BMW-tråden

HurtsLikeHell

Rock solid and fast!
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Stockholm med hjärtat i Helsingborg
Hoj
BMW K1200s
Josef skrev:
Eller är den byggd som testbänk för en MotoGP satsning?
Om BMW-Motorrad hade varit med på utvecklingen hade jag förväntat mig att se iaf något BMW-drag hos hojen.

Något bör iaf vara på gång, inte tar dom väl fram en helt ny växellåda, ram och svingkonstruktion bara för att testa styr/reglerteknik?
En LÄTT 1000cc supersporthoj med BRA ABS/antispinn skulle ligga högt på min vill ha lista. bye, bye CBR...

Jag har för mig att det ska vara en MotoGP-satsning på g men en gathoj med antispinn vore ju jävligt fränt :yoparty (och dyrt). :huvet

OOPS! Det fanns redan en tråd med det här. Länkar vidare:
MotoGP BMW
 
Last edited:

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
R1100S till salu

BMW hojar är inte gubbiga längre! Jag har kört en R1100S i fyra år nu och har varit väldigt nöjd, driftsäker, låga ägarkostnader vad gäller service och försäkring, bra bromsar och stabilt chassi. R1100S fungerar bra både som sporttouring hoj för 2 men även på bana. BMWn är den enda hoj jag haft så här länge, tidigare hojar har jag ägt i max 2 år så det är ett gott betyg. Jag äger gärna bra hojar som inte är dussinhojar. Nu har jag köpt en Aprilia för ombytes skull så min R1100S är nu till salu.
 

gurrah

-
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R1100S
Ah, trevligt med en BMW-tråd!
Blev en R1100s -99 för några veckor sedan, å än så länge är jag riktigt nöjd. Den väger ju några kilo då man ska manövrera den stillastående, men väl uppe i styrfart känns den mer lättmanövrerad än SV:n. Funderade på, och provkörde, en F800s men blev inte imponerad av det stora glappet i transmissionen.
Å R1100s är ju såå snygg bakifrån!!

/Gustav
 

Dubble0zero

Medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Västerås
Hoj
04 BMW R1100S, 07 BMW G650XCountry
Men så trevligt med en BMW tråd...

Själv bytte jag upp mig ifrån en strypt SV650s till en R1100s när kortet tillät, inte för att de går att jämföra riktigt eftersom att det är rätt så olika hojjar, men jag kan inte säga att jag är besviken...
och om man sen ska ut på lite längre färder så finns det inga tvivel om vad man väljer att åka på.

Sen att den är så snygg gör ju inte saken sämmre...
:)
 

TLRR

Guest
Har allvarliga funderingar att byta in min motard mot en BMW R 1100 s.
Då jag vill ha en hoj som fungerar bra att åka två på som sport tourer.
Den blåa 03-04 :an är snygg med sin karaktäristiska boxermotor som jag är nyfiken på.

Min fråga är om det kommer klagomål från era fruntimmer (eller medpassagerare kanske jag skall skriva) om för kraftig benvinkel eller att
det är obekvämt att sitta bakpå en 30-40 mila sträckor ?

Hur upplever ni ABS-bromsarna,bra eller dåligt ?

Är det något med motorn man skall se upp med,någon årsmodel som är sämre än någon annan.Motor som chassie ?

5,5 tums bakfälg vara eller icke vara?

Med original packväskor (packning) och en passagerare på ca:170 cm 60 kg är det då tungkört och jobbigt eller fungerar ekepaget bra ?

Jag har bara kört en BMW boxer från tidigt 80-tal,med dess hissade kardan och lustiga körställning.Men antar att denna S model är ljusår bättre och skulle gärna läsa era inputs och erfarenheter med intresse.Då jag skall försöka leta upp en och provköra ganska snart. :)
 
Last edited:

Surikaten

Medlem
Gick med
29 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1100S
TLRR skrev:
2391424 Hur upplever ni ABS-bromsarna,bra eller dåligt ?

En sak man bör känna till är att ABS-bromsarna inte fungerar på grusväg. De kan inte beräkna :va hur de skall agera med det lösa gruset.
 

Dubble0zero

Medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Västerås
Hoj
04 BMW R1100S, 07 BMW G650XCountry
TLRR skrev:
2391424 Har allvarliga funderingar att byta in min motard mot en BMW R 1100 s.
Då jag vill ha en hoj som fungerar bra att åka två på som sport tourer.
Den blåa 03-04 :an är snygg med sin karakteristiska boxermotor som jag är nyfiken på.

Min fråga är om det kommer klagomål från era fruntimmer (eller medpassagerare kanske jag skall skriva) om för kraftig benvinkel eller att
det är obekvämt att sitta bakpå en 30-40 mila sträckor ?

Hur upplever ni ABS-bromsarna,bra eller dåligt ?

Är det något med motorn man skall se upp med,någon årsmodel som är sämre än någon annan.Motor som chassie ?

5,5 tums bakfälg vara eller icke vara?

Med original packväskor (packning) och en passagerare på ca:170 cm 60 kg är det då tungkört och jobbigt eller fungerar ekepaget bra ?

Jag har bara kört en BMW boxer från tidigt 80-tal,med dess hissade kardan och lustiga körställning.Men antar att denna S model är ljusår bättre och skulle gärna läsa era inputs och erfarenheter med intresse.Då jag skall försöka leta upp en och provköra ganska snart. :)

Nu har jag inget fruntimmer att slänga upp bakpå, men jag har åkt endel med packning (neråt till tyskland), och jag har skjutsat en klasskompis ganska långt (ifrån västerås till lidköping), och det har funkat riktigt bra.
Man kan köra rätt aktivt även om man har väskorna på, det är ju förståss som vanligt, om man packar så blir ju hojjen tyngre, men då är det bara att ställa upp fjädringen till ett bra läge, så blir väghållningen bra i alla fall.

Jag hörde inga klagomål i från min kompis om att det skulle vara obekvämt, och han är nog närmare 2 meter, det enda jag märkte var att han kom inte ner under vinddraget (han låg nog inte platt mot min rygg heller), så bensinförbrukningen vart rätt hög om man körde ganska fort lite längre sträckor.

I övrigt så är hojjen stabil, och den är stabil även med sidofickor och tankväska, så det är inga problem med att köra på semestrar.

Angående körställningen så är det inget speciellt med den vad jag har märkt.
Hissande kardan har jag inte tänkt på, däremot så får man ett litet sidomoment när man gasar och motorbromsar kraftigt, det är inte direkt störande, men det märks och det får man vänja sig vid...

Det enda negativa jag egentligen kan komma på är att blinkers reglagen är lite okonventionella, och att växellådan låter klonkigt när man kör sakta/står still.
Blinkers reglagen är egentligen inte dåliga alls, man måste bara vänja sig, och växellådan funkar bra när man har kommit upp i lite fart, det är bara i gångfart och under som den kan vara lite jobbig.

Kort och gott så kan man säga att det är ingen renodlad sporthoj, men, jag kan verkligen rekomendera hojjen som en sport tourer. den är stabil, har tillräckligt med effekt, och den har bra bottenvrid, så man kan köra lite mindre aktivt på längre resor, omkörningar görs lätt utan att växla ner även om man kör på motorväg eller 2 till 1 väg där man måste komma om lite snabbt.

Men, som vanligt, se till att provköra, och kör då inte bara inne i stan, ta ut hojjen på en lite längre tur, kör lite motorväg, kör lite kurvig landsväg. Den kommer att kännas tyngre och klumpigare än en motard i lägre hastigheter (förståss), men den har ett helt annat potential när det går lite fortare.
Och, lita på mig, blinkersreglagen kommer att kännas fel i början, men det vänjer man sig vid rätt snabbt, och när man har gjort det så är det ingen fara, de funkar precis lika bra som standard reglage.
 

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
TLRR skrev:
2391424 Har allvarliga funderingar att byta in min motard mot en BMW R 1100 s.
Då jag vill ha en hoj som fungerar bra att åka två på som sport tourer.
Den blåa 03-04 :an är snygg med sin karaktäristiska boxermotor som jag är nyfiken på.

Min fråga är om det kommer klagomål från era fruntimmer (eller medpassagerare kanske jag skall skriva) om för kraftig benvinkel eller att
det är obekvämt att sitta bakpå en 30-40 mila sträckor ?

Hur upplever ni ABS-bromsarna,bra eller dåligt ?

Är det något med motorn man skall se upp med,någon årsmodel som är sämre än någon annan.Motor som chassie ?

5,5 tums bakfälg vara eller icke vara?

Med original packväskor (packning) och en passagerare på ca:170 cm 60 kg är det då tungkört och jobbigt eller fungerar ekepaget bra ?

Jag har bara kört en BMW boxer från tidigt 80-tal,med dess hissade kardan och lustiga körställning.Men antar att denna S model är ljusår bättre och skulle gärna läsa era inputs och erfarenheter med intresse.Då jag skall försöka leta upp en och provköra ganska snart. :)

När jag bytte min CBR929 till en R1100S så var ett av kriterierna att benvinkel för passageraren inte skulle vara för skarp. Du sitter mycket bra bak på en R1100S, bättre än tex på en CBR1100 som räknas som en bra tourer för 2. Hojen är lättmanövrerad även med full packning och två ombord.

Motor och Chassie har väl inga direkta svagheter, skicket är det avgörande. Jag har i alla fall aldig behövt göra annat än serva hojen under de 4 åren jag ägt den.

ABS bromsarna på min 99a har räddat mig ett par ggr så jag har bara positivt att säga om dem, dock skall nämnas att på min modell är det delintegral så bromsar jag bak så påverkas inte frambromsen.

5,5 tumsbakfälg har jag inte och det gör hojen mer lättsvängd än med 180s bakdäck. Fördelen med 5,5tums fälg är att har man tillgång till beggade rejsdäck så kan man komma billigt undan på däckskontot och ändå köra med klibbiga däck. Man kan dock lätt få R1100S ännu mer kvickstyrd även med 180s bakdäck, byt ut paraleverstaget under kardan till en avsedd för en BMW GS1100 så hissar det bakändan och vips får man en otroligt kvickstyrd hoj utan att den för den delen blir för nervös.

R1100S har inga hisstendenser! Står man stilla och varvar upp motorn känner man att den vrider sig lite i sidled men det är endast vid stillastående, inga problem med andra ord. Lite vibrationer får man räkna med, det är en stor twin men vibrationerna är inte av den elaka sorten, inget man får vita händer av mm och inget man domnar av.

Chassit är helt underbart och stabilt i alla lägen, aldrig en tendens till ålning eller annan flex, även upp i toppfart går den som på räls, trots att den är lättsvängd. Se till att prova en, du kommer gilla den.
 

Tristan

Vilse i pannkakan
Gick med
10 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 900 SSie - gul och fin =)
Surikaten skrev:
2391454 En sak man bör känna till är att ABS-bromsarna inte fungerar på grusväg. De kan inte beräkna :va hur de skall agera med det lösa gruset.

Egen erfarenhet eller teorier?
När SMC testade R1200GS -04 så skrev de så här om ABS och grus.

"ABS-funktionen är urkopplingsbar men funktionen är så bra även på grus att den inte behöver kopplas bort mer än vid verklig seriös gruskörning - om ens då! På grus gäller det bara att inte 'dutta' med bromsen utan klippa i ordentligt och låta ABS-en sköta resten. Det ger skräckkänsla i början men ABS:en är duktigare än man tror bara den får en ärlig chans att visa det."
 

TLRR

Guest
Jag får tacka så mycket för de mycket utförliga svaren :tummenupp
kul att läsa.:)
 

JossaXr

Medlem
Gick med
5 Oct 2004
Ort
Valbo
Hoj
Honda Crf450xm-2005
Tristan skrev:
2398641 Egen erfarenhet eller teorier?
När SMC testade R1200GS -04 så skrev de så här om ABS och grus.

"ABS-funktionen är urkopplingsbar men funktionen är så bra även på grus att den inte behöver kopplas bort mer än vid verklig seriös gruskörning - om ens då! På grus gäller det bara att inte 'dutta' med bromsen utan klippa i ordentligt och låta ABS-en sköta resten. Det ger skräckkänsla i början men ABS:en är duktigare än man tror bara den får en ärlig chans att visa det."

Vet inte hur det är på 1200 men har åkt 4000mil på min 1150gs och det är hur farligt som helst med abs på gruskörning. Spelar ingen roll hur mycket du klipper i handtaget när det blir stumt och hojen bara fortsätter med samma fart. Sen finns det en aspekt till går du över ett krön med framhjulet i luften och vill broms efter nerslag så tar det en bra tid innan du har broms, tack vara att absen mäter hastigheten på bägge hjulen. Har haft några obehagliga överraskningar när man glömt Absen. Så på gruskörning ska abs´en vara avstängd på 1150Gs i allafall
 

Krillekrokodil

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia Tuono-03
Åker själv r1100s-04 är kanonnöjd med den. Jag vill dock sälja då jag endast åkt 40 mil i sommar med den. En liten son på 4 månader är det som tar alla tid så hojjkörandet läggs på is ett tag.
Bmw r1200s k1200s, rsv mille R, tuono, HP2 någon av dessa kommer att bli nästa maskin.

Så någon som är sugen på en blå -04 i kanonskick 1670 mil med remus och packväskor kan hojta till..

MVH Krille
 

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby, Stockholm
Hoj
MT-09 - 24
De är galna!!

Vad har hänt?! BMW har blivit helt galna, de skjuter på alla segment på en gång! En ny stånka, 53 hk och 149 kilo torr!

Som en Duke fast med kvalitet!:yoparty

Man kanske skall "Downsiza"...?
 

Bifogat

  • vis_roa_g650xmo_01[1].jpg
    vis_roa_g650xmo_01[1].jpg
    18.6 KB · Visningar: 199

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
den ser verkligen ut som en modern KTM (type SuperDuke) fast utan
fulorange plastbitar.
Men Derbi Mulhacén är bra mycket snyggare.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Eller så tar du och upsajzar. HP2 Megamoto. Hej till publiken!
 

Bifogat

  • BMW-HP2-Megamoto.jpg
    BMW-HP2-Megamoto.jpg
    52.4 KB · Visningar: 195

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Eller varför inte en K1200R Sport:
 

Bifogat

  • k1200rsport.jpg
    k1200rsport.jpg
    73.6 KB · Visningar: 147

JK79

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2006
Ort
på tredje
Hoj
Grå faran! F800S
Bumse driver

Hej Hej

Är jäkligt nöjd med min 650 GS (tog kortet i somras). Dock så vill man kankse ha lite mer pulver, men på kurviga vägar är den skön att driva runt med :tummenupp

Funderar på att uppgradera till F800 men så såg man nyheterna från mässan och då bara måste man ju vänta för en provkörning :yoparty
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
JK79 skrev:
2536605 Hej Hej

Är jäkligt nöjd med min 650 GS (tog kortet i somras). Dock så vill man kankse ha lite mer pulver, men på kurviga vägar är den skön att driva runt med :tummenupp

Funderar på att uppgradera till F800 men så såg man nyheterna från mässan och då bara måste man ju vänta för en provkörning :yoparty

Körde också F650 som första hoj. Har kvar den, men nu har jag tjöpit en ny. Fick den förra fredagen. En sånhärna :)
 

Bifogat

  • BMW.jpg
    BMW.jpg
    62.4 KB · Visningar: 200

JK79

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2006
Ort
på tredje
Hoj
Grå faran! F800S
*maahhhhhhhh*

Starstriker skrev:
2536655 Körde också F650 som första hoj. Har kvar den, men nu har jag tjöpit en ny. Fick den förra fredagen. En sånhärna :)


*Give me give me......preciuos.....*

Schysst att köra?? Har inte provåkt en sån än !!
 

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Landet
Hoj
BMW 1100 GS / Suzuki 750 gs -77
Starstriker skrev:
2536655 Körde också F650 som första hoj. Har kvar den, men nu har jag tjöpit en ny. Fick den förra fredagen. En sånhärna :)

he he

Mysribba

JK79 skrev:
2536605 Hej Hej

Är jäkligt nöjd med min 650 GS (tog kortet i somras). Dock så vill man kankse ha lite mer pulver, men på kurviga vägar är den skön att driva runt med :tummenupp

Funderar på att uppgradera till F800 men så såg man nyheterna från mässan och då bara måste man ju vänta för en provkörning :yoparty

Har du kort den mycket pa grus? Hur funkar den?
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top