BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
B

....Men det känns ju aldrig som om man kan vara helt säker på vad som gäller om man verkligen skulle klota på en bandag,
1. även under SMC.. Nån annan har säkert mer info?

2. Utöver det har jag en olycksfallsförsäkring hos Trygg Hansa, som inte har några begränsningar inom extremsport.

1. Jag rekommenderar att man runt SMC delen trevligt hänvisar handläggaren till texten på SMC:s hemsida och ber denna kolla upp internt, och sedan ringa tillbaka ;)
Det är faktisk så at det för en handläggare totalt är väldig mycket att ha koll på - och inte alla jobbar intensivt med dessa "special frågor" - självfallet väljer man då inte ta en risk och kanske ge fel information. IF täcker nytt för i år kaskoskador på SMC Steg 1234.

2. Jag har haft TryggHansa personförsäkringen sedan 2008 - eftersom den då täckte Extremsport, ex. bankörning och RR licensträning. Jag hade kontakt med TryggHansa under vintern och fick upplyst att detta skydd togs bort året efter - vilket betyder att jag har inte har haft detta skydd i flera - som var anledningen att jag köpte försäkringen..
Mitt tips är att kolla noggrant - se över att att ha det på skrift eller i ett mail..

Lycka till..

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
vad kör ni med för kylarskydd om man brukar använda sånt på kåphojar? Cox Racing, Evotech eller kanske någon annan?

Jag beställde och monterade skyddset av märket RaceFoxx; svart alu. Nöjd!
(nylon-bands som följde med var inte mycket av värde..)

-Aluminium räcker för en amatör som jag men ska ändå ge bra skydd emot stenar, borttappade mindre styränden, osv ..:) -Tror att en tusenlapps investering här är mycket bra försäkring med tanken på exempelvis trauman vid en avbruten bandag-helg eller bara vanlig solig helg på vägarna, pga läckage..

Bass

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Hoj
Honda CBR1000RR 2017
Ang. BMW larmet.
Har inte aktiverat mitt.. hur fungerar det. Finns det rörelsesensor på det?
Älskade mitt gamla Scorpiolarm som gick igång om nån luta sig över hojjen. Eller snudda den så tjöt det utav helvete. Hittar noll info om larmen i våra hojjar.

99Micke99

Gubbe på 2 hjul
Gick med
20 Jul 2012
Hoj
2012 Honda CB1000RA *såld, 2005 Yamaha R1, 2011 BMW S1000RR
B

Självrisk 6000 kr, såväl trafik och vagnskada steg 1-4 SMC och BMW klubbens arrangemang enligt årets villkor som jag har förstått det. Man ska vid krasch lämna in en incident report som man får av SMC.
Något dyrare premie än IFs märkesförsäkring, jag gick upp från ca 13 per år till 16 per år hel/hel. (35 års åretrunt försäkring)
Men det känns ju aldrig som om man kan vara helt säker på vad som gäller om man verkligen skulle klota på en bandag, även under SMC.. Nån annan har säkert mer info?

Utöver det har jag en olycksfallsförsäkring hos Trygg Hansa, som inte har några begränsningar inom extremsport.

Men va fan...ringde Folksam, fick en premie på 7000:-/ månad. Eller 4000:-, då var den avställningsbar. Ett jävla skämt är vad det är.

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
Ang. BMW larmet.
Har inte aktiverat mitt.. hur fungerar det. Finns det rörelsesensor på det?
Älskade mitt gamla Scorpiolarm som gick igång om nån luta sig över hojjen. Eller snudda den så tjöt det utav helvete. Hittar noll info om larmen i våra hojjar.

jag vet inte exakt hur känsligt larmet är men jag har glömt larma av nångång och den tjuter när man reser den från stödet.

Gick med
25 Apr 2003
Hoj
.
...hoppas det var någon på forumet här som körde sin svarta S 1000 RR från Bergslagsplan i riktning mot Råcksta vid 18.30 tiden igår, det var länge sen jag såg en förare köra så mycket med insidan av huvudet med tanke på omständigheterna (kallt i backen osv....) :tummenupp:tummenupp Blev riktigt glad när jag såg det och om fler av oss körde på det sättet så tror jag "hatet mot sporthojar" skulle försvinna helt.

/M

99Micke99

Gubbe på 2 hjul
Gick med
20 Jul 2012
Hoj
...hoppas det var någon på forumet här som körde sin svarta S 1000 RR från Bergslagsplan i riktning mot Råcksta vid 18.30 tiden igår, det var länge sen jag såg en förare köra så mycket med insidan av huvudet med tanke på omständigheterna (kallt i backen osv....) :tummenupp:tummenupp Blev riktigt glad när jag såg det och om fler av oss körde på det sättet så tror jag "hatet mot sporthojar" skulle försvinna helt.

/M

Det var jag :) Var och hämtade min nya skönhet i Hässelby igår och körde hemåt runt den tiden och ja, det gick i maklig hastighet. Ville inte riktigt lägga den det första jag gör.

Gick med
25 Apr 2003
Hoj
.
Det var jag :) Var och hämtade min nya skönhet i Hässelby igår och körde hemåt runt den tiden och ja, det gick i maklig hastighet. Ville inte riktigt lägga den det första jag gör.

Det var det jag blev så glad över att någon använder insidan av huvudet, gissade att det kunde vara du eftersom jag läst att du var på g och hämta en :yoparty ! Jag körde min tre säsonger och var sjukt nöjd så du har en kul tid framför dig och fortsätt och skynda långsamt:) By the way såg bra ut estetiskt med stället osv....:fakta:banana

99Micke99

Gubbe på 2 hjul
Gick med
20 Jul 2012
Hoj
Hahaha, gillade du inte mina tygtrasor....kände att det skulle bli liiiite kallt med skinnstället. Frös som fan även fast jag hade 3 lager kläder på mig + goretex allväderställ. Men du måste ju ha älskat mina skidhandskar som jag hade på mig?

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
2. Jag har haft TryggHansa personförsäkringen sedan 2008 - eftersom den då täckte Extremsport, ex. bankörning och RR licensträning. Jag hade kontakt med TryggHansa under vintern och fick upplyst att detta skydd togs bort året efter - vilket betyder att jag har inte har haft detta skydd i flera - som var anledningen att jag köpte försäkringen..
Mitt tips är att kolla noggrant - se över att att ha det på skrift eller i ett mail..

Lycka till..

Tack för tipset, kollar med TH o återkommer om vad som gäller.. :tummenupp

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
- Jag har micklat med framgaffeln i vinter å nu ska jag montera framhjulet. Då upptäcker jag, uppmärksam som jag är, att speedsensorn tar i ringen, den går emot den där perforerade ringen.
Har letat i verkstadshandboken men finner inget om att lösgöra den vänstra hylsan, den med gängan i, längst ner på vänsterbenet.

Gaffeln har blivit K-tech-modifierad och jag vet inte om de har haft loss den vänstra hylsan.

Frågan är helt enkelt; hur ska jag göra för att få-till rätt avstånd mellan sensorn och ringen?

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Hoj
BMW S1000RR -11
- Jag har micklat med framgaffeln i vinter å nu ska jag montera framhjulet. Då upptäcker jag, uppmärksam som jag är, att speedsensorn tar i ringen, den går emot den där perforerade ringen.
Har letat i verkstadshandboken men finner inget om att lösgöra den vänstra hylsan, den med gängan i, längst ner på vänsterbenet.

Gaffeln har blivit K-tech-modifierad och jag vet inte om de har haft loss den vänstra hylsan.

Frågan är helt enkelt; hur ska jag göra för att få-till rätt avstånd mellan sensorn och ringen?

Vi har haft bort den distansen, dock så sitter den alltid i samma position eftersom den ska sitta dikt på benet innan den dras, kolla det först så att det inte blitt något avstånd där
Sedan när du drar axeln ska hojen stå på backen (ej på stöd som man lyfter med i gaffelbenen) sånna stöd gör att man kan vika gaffeln något, som ett V om man ska överdriva, förutom att det gör att gaffeln får fel vinkel kan det dessutom göra så att bromsskivorna slår sig och blir skeva (inte helt ovanligt på BMW faktiskt…)

Skruva i muttern lite lätt så allt sitter ihop, sedan ställer du ner framen på backen och tryck till gaffeln 2-3 gånger neråt så allt sätter sig, sedan drar du mutter och lås bultarna i själva gaffeln
Då hamnar allt rätt på sin plats

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Hoj
ABS-sensors "air-gap" (framhjulet):
-Någon som har tillgång till BMW verkstadsmanual - vad är den rätta distansen mellan sensorn och plåtskivan; om/då man fixerar den vänstra hjulmuttern i rätt position inom gaffelben "clamp".

(Enligt allvetande nätet, i nån annan BMW-modell ska distansen vara 0.45-0.55mm. Samma riktvärde för S1000RR?)

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Hoj
ICOM-D till OBDII adapter: vet någon här "hur länge" räcker en generisk OBD2-läsare/nollställare med BMWs protokoll, dvs om man bara köper en dumm 10-pol ICOM-D till OBD2 kabel?

-Eller någon som erfarenheter av GS-911 resp BS100?
Användningsfallen för mig är såklart nollställning av serviceindikatorn, läsning av felkoder, men eventuellt också läsning av live-data, iaf för intressets skull.. :)

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
ICOM-D till OBDII adapter: vet någon här "hur länge" räcker en generisk OBD2-läsare/nollställare med BMWs protokoll, dvs om man bara köper en dumm 10-pol ICOM-D till OBD2 kabel?

-Eller någon som erfarenheter av GS-911 resp BS100?
Användningsfallen för mig är såklart nollställning av serviceindikatorn, läsning av felkoder, men eventuellt också läsning av live-data, iaf för intressets skull.. :)

Första gången sedan jag startade tråden som jag läser ett inlägg och inte fattar ett skit! :D Tror jag börjar tappa stinget…

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Första gången sedan jag startade tråden som jag läser ett inlägg och inte fattar ett skit! :D Tror jag börjar tappa stinget…

- OBD II tror jag mig veta vad det är men den andra akronymen är för mig okänd.

Menar han att man skall kunna ha en app i sin telefon (vilket jag har) och en adapter i sitt fordon (vilket jag oxå har) som blåtuttar över information till appen? Och det som tarvas skulle endast vara ytterligare en adapter som kopplar ihop s1000rr med adaptern......och vidare till appen, då?

Han får utveckla! ;)

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Hoj
OBD v2 (OBDII) är nån slags industri-std för fordontillverkare, för att kunna överföra diagnostikinfo + felkoder över en 16-pin "OBD connector" (-> den där "breda proppen" i bilen som sitter typiskt nånstans under ratten, bredvid kopplingspedalen, eller så.) "Gadgets" som går att köpa från X-Tema går att använda att t.ex läsa och kvittera felkoder, släcka service-indikatorn, osv. (på svenska bilbesiktningen har jag märkt att de brukar stoppa in en läsare och troligen kolla att inga ABS-, airbag- eller liknande fel finns aktiva?). -Ovanpå interfacet har fordonstillverkarna mera avancerade protokoll, t.ex VW-Audi har sin VAGCOM, flera har CANbus, KWP2000, ISOxxx....
Min fråga är enkel: Iom BMW-hojen har inte den std OBDII-pluggen men i stället en rund ICOM-D plug med 10 pinnar, jag undrar hur mycket kan jag se och göra med en "vanlig" men avancerad OBDII-läsare.
Utan att behöva köpa nåt specifikt instrument för BMW, typ just de två nämnda.

(mina tänkta användningsfall är som skrivit ovan, primärt: att kunna släcka service-indikatorn efter att servad själv. -Även om man kunde såklart också ha en app eller egen lite box+display, med sladd eller trådlös, att lagra stor mängd data "hur motorn mått och gått" under körningen. Men mina behov är inte riktigt där, iaf inte ännu..:)

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring