BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Tob3

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Hoj
BMW S1000RR 2011 Superbike
Jag rekommenderar Lightech kraschpuckar, lätta och bra i pris.
Sticker heller inte ut för mycket som vissa göra och kan orsaka att pucken tar tag i gräset och rullar runt.. Det vill man inte ska hända..
Jag rekommenderar även Accosato gasrulle, man får med flera olika längder.
Den rullen används i Superstock EM och World Superbike, bra grejer vill säga!

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Hoj
ECX125
Yes, smaken är som baken. Någon gillar stomp grip, någon gillar snake skin. Många snabba gillar att köra utan något alls på tanken. Finns många trådar om detta på sporthoj.

För mig käkade stomp grip skinnställ så gick för snake skinn som suttit fast utan problem i ett par år trots avfettning, bensinspill å brake cleaner och trots ruggig garagelack i sträv matt-brun.

Stomp grip däremot blev det luftbubblor under och kanter lossnade. Tror t o m det står i instruktionerna att man ska sticka hål med nål i dessa??

Så vi har olika erfarenheter summasumarum.

Andrén köp Stompgrip!
Pratat med många som är missnöjda med Snakeskin då de inte har lika bra grepp och lossnar enklare.
Att Stompgrip käkar skinnställ är inget jag har märkt, har kört med det i många år.
Finns också en anledning till att flera stora team använder just Stompgrip.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Ett varv på IOM - bara att nöta in!

En av de bättre filmerna med ett fullt varv, bara att hålla i sig i bordet o åka med! :yoparty

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Haha! Jag är en bra bit ifrån. Ska börja om med smc steg 1 tänkte jag och köra igenom så många jag har råd med i sommar. Ska försöka eftermontera dragkrok på bilen så jag kan skaffa ett släp. Blir lite smidigare då att ta sig till och hem från bana. Är sugen på BMW dagarna med fast är lite försäkrings feg. Har ju hojen som bruksfordon till vardags så det blir knepigt om man kvaddar den ordentligt.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Haha! Jag är en bra bit ifrån. Ska börja om med smc steg 1 tänkte jag och köra igenom så många jag har råd med i sommar. Ska försöka eftermontera dragkrok på bilen så jag kan skaffa ett släp. Blir lite smidigare då att ta sig till och hem från bana. Är sugen på BMW dagarna med fast är lite försäkrings feg. Har ju hojen som bruksfordon till vardags så det blir knepigt om man kvaddar den ordentligt.

Klart du skall köra BMW-dagarna! Du bestämmer själv tempot som sagt och det handlar inte bara om knäskrap och varvtider utan vi har ju ruskigt kul de där dagarna! Du träffar massor med S1000RR-folk och får lika mycket tips och idéer för framtiden. Sen är det en del annat roligt som händer. Allt är inte klart än men det blir med stor sannolikhet gästartister och föreläsning. God middag och bra stämning garanteras! Klart du skall komma! :tummenupp

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
BMW S1000RR

Eftersom jag kör för SMC en del, kul att höra att du verkar uppskatta utbildningen! Har du kollat upp det där med försäkringen noga? Många av FB är lite griniga så det kan vara värt att kolla upp en extra gång att man är rätt försäkrad :)

Nu jävlar är det snart vår på riktigt!

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Eftersom jag kör för SMC en del, kul att höra att du verkar uppskatta utbildningen! Har du kollat upp det där med försäkringen noga? Många av FB är lite griniga så det kan vara värt att kolla upp en extra gång att man är rätt försäkrad :)

Nu jävlar är det snart vår på riktigt!

Flera bolag har ändrat sina villkor under våren, värt att kolla upp!
Som jag har förstått det gäller de villkor som gällde vid tecknandet/förlängningen av försäkringen, såvida de nya villkoren inte kan ses som en förbättring. I det senare fallet får man tillgodogöra sig de bättre villkoren..
Någon som kan bekräfta detta?

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
BMW S1000RR
Flera bolag har ändrat sina villkor under våren, värt att kolla upp!
Som jag har förstått det gäller de villkor som gällde vid tecknandet/förlängningen av försäkringen, såvida de nya villkoren inte kan ses som en förbättring. I det senare fallet får man tillgodogöra sig de bättre villkoren..
Någon som kan bekräfta detta?

Villkor för en försäkring gäller givetvis under avtalstiden precis som vilket avtal som helst. "Problemet" är att det inte står någonting om SMC i villkoren för försäkringar. Det är helt enkelt något som försäkringsbolagen väljer att hantera som specialfall i och med att försäkringar inte brukar gälla för bankörningar/trafikövningar. Det står de alltså fritt att förändra sådant lite när de vill. Det har varit rätt mycket diskussioner mellan SMC och försäkringsbolagen under senvintern och även om jag inte är involverad i det så verkar det som försäkringsbolagen vill bli mer restriktiva men samtidigt har lite konstiga krav, t.ex. på att försäkring enbart gäller blå och grön grupp när det inte finns någon generell koppling mellan hastighetsgrupperna och viss västfärg.

Sidospår men jag gissar att det är rätt många som tänker SMC = försäkring. Kan bli en tråkig överraskning.

Zorban

Gick med
9 May 2011
Hoj
Jag har IF och där står det tydligt att vagnskada gäller för SMC och BMW klubben körningar Steg 1-3. Steg fyra gäller endast trafik.
Antar att Bmw dagarna inte har någon anknytning till BMW klubbens evenemang?
Men som sagt man kan ju försöka köra efter sin förmåga med ;)

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Jag har IF och där står det tydligt att vagnskada gäller för SMC och BMW klubben körningar Steg 1-3. Steg fyra gäller endast trafik.
Antar att Bmw dagarna inte har någon anknytning till BMW klubbens evenemang?
Men som sagt man kan ju försöka köra efter sin förmåga med ;)

Jag har också IF och tolkar man SMCs hemsida ser det lite annorlunda ut, dvs villkoren har förbättrats från förra året och alla steg är tillåtna.. (Därav mitt tidigare inlägg om förbättrade villkor.)http://www.svmc.se/school/Forsakring_vid_SMCs_fortbildning/

Edit: hmm, tittade i de officiella vilkoren för IFs BMW märkesförsäkring för 2014. Där står att vagnskada gäller SMC steg 1-2 (som förra året), medan självriskerna för Sport Plus (S1000RR) höjts kraftigt. Stöld 15000 kr från 4000 kr, vagnskada 25000 kr från 6000 kr. Antar att följetången fortsätter..

Last edited:

Zorban

Gick med
9 May 2011
Hoj
Japp har sett liknande höjning på självrisken. Vagnskada gick från 12k till 25 om jag inte minns fel. Men då jag skaffade min i september så bör 2013 års premier gälla perioden ut.
Kollade på Länsförsäkringar som hade lite billigare och tillät steg 1-3. Skrev mycket riktigt fel i mitt tidigare inlägg. IF tillåter steg 1-2 med vagnskada 3-4 med trafik enbart.
Blir till att byta till LF till hösten. De har billigare premie ca 1k per år, lägre självrisker och tillåter ett steg till på smc bankurser med vagnskada. De har dock sämre assistansvilkor. Men man är inte ute på touring så mycket så det kanske kvittar :)

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
- Då verkar det som jag kommer att åka på bana, endast, och förlita mig på min olycksfallsförsäkring.
Full hojförsäkring är vääääldigt dyr i kronor/km.

Jag har de senaste 10 åren iskallt räknat med att inte få någon ersättning för hojen i händelse av vurpa på bana.
Senaste vurpan, 2006, kostade mig cirka 6000:- för delar köpta på ebay.

Olycksfallsförsäkring är nog det viktigaste att ha.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring