TLRR skrev:
2391424 Har allvarliga funderingar att byta in min motard mot en BMW R 1100 s.
Då jag vill ha en hoj som fungerar bra att åka två på som sport tourer.
Den blåa 03-04 :an är snygg med sin karakteristiska boxermotor som jag är nyfiken på.
Min fråga är om det kommer klagomål från era fruntimmer (eller medpassagerare kanske jag skall skriva) om för kraftig benvinkel eller att
det är obekvämt att sitta bakpå en 30-40 mila sträckor ?
Hur upplever ni ABS-bromsarna,bra eller dåligt ?
Är det något med motorn man skall se upp med,någon årsmodel som är sämre än någon annan.Motor som chassie ?
5,5 tums bakfälg vara eller icke vara?
Med original packväskor (packning) och en passagerare på ca:170 cm 60 kg är det då tungkört och jobbigt eller fungerar ekepaget bra ?
Jag har bara kört en BMW boxer från tidigt 80-tal,med dess hissade kardan och lustiga körställning.Men antar att denna S model är ljusår bättre och skulle gärna läsa era inputs och erfarenheter med intresse.Då jag skall försöka leta upp en och provköra ganska snart.
Nu har jag inget fruntimmer att slänga upp bakpå, men jag har åkt endel med packning (neråt till tyskland), och jag har skjutsat en klasskompis ganska långt (ifrån västerås till lidköping), och det har funkat riktigt bra.
Man kan köra rätt aktivt även om man har väskorna på, det är ju förståss som vanligt, om man packar så blir ju hojjen tyngre, men då är det bara att ställa upp fjädringen till ett bra läge, så blir väghållningen bra i alla fall.
Jag hörde inga klagomål i från min kompis om att det skulle vara obekvämt, och han är nog närmare 2 meter, det enda jag märkte var att han kom inte ner under vinddraget (han låg nog inte platt mot min rygg heller), så bensinförbrukningen vart rätt hög om man körde ganska fort lite längre sträckor.
I övrigt så är hojjen stabil, och den är stabil även med sidofickor och tankväska, så det är inga problem med att köra på semestrar.
Angående körställningen så är det inget speciellt med den vad jag har märkt.
Hissande kardan har jag inte tänkt på, däremot så får man ett litet sidomoment när man gasar och motorbromsar kraftigt, det är inte direkt störande, men det märks och det får man vänja sig vid...
Det enda negativa jag egentligen kan komma på är att blinkers reglagen är lite okonventionella, och att växellådan låter klonkigt när man kör sakta/står still.
Blinkers reglagen är egentligen inte dåliga alls, man måste bara vänja sig, och växellådan funkar bra när man har kommit upp i lite fart, det är bara i gångfart och under som den kan vara lite jobbig.
Kort och gott så kan man säga att det är ingen renodlad sporthoj, men, jag kan verkligen rekomendera hojjen som en sport tourer. den är stabil, har tillräckligt med effekt, och den har bra bottenvrid, så man kan köra lite mindre aktivt på längre resor, omkörningar görs lätt utan att växla ner även om man kör på motorväg eller 2 till 1 väg där man måste komma om lite snabbt.
Men, som vanligt, se till att provköra, och kör då inte bara inne i stan, ta ut hojjen på en lite längre tur, kör lite motorväg, kör lite kurvig landsväg. Den kommer att kännas tyngre och klumpigare än en motard i lägre hastigheter (förståss), men den har ett helt annat potential när det går lite fortare.
Och, lita på mig, blinkersreglagen kommer att kännas fel i början, men det vänjer man sig vid rätt snabbt, och när man har gjort det så är det ingen fara, de funkar precis lika bra som standard reglage.