Teamliferacing
Ny medlem
Har sett att man kan koppla in launch control via pc5, nån som har gjort det? Försökt läsa mig till hur man gör men är fortfarande lite osäker.
dB-killer?
Har inte rört ljuddämparen.
HOJJÄVEL
Idag var jag ute på en runda. När jag skulle peta i 4an på runt 10.000 varv (Utan koppling med QS)
Så gick inte växeln i.. Lådan hamnade i limbo mellan 3an och 4an.
Jag stannar lite längre fram och upptäcker att växlarna har blivit AP-TRÖGA vid stillastående. Man får använda kraft för att få i samtliga växlar vid stillastående.
Vid fart så går dom lika lätt som vanligt (Med koppling) men vid stillastående är det hopplöst.
Liten notis: Kopplingsvajern vid kopplingen har trasat sönder sig lite. Halva vajern är av ungefär...
Är det en bit ifrån ett drev som lossnat i växellådan som ligger o ställer till med problem? Eller är det bara någon växelgivare som spökar?
Tacksam för svar!
Kör så de ryker
Först och främst: den halvbra kopplingsvajern har inte med saken att göra, dvs att du hamnade i en falsk neutral mellan 3 & 4. Du bara var inte tillräckligt bestämt med växlingen. "Kicken ner" om det var race-växlad.HOJJÄVEL
Idag var jag ute på en runda. När jag skulle peta i 4an på runt 10.000 varv (Utan koppling med QS)
Så gick inte växeln i.. Lådan hamnade i limbo mellan 3an och 4an.
Jag stannar lite längre fram och upptäcker att växlarna har blivit AP-TRÖGA vid stillastående. Man får använda kraft för att få i samtliga växlar vid stillastående.
Vid fart så går dom lika lätt som vanligt (Med koppling) men vid stillastående är det hopplöst.
Liten notis: Kopplingsvajern vid kopplingen har trasat sönder sig lite. Halva vajern är av ungefär...
Är det en bit ifrån ett drev som lossnat i växellådan som ligger o ställer till med problem? Eller är det bara någon växelgivare som spökar?
Tacksam för svar!
Kör så de ryker
Först och främst: den halvbra kopplingsvajern har inte med saken att göra, dvs att du hamnade i en falsk neutral mellan 3 & 4. Du bara var inte tillräckligt bestämt med växlingen. "Kicken ner" om det var race-växlad.
-tyvärr är de "FN"s välkända och väldiskuterade med S1000RR. Jag råkade rätt ofta hitta en FN (också med QS), men efter att monterat en styvare fjäder "detent spring" (som bromsar växlingen till en punkt, och sen trycker in nästa växel) blev jag av med problemet. (Väldigt, väldigt sällan, med en slarvig kick kan det fortfarande ske en FN..)
Dessvärre om du hade såpass höga varv och accade fullt (och trampade sedan efter FN rätt bestämt med pedalen), kan det har orsakad att skiftgafflarna eller deras axlar tagit stryk, dvs blivit böjda eller nåt. Det skulle förklara varför det nu finns ett sådant motstånd då man växlar.
Du kan såklart byta oljan och kolla om det finns metallbitar i magneten. -om det skedde kraftigt oljud vid din "limboläge" kan det finnas bitar av kopplings-"dogs" (från sidan av ett drev). Dock dessa behöver inte betyda värre än så, och lådan & växelkopplingarna som sig kan fungera hur bra som helst framöver.
Men om det är rent problematiskt nu att växla, eller några nya oljud, eller värst av allt: om det nu finns en värre tendens för FNs eller att lådan försöker få in två växlar samtidigt (nytt motstånd vilket är dock svårt att notera manuellt) - du borde nog ta en titt in i lådan, dvs kolla "selector forks" och deras axlar, osv. *nu utgår jag ifrån att din halvbra vajer är rätt justerad, och att kopplingen öppnar helt då du trycker kopplingen i botten*
Jag har mekad och lagad ett antal växellådor, men inte S1000RR. Har dock läst och förstått att komma åt till Beamers låda behöver inte vara SÅ stort jobb som med många andra hojer: av med motorens sidokåpår, hojen uppochner eller på en sida, och man ska kunna avmontera den undre motorhalvan på plats, dvs att inte behöva avmontera hela motorn först. Vid en sådan manöver bör du också montera den styvare "berömda" fjädern.
Att fortsätta köra med ett noterbart problem med lådan kan resultera till en dyrare skada, t.ex behov att byta drev eller t.om större ras.
-Jag vet också att det finns ett stort antal mer kunniga S1000RR ägare och mekaniker i forumet: hoppas någon kan bidra med sanna erfarenheter kring ämnet.
- Vad skall jag gör för service på hojen?
Det är en -11 som gått drygt 700 mil, 75% av dessa mil är på bana.
Motorolja och filter är väl självklart men finns det nått schema på servicarna, alltså när bromsvätskor skall bytas och ventiler skall kollas t.ex. ?
Happ, så var en '16 beställd, Race, Dynamic och smidda fälgar.
Velar fortfarande om färgen, är mest inne på svart men kikar även på M-färgerna, vilka val...
Happ, så var en '16 beställd, Race, Dynamic och smidda fälgar.
Velar fortfarande om färgen, är mest inne på svart men kikar även på M-färgerna, vilka val...
Enklaste svaret är - snacka med Bactor. Gott nytt förresten!-Var finner jag ett bakdrev som har en kugg mer än original ?
Jag har minskat med en kugg fram men nu vill jag ha ett bakdrev med en kugge extra
för att kompensera för; dels större däckdimension, dels för bättre drag.
Vart vänder jag mig? Försökte skaffa ett i Brno men de sa att "det finns inte". Det lät lite löjligt.
Har någon några tips?
- Ja, just det. Dom har nog kunskapen. Och grejer.Enklaste svaret är - snacka med Bactor. Gott nytt förresten!
-Var finner jag ett bakdrev som har en kugg mer än original ?
Jag har minskat med en kugg fram men nu vill jag ha ett bakdrev med en kugge extra
för att kompensera för; dels större däckdimension, dels för bättre drag.
Vart vänder jag mig? Försökte skaffa ett i Brno men de sa att "det finns inte". Det lät lite löjligt.
Har någon några tips?
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |