Impact: Detta känns ju som ett aprilskämt. slut citat
Behöver inte vara ett aprilskämt, finns redan. Läs inlägg #76. (Tack VS ! för du provat köra utan kedjesmörjning)
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?289609-Blir-inte-klok-på-ny-kedja/page4
Och vad det gäller det här med kolbehandling så finns det också Carbonized
http://www.tsubaki-rider.com/images/Brochures/Road series EN 2015.pdf
Men om man smörjer ? Läste i engelsk tidning om ett MC-bud i London med GSX-R 1000.
(Den motorn / kedjan lär sällan belastas hårt i Londontrafiken. Gissar jag.)
MC-budet smorde efter varje arbetsdag kedjan med begagnad motorolja. Från hojen.
Han hade kört 60000miles ( ca 10000mil) på Suzukis originalkedja.
Och det var inte dags för kedjebyte.
Suzuki rekommenderar i sin manual att kedjan smörjs med motorolja.
Och det gör jag hemma i garaget efter varje dag ute med hojen med en vanlig oljekanna och hojen på bakre depåstöd.
Hur det går ?
Misstänkte det var dags för nytt drivpaket innan försäljningen av Sprint RS efter den rullat ca 2000mil med Addemotos dyraste drivpaket till Sprint RS.
Så jag hängde en 10 kg hantel i undre kedjan och mätte mellan nitarna på den övre kedjan.
Gjorde 6 mätningar (med ett 1/2 varv på bakhjulet mellan varje mätning, dvs ca 20 tänder på bakre kedjedrevet).
Sträckningen var ca 0,4 % (av Haynes tillåtna 1,1% på Sprint RS) och kedjedreven såg ut som nya.
I motsatts till när jag bytte gamla kedjan vid ca 4000 mil. Då hade främre kedjedrevet riktigt fina hajfenor......
View attachment Kedjeförlängning4.pdf
OBS Man behöver inte räkna antalet länkar mellan nitarna som man mäter kedjelängden mellan.
Mäter man tex 272 mm mellan centrum på två nitskallar så passar resultatet bara in på en plats i tabellen, längd av 17 länkar. Och 272,0 mm motsvarar en förlängning mellan 271,5 mm 0,6 %
och 272,8 mm 1,1 %, lite närmare 271,5 mm dvs ca 0,8 % förlängning.