Någon ränta över 5% lär vi nog inte se under min livstid i vilket fall.
Men att den kommer stiga från dagens 0 är ju självklart.
Det är i och för sig bara några år sedan, 2008 om jag minns rätt, som den var uppe på över 6%.
- - - Updated - - -
Ang. att man blir fastlåst så är det ju inte helt sant, bl.a. har det kommit någon typ av lagstiftning som förenklar rörlighet men framför allt får du alltid (?) ta med dig lån till ett nytt boende. Det är om man skall vara utan lån eller byta bank mitt i som det blir knöligt.Haft bundna bolån tidigare. När jag senast sålde lägenhet till förmån för ett hus så missade jag kapitalt att inse hur dyrt det skulle bli. Fick en straffsmäll på ca 75.000 extra för att lösa mina bundna lån. Träffade på en gammal kompis som nu är inom fastighetsbranschen och hon hävdade att vi är så rörliga på boendemarknaden idag och även om man tänker att "här ska jag bo i resten av mitt liv" så blir det väldigt sällan så och räntor och banker i beaktande så sa hon att jag alltid tjänar på att ta rörliga räntor och istället amortera mer när räntorna är låga och spara lite för när räntorna går upp.
Sagt och gjort, gården har jag nu bara rörliga räntor på och jag amorterar mycket mer än tidigare och jag börjar nu skörda frukten av det då till och med ett av huslånen betalas sista gången på nu i februari. Jag är 41 år och har ägt gården i snart 2,5 år. Bolånen är färdigbetalda innan jag går i pension. Älskart!
Sen har jag inte koll på hur räntor kan tänkas utvecklas, de lär säkert stiga i alla fall. Men jag har själv räknat på att klara uppåt 12-15 procent när jag valde mitt boende. Det borde räcka tycker jag, men det vet man ju aldrig heller, men över 15% då får man nog se över att köpa en racebuss och bo i istället i vilket fall.