För mig är det bara en BMW-modell som gäller och det är GS'en. Det är sällsynt med den kombinationen lång fjädringsväg och stabilt uppträdande som en GS har. Nästan lika lättsvängd som en motard och mycket vrid gör den riktig snabb på krokvägarna. Dessutom bekväm nog för långa etapper, både på motorväg och grusväg, en riktig allroundhoj. Bromsarna är grymt effektiva och telelevern gör att den håller spåret även om man måste slå på broms mitt i en kurva.
Ingen kritik alls? Jo, om man fick önska något så vore det en mindre klonkig vxl-låda, inget fel på funktionen men det låter illa. Och så har vi det där med de utstickande cyllarna. Efter en lätt vurpa blev det hål på min ventilkåpa. Kanske priset man får betala för låg tyngdpunkt och hela paketet med längsmonterad vev och kardandrift. Men en V-motor vore inte fel, den bästa twin-motorn är ju en 90-graders V-twin.
För bankörning är den ju inte så lämplig därför har jag Kawan till det.
Slänger in en bild på den också, allom till skräck och varnagel.