BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Det där var faktiskt något jag tänkt på tidigare! Ibland verkar det som de släpper in vilka kreti och pleti som helst på våran bana!:D
Föresten, när får man se BMWdödaren?

Visst är det fräckt! Dags att ta ut någon form av avgift, som man kan nyttja till att bygga ut banan=fler kurviga kurvor:banana

BMW-dödare vet jag inte, men min drömhoj ere helt klart, med ett gött ljud:)
Det är bara att dyka förbi och kolla, du e välkommen.
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Visst är det fräckt! Dags att ta ut någon form av avgift, som man kan nyttja till att bygga ut banan=fler kurviga kurvor:banana

BMW-dödare vet jag inte, men min drömhoj ere helt klart, med ett gött ljud:)
Det är bara att dyka förbi och kolla, du e välkommen.
Japp! en banavgift i kaffebacken för alla otrogna:)
Kurvor...ja, de är kul. Men handen på hjärtat, räcker det inte med chikanen vid Gustavsvik den måste "sträckas" ut:D
Den svänger ju så mycket att man nästan ser sina egna bakljus:D
Med Philip island på näthinnan, så verkar Aprilia veta vad de gör:fakta. Klasskillnad! Och kul att Melandri/BMW fick kliva upp på pallen.
Hur Checa kunde komma tillbaka efter högsidan...Och Biaggi´s upphämtning...:Bugar
http://www.youtube.com/watch?v=IHqu-UuY1N0
Ja, man borde titta ut och kolla att det inte bara är en avatar:D
 

damv

OjOj va de svängeer
Gick med
5 Oct 2004
Ort
stockholm
Hoj
Yamaha R1 50th
Måste bara säga att det är et skojig tråd det här, för en riktigt fin cykel.
Tillbringade säkert en timme med säljaren på mässan i Gbg och jag kan bara säga att den nya cykeln har så många goa lösningar att man genast vill ha en.
Kan bara grattulera er som skaffat en svart 12á det är min favorit.
Nu vill jag inte göra mig av med min gula 50års present, så den svarta får vänta en stund :tummenupp
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Måste bara säga att det är et skojig tråd det här, för en riktigt fin cykel.
Tillbringade säkert en timme med säljaren på mässan i Gbg och jag kan bara säga att den nya cykeln har så många goa lösningar att man genast vill ha en.
Kan bara grattulera er som skaffat en svart 12á det är min favorit.
Nu vill jag inte göra mig av med min gula 50års present, så den svarta får vänta en stund :tummenupp
Du skulle nog gilla den, och den svarta 12;an är riktigt fin! Äntligen lackade de den "all black" istället för Ostra grey (mörkgråbrun) inslagen.
Du kan/ska/får dock inte sälja din R1! Den är/kommer att bli en klassiker, en homage till Kenny Roberts. SÅ rätt!
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Tack för att du stöttar mig i denna tysta tråd :D, jag skall nog spinna vidare på om "hela" systemet behöver luftas. Tycker det är för dåligt helt enkelt, till och med när man glider fram så är den kass...

Nu är det ju svårt att uttala sig om just din hoj, du verkar ju skruvat runt en del på den men du kanske inte gett dig på bromsarna? Jag tycker de är riktigt bra original, känslomässigt slog de 1098ans när jag testkörde alla R-hojar.

Men för att återgå till topicen - Jag kan ju inte påstå att jag "känner" att den använder bakbromsen men beläggen har definitivt slitits, även sett på film när jag nyper att den "sätter sig" vilket tyder på att den går in med bakbromsen lite lite lite före frambromsen börjar ta ordentligt. Man märker även att ABSen släpper efter bakhjulet om man nyper åt rejält så att bakdäcket blir ganska lätt och därför låser lättare.

Sen det där med att justera den vetikatten, måste man ge sig på pumpar och grejer? Går det inte att skruva åt någonting lite så att den tar tidigare mer?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Nu är det ju svårt att uttala sig om just din hoj, du verkar ju skruvat runt en del på den men du kanske inte gett dig på bromsarna? Jag tycker de är riktigt bra original, känslomässigt slog de 1098ans när jag testkörde alla R-hojar.

Men för att återgå till topicen - Jag kan ju inte påstå att jag "känner" att den använder bakbromsen men beläggen har definitivt slitits, även sett på film när jag nyper att den "sätter sig" vilket tyder på att den går in med bakbromsen lite lite lite före frambromsen börjar ta ordentligt. Man märker även att ABSen släpper efter bakhjulet om man nyper åt rejält så att bakdäcket blir ganska lätt och därför låser lättare.

Sen det där med att justera den vetikatten, måste man ge sig på pumpar och grejer? Går det inte att skruva åt någonting lite så att den tar tidigare mer?

Det hade varit kanon om man kunde kolla att bakbromsen låg pär man står still med hojen på depåstöd, men det händer inget då. Tror bara att det är när man kör som det fungerar. Men jag får nog ringa någon teknikchef eller något, alternativt börja med att fråga på amerikanska forum.
 

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Japp! en banavgift i kaffebacken för alla otrogna:)
Kurvor...ja, de är kul. Men handen på hjärtat, räcker det inte med chikanen vid Gustavsvik den måste "sträckas" ut:D
Den svänger ju så mycket att man nästan ser sina egna bakljus:D
Med Philip island på näthinnan, så verkar Aprilia veta vad de gör:fakta. Klasskillnad! Och kul att Melandri/BMW fick kliva upp på pallen.

Hur Checa kunde komma tillbaka efter högsidan...Och Biaggi´s upphämtning...:Bugar

Ja, man borde titta ut och kolla att det inte bara är en avatar:D

Ja, det är konstigt med chikanen vid Gustavsvik, när man kommer med bilen så är det en raksträcka,,,men med hojen e det en tuff chikan. Att den kan ändra sig med vilket fordon man kör:va
Melandri gjorde ett kanonresultat i första racet, men när det blev varmare asfalt i andra racet så körde Biaggi om Haslan och Melandri som ingenting:va
Biaggis upphämtning var enorm och som sagt, häftigt med Checa som åker på en riktig highsider och sen går ut och tokvinner. Det var inte länge sen Checa var krashkung och utslängd från MotoGp..
Ahh, det räcker inte med en Avatar, man behöver ha hojen oxå. Det här blev dyrare än jag tänkt mig:hihi
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Det viktiga är att ta reda på vilket temperaturområde dina däck fungerar optimalt i. Sedan det där med att släppa ut luft o sänka trycket fungerar till viss grad med gatdäck, sänker du för mycket så orkar inte stommen bära upp däcket så att det fungerar som det ska.

Mao - vilka däck åker du på? Vad gäller för dem?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det viktiga är att ta reda på vilket temperaturområde dina däck fungerar optimalt i. Sedan det där med att släppa ut luft o sänka trycket fungerar till viss grad med gatdäck, sänker du för mycket så orkar inte stommen bära upp däcket så att det fungerar som det ska.

Mao - vilka däck åker du på? Vad gäller för dem?

Du blandar ihop mig med någon som vet något :) jag håller mig till ditt tips ovan, jag är inte nog snabb för att nyttja däcken i närheten av deras kapacitet men det låter ju mycket räjsigare i depån om man vet vilket tryck man kör med (och det inte är för högt). Alla vet ju att det är räjsigare med lågt tryck än högt :banana
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Du blandar ihop mig med någon som vet något :) jag håller mig till ditt tips ovan, jag är inte nog snabb för att nyttja däcken i närheten av deras kapacitet men det låter ju mycket räjsigare i depån om man vet vilket tryck man kör med (och det inte är för högt). Alla vet ju att det är räjsigare med lågt tryck än högt :banana
:D:D

-Även sådana amatörer och banmotionärer som du och jag kan köra sönder ett par räjsiga och fina däck med fel tryck. Störst risk är det nog om man inte har däcksvärmare å kastar sig ut å kör fort och hårt med en gång. Då kan däcket bli varmt och greppvänligt på ytan men alltjämt kallt strax under. Det kan vara gjort på 20 minuter att fördärva däcken.

Oj, det var inte så mycket om trycket.:rodnar
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Du blandar ihop mig med någon som vet något :) jag håller mig till ditt tips ovan, jag är inte nog snabb för att nyttja däcken i närheten av deras kapacitet men det låter ju mycket räjsigare i depån om man vet vilket tryck man kör med (och det inte är för högt). Alla vet ju att det är räjsigare med lågt tryck än högt :banana

Detta är ett mycket avancerat kapitel som tack och lov de flesta av oss inte behöver bry sig så mycket om - och kan ha roligt ändå.

För det första:
sportdäck av kända märken kan köras mycket fort och levererar ett bra uppförande med rekommenderat däckstryck från fabrik. Titta på de däcktester som görs av mc-tidningarna. Knappast tider som vi klarar av, och de kör ofta på rekommenderat däcktryck från fabrik.

Det man kan tänka på är kanske att våtgreppet och greppet när det är lite kallare ute är sämre än däck som tillverkas för mer vardagliga ändamål.

Annars handlar det som jag skrev om vilket temperaturområde däcket arbetar bäst i. Utanför detta temperaturområde har däcket sämre egenskaper och grepp.

Att sänka däcktrycket har olika funktion på ett däck tillverkat för racing/bana och ett gatdäck - generellt sätt.

Generellt sätt så kan du kyla ett gatdäck lite grann om du sänker trycket, men du kan inte sänka för mycket eftersom gatdäckets stomme inte är tillverkat för detta. Normalt bör ett gatdäck inte ha ett tryck under 2,3 bar, men det finns undantag som sagt.

Ett racedäck däremot är tillverkat med en starkare stomme och kan arbeta under mycket lägre tryck.
Ett racedäck kyls när du fyller på luft, generellt sätt, och många nybörjare på slicks använder gärna ett för högt tryck och har sönder däcken i onödan.

Nu finns det racedäck som är godända för gata, tex Dunlop GP 211 racer, men de har också betydligt sämre egenskaper i vått o kallt väder, och de tar slut betydligt fortare.

Vi kan utveckla detta hur mycket som helst om ni vill, men som sagt, det räcker med originaltryck för att har kul o åka riktigt fort ändå. ;-)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Första turen med nya drevningen och högre rutan idag. Jag kan varmt rekommendera bägge till de som inte provat än!

Två kuggar mer bak gjorde den betydligt piggare och roligare i låg och mellanregistret utan att bli surrig på motorväg. Motorn Kändes mindre som en sexhundra ut ur kurvorna så det gick att köra snabbare utan att ta i mer. Toppfarten verkar ha klarat sig också, gjorde ledigt 260 med gott om varv kvar på sexan.

Rutan gjorde den också betydligt bättre i landsvägsfarter och inspirerad körning på kurvig väg. Den enda nackdelen är att det blir lite jobbigare för handlederna i lägre farter eftersom fartvindem inte hjälper till lika mycket med högre ruta.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Skön körning på Mugello, och med vansinnigt mycket information i displayen! Vad säger du dr Zäta - får du med allt detta i GoPro:n kopplad till laptimern?

 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Skön körning på Mugello, och med vansinnigt mycket information i displayen! Vad säger du dr Zäta - får du med allt detta i GoPro:n kopplad till laptimern

Inte med den setup jag har. Jag har bara tagit ström från hojen till laptimern men det finns ett kit så att man kopplar in den till hojen och får varv, växel, trottel osv i dataloggen. Finns även sensorer för stötdämparna att köpa så man får med fjädringsläge osv.

Jag kör nog den enklare varianten och filmar instrumentet istället :) men jag tänkte skaffa en mjukvara så att jag kan lägga in varvtid, gps-position och hastighet från laptimern i videon. Första testet blir på Hockenheim nästa helg.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Inte med den setup jag har. Jag har bara tagit ström från hojen till laptimern men det finns ett kit så att man kopplar in den till hojen och får varv, växel, trottel osv i dataloggen. Finns även sensorer för stötdämparna att köpa så man får med fjädringsläge osv.

Jag kör nog den enklare varianten och filmar instrumentet istället :) men jag tänkte skaffa en mjukvara så att jag kan lägga in varvtid, gps-position och hastighet från laptimern i videon. Första testet blir på Hockenheim nästa helg.

Ska bli jäkligt kul att se hur det fungerar på Mugello! Känner att detta är något att satsa på, kul att kunna kika på efter körningarna o se hur man sköter (eller missköter) sig! :tummenupp
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top