BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Första gången jag åker på dom men, vad jag har hört av flera personer så borde man komma uppåt 700 mil inkl ett par bandagar på dom. Time will tell, tycker själv det låter mycket för det greppet man får. Men slitbanans mitt (som slits mest av dom flesta gatåkare) är ju av en *tåligare typ. Så det kanske stämmer.


*vill inte skriva; hårdare. Det är inte en sådan känsla däcket förmedlar.
//Micke

Det blir ett par sportsmart för gatan vid nästa byte. Har du kört dem på bana med sänkt tryck?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Lite fattigt på bilder eller hur? Bilden tagen av fotograf Patrik Berntsson (subevent.se).
 

Bifogat

  • Gälleråsen 20110601-2 webb.jpg
    Gälleråsen 20110601-2 webb.jpg
    156 KB · Visningar: 213

Kalle_Duke

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2010
Ort
Kalmar
Hoj
2011 Bmw S1000RR
Fick hem papper idag på gratis bankurs av bmw motorrad:) Så nu blir det bana.

Angående däck så enligt bmw skulle det vara 2,9 i bakdäcket. Men jag hade 2,5 från firman, kanske man ska be dom om ett nytt bakdäck då:D

Funderar starkt på att köpa gammla bankörda däck. Eftersom jag endå verkar slita ut mitten långt före kanterna på gatkörning. Eller ett Sportsmart, låter ju som en vinnare:)
 

Bifogat

  • IMG_0066.jpg
    IMG_0066.jpg
    241.3 KB · Visningar: 78

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Nürburg Ring kursen bekräftad, ser jag fram emot.

Bokade 5 hotellnätter, tänker åka guidad tur i Eifel med Jan Leek på lördagen samt
se på Superbike på söndagen innan hemfärd på måndagen.

Vi verkar ju vara några här som skall ner, finns det någon officiell tråd för kursen
där vi kan diskutera resan ner/hem och allt annat kul vi har att se fram emot.

Fick också bekräftat idag, men fegade lite, tog 4 nätter. Ska direkt på älgjakt efter bergsturen med Leek. :)

Bra ide' med en tråd, jag startar en direkt om du inte hunnit före! :banana

Varsågod;
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=5256614#post5256614
 
Last edited:

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Det blir ett par sportsmart för gatan vid nästa byte. Har du kört dem på bana med sänkt tryck?
Nä det har jag inte hunnit göra, men vad jag har hört så skall gummi och stomme fungera bra med sänkt tryck till och med för lite högre tempo. Fast har man riktigt bråttom så är nog GP Racer ett bättre alternativ, kompromisser kompromisser:)
//Micke
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Bankörning igen, Ring Knutstorp 3-4 Juli.
Har nu kört ett antal bandagar, har lite funderingar kring däckstrycket.
Min vikt är 0,1ton och jag kör relativt kvickt i snabb grupp med SMC.
Kör på originaldäcken fortfarande, nåt Continental sitter på min hoj.

Har kört enligt BMW´s angivelser fram tills nu.

Vad kör ni för däckstryck (kalla däck) på bana ?

Med orginaldäck, Continental sport attack med stor sannolikhet, ska du i grunden ha 2,9 bak o 2,5 fram. Du kan släppa ut ett par hekto, typ 2,7/2,3, men jag skulle inte gå ned lägre än 2,3 överhuvudtaget då stommarna på gatdäck inte är byggda för det.

Om däcken ser fina ut efter din körning behöver du inte göra någonting. Börjar de se ruggade ut eller rulla av gummi kan du prova att sänka trycket något, men helst bara 0,1 i taget. Se till att mäta trycket efter dina snabba rundor så du har något att gå på, och jobba sedan med varm trycket, inte kalltrycket, det är det trycket som bestämmer greppet.

För din kännedom så har jag sett riktigt snabba tider med Continental Sport Attack, så däcket har potential!

Slänger in en bild från en av mina körningar på Kinnekulle Ring.

Foto: Ingela Weinö

Snygg bild! :tummenupp
 
Last edited:
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
Tack för turen idag peter, apropå däck så fick jag ett "kvartssamtal" med Pekka straxt efter arninge när vi skilts åt och dom gnällde lite på mitt däck bak men dom missade blinkersen helt :va nu var det inte det dom ville iofs ... kul att va ute med någon med "rätt färg" också :tummenupp
//M

[/B]UOTE=Peter Pan;5257097]Med orginaldäck, Continental sport attack med stor sannolikhet, ska du i grunden ha 2,9 bak o 2,5 fram. Du kan släppa ut ett par hekto, typ 2,7/2,3, men jag skulle inte gå ned lägre än 2,3 överhuvudtaget då stommarna på gatdäck inte är byggda för det.

Om däcken ser fina ut efter din körning behöver du inte göra någonting. Börjar de se ruggade ut eller rulla av gummi kan du prova att sänka trycket något, men helst bara 0,1 i taget. Se till att mäta trycket efter dina snabba rundor så du har något att gå på, och jobba sedan med varm trycket, inte kalltrycket, det är det trycket som bestämmer greppet.

För din kännedom så har jag sett riktigt snabba tider med Continental Sport Attack, så däcket har potential!



Snygg bild! :tummenupp[/QUOTE]
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Tack för turen idag peter, apropå däck så fick jag ett "kvartssamtal" med Pekka straxt efter arninge när vi skilts åt och dom gnällde lite på mitt däck bak men dom missade blinkersen helt :va nu var det inte det dom ville iofs ... kul att va ute med någon med "rätt färg" också :tummenupp
//M

[/B]UOTE=Peter Pan;5257097]Med orginaldäck, Continental sport attack med stor sannolikhet, ska du i grunden ha 2,9 bak o 2,5 fram. Du kan släppa ut ett par hekto, typ 2,7/2,3, men jag skulle inte gå ned lägre än 2,3 överhuvudtaget då stommarna på gatdäck inte är byggda för det.

Om däcken ser fina ut efter din körning behöver du inte göra någonting. Börjar de se ruggade ut eller rulla av gummi kan du prova att sänka trycket något, men helst bara 0,1 i taget. Se till att mäta trycket efter dina snabba rundor så du har något att gå på, och jobba sedan med varm trycket, inte kalltrycket, det är det trycket som bestämmer greppet.

För din kännedom så har jag sett riktigt snabba tider med Continental Sport Attack, så däcket har potential!



Snygg bild! :tummenupp
[/QUOTE]

Det är du som skall ha tack! Jättetrevligt o riktigt bra guidning på Roslagens krokiga vägar! Det måste vi göra om, o få med lite fler racepiloter som får ta del av "dina" vägar!

Tur att du slapp betala när du träffade statens BMW-förare! :D

Hörs snart igen!
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Pågår en liten intressant diskussion i en annan del av forumet där de plockat ihop en massa smaskiga superbilar, en Gallardo med 1500hk, massa Porschar med turbos och liknande och då efterlyste ett par hojar att vara med och köra. Tokarna med överladdade Hayabusor nappade givetvis men idag läste jag att det även var en S1000rr med med annan slutdämp som enda modd. Kan ju inte påstå att rattlåsracing någonsin varit min grej mer än att det är roligt vid rödljus lite då och då men är det någon som känner till vem det var som hade sin supertysk där?

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=241961
http://www.zatzy.com/allmaent/37605...-snabbaste-modiferade-datum-ii-vs-ryssar.html

Hemskt hemskt amerikanskt, men vafan:
BMW_S1000RR_front.jpg
 

captain slow

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
tobo
Hoj
2010 bmw 1000rr
just köpt en ny 1000rr som hämtas den 13 /7 0ch den 14 blir det inkörning på gelleråsen :)
 

captain slow

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
tobo
Hoj
2010 bmw 1000rr
jo jag vet om spärren men har redan betalt för actionpics bandag den 14 så jag kör in den då :)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
jo jag vet om spärren men har redan betalt för actionpics bandag den 14 så jag kör in den då :)

Helt rätt! :yoparty

Är det någon som vet vad det är för storlek på torx-skruven, eller vad det nu heter, i stötdämparens övre fäste? Tänkte vända på den där "brickan" och se vad som händer :)
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
just köpt en ny 1000rr som hämtas den 13 /7 0ch den 14 blir det inkörning på gelleråsen :)

Stort grattis! :tummenupp Tur att du har öron, annars hade smilet gått runt huvudet på dig när du kör den 14:e! :D

Helt rätt! :yoparty

Är det någon som vet vad det är för storlek på torx-skruven, eller vad det nu heter, i stötdämparens övre fäste? Tänkte vända på den där "brickan" och se vad som händer :)

Kan kolla i morgon om du inte ska mecka i natt! :)
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Helt rätt! :yoparty

Är det någon som vet vad det är för storlek på torx-skruven, eller vad det nu heter, i stötdämparens övre fäste? Tänkte vända på den där "brickan" och se vad som händer :)

T50 är benämningen på Torx:en som håller övre fästet på stötdämparen bak. :)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det var pillrigt som fan att vända på brickorna men tillslut gick det. Första turen idag i måttligt tempo med det kändes mycket bättre, nu svänger den mycket trevligare igen. Jag ska prova med lite mer kompressionsdämpning fram och bak för jag tycker den rör sig lite mycket framåt och bakåt på broms och gas.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top