Bobberbygge av VN 800

Juha-p

Medlem
Gick med
6 Apr 2006
Ort
Upplands väsby
Hoj
Lowrider Bobber
Jag har heller inte hört många andra vulcans, ska ev till tånga träffen får man höra lite andra system.

Edit: raask låter rätt högt och smattrigt.
 
Last edited:

EWessman

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2011
Ort
Näsum
Hoj
1999 Kawa vn800 Bobber
Sorry för oftopic men hur funkar det att köra helt utan bakskärm? ska hämta en Vn800 Drifter imorn och den stora klumpiga bakskärmen måste bort asap.
 

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Sorry för oftopic men hur funkar det att köra helt utan bakskärm? ska hämta en Vn800 Drifter imorn och den stora klumpiga bakskärmen måste bort asap.

Man kör bara när det är fint väder helt enkelt.
 

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Solna
Hoj
Såld
Sorry för oftopic men hur funkar det att köra helt utan bakskärm? ska hämta en Vn800 Drifter imorn och den stora klumpiga bakskärmen måste bort asap.

Man får se till att inte brappa till för mycket på gasen utan att hålla i sig ordentligt, kan göra sådär lagom ont då. :crash :död :fakta
Finns ju risk för att man kan bli lite extra blöt i arslet och på ryggen när det regnar också. :hihi
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
För egen del tycker jag det är hål i huvet att köra utan fram/bakskärm.
Har testat båda i regn en gång, aldrig mer...:smasha
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Är ingen trevlig upplevelse att köra med öppen potthjälm och utan skärmar, men det går i nödfall. Kör mest i fint väder på bobbern :)
 

Minibebbe

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuku GSX-R 750 -85, Honda XR650R -00, Kawasaki VN800 -96
Väcker liv i tråden med en fråga som ni VN800-experter kanske kan svara på...

Är jäkligt sugen på att bygga en Bobber och en VN800 verkar vara optimal att utgå ifrån. Jag har dock aldrig kört en sådan hoj. Är 191 cm lång, 85 kg.. Finns det risk att hojen känns för liten?
 

esm

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2014
Ort
Jönköping
Hoj
Kawasaki VN 800 (Bobber)
Risken kan finnas, men om du bygger om den så kan man lösa de problemen.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
VN800 är perfekt som bobberprojekt. Fina linjer och ok drag för att vara en 800cc glidare.

Jag väger 95 kg fördelat på 180 cm och tycker inte den är för liten. Som esm säger, man kan anpassa körställningen lite vid ombyggning, jag sitter väldigt långt bak och långt ner som du ser på bilden.

20140620_150450.jpg
 

Minibebbe

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuku GSX-R 750 -85, Honda XR650R -00, Kawasaki VN800 -96
Tack för svar. Då behöver man inte avfärda idén helt iaf!

Som ni skriver så får man ju anpassa bygget lite efter kroppen. Får man bak och ned sitsen lite, flyttar fram fotpinnarna samt kör med "rätt" typ av styre så borde det kunna bli bra även för en som är lite längre.

Btw, inspirerande tråd!!
 

esm

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2014
Ort
Jönköping
Hoj
Kawasaki VN 800 (Bobber)
Jag är 182 och väger 87 kg, och efter mina modifieringar så har jag en klart skönare körställning än original.
 

Grimm

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2006
Ort
Västkusten
Hoj
Kawasaki VN800(Såld), Kawasaki Z1000(Såld), Aprilia Tuono V4 1100 Factory -17
Tjenare Boys! Har en VN800, omgjord i Bobberstuk som jag ska sälja. Hör av er på PM om nån skulle vara intresserad. Ligger ute här på sporthoj till försäljning. Priset är diskuterbart!
Har nytt projekt på G så vill få lös dineros:)!
Ha de gött!
 

janebrink

http://www.famiglia-aprilia.se/
Gick med
3 May 2007
Ort
Kungälv
Hoj
Aprilia RSV Mille ´99, Honda CRF450R ´04
Kul tråd!
Ser dock att det inte hänt nått i den sedan 2014.

Bytte just bort min SV1000N mot en VN800 bobber. :) men som vanligt vill man ju göra lite förändringar.
Bak sitter ett 150-däck för tillfället. Är sugen på att klämma dit så brett däck som ramen och kedjans linje tillåter. Rätta mig om jag har fel, men jag tror det är kedjan som sätter stopp först. Set ut att kunna klämma in ett 190-däck där bak.

MEN... Inte utan att byta fälgbanan eller?

Så då till min fråga. Hur hittar man en fälgbana som man kan använda? För alla ekrade fälgar har väl inte samma antal ekrar osv...? Och vilken bredd ska man ha?

Drar me några bilder på skönheten. :)

da318b23caa642e626404de6a2f76bd6.jpg
f76809828dd909762ce8b551dc97cc1b.jpg
5c066dd82854d36da1dffc066608c559.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 

vemfuckinvare

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2022
Hoj
Vulcan 900 2013
Väcker liv i en dödtråd :D
Jag har skaffat mig vn900. Går de lika lätt att bobba? Tänkte nämligen dra ett sådant vinter projekt. Erfarenhet?
Var kan man köpa delar och tillbehör?
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top