Bord eller lyft till MC

Freddan#1

Medlem
Gick med
3 Dec 2022
Hoj
Honda CBR600 1999/2000
Kan detta dåligt och därför frågar jag.

Skall byta olja och sträcka kedjan och behöver någon typ av attiralj för att få upp MC:n.

Vill bara lägga lite kulor på detta då jag inte är en mek.

Några tips? Beg?

Det är en Honda CBR600F
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Kan detta dåligt och därför frågar jag.

Skall byta olja och sträcka kedjan och behöver någon typ av attiralj för att få upp MC:n.

Vill bara lägga lite kulor på detta då jag inte är en mek.

Några tips? Beg?

Det är en Honda CBR600F
Till min hoj köpte jag en Bike-Tower och det är nog det bästa köpet av tillbehör till hojen jag gjort. Finns även liknande från Bursig och andra tillverkare.


Man hissar upp hojen enkelt på några sekunder och kommer då enkelt åt att meka med hjul, kedjebyten, oljebyten och en massa annat. Man flyttar även runt hojen enkelt i garaget och kan ha den för att stabilisera hojen vid transport osv.

Man väljer en adapter som passar den hoj man har och sen byter man bara adaptern vid byte av hoj.

Tar betydligt mindre plats än en traditionell MC-lyft. Nackdelen är kanske att man inte får upp den i lika bekväm arbetshöjd som med en bättre MC-lyft, men har för mig det finns någon tillverkare som har en variant som hissar upp den högre och som det har skrivits om här på forumet.

En sån lyft kostar några tusenlappar, men lär hålla i många år. Kan ju vara läge att kolla begagnatmarknaden.

Budgetalternativet är väl annars ett vanligt depåstöd och bobiner. Betydligt mer begränsat men för oljebyte och kedjeunderhåll funkar det oftast helt ok.
 
  • Hjärta
Reaktioner: VDB

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kopierat från Heaven: Budgetalternativet är annars ett vanligt bakre depåstöd.
Som lyfter bakhjulet i svingen. Bobiner behövs då inte. Till exempel
Jag har ett till bra pris eftersom ett lite stadigare bakre depåstöd medföljde Busan.
Var bor du ?
Det från Biltema blir stadigare om man fyller skarvarna med epoxilim.
Innan man skruvar ihop depåstödet.
 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Spänna kedjan kan du göra med cykeln på sidostödet. Se bara till att det är lika spänt på båda sidor.
Många hojar är ju dessutom anpassade för att stå på sidostödet vid oljebyte (=oljepluggen på vänster sida av motorn).
Och var inte vissa CBR600F t.o.m. utrustade med centralstöd?
Sedan är ju depåstöd en bra grej att ha oavsett.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Kopierat från Heaven: Budgetalternativet är annars ett vanligt bakre depåstöd.
Som lyfter bakhjulet i svingen. Bobiner behövs då inte. Till exempel
Jag har ett till bra pris eftersom ett lite stadigare bakre depåstöd medföljde Busan.
Var bor du ?
Det från Biltema blir stadigare om man fyller skarvarna med epoxilim.
Innan man skruvar ihop depåstödet.
Går jättebra att sätta ett par rostfria bultar + en mutter för låsning i hålen. Bobiner behövs inte.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Kan detta dåligt och därför frågar jag.

Skall byta olja och sträcka kedjan och behöver någon typ av attiralj för att få upp MC:n.

Vill bara lägga lite kulor på detta då jag inte är en mek.

Några tips? Beg?

Det är en Honda CBR600F
Kika in danska Biltema, dvs Thansen

Jag köpte ett AGM-batteri av dem nyligen.

De har depåstöd å allt möjligt.

Kulthoj förövrigt, årsmodell?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kopierat från Heaven: Budgetalternativet är annars ett vanligt bakre depåstöd.
Som lyfter bakhjulet i svingen. Bobiner behövs då inte. Till exempel
Jag har ett till bra pris eftersom ett lite stadigare bakre depåstöd medföljde Busan.
Var bor du ?
Det från Biltema blir stadigare om man fyller skarvarna med epoxilim.
Innan man skruvar ihop depåstödet.

Köp inte detta svarta depåstöd, det är felkonstruerat så man kan inte lyfta en hoj med det. Det är alldeles för högt så orkar inte lyfta hojen om den alls väger nåt, Biltemas äldre blåa depåstöd fungerar. Köpte det svarta just för att det var billigt och svart inför utställningen i Oulu med kompressor Hondan men det var bara att kapa ner det och svetsa om det för att det skulle gå att använda.

Finns en tråd om detta och det var flera som gjort samma upptäckt som jag att det inte fungerar.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Till min hoj köpte jag en Bike-Tower och det är nog det bästa köpet av tillbehör till hojen jag gjort. Finns även liknande från Bursig och andra tillverkare.


Man hissar upp hojen enkelt på några sekunder och kommer då enkelt åt att meka med hjul, kedjebyten, oljebyten och en massa annat. Man flyttar även runt hojen enkelt i garaget och kan ha den för att stabilisera hojen vid transport osv.

Man väljer en adapter som passar den hoj man har och sen byter man bara adaptern vid byte av hoj.

Tar betydligt mindre plats än en traditionell MC-lyft. Nackdelen är kanske att man inte får upp den i lika bekväm arbetshöjd som med en bättre MC-lyft, men har för mig det finns någon tillverkare som har en variant som hissar upp den högre och som det har skrivits om här på forumet.

En sån lyft kostar några tusenlappar, men lär hålla i många år. Kan ju vara läge att kolla begagnatmarknaden.

Budgetalternativet är väl annars ett vanligt depåstöd och bobiner. Betydligt mer begränsat men för oljebyte och kedjeunderhåll funkar det oftast helt ok.

Gillar bildtexten när man valt vilken hojmodell man har och fått pris: ”motorcykeln på bilden ingår ej i priset” 😅

Jag har själv en liknande, ABBA Skylift. Mycket bra verktyg för alla större jobb, även om den är dyyyr.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Gillar bildtexten när man valt vilken hojmodell man har och fått pris: ”motorcykeln på bilden ingår ej i priset” 😅

Jag har själv en liknande, ABBA Skylift. Mycket bra verktyg för alla större jobb, även om den är dyyyr.
När jag köpte min lyft var den stående rekvisitan i alla bilder på hemsidan en storbystad dam i högklackat. Antar att det fungerade som referens så man skulle förstå storleken på lyften. Minns inte om de då hade en bildtext som förklarade att kvinnan inte ingick 😂

Just det, det var ABBA Skylift jag tänkte på som varianten som kunde hissa upp hojen högre.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har sett flera olika fabrikat av "Typen BikeTower" på bandagar. Så det finns att välja på.
Är själv lite misstänksam mot typen, hur stor är risken tappa hojen ? Finns en tråd på SH med många foton av olika "Tower Typer".
Har själv ett ABBA stand med Front Lift Arm och den tappade Sprint RS för höger sidas hojfäste började glida på 4-kantbalken under hojen.
Lyckades dock fånga Sprint RS, tror inte jag klarat fånga Busan.
Borrade sedan hål och gängade för en M8 stoppskruv i 4-kantbalken under hojen.
För hindra det skulle hända igen. Är man klen får man ju gardera sig.
Tydligen har det hänt flera än mig att de tappat hojen för ABBA har visst TVÅ skruvar nuförtiden att dra åt istället för EN på höger sidas hojfäste.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag har sett flera olika fabrikat av "Typen BikeTower" på bandagar. Så det finns att välja på.
Är själv lite misstänksam mot typen, hur stor är risken tappa hojen ? Finns en tråd på SH med många foton av olika "Tower Typer".
Har själv ett ABBA stand med Front Lift Arm och den tappade Sprint RS för höger sidas hojfäste började glida på 4-kantbalken under hojen.
Lyckades dock fånga Sprint RS, tror inte jag klarat fånga Busan.
Borrade sedan hål och gängade för en M8 stoppskruv i 4-kantbalken under hojen.
För hindra det skulle hända igen. Är man klen får man ju gardera sig.
Tydligen har det hänt flera än mig att de tappat hojen för ABBA har visst TVÅ skruvar nuförtiden att dra åt istället för EN på höger sidas hojfäste.

Kan säkert skilja sig lite beroende på tillverkarnas konstruktioner för fastlåsning, men jag har haft min lyft i 8 år och har aldrig upplevt något sådant problem. Men rullar fram stödet och skjuter in ”pinnarna” i hålen på hojen, sedan sätter man i en sprint som låser fast ena pinnen.

Finns förstås risk att man glömmer sprinten och det har hänt mig någon enstaka gång, men inte ens då upplevde jag någon större risk att hojen skulle ramla av, det hade nog krävts att jag hade knuffat till den ordentligt.

Däremot har jag flera gånger varit ytterst nära att tappa hojen när jag använt depåstöd.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
.........

Däremot har jag flera gånger varit ytterst nära att tappa hojen när jag använt depåstöd.
Vad det gäller främre depåstöd som stöder under gaffelbenen håller jag med, "vingligt", känns lätt tappa hojen.
En förutsättning för Främre Depåstöd av denna typen är att hojen redan står på Bakre Depåstöd.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Kan detta dåligt och därför frågar jag.

Skall byta olja och sträcka kedjan och behöver någon typ av attiralj för att få upp MC:n.

Vill bara lägga lite kulor på detta då jag inte är en mek.

Några tips? Beg?

Det är en Honda CBR600F
Du behöver som sagt inget bord eller någon lyft för att byta olja. Det gör du med hojen på sidostödet. Beroende på var plugg och filter sitter så kan du ju räta upp hojen och sitta på den medan de sista dropparna rinner ut.

Samma sak med att spänna kedjan. Låt hojen stå på sidostödet.
Att smörja kedjan är smidigare med ett depåstöd eller liknande men det går också att smörja det du kommer åt sedan rulla fram hojen 30-40 cm och smörja, flytta, smörja.
Alternativet är att jag hämtar depåstödet eller saxlyften och sedan går tillbaka med grejerna efteråt. Vilket är snabbast och ger mest åktid?

Hur gör du när du ska byta däck fram och bak?

Edit: Fetstil. (Lite kulor = lite pengar.)
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
När jag köpte min lyft var den stående rekvisitan i alla bilder på hemsidan en storbystad dam i högklackat. Antar att det fungerade som referens så man skulle förstå storleken på lyften. Minns inte om de då hade en bildtext som förklarade att kvinnan inte ingick 😂

Just det, det var ABBA Skylift jag tänkte på som varianten som kunde hissa upp hojen högre.

Haha, Tyskland alltså.

Iofs, jag har sett en tillverkar av betongplattor här i Sverige som hade vissa av bilderna på plattor tillsammans med en mycket akrobatiskt kvinna i tights i allehanda skrevande och exponerande positioner…

Skyliften är också bra då man kan välja att vinkla upp bakänden respektive framänden så man kommer till underifrån också när det behövs.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Du behöver som sagt inget bord eller någon lyft för att byta olja. Det gör du med hojen på sidostödet. Beroende på var plugg och filter sitter så kan du ju räta upp hojen och sitta på den medan de sista dropparna rinner ut.

Samma sak med att spänna kedjan. Låt hojen stå på sidostödet.
Att smörja kedjan är smidigare med ett depåstöd eller liknande men det går också att smörja det du kommer åt sedan rulla fram hojen 30-40 cm och smörja, flytta, smörja.
Alternativet är att jag hämtar depåstödet eller saxlyften och sedan går tillbaka med grejerna efteråt. Vilket är snabbast och ger mest åktid?

Hur gör du när du ska byta däck fram och bak?

Edit: Fetstil. (Lite kulor = lite pengar.)

Ja, detta. Jag smorde/spände kedja på det sättet i många år i början av min mc-karriär. Gick utmärkt.
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Haha, Tyskland alltså.

Iofs, jag har sett en tillverkar av betongplattor här i Sverige som hade vissa av bilderna på plattor tillsammans med en mycket akrobatiskt kvinna i tights i allehanda skrevande och exponerande positioner…

Skyliften är också bra då man kan välja att vinkla upp bakänden respektive framänden så man kommer till underifrån också när det behövs.
Talar vi om hojen nu eller?
 

Saabraggarn

Stor, trött och hungrig
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Fäggeby
Hoj
Honda CRF 450L 2019 Honda VFR 750F 1995
Rätt skönt att slippa krypa på golvet är det iallafall. Jag köpte lyften begagnad för många år sedan, sen blev den oanvänd ett tag så jag sålde den till en bekant. Sen flyttade han och hade ingen plats för den så jag fick köpa tillbaka den igen. Bästa köpet jag gjort två gånger..
Bytte bromsbelägg och bromsvätska fram i idag på kvällen.DSC_0902~2.JPG
 

Freddan#1

Medlem
Gick med
3 Dec 2022
Hoj
Honda CBR600 1999/2000
Kika in danska Biltema, dvs Thansen

Jag köpte ett AGM-batteri av dem nyligen.

De har depåstöd å allt möjligt.

Kulthoj förövrigt, årsmodell?
Tack! Hade inte hört talas om Thansen. Som en jättestor internetbutik, fast i verkligheten med butiker. Försöker åka till någon av dem, tack!

Thansen verkar vid första ögonkastet vara så som Biltema var förr.
Tycker att Biltema borde byta slogan: Biltema - vi har allt du behöver och lite bildelar också.
Eller lite tuffare: Biltema allt förutom bildelar.

Brukar föredra Jula framför Biltema annars. Jula brukar har bättre och rejälare grejer och också riktiga fabrikat istället för Biltemas egna brands. Det skall bli spännande att se över och känna och klämma på Thansens. Rejäla grejer till bra pris? eller pirat-Asien-udda-tveksamt-hej och hå-svetsloppor- el.galvat och ogalvat till utomshusbruk- dåliga passningar - och massa annat jag inte kommer på nu. 😉
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top