BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Teamliferacing

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2015
Ort
Oxelösund
Hoj
S1000RR *2 och Rsv4 aprc
Har sett att man kan koppla in launch control via pc5, nån som har gjort det? Försökt läsa mig till hur man gör men är fortfarande lite osäker.
 

Jumpers

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
HOJJÄVEL

Idag var jag ute på en runda. När jag skulle peta i 4an på runt 10.000 varv (Utan koppling med QS)
Så gick inte växeln i.. Lådan hamnade i limbo mellan 3an och 4an.

Jag stannar lite längre fram och upptäcker att växlarna har blivit AP-TRÖGA vid stillastående. Man får använda kraft för att få i samtliga växlar vid stillastående.

Vid fart så går dom lika lätt som vanligt (Med koppling) men vid stillastående är det hopplöst.


Liten notis: Kopplingsvajern vid kopplingen har trasat sönder sig lite. Halva vajern är av ungefär...

Är det en bit ifrån ett drev som lossnat i växellådan som ligger o ställer till med problem? Eller är det bara någon växelgivare som spökar?

Tacksam för svar!

Kör så de ryker :yoparty
 

NeonMan

#62 Superbike 2015
Gick med
8 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
BMW S1000RR racehoj
HOJJÄVEL

Idag var jag ute på en runda. När jag skulle peta i 4an på runt 10.000 varv (Utan koppling med QS)
Så gick inte växeln i.. Lådan hamnade i limbo mellan 3an och 4an.

Jag stannar lite längre fram och upptäcker att växlarna har blivit AP-TRÖGA vid stillastående. Man får använda kraft för att få i samtliga växlar vid stillastående.

Vid fart så går dom lika lätt som vanligt (Med koppling) men vid stillastående är det hopplöst.


Liten notis: Kopplingsvajern vid kopplingen har trasat sönder sig lite. Halva vajern är av ungefär...

Är det en bit ifrån ett drev som lossnat i växellådan som ligger o ställer till med problem? Eller är det bara någon växelgivare som spökar?

Tacksam för svar!

Kör så de ryker :yoparty

Kan vara så enkelt som att det är din lilla notis som spökar. Är halva vajern av då draggar det nog en hel del. Det märks än mer om man står still. Byt vajern till att börja med.
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
HOJJÄVEL

Idag var jag ute på en runda. När jag skulle peta i 4an på runt 10.000 varv (Utan koppling med QS)
Så gick inte växeln i.. Lådan hamnade i limbo mellan 3an och 4an.

Jag stannar lite längre fram och upptäcker att växlarna har blivit AP-TRÖGA vid stillastående. Man får använda kraft för att få i samtliga växlar vid stillastående.

Vid fart så går dom lika lätt som vanligt (Med koppling) men vid stillastående är det hopplöst.


Liten notis: Kopplingsvajern vid kopplingen har trasat sönder sig lite. Halva vajern är av ungefär...

Är det en bit ifrån ett drev som lossnat i växellådan som ligger o ställer till med problem? Eller är det bara någon växelgivare som spökar?

Tacksam för svar!

Kör så de ryker :yoparty
Först och främst: den halvbra kopplingsvajern har inte med saken att göra, dvs att du hamnade i en falsk neutral mellan 3 & 4. Du bara var inte tillräckligt bestämt med växlingen. "Kicken ner" om det var race-växlad.
-tyvärr är de "FN"s välkända och väldiskuterade med S1000RR. Jag råkade rätt ofta hitta en FN (också med QS), men efter att monterat en styvare fjäder "detent spring" (som bromsar växlingen till en punkt, och sen trycker in nästa växel) blev jag av med problemet. (Väldigt, väldigt sällan, med en slarvig kick kan det fortfarande ske en FN..)
Dessvärre om du hade såpass höga varv och accade fullt (och trampade sedan efter FN rätt bestämt med pedalen), kan det har orsakad att skiftgafflarna eller deras axlar tagit stryk, dvs blivit böjda eller nåt. Det skulle förklara varför det nu finns ett sådant motstånd då man växlar.

Du kan såklart byta oljan och kolla om det finns metallbitar i magneten. -om det skedde kraftigt oljud vid din "limboläge" kan det finnas bitar av kopplings-"dogs" (från sidan av ett drev). Dock dessa behöver inte betyda värre än så, och lådan & växelkopplingarna som sig kan fungera hur bra som helst framöver.

Men om det är rent problematiskt nu att växla, eller några nya oljud, eller värst av allt: om det nu finns en värre tendens för FNs eller att lådan försöker få in två växlar samtidigt (nytt motstånd vilket är dock svårt att notera manuellt) - du borde nog ta en titt in i lådan, dvs kolla "selector forks" och deras axlar, osv. *nu utgår jag ifrån att din halvbra vajer är rätt justerad, och att kopplingen öppnar helt då du trycker kopplingen i botten*

Jag har mekad och lagad ett antal växellådor, men inte S1000RR. Har dock läst och förstått att komma åt till Beamers låda behöver inte vara SÅ stort jobb som med många andra hojer: av med motorens sidokåpår, hojen uppochner eller på en sida, och man ska kunna avmontera den undre motorhalvan på plats, dvs att inte behöva avmontera hela motorn först. Vid en sådan manöver bör du också montera den styvare "berömda" fjädern.

Att fortsätta köra med ett noterbart problem med lådan kan resultera till en dyrare skada, t.ex behov att byta drev eller t.om större ras.

-Jag vet också att det finns ett stort antal mer kunniga S1000RR ägare och mekaniker i forumet: hoppas någon kan bidra med sanna erfarenheter kring ämnet.

- - - Updated - - -
 
Last edited by a moderator:

Jumpers

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Tack för ett långt utförligt svar...
Felet verkar ha varit så enkelt att det är pinsamt...

Ratten på vänstra sidan av styret som man justerar hur spänd vajern är var alldeles för lös.. Alltså var inte vajern ordentligt spänd Så oavsett om jag drog in i kopplingen så frikopplade inte hojen ordentligt. Och detta var orsaken till varför växeln gick i trögt.

Imorse när jag skulle köra den till verkstaden och motorn var kall så gick växlarna hur lätt som helst. Men när den blev varm blev det värre.. Fråga mig inte varför det blev såhör, det verkar inte heller dom på Kenneths MC ha förstått.. Men efter dom drog åt vajern så verkar problemet ha försvunnit...

När jag skulle åka hem så höll endast EN ståltråd fast kopplingen... Så jag lät hojen stå kvar på Kenneths för ett byte.. Kände inte att jag hade orken för att riva ner tanken för att byta vajern i veckan....

Ventiljustering inbokat inför hösten! Bara hoppas kammarna ser fina ut!


Först och främst: den halvbra kopplingsvajern har inte med saken att göra, dvs att du hamnade i en falsk neutral mellan 3 & 4. Du bara var inte tillräckligt bestämt med växlingen. "Kicken ner" om det var race-växlad.
-tyvärr är de "FN"s välkända och väldiskuterade med S1000RR. Jag råkade rätt ofta hitta en FN (också med QS), men efter att monterat en styvare fjäder "detent spring" (som bromsar växlingen till en punkt, och sen trycker in nästa växel) blev jag av med problemet. (Väldigt, väldigt sällan, med en slarvig kick kan det fortfarande ske en FN..)
Dessvärre om du hade såpass höga varv och accade fullt (och trampade sedan efter FN rätt bestämt med pedalen), kan det har orsakad att skiftgafflarna eller deras axlar tagit stryk, dvs blivit böjda eller nåt. Det skulle förklara varför det nu finns ett sådant motstånd då man växlar.

Du kan såklart byta oljan och kolla om det finns metallbitar i magneten. -om det skedde kraftigt oljud vid din "limboläge" kan det finnas bitar av kopplings-"dogs" (från sidan av ett drev). Dock dessa behöver inte betyda värre än så, och lådan & växelkopplingarna som sig kan fungera hur bra som helst framöver.

Men om det är rent problematiskt nu att växla, eller några nya oljud, eller värst av allt: om det nu finns en värre tendens för FNs eller att lådan försöker få in två växlar samtidigt (nytt motstånd vilket är dock svårt att notera manuellt) - du borde nog ta en titt in i lådan, dvs kolla "selector forks" och deras axlar, osv. *nu utgår jag ifrån att din halvbra vajer är rätt justerad, och att kopplingen öppnar helt då du trycker kopplingen i botten*

Jag har mekad och lagad ett antal växellådor, men inte S1000RR. Har dock läst och förstått att komma åt till Beamers låda behöver inte vara SÅ stort jobb som med många andra hojer: av med motorens sidokåpår, hojen uppochner eller på en sida, och man ska kunna avmontera den undre motorhalvan på plats, dvs att inte behöva avmontera hela motorn först. Vid en sådan manöver bör du också montera den styvare "berömda" fjädern.

Att fortsätta köra med ett noterbart problem med lådan kan resultera till en dyrare skada, t.ex behov att byta drev eller t.om större ras.

-Jag vet också att det finns ett stort antal mer kunniga S1000RR ägare och mekaniker i forumet: hoppas någon kan bidra med sanna erfarenheter kring ämnet.
 
Last edited by a moderator:

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
BMW
ABS-Pro

Några ord om ABS-Pro

ABS Pro är tänkt för användning på allmänna vägar, där oväntade faror eller dåligt underlag/väg kan dyka upp när man som minst anar det. Systemet ska ge mer säkerhet vid inbromsning i kurvor, där systemet förhindrar hjulen från att låsa sig även när du bromsar snabbt under nedlägg i en kurva.

ABS-Pro fungerar inte med BMW's-Race ECU, inte heller i Race- eller Slick-mode, utan ABS-Pro fungerar i dagsläget i Rain- och Sport-mode. ABS-Pro "kan" komma att uppdateras så att den även omfattar Race-Mode. Men inte slick. D.v.s. det här är inget du har nytta av när du åker på bana. Det är mera vanligt att man gör tvärt om. Man plockar bort ABS-funktionen, när man åker bana.

Kostnaden för ABS-Pro är beroende på om hojen har de givare som behövs. D.v.s. på HP4an behövs det en mjukvaruppdatering. Medan många S1000RR behöver mjukvaruppdatering + sensor. Troligt pris är att grundplåten börjar på ca 4.X00SEK. Osäker på S1000RR -2011, 2012- skiljer sig åt. Lösningen till -2015 modellen kommer senare.

Om du vill veta mera exakt vad som gäller så kontakt BMW.
 

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
BMW
BoTT öppnar upp sin serie för europeiska märken!

Nu har vi som äger en BMW möjlighet att delta i BoTT-Cupen (säsong 2016). En möjlighet som dök upp i samma veva som BoTT öppnade BoTT-Cupen, från att vara endast för 2-cylindriga twinnar, till att omfatta alla Europeiska märken.

För att tävla i BoTT krävs det
att du har roadracing-licens, MC-ID samt är serieanmäld.

Om du är nyfiken på att läsa om BoTT:
Så kan du gå in och läsa på:
https://www.facebook.com/nordicbott
https://www.nordicbott.com

Det finns även en del att läsa här på sporthoj.com
http://www.sporthoj.com/forum/forumdisplay.php?94-Nordic-BoTT-Battle-of-The-Twins

Regelverk mm. är inte helt uppdaterad i enlighet med den förändringen som man genomför d.v.s. "Tillåta Europeiska märken". Men det kommer.

Bactor (www.bactor.se) är med med sin trailer. Bactor är också däcksleverantörer av däck till BoTT-serien (Pirelli). Så här finns både anpassningar, service och annan hjälp.

I Rokie 1000 körde det (2015) 74 st. ryttare. Av dessa 74 var 23% BMWn (vanligaste märket tillsammans med med Suzuki). Totalt fick BMW ihop 392 poäng (delad förstaplats med Suzuki igen). Räknar vi bort Norrmänen så försvinner 5 st Suzuki och 1 BMW. Så BMW är Sveriges vanligaste märke i Rokie 1000 och även det märket som tog flest poäng i Rokie 1000. BMW tog flest poäng i 8 av 12 tävlingar. Suzuki i 4 av 12. Marcus Olsson som vann Rokie 1000 körde BMW.

Så nog finns det ett bra underlag av BMW ryttare i Sverige. Om vi blir ett helt gäng med BMWn så kan det bli hur kul som helst. :banana Så nu gäller det att få ihop en glatt gäng, med BMW-ryttare, som kör BoTT. :tummenupp
 
Last edited:

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
- Vad skall jag gör för service på hojen?
Det är en -11 som gått drygt 700 mil, 75% av dessa mil är på bana.

Motorolja och filter är väl självklart men finns det nått schema på servicarna, alltså när bromsvätskor skall bytas och ventiler skall kollas t.ex. ?
 

Granqvist

because norrland is the shit
Gick med
1 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 1198s
Tjena,

Någon som vet om distanserna från PVM fälgar passar även på orginalfälgarna?

Fick med ett par orginalfälgar men aldrig monterat dem och nu står hojen 20 mil bort samtidigt som man börjar planera inför våren :)
 

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
BMW
- Vad skall jag gör för service på hojen?
Det är en -11 som gått drygt 700 mil, 75% av dessa mil är på bana.

Motorolja och filter är väl självklart men finns det nått schema på servicarna, alltså när bromsvätskor skall bytas och ventiler skall kollas t.ex. ?

Mitt tips är att "nu under vintern när du ändå inte kör och har tid att fixa" så gör det du vill och serva ordentligt till kommande säsong d.v.s. byt olja, filter, bromsvätskor mm. Dessutom. Om du inte har bytt bromsvätskor sedan 2011, så är det hög tid att byta. Gå igenom det du kan gå igenom. Det känns bara bättre när man plockar ut hojan på våren och att den då är 100%.Det är ungefär som att tanka. Du kan inte fråga om det behövs. Du väljer att göra det tills du får soppatorsk.
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Happ, så var en '16 beställd, Race, Dynamic och smidda fälgar.
Velar fortfarande om färgen, är mest inne på svart men kikar även på M-färgerna, vilka val...

:7peta Färg är väll inte så noga:va Kraschkåpor som du ju ska ha på är ju enkla att lacka å lacka om ändå..........:yoparty

.....det är ju om du ska sälja originalgrejena då. Då ska du välja det du får bäst betalt för....:fyllisar
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Happ, så var en '16 beställd, Race, Dynamic och smidda fälgar.
Velar fortfarande om färgen, är mest inne på svart men kikar även på M-färgerna, vilka val...

- Se för hellvette till att det inte blir en svart eller grå eller nån annan "förlåt-att-jag-finns-till-färg"!!
RÖD eller Knallblå är det som gäller!
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
-Var finner jag ett bakdrev som har en kugg mer än original ?
Jag har minskat med en kugg fram men nu vill jag ha ett bakdrev med en kugge extra
för att kompensera för; dels större däckdimension, dels för bättre drag.
Vart vänder jag mig? Försökte skaffa ett i Brno men de sa att "det finns inte". Det lät lite löjligt.
Har någon några tips?
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
-Var finner jag ett bakdrev som har en kugg mer än original ?
Jag har minskat med en kugg fram men nu vill jag ha ett bakdrev med en kugge extra
för att kompensera för; dels större däckdimension, dels för bättre drag.
Vart vänder jag mig? Försökte skaffa ett i Brno men de sa att "det finns inte". Det lät lite löjligt.
Har någon några tips?
Enklaste svaret är - snacka med Bactor. Gott nytt förresten!
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
-Var finner jag ett bakdrev som har en kugg mer än original ?
Jag har minskat med en kugg fram men nu vill jag ha ett bakdrev med en kugge extra
för att kompensera för; dels större däckdimension, dels för bättre drag.
Vart vänder jag mig? Försökte skaffa ett i Brno men de sa att "det finns inte". Det lät lite löjligt.
Har någon några tips?

40-48 för originalkedja:
http://m.ebay.de/itm/Alu-Kettenrad-525-BMW-S-1000-RR-09-S-1000-R-14-/350359321141?nav=SEARCH

39-47 för 520:
http://m.ebay.de/itm/Alu-Kettenrad-520-BMW-S-1000-RR-09-S-1000-R-14-/350359322777?nav=SEARCH
 
Last edited:

molzzon

Medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
s1000rr -11
Mycket aktivitet det är i tråden...:( Hur som jag fyller på med en till häftig 360 film från s1000rr, tillägg är att man kan flytta runt kameravinkeln med hjälp av tangenter W,A,S,D eller med pekskärm :).

 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top