Bodström är en otäck figur

Coola Ola

Guest
Det här förslaget finns det över huvud taget inget positivt med. Det finns alldeles för många historiska exempel på hur liknande "förebyggande" undantagslagar drabbat oskyldiga. Jfr t.ex. med England på 70-talet och deras anti-IRA-lagar.

The Guildford Four är det mest kända exemplet på detta där fyra personer satt oskyldigt dömda i fängelse i femton år enbart pga av att de befunnit sig på fel plats vid fel tillfälle och inte hade "rätt" utseende. Flera anhöriga blev också oskyldigt fängslande enligt guilty by association-principen varav en av de fyras pappa t.o.m. dog i fängelset. Finns flera andra exempel på liknande händelser.

Polisen kommer undan med en del rätt sjuka grejer redan i dagsläget så det känns inte som om vi behöver underlätta ytterligare för dem att sätta dit misshagliga personer.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Coola Ola skrev:
Det finns alldeles för många historiska exempel på hur liknande "förebyggande" undantagslagar drabbat oskyldiga. Jfr t.ex. med England på 70-talet och deras anti-IRA-lagar.

För att inte tala om fångarna på Guantanamo.....

Eller för att ta ett närliggande exempel. Under kriget låste vi i Sverige in personer under koncentrationslägerliknande former utan rättegång. Deras brott? De beskylldes för att vara kommunister....

Last edited:

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Chris Ash skrev:

Eller för att ta ett närliggande exempel. Under kriget låste vi i Sverige in personer under koncentrationslägerliknande former utan rättegång. Deras brott? De beskylldes för att vara kommunister....

Kommunister kan de gott ha inlåst!

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
ah17 skrev:
Känner man sig trygg så känner man, sedan om det är befogat eller ej är en annan fråga.
Problemet är ju att trygghet är något som finns i dig, inte i samhället. Så du kan aldrig skapa ett "tryggt" samhälle, det är upp till dig själv. Det är ju bara att se på forumet: en del är rädda för invandring och kriminalitet andra inte.
I USA har du "gated cummunities" och de som bor där känner sig inte trygga, konstigt nog...
Ångest är per definition irrationell och undersöker du så visar det, lite förenklat, att ju räddare du är desto mindre anledning har du normalt till att vara det. Ett ex. de som borde vara rädda i vårt samhälle för våld är killar runt 20 medan det är extremt unikt att gamla damer blir nedslagna. Men vem är det som är rädd??
Så tyvärr skapa ett tryggt samhälle med övervakning är en illusion, men rädslan är bra för att motivera folk till att acceptera rätt mycket.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
bonny skrev:
Så du kan aldrig skapa ett "tryggt" samhälle, det är upp till dig själv.

Det där är ju ett lite lustigt sätt att resonera, med den logiken kan man ju avskaffa alla "trygghetsåtgärder" som redan finns.
Ser fram emot en utveckling.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Chris Ash skrev:

Fångarna på Guantanamo sitter bra där de sitter. Fast det är väl synd om dem förstås, helt oskyldiga som de givetvis är.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
valmers skrev:
Fångarna på Guantanamo sitter bra där de sitter. Fast det är väl synd om dem förstås, helt oskyldiga som de givetvis är.

Ja, varför ska vi bekymra oss om rättvisa och rättsäkerhet när det ändå bara gäller ett gäng kamelryttare som inget hellre vill än att komma ut och själmordsbomba första bästa buss de hittar?! :rolleyes:

Zlide

R.I.P OLLE. Bulten 26/5
Gick med
18 Apr 2004
Hoj
Xt-09 - budhoj snömoddad
bonny skrev:
Problemet är ju att trygghet är något som finns i dig, inte i samhället. Så du kan aldrig skapa ett "tryggt" samhälle, det är upp till dig själv. Det är ju bara att se på forumet: en del är rädda för invandring och kriminalitet andra inte.
I USA har du "gated cummunities" och de som bor där känner sig inte trygga, konstigt nog...
Ångest är per definition irrationell och undersöker du så visar det, lite förenklat, att ju räddare du är desto mindre anledning har du normalt till att vara det. Ett ex. de som borde vara rädda i vårt samhälle för våld är killar runt 20 medan det är extremt unikt att gamla damer blir nedslagna. Men vem är det som är rädd??
Så tyvärr skapa ett tryggt samhälle med övervakning är en illusion, men rädslan är bra för att motivera folk till att acceptera rätt mycket.

Det ligger mycket i det du säger, anser jag. :tummenupp
Själva rädslan kan skapa situationer som kunnat undvikas annars. Se på mängden skjutvapen i USA. De är troligen införskaffas för att människor tror sig ha behov av att försvara sig. Usa har enligt filmaren/författaren Michael Moore ca 11000 mord per år om jag inte missminner mig. Vad är orsaken till den höga siffran om inte rädsla. Befogat eller inte. Men det tycks ju inte som att det stora antalet vapen minskar risken att bli dödad iaf. :3freak

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
valmers skrev:

För det första så verkar du inte ha förstått grundproblemet vilket korvgubbe också påpekade i sitt inlägg. Rättsäkerheten är en av de fundamentala grundpelarna i ett demokratiskt samhälle.

Och för det andra så tror jag faktiskt att majoriteten av dem är oskyldiga och borde ha släppts ut för länge sedan i egenskap av krigsfångar. Det hade knappast varit ett problem för USA att hitta hållbara åtalspunkter om sådana hade funnits.

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
bonny skrev:
Ett ex. de som borde vara rädda i vårt samhälle för våld är killar runt 20 medan det är extremt unikt att gamla damer blir nedslagna. Men vem är det som är rädd??
Jag tror mycket är media's fel. Löpsedlar med feta rubriker:

Så här grovt är våldet där du bor, kommun för kommun
Pensionär rånad i sitt hem
osv osv

Jag vet ju bara hur min gamla mormor reagerar när hon hört/läst nåt på nyheterna/tidningen.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
korvgubbe skrev:
Ja, varför ska vi bekymra oss om rättvisa och rättsäkerhet när det ändå bara gäller ett gäng kamelryttare som inget hellre vill än att komma ut och själmordsbomba första bästa buss de hittar?! :rolleyes:
Vafan, jag skrev ju just det här inlägget men det kom inte in.
Hursomhelst om jag hade blivit fängslad och fått uppleva guantanamo i några år och usa bara kom på att nä förresten, du är kanske ingen terrorist så skulle jag direkt försöka spränga vita huset i argen det kan jag lova. :mad:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Martin skrev:
Jag tror mycket är media's fel. Löpsedlar med feta rubriker:

I sverige ligger vi långt efter när det gäller "skrämmande reportage".
Jag har nog ännu aldrig sett en dokumentär från USA oavsett om vad som inte haft till syfte att skrämma...

En dokumentär om Hajar i Sverige skulle troligen heta typ "havets härskare" men i USA garanterat "killers of the sea"... Gör man en dokumentär måste titeln inkludera: "dangerous", "wildest" scariest"...

Jag såg en dokumentär om bakterier från USA... där konstaterade de att man kunde dö eller bli oerhört sjuk av så gott som allt..
- "everytime you touch that handle you are exposed to "yadayada" that could kill you"
....än så länge brukar våra dokumentärer vara aningen mer sansade..(säkert bara en tidsfråga) men jag tror mycket av deras rädsla kommer från TV med tanke på att media hela tiden propagerar för alltings farlighet.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Om vi bara får in Tassen här som kan förklara hur bra det var i öststaterna så är floran perfekt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
korvgubbe skrev:
... i USA garanterat "killers of the sea"... Gör man en dokumentär måste titeln inkludera: "dangerous", "wildest" scariest"...

Jag såg en dokumentär om bakterier från USA...

DVG - Dagens Vilda Gissning:
Du kollar mer på TV3 än på Dokument Utifrån.
I så fall verkar ditt inlägg verklighetsnära, i annat fall jättekonstigt.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024