BMW-tråden

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
TbA skrev:
Har en R80 G/S

...men skulle kunna tänka mig en sån här:
r1200sshop0px.jpg


Snygg!!!
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Du är inte ensam Startriker... det finns ganska många Bumse-förare här. Själv är jag sjukt sugen på nya R1200S... Men det lär bli en Emmaljunga-Racer i vår istället...
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
BMW.. Kan nog inte finnas ett märke som folk hatar mer utan att egentligen ha nån aning om fakta. :) Åh, dom är så fula. Åh, dom är gubbhojar. Åh, dom går ju bara att toura med. Etc, etc.

Härligt med fördomar och lättpåverkade människor. :tummenupp EN K1200 eller en R1200S skulle jag fan inte tacka nej till när jag tröttnar på Duccen.
 

KJECOP

Guest
Den var riktigt häftig... Undrar om jag få den som tjänstehoj :hihi

Jag har en K1200RS -98 och funderar på att byta. Det värsta är att jag skulle vilja ha så många Bumsar... Men jag får väl vara glad om jag får råd att byta till en nyare, man kan ju inte anklaga BMW för att deras hojar är billiga.

Men de är driftsäkra och kan ta en runt hela världen om man så önskar. Min har ju bara gått 8 000 problemfria mil (knappt inkörd) så det finns mycket kvar att få ut av den :yoparty

Sedan så får andra tycka vad de vill om BMW... :tungan

//Kj :squid
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kikar själv på en 1200GS Adventure inför transasia-resan nästa år..... Är dock lite tveksam, för BMWs hojjar innehåller så mycket elektronik. Går nånting sönder ute på tundran så blir man ju stående där.........
 

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby, Stockholm
Hoj
MT-09 - 24
En sån här tycker jag inte är helt fel heller. Knappast för att åka jorden runt, men väl till att åka till och från jobbet + skojåkning. 85 hk och 86nm. ABS, värmehandtag och ingen kedja. Snorbillig försäkring lär det ju också vara. Är den kul att köra så handlar i alla fall jag mig en. Fler bilder och info finns på www.bmwf800.org

För att anknyta till en annan populär tråd just nu:

- Är detta en sporthoj?! :confused:
 

Bifogat

  • 2006-BMW-F800S.jpg
    2006-BMW-F800S.jpg
    122.7 KB · Visningar: 212
Last edited:

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
jomo skrev:
För att anknyta till en annan populär tråd just nu:

- Är detta en sporthoj?! :confused:

Absolut. Lika mycket som t.ex. SV650 och R6.

R1200S är definitivt en sporthoj...
 

KJECOP

Guest
Starstriker skrev:
Kikar själv på en 1200GS Adventure inför transasia-resan nästa år..... Är dock lite tveksam, för BMWs hojjar innehåller så mycket elektronik. Går nånting sönder ute på tundran så blir man ju stående där.........
Jag förstår precis vad du menar! Tänker likadant själv... Mycket elektronik försvårar för att inte säga omöjliggör egna provisoriska reparationer. Och blir man stående någonstans på tundran med några hundra mil till en BMW verkstad så kan man säkert hålla sig för skratt :mad:

Jag är sugen på 1200 GS men tjejen tycker vi skall ha en 1200 RT istället. Det ligger mycket i det eftersom det mest blir långa och många mil för vår del, ofta utomlands och i alla typer av väder :squid

Det slutar väl med att vi behåller min 1200 RS ett år till skulle jag tro.

//Kj
 

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby, Stockholm
Hoj
MT-09 - 24
Funderar starkt på en K1200R eftersom den enligt mina bedömningsgrunder är den optimala hojen. Det lär dock bli först nästa år eftersom jag mest kommer köra barnvagn i vår (föräldraledig) :skrämd

Är därför nyfiken på vad ägare till K1200R (eller för den del K1200S) har att säga om sina hojar. Nu bör ju de flesta av er ha haft hojen >1år och har lite mer nyanserade erfarenheter!

Tacksam för info!!!
 

mafo

Snygg, prydlig och pretto!
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
Letar..
jomo skrev:
Funderar starkt på en K1200R eftersom den enligt mina bedömningsgrunder är den optimala hojen. Det lär dock bli först nästa år eftersom jag mest kommer köra barnvagn i vår (föräldraledig) :skrämd

Är därför nyfiken på vad ägare till K1200R (eller för den del K1200S) har att säga om sina hojar. Nu bör ju de flesta av er ha haft hojen >1år och har lite mer nyanserade erfarenheter!

Tacksam för info!!!

Jag körde halva förra säsongen på en K1200S och jodå, mycket pengar, låg försäkring och grymt mycket hoj. Det finns säkert de som är lättare att slanga med, mer lättstyrda, högre toppfart mm. 4700:- hel/år och 167hp räcker för mig. :)
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
En polare hade en 650 dakar innan. Nu har han beställt en R1200S istället.
Tror han skulle få den i början på maj.
Jag vill då provköra iaf :)
 

HurtsLikeHell

Rock solid and fast!
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Stockholm med hjärtat i Helsingborg
Hoj
BMW K1200s
Högpresterande prototyp för utveckling av kördynamiska system

Saxat från BMW:s nyhetsbrev. Det känns som om det kommer att komma en supersporthoj snart om man ser på prototypen... :yoparty

bmw_prototypen.jpg


"För att forska på framtida reglersystem har en testmotorcykel skapats av BMW Group forsknings- och teknologicenter. Fordonet är en lättviktskonstruktion med mycket hög effekt och är konstruerat för att testa den dynamiska processen mellan motor och kördynamiksystem under extrema förhållanden.

Chefen för forskning och utveckling på BMW, Professor Burkhard Göschel sade att valet av en motorcykel för att studera grundläggande teknologisk utveckling gjordes för de intressanta utmaningar som kan relateras till den speciella kördynamik en motorcykel har med dess lutande position: "Dynamiken hos en kraftfull motorcykel som verkar vid den fysiska gränsen är i dagsläget bland de mest komplexa fenomenen inom området. För våra ingenjörer är detta en sofistikerad och fascinerande utmaning."
De speciella kraven för en motorcykel vad gäller gränsnivåer för lättviktskonstruktion och aerodynamik skall också undersökas.

Chefen för BMW Motorrad, Dr. Herbert Diess, ser värdefull inspiration för serieutvecklingen och framhåller: "Reglersystem för longitudinell dynamik som en antispinnkontroll kommer att introduceras för kraftfulla motorcyklar i serieproduktion under åren som kommer. Tillsammans med ABS kommer de att bilda ett integrerat koncept för att öka den aktiva säkerheten."

Motorstyrning för högprestandamotorer och hela motorelektroniksystem inklusive hård- och mjukvara kommer att bli nyckelfokus för detta projekt. Genom denna egenutveckling, drar ingenjörerna nytta av expertis från Formel 1 och BMWs teknologiledarskap. Dr. Diess förklarar: "Det nära samarbetet med alla forsknings- och utvecklingsenheterna inom BMW Group är en konkurrensfördel och nyckelfaktor i den strategiska planen för hela motorcykelutvecklingen."

Motorcykeln har ännu bara körts på BMWs egna testbanor. Men inom en snar framtid kommer den även att testas på andra banor. Funktionstest under realistiska förhållanden ger den bästa återkopplingen på samverkan mellan motor, chassi och elektronikkomponenter. Insamlade data ger en omfattande analys av möjligheterna för detta teknologiska forskningsfordon och status på komponentutvecklingen."


TJOHOO!! Nu kan vi snart blända alla bilister med Xenon.

BRIGHT LIGHT! BRIGHT LIGHT! :banana

"BMW Motorrad är den första tillverkaren av motorcyklar som kan erbjuda xenonstrålkastare för serietillverkade motorcyklar."

Ursäkta för reklamen för BMW men det är skönt att veta att man valt ett märke som utvecklar hojåkandet och inte bara lättar cykeln med några kilo och byter färger på chassit. (lite överdrivet men det är ju trots allt en BMW-tråd) :7peta
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
HurtsLikeHell skrev:
Saxat från BMW:s nyhetsbrev. Det känns som om det kommer att komma en supersporthoj snart om man ser på prototypen... :yoparty

bmw_prototypen.jpg

Eller är den byggd som testbänk för en MotoGP satsning?
Om BMW-Motorrad hade varit med på utvecklingen hade jag förväntat mig att se iaf något BMW-drag hos hojen.

Något bör iaf vara på gång, inte tar dom väl fram en helt ny växellåda, ram och svingkonstruktion bara för att testa styr/reglerteknik?
En LÄTT 1000cc supersporthoj med BRA ABS/antispinn skulle ligga högt på min vill ha lista. bye, bye CBR...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top