Bmw touring, bra eller anus?

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Min är fullsmetad med allt i utrustningsväg utom sportchassi (onödigt, kör med 17" eller större istället)

En liten fråga bara, tycker det låter bakvänt...
Varför köra med stora hjul om man har comfortchassie? Jag skulle vilja påstå att det är onödigt med stora och stötiga hjul utan sportchassi då det blir obekvämt utan vidare förbättring av väghålling..
Sen att det ser coolt ut är en helt annan sak och väljer det därför, men blev lite nyfiken på hur du tänkt...

ThunderAss

MedLem
Gick med
22 Nov 2007
Hoj
Kawa ZX12R
En liten fråga bara, tycker det låter bakvänt...
Varför köra med stora hjul om man har comfortchassie? Jag skulle vilja påstå att det är onödigt med stora och stötiga hjul utan sportchassi då det blir obekvämt utan vidare förbättring av väghålling..
Sen att det ser coolt ut är en helt annan sak och väljer det därför, men blev lite nyfiken på hur du tänkt...

Stora hjul är snyggt, 17" tycker jag inte blir för stötigt och väghållningen är helt okej. En bra kompromiss. Sportchassi, eller styvare krängningshämmare är det väl i första hand, gör att bilen är hård oavsett. Och med 15" har du bedrövlig väghållning oavsett sportchassi eller ej, för mycket luft och gummi. Kör med 16" på vintern och det gränsar till ballongdäck utseendemässigt.

Dessutom ser det inte klokt ut, och som klåda på pungen blir det än dyrare om något skulle gå fel. Stötdämparna fram till min kostar 2000 kr styck (har nivåreglering) och är ännu dyrare om man har sportchassi.

Chefen hade en 528 med sportchassi, därav att jag har kunnat jämföra...

En helt annan grej. Provsitt gärna en E39 med komfortstolarna som går att justera åt alla jäkla håll. Otroligt sköna.

Nästa påhitt på min är att eftermontera angel eyes, helt klart ett lyft.

Bifogat

• RL_L0286_600.jpg
    RL_L0286_600.jpg
    66 KB · Visningar: 131

Pips

Guest
Nivåreglering sitter bara på bakvagnen..

Sportchassi är väl "bara" 20mm lägre fjädrar. Stötdämparna ska väl vara samma?

Har 17" på vår E39, inte spec stötigt (komfortchassi) men ser groteskt ut med hålrummet i hjulhusen fram.

I sommar blir det troligen fjäderbensstag och nya dämpare och ca 30mm sänkning fram och bak. :)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln