Bokad och klar 11/05/2008

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Däcket är kommet och när jag kikar på det nya som är av samma märke och modell så inser man hur mycket gummi man lämnat efter sig - det här med slitagevarnare verkar vara en bra idé :tummenupp

Då ska jag bara hitta någon som kan kränga på det under morgondagen då...

Kan man kliva in på en vanlig bilverkstad för montering och balansering eller måste jag kolla med hasslarp ;-)

mcdäckonline levererade däcket (Michelin Pilot Power "B" 190x50) på 4 dagar med hemkörning för 1700 spänn - dessutom tillverkat v 38 2007 vilket är ok för ett specialdäck tycker jag

På tal om slitagevarnare så kanske man ska köra touringdäck från typ metzler Z6 de har inget mönster överhuvudtaget i mitten back och därmed inga slitagevarnare alls som kan förorsaka en nekad körning...

Skulle tro att dom flesta däckfirmor kan fixa det till dig så länge du kommer med en lös fälg. Du ska bara hitta nån som har öppet. Däckia i Staffanstorp kanske har? Tipset är väl att ringa först.

Gällande slitage varnare så är vi tillräckligt listiga för att se om däcket är slitet eller inte. Touringdäck är inget jag vill rekommendera på bankörningar dock. När du börjar få upp tempo kan dom vara lömska.
Men med rätt gaskontroll funkar även dom.

Robz

Guest
I framtiden:
För 1500:- får man "riktiga" däck... både fram o bak - de håller bara ca 150 gat-mil bak, men är värda pengarna (om ej blött) o allt extra klabb med av/på montering av hjul... believe me :D

Kolla hemsidan under "Däck"!

EDIT:
Sa' jag att det blir torrt på Söndag...? Eller det vet alla vid detta laget? :D Helt ordinär SSEMSE-körning, alltså i vanlig ordning!

Last edited:

DanneP

Flegmatisk...
Gick med
7 Jun 2003
Hoj
Yamaha R6:a
OK, men slitagevarnaren - är den 1mm eller 1,6mm på MC-däck? (Förmodar isf 1mm - så när den börjar bli slipad börjar det bli tveksamt med ett godkännande väl? (Själv har jag slitagevarnare + 0,5mm för tillfället :gnissla )

Det vet jag tyvärr inte... :)

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
I framtiden:
För 1500:- får man "riktiga" däck... både fram o bak - de håller bara ca 150 gat-mil bak, men är värda pengarna (om ej blött) o allt extra klabb med av/på montering av hjul... believe me :D

Kolla hemsidan under "Däck"!

EDIT:
Sa' jag att det blir torrt på Söndag...? Eller det vet alla vid detta laget? :D Helt ordinär SSEMSE-körning, alltså i vanlig ordning!

Mina begagnade race-däck har hållt betydligt längre på gata än 150 mil, minst det dubbla är en kvalificerad gissning. Det beror nog väldigt mkt på körstil och framför allt hoj. En 600 är nog mer däckekonomisk.
Jag har inte heller haft några problem vare sig med att köra när det är kallt (tidigt på säsongen) eller när det är blött, men givetvis får man ju köra därefter. Jag har inte kört på något annat dom senaste 4-5 åren.

AleX är väl den som bäst kan svara på hur fort man kan köra i blött väglag med racedäck :D

Hrm... Någon på Anderstorp förra året trodde att ett Supercorsa inte skulle ha mönster... :rolleyes: :D

Det var ju slicks, du måste ha sett fel... :tungan

Last edited:

Fahrer

SMC BKK/SHK Instruktör
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
GSXR750 SRAD ratbike
Då ska jag bara hitta någon som kan kränga på det under morgondagen då...

Kan man kliva in på en vanlig bilverkstad för montering och balansering eller måste jag kolla med hasslarp ;-)

Löser det inte sig med att hitta någon i dina hemtrakter, kan du komma upp med hojen (eller med lös fälg) till mig idag.

Plinga mig gärna en signal om/innan du kommer.

0704-180228

Last edited:

DanneP

Flegmatisk...
Gick med
7 Jun 2003
Hoj
Yamaha R6:a
Mina begagnade race-däck har hållt betydligt längre på gata än 150 mil, minst det dubbla är en kvalificerad gissning. Det beror nog väldigt mkt på körstil och framför allt hoj. En 600 är nog mer däckekonomisk.
Jag har inte heller haft några problem vare sig med att köra när det är kallt (tidigt på säsongen) eller när det är blött, men givetvis får man ju köra därefter. Jag har inte kört på något annat dom senaste 4-5 åren.

AleX är väl den som bäst kan svara på hur fort man kan köra i blött väglag med racedäck :D

Det var ju slicks, du måste ha sett fel... :tungan

Mitt beggade racedäck höll 250 mil, Englands semester... Vtr twin med härlig motorbroms, sen var det att kasta. Men det beror på hur man kör ju.

Ses imorgon!

mvh

-dB

Gick med
27 Aug 2003
Hoj
r6 -06
när är det besikning? körningen är ju mellan 9-17 så när skall man komma. är ju ingen betalning i år.

skylt

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2006
Hoj
BMW R1200S -06 & BMW G650 X-moto -07
Det nya däcket sitter på plats Däckcenter Limhamn fixade det i sista minuten och fräsh olja och filter har pålle fått oxå idag!

1200 cc twin med (fet)hög kompression utan slirkoppling äter bakdäck...

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0