gaffeln direkt, hade tänkt få den styvare i år?
 

hjonet

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
umeå
Hoj
Honda cbr 1000 08
Fråga/fundering

Skulle vara hemskt tacksam för nån ide, försöker komma på hur jag sk kunna koppla in ett eftermarknadsbakljus till ett kraschkåpset då det bara går 2st tåttar till originalbakljuset och jag även vill ha bromsljus. Är förövrigt helt värdelös på el.:gnissla
 

Marko L

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Lerum
Hoj
BMW S1000RR -10
Hur transporterar ni era ögonstenar? Är ute efter en runt 50-60k vilken ska man ha om man vill ha kvalité ?
Vad har ni för erfarenhet , VW , MB kanske?
 

Bass

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CBR1000RR 2017
Sorry mycket frågor =)

Dags för service snart. Min 12a gått 900mil.
Vad är det som görs på 1000mila servicen? Kostnad typ?
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Hur transporterar ni era ögonstenar? Är ute efter en runt 50-60k vilken ska man ha om man vill ha kvalité ?
Vad har ni för erfarenhet , VW , MB kanske?
- En Vito har jag haft. Den var ändamålsenlig. Sväljer lätt en sporthoj plus en hel del andra grejer.
Två sporthojar går oxå bra men då blir det mindre plats för grejer.
Går till nöds att sova i.
Bekväm att åka i.
Fr.o.m. 2006 är karosserna galvade.
Det finns långa och korta Vitosar. Jag skulle nöja mig med en kort.
De är lite billigare pga att de inte är så populära bland hantverkare.
Försök att få tag på en med automat och farthållare.

Tycker jag.:)
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Tror ja betalade 2800 för service på min pärla i September förra året, 1400 mil, men då bad jag dom byta bromsvätska också.
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Hur är vxlådorna på dom? Motorerna?
Jag hade en -03:a, framhjulsdriven.
Fr.o.m. -04 är de bakhjulsdrivna. Vet ej om de använt samma låda fast för längsmonterad motor å låda.
ZF gör ju bra grejer. Oljan i vxlådan är "filled for life" men det kan nog sippra ut olja ändå.
Många Vitosar går ju en bra bit över 30 000 mil.

Motorerna är evighetsmaskiner, 2128-kubikaren iaf.( Vi snackar diesel, alltså) Den används i en satans massa olika Vitosar och har varit med länge. Rätt servad så är den nog det minsta bekymret.
 

Kalle_Duke

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2010
Ort
Kalmar
Hoj
2011 Bmw S1000RR
Hur ser det ut med platser till bmw dagarna i aug? Vi är 2st som är sugna i år igen, men har inte riktigt fått klartecken om ledighet från jobbet.
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
S1000RR fråga, ang. rätt växlingsteknik med original QS:
-Monterade raceväxlad rearset och är Nöjd med den!! ..MEN fortfarande finns en tendens att hamna i oönskat friläge då man växlar "trampar" uppåt. (nej, har inte ännu bytit till en styvare detent-fjäder a'la Alpha Racing; men förresten - varför har inte Bayerische ingengörer redan designad/designad om detta om det var uppenbarligen fel att ha för klen fjäder där..?)

Då man växlar uppåt finns det en bra bit "löst", nästan med konstant motståndkraft, i QS givaren innan givaren slår i botten.. -Nån som vet och kan: är det meningen att man slår varje gång fjädern i botten då man växlar uppåt? Eller ska man trampa snällt, dvs. att inte bottna med QS-givaren?
-nån som tycker att han *vet* vad är rätt teknik? :)
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
-nån som tycker att han *vet* vad är rätt teknik? :)

Öh... ja typ använder foten för att påverka pedalen. Gör jag fel? :rodnar

Vid mysåkning använder jag kopplingen mest av reflex, när det ska gå undan matar jag bara på. Aldrig funderat på hur det känns/inte känns, då jag inte har något att jämföra med, men mbracing tycker ju original qs är kass (eller ja, mindre bra om man jämför med vad man kan montera).
 

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Sigtuna
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Som jag har förstått det kan man, om man har problem med blindväxlar prova att byta fjädern först för att få distinktare nedväxling. Nästa steg, byta QS blir ju lite dyrare.. Har du provat att justera höjden (fotvinkeln)? Själv har jag inte haft några problem med min -12 ännu.. Kolla som sagt med Bactor annars..
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Du ska alltid växla distinkt när du kör med quickshifter, det gäller inte endast för S1000RR std shifter utan quickshifter över lag, distinkt med gasen och distinkt med foten, lite lagom tyskt så ordnar det sig
Mesar du med växlingen så kommer växlingarna inte att bli bra, då finns risken att du bryter tändningen utan att växeln går i, så när växeln går i så cross växlar du helt enkelt, man pratar bryttider på runt 60-70ms
Det är ett bekymmer med standard just av den anledningen som du själv beskriver att det sitter rörliga delar i quickshiftern, det gör att växlingen sällan blir perfekt
Vi rekommenderar HM som använder sig av strain gauge teknologi, det sitter alltså inga rörliga delar i den utan det är endast själva växelpedalen / stången som rör sig och när det är stopp så är det lådan som är stopp
Vi rekommenderar den inte bara för att vi ska få sälja delar som redan "finns" på hojen utan helt enkelt för att den är bättre, det finns INGEN som kör racing på någorlunda seriös nivå som använder BMW original shifter
Den funkar säkert bra för gatan, men inte för racing
Och det är inte bara BMW, provade en Panigale med STD shifter efter att ha kört min med HM på, det var inget vidare…
Tilläggas ska också att 90% av alla Moto2 team använder HM Quickshifter, och det är inte för att dom får dom gratis….

Anledningen till att dom inte lägger någon energi på den berömda fjädern skulle jag gissa är för att det inte är ett problem på cyklar som går i trafik i trafik tempo, det är ju det dom säljer, en street hoj
Det är trots allt TGP Racing som var först med den, och senare alpha Racing, som jobbar ENBART med racing på hög nivå och high-end tuning
Det är just därför det inte sitter öhlins/k-tech/bitubo race fjädring på hojen heller, dels för att priset skulle gå upp med 30.000:- - 150.000:- och dels för att det inte är speciellt trevligt att åka runt i city med skjuts med en sådan fjädring
Det finns mera grejer kan jag LOVA som är riktigt svaga punkter på S1000RR, men det kan vi ta en annan gång så det inte blir en lång bok av detta

BMW S1000RR tillsammans med alla andra sporthojar som säljs hos de auktoriserade handlarna är trots allt street hojar
Skulle du däremot köpt en racehoj från TGP, alpha Racing (eller Bactor!) så skulle man verkligen kunna fråga sig däremot varför den fjädern inte var bytt!

Och bara för att vara tydlig så försöker jag inte på något sätt vara dryg i mitt inlägg om någon skulle uppfatta det så

Nu blir det en Carlsberg och sova så att jag orkar serva gafflar i morgon! :yoparty
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top