BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Jo du märker ju om växlingarna går trögt eller om den missar växling ibland.
Jag hade ofta problem med att den missade mellan 4-5 och 5-6
Problemet har väl varit att dreven varit för mjuka och om inte växlingarna går smidigt så slits det hårt
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Jo du märker ju om växlingarna går trögt eller om den missar växling ibland.
Jag hade ofta problem med att den missade mellan 4-5 och 5-6
Problemet har väl varit att dreven varit för mjuka och om inte växlingarna går smidigt så slits det hårt

- Borde jag sagt till om Kvickskiftern när den var på första årsservicen?!
Är det nått de kan mickla med utan att provköra?
Jag har, som många andra, lite besvär med att den missar/tvekar mellan 4-5 och 5-6 vid höga farter/höga varv.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Jo du märker ju om växlingarna går trögt eller om den missar växling ibland.
Jag hade ofta problem med att den missade mellan 4-5 och 5-6
Problemet har väl varit att dreven varit för mjuka och om inte växlingarna går smidigt så slits det hårt

Det som har hänt någon gång är att jag hamnat i ett "mellanläge" när jag växlat på det högra växlarna, typ mellan 4-5-6:an någonstans. Ingen växel alls i och det står noll i dispayen. Inget driv o ingen motorbroms vilket kan bli lite jobbigt om man har tempot uppe. Hänt några få gånger på 2 år så jag har inte lidigt av det så mycket och trott att jag har varit för lite "bestämd" vid växlingen.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Har någon erfarenhet av den där nya typen av centralstöd för garaget som lyfter hojen i hålen i ramen? Typ detta: http://files.bs-motoparts.eu/img/0/bs-motoparts/paddock-stands/cstands-power-s1000rr-5.jpg

Jag tycker de verkar smidiga att ha och tänkte skaffa ett för att byta gaffeln och stötdämparen. Dessutom är det ju praktiskt att den lyfter upp bägge hjulen så man kan mäta och justera in hänget enklare.


Det som har hänt någon gång är att jag hamnat i ett "mellanläge" när jag växlat på det högra växlarna, typ mellan 4-5-6:an någonstans. Ingen växel alls i och det står noll i dispayen. Inget driv o ingen motorbroms vilket kan bli lite jobbigt om man har tempot uppe. Hänt några få gånger på 2 år så jag har inte lidigt av det så mycket och trott att jag har varit för lite "bestämd" vid växlingen.

Det har hänt mig några gånger också men oftast när jag inte tryckt till hårt nog på pinnen.
 
Last edited:

Peter 11

Peter
Gick med
12 Sep 2004
Ort
Sköllersta
Hoj
RD
Har någon erfarenhet av den där nya typen av centralstöd för garaget som lyfter hojen i hålen i ramen? Typ detta: http://files.bs-motoparts.eu/img/0/bs-motoparts/paddock-stands/cstands-power-s1000rr-5.jpg

Jag tycker de verkar smidiga att ha och tänkte skaffa ett för att byta gaffeln och stötdämparen. Dessutom är det ju praktiskt att den lyfter upp bägge hjulen så man kan mäta och justera in hänget enklare.


Kan varmt rekommendera ett sådant , vi har det när vi ska byta hjul både bak o fram under
långloppen. (då utan hjulen monterade på stödet)
Riktigt bra även på bandagar då det är ett evigt av o på med däckvärmarna hela tiden.
Lite bökigt att hiva upp o ned stödet om man är själv men vi är ju alltid minst 2 så då funkar det.

Även helt perfekt att ha nu när vi tagit bort framgaffel,stötdämpare o sving inför vinterservicen. Då har vi hjulen monterade så det är jäkligt smidigt att rulla undan hojen
när man grejat färdigt.

Har sett att de kostar under 2.000 kr nu och det verkar vara samma tillverkare oavsett
vem som säljer så det är bara att kolla efter billigaste på Ebay.

Mvh Peter # 11 ERF
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Kan varmt rekommendera ett sådant , vi har det när vi ska byta hjul både bak o fram under
långloppen. (då utan hjulen monterade på stödet)
Riktigt bra även på bandagar då det är ett evigt av o på med däckvärmarna hela tiden.
Lite bökigt att hiva upp o ned stödet om man är själv men vi är ju alltid minst 2 så då funkar det.

Även helt perfekt att ha nu när vi tagit bort framgaffel,stötdämpare o sving inför vinterservicen. Då har vi hjulen monterade så det är jäkligt smidigt att rulla undan hojen
när man grejat färdigt.

Har sett att de kostar under 2.000 kr nu och det verkar vara samma tillverkare oavsett
vem som säljer så det är bara att kolla efter billigaste på Ebay.

Mvh Peter # 11 ERF

Tack, precis vad jag ville höra! Har beställt ett och återkommer med recension.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Finns det något sätt att veta vilka däck som har samma profil som originaldäcken och alltså funkar tillsammans med DTC:n? Det hjälper ju tydligen inte att dimensionerna är samma utan profilen måste vara samma också så att rulldiametern är identiskt med originaldäcken vid nedlägg.
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Finns det något sätt att veta vilka däck som har samma profil som originaldäcken och alltså funkar tillsammans med DTC:n? Det hjälper ju tydligen inte att dimensionerna är samma utan profilen måste vara samma också så att rulldiametern är identiskt med originaldäcken vid nedlägg.

Jag pratade tidigare med förra teknikchefen på BMW Motorrad Sverige och han uppgav att det inte spelar någon roll om du inte är riktigt petig. Och då frågade jag gällande slicks kontra originaldäcken som jag körde på gatan med.
Naturligtvis spelar det roll för duktiga tävlingsförare men att det skulle spela roll mellan olika gatdäck känns som långsökt ...... :va
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag pratade tidigare med förra teknikchefen på BMW Motorrad Sverige och han uppgav att det inte spelar någon roll om du inte är riktigt petig. Och då frågade jag gällande slicks kontra originaldäcken som jag körde på gatan med.
Naturligtvis spelar det roll för duktiga tävlingsförare men att det skulle spela roll mellan olika gatdäck känns som långsökt ...... :va

Om jag satsar på en HP ECU för att få bättre DTC på bana känns det ju lite bortkastat om slicksen inte funkar med den :) Alternativet är ju ett Calibration kit också så man kan programmera vilka däcksdimensioner man vill men det är ju en tia till vilket börjar närma sig gränsen för hur mycket jag vill spendera på hojen i år. Nackdelen är ju dessutom att man inte kan ta med sig eller sälja vare sig ECU:n eller Calibration kit om man byter till en nyare modell i framtiden så det känns extra dyrt....

Jag håller med om gata och gatdäck, där spelar det ju inte så stor roll.
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Om jag satsar på en HP ECU för att få bättre DTC på bana känns det ju lite bortkastat om slicksen inte funkar med den :)

Jag håller med om gata och gatdäck, där spelar det ju inte så stor roll.

Hmm, låter som en fråga för Mr Backman. Den enda på tråden (tror jag) som har labborerat med detta.
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Jag pratade tidigare med förra teknikchefen på BMW Motorrad Sverige och han uppgav att det inte spelar någon roll om du inte är riktigt petig. Och då frågade jag gällande slicks kontra originaldäcken som jag körde på gatan med.
Naturligtvis spelar det roll för duktiga tävlingsförare men att det skulle spela roll mellan olika gatdäck känns som långsökt ...... :va

- Ett däck som vi har kört på bana, har 5 mm kvar på mitten medan sidorna har förlorat en massa gummi, kanske 5 mm. Det har dessutom förlorat både profil och form jämfört med när det var nytt.
DTC:n måste ju kunna hantera det, eller hur?
 

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Hmm, jasså. Fler saker du kunde ha flyttat över från en RSv4 APRC förutom fjädringen...Justerbar TC, calibrering m.m. Kanske skulle blivit en lönande affär :hihi Verkar ju saknas en massa delar på BMW:n :krama
Själv saknar jag ingenting..jovisst ja farten...Men för 25-30K får jag superstock kolvar och kramaxlar. Sparar:tummenupp

Om jag satsar på en HP ECU för att få bättre DTC på bana känns det ju lite bortkastat om slicksen inte funkar med den :) Alternativet är ju ett Calibration kit också så man kan programmera vilka däcksdimensioner man vill men det är ju en tia till vilket börjar närma sig gränsen för hur mycket jag vill spendera på hojen i år. Nackdelen är ju dessutom att man inte kan ta med sig eller sälja vare sig ECU:n eller Calibration kit om man byter till en nyare modell i framtiden så det känns extra dyrt....

.

Jaja, Peter. Jag vet, jag går och lägger mig:) Vet inte hur jag hamnar i en BMW tråd...
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
- Ett däck som vi har kört på bana, har 5 mm kvar på mitten medan sidorna har förlorat en massa gummi, kanske 5 mm. Det har dessutom förlorat både profil och form jämfört med när det var nytt.
DTC:n måste ju kunna hantera det, eller hur?

Ja, jag kan inte se det på annat sätt. Detta gäller ju även under race, att däcken slits ned menar jag, och med all respekt för var o ens kompetens så tror jag inte det gör så stor skillnad för gemene man på tråden.

Skillnaden på ett gatdäck och ett racedäck kan vara rätt stor iof, men det påverkar nog hojens geometri mer än det skapar problem för DTC:n. Men jag reserverar mig för att detta resonemang gäller för amatöråkare, är du riktigt duktig så finns nog behovet av att justera DTC:n.

Vet att duktiga åkare som Papuninen, Backman mfl har åsikter om hur bra DTC:n är och att de tom stänger av den istället för att använda den original. Själv är jag glad att det finns... :3freak
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Hmm, jasså. Fler saker du kunde ha flyttat över från en RSv4 APRC förutom fjädringen...Justerbar TC, calibrering m.m. Kanske skulle blivit en lönande affär :hihi Verkar ju saknas en massa delar på BMW:n :krama
Själv saknar jag ingenting..jovisst ja farten...Men för 25-30K får jag superstock kolvar och kramaxlar. Sparar:tummenupp



Jaja, Peter. Jag vet, jag går och lägger mig:) Vet inte hur jag hamnar i en BMW tråd...

Du e alltid välkommen här! :pannkyss Men det är nog dags att nanna nu... :krama

PS. Jag vill också ha KRAMaxlar till min hoj... DS. ;-)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Ja, jag kan inte se det på annat sätt. Detta gäller ju även under race, att däcken slits ned menar jag, och med all respekt för var o ens kompetens så tror jag inte det gör så stor skillnad för gemene man på tråden.

Skillnaden på ett gatdäck och ett racedäck kan vara rätt stor iof, men det påverkar nog hojens geometri mer än det skapar problem för DTC:n. Men jag reserverar mig för att detta resonemang gäller för amatöråkare, är du riktigt duktig så finns nog behovet av att justera DTC:n.

Vet att duktiga åkare som Papuninen, Backman mfl har åsikter om hur bra DTC:n är och att de tom stänger av den istället för att använda den original. Själv är jag glad att det finns... :3freak

Det som fick min uppmärksamhet på DTC:n var mer en slump. Senast på Sachsenring så tyckte jag att hojen gungade bak ut ur svängarna vilket jag försökte justera till med stötdämparen men aldrig riktigt fick till. Av en slump fick jag för mig att prova ett pass utan DTC eftersom jag aldrig provat tidigare och tänkte att någon gång ska man väl prova. Då var hojen helt plötsligt alldeles lugn bak, inget gungande alls. Den slutsatsen jag drog är att det är DTC:n som gör hojen instabil när den går in och bryter.

Men det är ju inte bara för DTC:n, man ska ju även få lite bättre trottelrespons och mindre motorbroms (villet jag gärna skulle ha). Och kanske framförallt; det är ju kul med prylar :)
 
Last edited:

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Tack!
Japp, sovdags:(
Överliggande KRAMaxlar och bubbla förgasare - nån gammal, gammal julkalender. Minst hundra år:D

Du e alltid välkommen här! :pannkyss Men det är nog dags att nanna nu... :krama

PS. Jag vill också ha KRAMaxlar till min hoj... DS. ;-)
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
jag behöver hjälp...... :huvet ....jag håller på att tappa kontrollen.... :gnissla ...den sk 2års-sjukan har slagit in, och det är allvarligt. Hojen håller på att bli gammal, den e snart 2 år säger nåt spöke i huvudet på mig....:3freak

Jag var såååå nära att maila iväg frågan om mina K-tech delar passar i 2013 år gaffelben/ chassi. Jag lyckades stoppa mig själv. Den här gången. :crash
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top