BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Monterade reflexen på exakt samma ställe som dig.
Hoppas nu att det är OK för både SBP och farbror Blå :)


Hmmm, det var någon inte så länge sen som tyckte "Kommer gå emot strömmen och behålla denna hojen helt original både utseendemässigt och inom motor"?? :lol:lol:lol

-Nej, seriöst: att rensa bakdelen bara ÄR ett "måste"; inte bara med Beamern men med de flesta SHs! -Helt rätt!! (-En S1000RR eller ZX10R med original skylthållare och en groteskt tysk regskylt är "anti-porr big time"; googla på nätet så förstår du.)

Nästan lika viktigt är att plocka bort passasgerarepinnarna... :tummenupp
(..innan man byter rearset och går samtidigt över till race-vaxlad) :lol
 

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
Korrekt tryck är viktigt, naturligtvis, men var har du köpt fjädringen? Om du har köpt den i Sverige så kolla upp inställningarna för din hoj, din vikt, din längd, och Pirelli. Det gör stor skillnad. Köpte min fjädring från Jocke Jansson och fick inställningar från den databas som K-tech har och som Jocke har samlat på sig från olika tävlingsförare som kör K-tech. Mina däck är som bebishy (nästan…)

Eftersom olika däck fjädrar olika mycket måste balansen mellan däck o fjädring vara korrekt. Annars tar däcken för mycket stryk. Temp i backen, vilken årsmodell du har på däcken (de är lite olika från år till år) och ditt tempo spelar in också.

Köpte från Bactor, och fick inställningar för min vikt etc.. på köpet, men det stämmer inte för mig.
Däcken är helt färska för i år, köpte ett nytt varje dag på GR :).

Vad kör du med för inställningar? Och vilka däck åker du på?
Hur får man kontakt med Jocke?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Köpte från Bactor, och fick inställningar för min vikt etc.. på köpet, men det stämmer inte för mig.
Däcken är helt färska för i år, köpte ett nytt varje dag på GR :).

Vad kör du med för inställningar? Och vilka däck åker du på?
Hur får man kontakt med Jocke?

Bactor o FJ Racing (Jocke Jansson) arbetar tajt ihop så där kan du få hjälp om det blivit fel från början. Kan inte Pirelli men du kanske skall ha lite lägre tryck mot vad du skrev. Ett hekto kan göra mycket. Någon som har gedigen erfarenhet av Pirelli?

Jag kör Dunlop och det har alltid fungerat för mig. Men det skall naturligtvis gå att köra med Pirelli. Jag hade börjat med att sänka trycket om jag var du. Sedan köra en koll med Jansson. Jansson är importör av K-tech så Bactor får fjädringen därifrån. Så du får med stor sannolikhet backup där men börja du med Bactor o berätta om problemet.
 

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Ort
Grödinge
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Kan ju ha fel men brukar inte för lågt tryck i samband med för hög returdämpning ge kallrivningar om man accelererar hårt när man går ur kurvor?

Edit: Moss han kan :)
http://youtu.be/JutNhZw1TB0
 
Last edited:

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
Bactor o FJ Racing (Jocke Jansson) arbetar tajt ihop så där kan du få hjälp om det blivit fel från början. Kan inte Pirelli men du kanske skall ha lite lägre tryck mot vad du skrev. Ett hekto kan göra mycket. Någon som har gedigen erfarenhet av Pirelli?

Jag kör Dunlop och det har alltid fungerat för mig. Men det skall naturligtvis gå att köra med Pirelli. Jag hade börjat med att sänka trycket om jag var du. Sedan köra en koll med Jansson. Jansson är importör av K-tech så Bactor får fjädringen därifrån. Så du får med stor sannolikhet backup där men börja du med Bactor o berätta om problemet.

Tack Peter, har mailat Jocke nu få se om han hör av sig..
Körde också Dunlop med original dämpare innan och hade aldrig dom här problemen.

Mixtrade ganska friskt med trycket, både upp och ner, men det bara blev värre.

Skulle vara kul att jämföra med dina inställningar då vi verkar ha likadana dämpare och cartridekit, tror vi väger ungefär detsamma också. Vad har du allt inställt på?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Ja det är inte helt omöjligt, men min retur är ganska lågt inställd.

En liten reflektion;

Det är lätt att blanda ihop uttrycken "för hög" och " för låg" när man pratar om comp och retur. Det är viktigt att förstå vad som händer när man skruvar åt (ökar) kompression och retur.
När du vrider justerskruven medsols, dvs skruvar in justerskruven - så DÄMPAR du aktuell rörelse.

Skruvar du åt kompressionen (vrider skruven medsols) så kommer fjädringen hålla emot mer när hojen trycks ihop.
Skruva du åt returen (vrider skruven medsols) så kommer fjädringen RESA SIG LÅNGSAMMARE från sitt hoptryckta läge.

Kanske uppenbart för de flesta men jag vet att det är många som "har otur när de tänker" gällande just detta.

:)
 
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
Hej Idris !

Du vet jue att jag inte ser ut som Pedrosas Tvillingbror och väger som 2,5 Pedrosa :) ! Jag och Jocke fick faktiskt aldrig någon riktig ordning på min med dom däcken du testat, fick höra att det var körstilen som gjorde det osv och när jag gick på ut ur böjarna oavsett bana så "rev" det sönder däckena och jag fick göra som du gjorde på GR och köpa nytt hela tiden och i mitt fall var det Kombon att hojen blev lite för låg bak pga profilen och en annan stomme på Dunlop som passade iaf mig utmärkt (Birmingham däck) och vips var allt borta och jag kunde sitta och snurra 1.28-1.30 på GR med västen på och 10-11 or på Gåsen utan att gå på hörntänderna och däcken var som Peters ! Han och jag var på Mantorp 4 dagar ihop och det var inte mycket däck som gick åt då...

Självklart får du säkert ihop det med inställningarna men det kommer säkert ta stor del av din säsong och gräva stort hål i din plånbok innan du hittat rätt... Fortsätt på Dunlop du :)
Jocke är dock helt grym på att ställa upp ! Har du köpt grejerna från honom så har han rubbet lagrat om dig i sin pärm och jag fick support via tel av honom ofta när jag var på banorna och han noterade i pärmen... Och Ja vi testade tre olika fjädrar bak och jag bytte fjädrar fram och cartridge mm !

Lycka till och ha en underbar säsong/M

Tack Peter, har mailat Jocke nu få se om han hör av sig..
Körde också Dunlop med original dämpare innan och hade aldrig dom här problemen.

Mixtrade ganska friskt med trycket, både upp och ner, men det bara blev värre.

Skulle vara kul att jämföra med dina inställningar då vi verkar ha likadana dämpare och cartridekit, tror vi väger ungefär detsamma också. Vad har du allt inställt på?
 

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
Hej Idris !

Du vet jue att jag inte ser ut som Pedrosas Tvillingbror och väger som 2,5 Pedrosa :) ! Jag och Jocke fick faktiskt aldrig någon riktig ordning på min med dom däcken du testat, fick höra att det var körstilen som gjorde det osv och när jag gick på ut ur böjarna oavsett bana så "rev" det sönder däckena och jag fick göra som du gjorde på GR och köpa nytt hela tiden och i mitt fall var det Kombon att hojen blev lite för låg bak pga profilen och en annan stomme på Dunlop som passade iaf mig utmärkt (Birmingham däck) och vips var allt borta och jag kunde sitta och snurra 1.28-1.30 på GR med västen på och 10-11 or på Gåsen utan att gå på hörntänderna och däcken var som Peters ! Han och jag var på Mantorp 4 dagar ihop och det var inte mycket däck som gick åt då...

Självklart får du säkert ihop det med inställningarna men det kommer säkert ta stor del av din säsong och gräva stort hål i din plånbok innan du hittat rätt... Fortsätt på Dunlop du :)
Jocke är dock helt grym på att ställa upp ! Har du köpt grejerna från honom så har han rubbet lagrat om dig i sin pärm och jag fick support via tel av honom ofta när jag var på banorna och han noterade i pärmen... Och Ja vi testade tre olika fjädrar bak och jag bytte fjädrar fram och cartridge mm !

Lycka till och ha en underbar säsong/M

Tjena "M",
Hoppas att allt är bra!
Du skulle nog få plats med två pedrosa innanför västen :D

Ja med tanke på tiderna du glider runt banan, kan det fan inte vara något fel på gaskontrollen.

Tack för vettig input, känns rent av korkat att inte gå tillbaka till Dunlop.
Pratade med Jocke idag och som du sa, så var han verkligen hjälpsam och trevlig.
Jocke trodde inte alls att slitaget berodde på fjädringen och jag skulle ge fan i häng och sådant. Utan fokusera på geometrin och drivning istället, och sluta fega så förbannat och ge mer i kurvorna :), vilket han också har rätt i!

Jag fick jag tipset att ändra drevningen till 14-44, han berättade om några som hade upplevt en helt ny hoj med den drevningen. Tydligen gälleråsendrevning, men ska fungera på andra banor också. Det skulle både rädda hjulet och sänka tiderna när man väl får kläm på det. Och göra det enklare att dra på lite mer lite tidigare i kurvan.

Vet inte om du provat det, eller någon annan här för den delen.

Han hade bra input gällande måttet mellan svingbulten i ramen och hjulmuttern, det var väldigt viktigt att det var 595-600mm. Det påverkade också.

Slutsatsen är att man måste nog ha en privat fjädringsexpert med på banorna för att få Pirelli att fungera.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Jag har en annan lite udda grej och det är att jag kan inte starta hojen med växeln i även om jag har dragit in kopplingen. Har alltid trott att jag sabbat något när jag meckat själv men kontakten vid kopplingshandtaget fungerar annars hade nog inte quickshiftern funkat...

Nån som har förslag?
Sån är min ibland. 50/50. Jag får ofta trycka 2-3 ggr sen startar den med kopplingen inne. Verkar som att jag kan utesluta eftermarknadsgreppen som bov i dramat alltså :)
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
attachment.php



Hej,

Nu närmar vi oss detta suveräna event med stormsteg. Ni som var med förra året vet att det blev något utöver det vanliga. Det finns fortfarande platser kvar men nu släpper vi snart loss de platser som är kvar för andra än S1000RR förare.

Nu måste ni nya S1000RR/HP4-piloter hänga på också. Vi satsar stenhårt som förra året och det kommer det bli två dagarna med grym körning, grillkväll däremellan och super service från Bactor racing m.fl. Gästförare och överraskningar lovas också. Lotteri med fina priser (kom ni ihåg förra året?), duktig fotograf på plats med bilder på alla deltagare utan extra kostnad och en handfull riktiga racerförare som kan ge er tips om allt som rör hojar och bankörning! Den 4-5 augusti på Gelleråsen är det som gäller!

Alla som kör S1000RR eller HP4:a är välkomna. Andra märkesförare kan anmäla sig för restplatser som vi släpper snart. Upplägget är i grund och botten Cashbacks bandagar, 3 grupper med hastighetsindelning. Rutinerade förare och tävlande kommer att ge tips och hjälp med din körning och rent mekaniskt så finns det både förare, instruktörer och mekaniker på plats med erfarenhet från S1000RR. Du som precis har köpt din S1000RR är mycket välkommen, det finns all hjälp du behöver för att få en bra start med nya hojen eller om du är ny på bana. Dagarna är formade för att alla skall ha riktigt kul.

Jag hoppas att ni vill komma och så här gör ni för att vara med;
Anmälan sker via mail till mig där du anger ditt namn, kontaktuppgifter, ev. nickname på SH och e-postadress. Därefter kommer du få ett mail med instruktioner för anmälan, betalning och mer detaljerad information osv.
Priset är 2500 kronor(1250 kr som anmälningsavgift), vilket inkluderar ett paket med 2 bandagar, middag mellan måndag och tisdag, föreläsningar och div mervärden som du märker om du kommer!
Alla BMW S1000RR/HP4 hojar kan delta så länge de är i säkert skick. Gatmodeller och racehojar. Ljudkrav enligt Gelleråsens normala krav, försäkring gäller troligen inte, kontrollera själv med ditt försäkringsbolag om du har en gathoj.

Mail med anmälan om intresse skickas alltså till: peterpan@live.se.
Uppdatera dig här i tråden eller på Cashbacks bandagar i forumet för bandagar.

Mer info kommer inom kort! :yoparty
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Sån är min ibland. 50/50. Jag får ofta trycka 2-3 ggr sen startar den med kopplingen inne. Verkar som att jag kan utesluta eftermarknadsgreppen som bov i dramat alltså :)

Tack för tipset :tummenupp Plockade isär kopplingshandtaget i samband med att jag byter till clipon och upptäckte att kontakten hade gått rakt av men satt ihop fortfarande!? Vad är oddsen för det. Men nu vet jag i alla fall och nu skall det åtgärdas. (Någon som har en liggande så säg till! Behöver den lilla delen där sladden går in på kopplingshandtaget)
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Hur är det med boende på bmw dagarna?

Boendet finns det flera lösningar på och de flesta finns på denna sida;
http://www.karlskogamotorstadion.com/living.aspx

Personligen har jag bott mest på Karlskoga hotel som jag tycker är prisvärt och har en ok frukost. Har för mig att stans båda hotel lämnar lite rabatt om man uppger kod "V8" som används av alla deltagare på bankörningarna.
Har även bott i stuga på banan och käkat frukost på Pit Stop Cafe, funkar det med beroende på vad man känner för. Men som sagt det finns flera alternativ och vi brukar alltid vara ett gäng som delar på boendet, oavsett var det är, så blir pengen rimlig.

Ligg på övriga S1000RR förare som ni känner. Det finns platser kvar men när de släpps för övriga märkesförare så är det kört direkt. Många vill vara med på dessa dagar efter förra året. ;-)
 

ttrogs

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa z1000 2012
Boendet finns det flera lösningar på och de flesta finns på denna sida;
http://www.karlskogamotorstadion.com/living.aspx

Personligen har jag bott mest på Karlskoga hotel som jag tycker är prisvärt och har en ok frukost. Har för mig att stans båda hotel lämnar lite rabatt om man uppger kod "V8" som används av alla deltagare på bankörningarna.
Har även bott i stuga på banan och käkat frukost på Pit Stop Cafe, funkar det med beroende på vad man känner för. Men som sagt det finns flera alternativ och vi brukar alltid vara ett gäng som delar på boendet, oavsett var det är, så blir pengen rimlig.

Ligg på övriga S1000RR förare som ni känner. Det finns platser kvar men när de släpps för övriga märkesförare så är det kört direkt. Många vill vara med på dessa dagar efter förra året. ;-)


Tack så mycket :)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Har nu avklarat första turen på svenska vägar på många år. Var riktigt kul i gott sällskap men kan konstatera att jag legat av mig rejält vad gäller att wheela :)
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top