BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag har inte bestämt mig än men... Om man är sugen på regndäck, vad tycker ni man ska lägga pengarna på? Vilket märke och modell? Ska man köra full wets eller räcker intermediate? Jag antar att riktiga regndäck inte gillar om det torkar upp?

Är det förresten någon som provat K2 eller K1 blandningen av standarddäcken? Funderar på ett mjukare framdäck eftersom det just nu verkar gå två bakdäck på ett framdäck vad gäller slitage. Är ju aldrig fel med lite mer grepp fram.

Last edited:

Mr RR

speedaholic
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
S 1000 RR
Hej på dig o välkommen till tråden! Här har du din familj! :D

Bromsbelägg har dryftats en del. Jag gjorde en test som funkade jäkligt bra; längst upp på sidan kan du söka i tråden, "sök ämne" klickar du på och skriver in "bromsbelägg". Flera bra inlägg dyker upp då och diverse märken på belägg för våra raketer! :tummenupp

Kör själv med Carbon Lorrain SBK samt orginalbelägg beroende på pris. Funkar bra på både gata o bana.

Tack för hjälpen!

Jag kollar och jämför alternativen:)

Nice_boy

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
2011, BMW S1000RR
Såg ganska orutinerat ut att först få upp hojen med bara gas och sen fortsätta gasa, men det finns kraft i maskin :D

Mr RR

speedaholic
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
S 1000 RR
Någon som provat quickshift när man kör på bakhjulet? :)

Det funkar :)

Ta det försiktigt bara...

Glöm inte att stänga av DTC-n annars blir det svårt:)
(alternativt slick läget, men där tillåter den bara framhjulet släppa marken underbegränsad tid.

Den går upp fint på gas på både ettan och tvåan, koppling är enligt mig inte nödvändigt när man har kraft i överflöd.

Var väldigt distinkt när du trycker upp växelväljaren annars kan du hamna i mellan läge som inte är en hit...

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Någon som provat quickshift när man kör på bakhjulet? :)

Jag brukar ta upp den på tvåan och växla utan koppling efter det. Det är säkert en gammal crossvana men jag använder aldrig kopplingen när jag växlar på bakhjulet, jag släpper bara på gasen lite.

Jag brukar köra med slick-läget. Det låter dig hålla en vinkel om max 20-något grader och en viss tid men om du inte är på en flygraka så bör inte tidsgränsen vara något problem.

Gick med
25 Apr 2003
Hoj
.
Hej alla glada ! Jag bytte drev häromdagen (16 Fram istället för 17) och var ute imorse och testade och jag kan bara säga BYT omgående, supertrevlig och "äntligen" blev det lite "kliv" i han :D . Jag har ruttnat lite på att den hamnar många ggr i "ingenmansland" (vridmomentsmässigt)på gotland, mantorp och gelleråsen i alla fall så det här tror jag kommer bli perfekt och den blev faktiskt trevligare på gatan med och vill man leka så var det extremt kul med alla system urkopplade :yoparty

Jag har skruvat en del med min dom sista veckorna och slås av att det är väldigt mycket skruvar på hojen som har "vibrerat upp" som behöver efterdras.... allt från kåpskruvar till mer väsentligare skruvar så det verkar vara så att den vibrerar en hel del. Kör iofs nästan uteslutande bana förutom någon fikasväng då och då men jag har haft andra cyklar där jag inte behövt "gå på " och känna på skruvar så tidigt, så sätt er och ta fram torx:en och gå över/kolla ett varv*tips*......//M

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Hej alla glada ! Jag bytte drev häromdagen (16 Fram istället för 17) och var ute imorse och testade och jag kan bara säga BYT omgående, supertrevlig och "äntligen" blev det lite "kliv" i han :D . Jag har ruttnat lite på att den hamnar många ggr i "ingenmansland" (vridmomentsmässigt)på gotland, mantorp och gelleråsen i alla fall så det här tror jag kommer bli perfekt och den blev faktiskt trevligare på gatan med och vill man leka så var det extremt kul med alla system urkopplade :yoparty

Jag kan bara hålla med, jag gick upp två kuggar bak istället men jag tycker det blev stor skillnad och bara till det bättre. Nu driver den på mycket bättre i mellanregistret och jag tycker det skjuter på bättre ut ur svängarna utan att den för den skull tappat något i toppfart på rakorna.

Förmodligen bästa modden sett till förhållandet mellan förbättring/kostnad och den enda modden jag skulle göra om jag bara fick välja en.

Last edited:

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Det är väl passande och storsint att gratulera till BMW:s första seger i SuperBike i den här tråden:banana

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Idag var det födelsedag för henne. Eller... ja, egentligen inte men någon ursäkt måste man ju ha. I alla fall hade det dykt upp lite smått och gott som skulle monteras så det blev lite finmekande

IMG_0577.jpg

Nya bromsskivor (Brembo HP, fanns inte de där nya T-Drive till våra hojar), nytt bakdäck (nytt K3. Japp, jag är tråkig...) och nya däcksvärmare från MotoGP (Billigt skräp säkert men jag tänkte prova hur det funkar och jag använder de inte så ofta ändå).

Och så ser framhjulet ut numera. Ser betydligt bättre ut, eller hur? :)

IMG_0580.jpgIMG_0584.jpg

En av gammelskivorna.

IMG_0582.jpg

Jag gjorde inget vetenskapligt test på om de faktiskt var skeva eller inte men jag tyckte man kunde höra att det tog ojämnt när jag snurrade hjulet. Det hade också blivit lite oxidation på skivan och efter att jag snurrat lite på den tyckte jag man kunde se att det nötts bort på ett ställe och inte på resten, vilket jag godtyckligt tolkade som att det var dags för nya grejer. Vi får se hur det går... :)

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det är väl passande och storsint att gratulera till BMW:s första seger i SuperBike i den här tråden:banana

Helvete, jag skulle ju se reprisen!

Men tack för gratulationerna, vi har ju en bit kvar till samma nivå som märket du kör dock :)

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Fy fan, kolla andra racet säger jag bara. Jag vill inte posta en spoiler här än.

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Race nummer 2 var riktigt dramatiskt, missa inte det! Ska inte avslöja mer, då inte alla sätt racet.

Betala en struntsumma för Eurosportplayer.se så kan ni se det på datorn...Live

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...