bogesundsvägen igår ca 20.30 onsdag

s9d8as0vjk

Guest
doohan, de som kör lastbil på kurvig väg genar nog bra mycket oftare än MC-förare iofs ... fast du kanske har en kort och smal lastbil ? ;)

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Jag genar, men bara där jag har sikt, jag låg bland de främsta på "min" sida av vägen i onsdags, jag kör inte så sakta men med skallen...
Vad andra gör kan jag inte ta ansvar för, inte PMC heller! :fakta
Körde senare fram och åter och fick möte av en busa eller Gixxer1k på min sida av vägen, spännande... :skrämd
Kör med skallen och innom egna begränsningar!

Fredrik :hej

Norris

Freppa gillar katt,gillar katt Freppa?
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
cresent compakt
Vilket satans tjat å gnat det var då! :mad:

Dra inte alla över en kamm!
Gnäll inte om du egentligen kör på samma sätt!
Använd huvudet när du kör!
Se till att ha kul och att INGEN skadas eller blir skrämd!
Men framför allt..........
SKA INTE VI SPORTHOJJS ÅKARE HÅLLA IHOP????

Vi är ett utdöende släkte som det är just nu.....

The house is a rockin' :rock

Deefred

Garage på Grosse Freiheit.....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZ750-85, Aprilia Mille R -02, Aprilia Futura -01
Nu måste t.o.m. jag skriva lite..

Om jag kör och driftar över mittlinjen så skäms jag hårt.
Spelar ingen roll även om jag inte får möte, det kunde ju ha varit
en bil där, just då.

Denna linje är för mig helig och överskrids den ofrivilligt
har man kört över sin förmåga, punkt slut.

Några puckar slipas heller aldrig på landsvägen då risken att köra av pga greppets eventuella bristande beskaffenhet ökar drastiskt vid ökad lutning.

Skäms inte över att vara en moralkärring :hej

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Deefred skrev:
...Denna linje är för mig helig och överskrids den ofrivilligt
har man kört över sin förmåga, punkt slut...

Tänk så enkelt det kan vara. Tänk att det ÄR just så enkelt. Inget krims krams, inga svårtolkade regler eller lagar, ingen som tycker, ingen som tolkar, bara ett vitt streck i mitten av vägen. Enklare än så kan det inte bli. Det där med att köra över sin förmåga är viktigare än de flesta kanske tror, föreställer sig eller ens vet. I de flesta fall gör det inget om man kör över sin förmåga och blir tvungen att köra över den vita linjen in på fiendens territorium, man bara lånar asfalten i den mötande körbanan en liten stund och sen var det inget mer med det. Man kommer lätt undan med en "Oj, hoppsan". Får man dessutom ett möte som kommer lite för nära kommer man lätt undan med en "Oooops, det var nära!". De av oss som har kört av vägen, ut bland buskar och träd, på fel sida av en mötande bil dessutom, vet att den vita linjen är verkligen helig. Punkt slut, sa Bull.

smilee

Tillbaka igen
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX R 750 -87
En intressant tråd som berör några saker jag har funderat på.

Detta är fjärde säsongen jag kör tung motorcykel och jag har vid några tillfällen haft nöjet att åka med bla Sporthoj och Roslagsraketerna. Jag har vid dessa tillfällen slagits av vilken skillnad det är på hojförarna när det gäller hur fort man kan/vågar köra. Jag tyckte själv att jag hade ett hyggligt tempo tills jag började åka med er andra.

Jag brukar hamna i sista fjärdedelen av gruppen, och skäms kanske lite för det, men det är viktigt att hålla huvudet kallt och inte ryckas med av höga farter i gruppkörning. Jag försöker att alltid köra helt i min takt, och köra som om varje kurva kan innehålla lösgrus, samt ligga på min väghalva.

Kompetensen hos förare är så otroligt olika och det är det som räknas, och inte vilken hoj man kör, tro mig jag vet. Jag har en underbar R1 men är kanske försiktigare än andra, eller så är jag begåvad som en säck potatis :rodnar .

Jag är definitivt ingen posör, fast ibland känns det som om man framstår som en sådan om man inte ligger bland dom fem första. (I hemlighet kan jag berätta att jag tassar ner till garaget på nätterna och pratar med lilla bettan)

Lite svammel blev det, ursäkta för det.

Summa sumarum. Vi har alla vår nivå på skicklighet, att köra sporthoj på allmän väg blir oftast som att balansera på en knivsegg. I jakten på den underbara farttjusningen är det alltför lätt att ta i för mycket. Oftast kan man korrigera detta, men ibland kan det gå så otroligt fel.

Kör försiktigt, men glöm samtidigt inte att ha kul. Man lever bara en gång. Nästa sommar ligger jag i mitten av gruppen :tummenupp

Mina 20 cent

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...