BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Hallå i cyberymden.
Har monterat tillbaka orginalavgassystem på en 2010 inför besiktning samt försäljning, men är osäker på hur vajrarna till avgsspjällen ska vara justerade. Nån som kan dela med sig kunskap eller sitter på en verkstadshandbok. Tacksam för svar. Var inte jag själv som demonterade när det begav sig.

BMW Repair Manuals K46 S100RR säger följande:
(hittade instruktionen bara under topic "77 11 011 Installing sport exhaust system" men är väl samma sak iom samma ventil)
"Adjusting Bowden cable for exhaust-flow control valve
Switch on the ignition.
Actuator motor moves to the "flow control valve open" position.
Switch off the ignition.
Slacken locknuts (1) and (2) and adjust adjusting nuts (3) and (4) until the Bowden cables have no play, then back off the nuts 1 to 2 turns to relieve the strain on the Bowden cables
Lock adjusting nut (3) with locknut (1) and adjusting nut (4) with locknut (2).
"
-Kunde tyvärr inte kopiera relaterade bilden men det här verkar väl enkelt? (och det enda vad jag kan bidra med, ytterligare frågor kräver nog någon sakkunnig..)

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Hm efter mångar år med Aprilior v2 samt en tuono v4r var det dags för en bättre resekamrat. Touring samt abs var kravet. Sambons krav:fakta
S1000rr var det enda alternativet. Hoppas nu att man blir nöjd ett bra tag:yoparty

Tips på väskor tages gärna emot.:hej

Ha, ha - välkommen till tråden och grattis till en riktigt snabb touringhoj! Vet inte om sambon din kommer gilla sitsen bak på S1000RR men ni kommer definitivt snabbt fram dit ni nu ska! :tummenupp

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Ha, ha - välkommen till tråden och grattis till en riktigt snabb touringhoj! Vet inte om sambon din kommer gilla sitsen bak på S1000RR men ni kommer definitivt snabbt fram dit ni nu ska! :tummenupp

E sitsen obekväm? Har aldrig suttit bak så jag har inget jämföra med.
Får kanske lägga ditt en bit liggunderlag :D

Ang försäkring puh vad dyrt. V4r tuono helförsäkring 2800kr, lite skillnad.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
E sitsen obekväm? Har aldrig suttit bak så jag har inget jämföra med.
Får kanske lägga ditt en bit liggunderlag :D

Ang försäkring puh vad dyrt. V4r tuono helförsäkring 2800kr, lite skillnad.

Nej den är nog inte mer obekväm än andra sporthojar, men om inte sambon är väldigt kort så blir sitsen väldigt hög och inte alltid så bekväm när hon skall hålla tag i dig som förare. Fotpinnarna för passageraren sitt ju högt upp också, så korta ben gör livet bekvämare som passagerare på en S1000RR. Själva sadelgummit är det inge fel på.

Jepp försäkringen är inte rolig. Jag åker väldigt lite på gatan och har en av- och påställningsbar försäkring. Dyrt per dag men billigt i längden för mig. Åker du mycket så skulla jag kolla med IFs märkesförsäkring. Den var bäst förut i alla fall. Det brukar löna sig att ringa flera gånger också, ibland till samma bolag, för att få bästa dealen.

bezerk

Gick med
10 Feb 2008
Hoj
Ang Olja.
Då det är lite jobbigt att söka efter vissa saker, frågar jag direkt här.
Nojig är man när andra har haft hand om oljebyten. Jag tänkte gör ett extra.

Inget fel att slå i en motul 10w60 väl?

"Jepp försäkringen är inte rolig. Jag åker väldigt lite på gatan och har en av- och påställningsbar försäkring. Dyrt per dag men billigt i längden för mig. Åker du mycket så skulla jag kolla med IFs märkesförsäkring. Den var bäst förut i alla fall. Det brukar löna sig att ringa flera gånger också, ibland till samma bolag, för att få bästa dealen."

Märligt när man får olika svar beroende på vem man pratar med. Att bolagen har olika prisbilder som skiljer sej enormt är ännu märkligare kan jag tycka. Att vagnskadan skiljer. Hur kan de räkna olika? Det är väl trafik delen som tar personskadan eller?
Äh nu kör vi:yoparty

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Ang Olja.
Då det är lite jobbigt att söka efter vissa saker, frågar jag direkt här.
Nojig är man när andra har haft hand om oljebyten. Jag tänkte gör ett extra.

Inget fel att slå i en motul 10w60 väl?

"Jepp försäkringen är inte rolig. Jag åker väldigt lite på gatan och har en av- och påställningsbar försäkring. Dyrt per dag men billigt i längden för mig. Åker du mycket så skulla jag kolla med IFs märkesförsäkring. Den var bäst förut i alla fall. Det brukar löna sig att ringa flera gånger också, ibland till samma bolag, för att få bästa dealen."

Märligt när man får olika svar beroende på vem man pratar med. Att bolagen har olika prisbilder som skiljer sej enormt är ännu märkligare kan jag tycka. Att vagnskadan skiljer. Hur kan de räkna olika? Det är väl trafik delen som tar personskadan eller?
Äh nu kör vi:yoparty

Jag skulle hellre köpa en "billigare" olja från tex OKQ8 (deras SBK olja på 20 litersdunk tex) med rätt viskositet än dyr olja med fel viskositet.
Pratade nyligen med Magnus "Skalman" från fd Fiver som är erkänt duktigt på detta och han berättade att tjockleken på oljan i olika temperaturer påverkar effekt och tryck i motorn. Därför bör du hålla dig till rätt siffror enligt tillverkaren. Kör du lugnt på gatan så kanske det inte gör jätte mycket men...

Kopplingens funktion däremot, som många säger att oljan påverkar, har inte med viskositeten att göra utan det är vissa tillsatser i oljan som styr detta.

bezerk

Gick med
10 Feb 2008
Hoj
Ang olja Tack

Något man bör se över när man har tagit över en s1000rr?

Ang stänga av tex dtc abs. Stå stilla med tändning på eller köra/rulla sakta?

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Ang olja Tack

Något man bör se över när man har tagit över en s1000rr?

Ang stänga av tex dtc abs. Stå stilla med tändning på eller köra/rulla sakta?

Har för mig att man behöver stå stilla, eller i alla fall ha friläge eller kopplingen inne. Prova dig fram, det löser du lätt.

Annars kan du kolla att "recalls" är gjorda. Det skrivs i tråden om det på flera ställen. Slangen till vevhusventilationen skall bytas, ett par reläer, ny instruktionsbok (den är uppdaterad) osv. Inga stora grejer men väl värt att fixa när du servar den nästa gång.

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Hoj
Jag skulle hellre köpa en "billigare" olja från tex OKQ8 (deras SBK olja på 20 litersdunk tex) med rätt viskositet än dyr olja med fel viskositet.
Pratade nyligen med Magnus "Skalman" från fd Fiver som är erkänt duktigt på detta och han berättade att tjockleken på oljan i olika temperaturer påverkar effekt och tryck i motorn. Därför bör du hålla dig till rätt siffror enligt tillverkaren. Kör du lugnt på gatan så kanske det inte gör jätte mycket men...

Kopplingens funktion däremot, som många säger att oljan påverkar, har inte med viskositeten att göra utan det är vissa tillsatser i oljan som styr detta.

Det här är väl implisit klart, men viktigt att om man köper "billigare oljan" ska det uppfylla tillverkarens krav för oljans kvalite och egenskaper, dvs API-klass. Minst API-SJ ska det vara (helst API SL)... ju större bokstav, desto "bättre" dvs högre krav; exempelvis oljefilmen pallar trycket bättre mellan kammen och lyftaren.
-och svårt att tro att i Sverige man skulle sälja förfalskade (felstämplade) "kvalitetsoljor" men utomlands och med privatimport är det också nåt att tänka på..

Ang viskositet: i en multigrade-olja (SAE 11W/22) den första viskositeten bara har betydelse då oljan är "vinterkall", dvs vinterstarter som inte förekommer. Därför man i prinsip kan strunta i vad är det för "1W" siffra om man hittar en olja, även om det skulle vara annat än rekommenderad 5W eller 10W, med reservationen för riktigt kalla starter "ice racing" (+att man alltid "börjar rejsa" med någorlunda varmkörd motor).

Den andra siffran är viskositeten då oljan är körvarm (som det ska vara) och BMW rekommenderar SAE 40 (genomgående), dvs minimitjockleken: Man bör EJ gå inte under SAE 40!
-om man skulle använda tjockare, t.ex. SAE 10W/50, skulle det täta och smörja bättre (t.ex. kolvringar; växellådans drev). I teorin nån SAE 70 "vaselin" kunde också orsaka att kopplingen börjar slira (bara per viskositet) samt som att med tjockare oljor blir det mera motstånd att rotera runt motorn (något negativ effektförminskning/utökad soppaförbrukning. Men i prinsip *något* tjockare olja *kan* vara bättre och "safer" på längden förutsatt att man aldrig börjar pusha hårt med en kall/sval motor. OM man nu inte är efter de sista tiondedelar per varv.. :)

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Håller på att repa hojen och behöver även den säkringslåda som sitter längst bak på bakramen och som sitter fast med 3 "plastnitar". Någon som byggt om hojen till racehoj och har en sån liggande?

Edit: saknar fortfarande en original bakram.

Last edited:

bezerk

Gick med
10 Feb 2008
Hoj
Nyinköp hoj.
Problem med blinkers reglaget samt knappen till abs/dtc. Går ej att blinka till höger. Abs Knappen fungerar inte.
Går det att rep själv?

Bakbromsen. Hjulet rullade fritt och lätt. Körde ca 5 mil utan att röra pedalen. Kom till ett stop och kände att det gick mkt tungt. Bakbromsen låg hårt emot.
Vad kan de beror på? Vanligt fel?

Känns tråkig på så ny hoj. 720 mil.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Nyinköp hoj.
Problem med blinkers reglaget samt knappen till abs/dtc. Går ej att blinka till höger. Abs Knappen fungerar inte.
Går det att rep själv?

Bakbromsen. Hjulet rullade fritt och lätt. Körde ca 5 mil utan att röra pedalen. Kom till ett stop och kände att det gick mkt tungt. Bakbromsen låg hårt emot.

Bromsen:
För stor mängd bromsvätska eller feljusterad bakbroms kan göra att den ligger på aningens o blir för varm och då "nyper". Kolla det. Kan inte vara så mycket mer.

Reglagen är lite knepigare. Är det rent elektroniskt som det inte fungerar eller är knapparna fysiskt trasiga tror du? I det senare fallet blir det nog till att byta. Kanske du kan tjata dit till garanti eftersom hojen gått så lite.
Om det är elektroniskt så skulle jag nog lämna in den. (om du har läst instruktionsboken rätt förstås ;-) )

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
Googlade lite på det där med reglagen när min startknapp gav sig. Det verkar inte helt ovanligt att dom ger upp tyvärr.

ttrogs

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2012
Hoj
Kawa z1000 2012
Nyinköp hoj.
Går det att rep själv?

Hej
Hade samma problem, det gick på garantin då det är fabriksgrundat. Dom bytte hela reglaget. Jag har en 2010.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Hej
Hade samma problem, det gick på garantin då det är fabriksgrundat. Dom bytte hela reglaget. Jag har en 2010.

Jag har en annan lite udda grej och det är att jag kan inte starta hojen med växeln i även om jag har dragit in kopplingen. Har alltid trott att jag sabbat något när jag meckat själv men kontakten vid kopplingshandtaget fungerar annars hade nog inte quickshiftern funkat...

Nån som har förslag?

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Du har inte stödet nere?
Min går att starta med stödet nere om ingen växel är i o kopplingen indragen.
Har jag växel i måste jag förutom koppling även ta upp stödet.

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Jag vill ha svarta eftermarknadsfotpinnar med omvänt växelmönster (race) där man ändå kan använda original QS-kontakten. Valter Moto säljaren påstår att det går men jag fattar inte hur. Tryck borde ju bli drag i stången. Har nån en bild på hur det funkar?

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Hoj
image.jpg
Jag vill ha svarta eftermarknadsfotpinnar med omvänt växelmönster (race) där man ändå kan använda original QS-kontakten. Valter Moto säljaren påstår att det går men jag fattar inte hur. Tryck borde ju bli drag i stången. Har nån en bild på hur det funkar?

Bild av min märkeslösa eftermarknads-rearset med raceväxlad schema.
Alltså det finns en extra pivot-stycke bakom pinnen.

(I övrigt är jag väldigt nöjd med raceväxlad, t.om med den OEM ShiftAssistanten.. efter att jag lyckades lösa problemet med falska neutraler.)

Som kuriositet: fick också förlänga litegrann (.5cm) växelpedalen till "vänster" för att träffa bättre varje gång, med sparken. Material: segt en! (från en död gren) "Think Environment" :)

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...