Till min hoj köpte jag en Bike-Tower och det är nog det bästa köpet av tillbehör till hojen jag gjort. Finns även liknande från Bursig och andra tillverkare.Kan detta dåligt och därför frågar jag.
Skall byta olja och sträcka kedjan och behöver någon typ av attiralj för att få upp MC:n.
Vill bara lägga lite kulor på detta då jag inte är en mek.
Några tips? Beg?
Det är en Honda CBR600F
Går jättebra att sätta ett par rostfria bultar + en mutter för låsning i hålen. Bobiner behövs inte.Kopierat från Heaven: Budgetalternativet är annars ett vanligt bakre depåstöd.
Som lyfter bakhjulet i svingen. Bobiner behövs då inte. Till exempel
Jag har ett till bra pris eftersom ett lite stadigare bakre depåstöd medföljde Busan.Depåstöd, 200 kg
Kraftigt stöd med dubbel funktion. Ett enkelt hjälpmedel som frigör bak- eller framhjulet vid underhåll och service. Det medföljer 3 adaptrar, ett för fram och två för bak. Bredden går att justera mellan 16–25 cm respektive 25–35 cm beroende på vilken adapter som används. Depåstödet är delbart...www.biltema.se
Var bor du ?
Det från Biltema blir stadigare om man fyller skarvarna med epoxilim.
Innan man skruvar ihop depåstödet.
Kika in danska Biltema, dvs ThansenKan detta dåligt och därför frågar jag.
Skall byta olja och sträcka kedjan och behöver någon typ av attiralj för att få upp MC:n.
Vill bara lägga lite kulor på detta då jag inte är en mek.
Några tips? Beg?
Det är en Honda CBR600F
Måste vara första generationen du tänker på i så fall?Och var inte vissa CBR600F t.o.m. utrustade med centralstöd?
Kopierat från Heaven: Budgetalternativet är annars ett vanligt bakre depåstöd.
Som lyfter bakhjulet i svingen. Bobiner behövs då inte. Till exempel
Jag har ett till bra pris eftersom ett lite stadigare bakre depåstöd medföljde Busan.Depåstöd, 200 kg
Kraftigt stöd med dubbel funktion. Ett enkelt hjälpmedel som frigör bak- eller framhjulet vid underhåll och service. Det medföljer 3 adaptrar, ett för fram och två för bak. Bredden går att justera mellan 16–25 cm respektive 25–35 cm beroende på vilken adapter som används. Depåstödet är delbart...www.biltema.se
Var bor du ?
Det från Biltema blir stadigare om man fyller skarvarna med epoxilim.
Innan man skruvar ihop depåstödet.
Till min hoj köpte jag en Bike-Tower och det är nog det bästa köpet av tillbehör till hojen jag gjort. Finns även liknande från Bursig och andra tillverkare.
Bike-Tower - der Zentralständer für dein Bike
www.bike-tower.de
Man hissar upp hojen enkelt på några sekunder och kommer då enkelt åt att meka med hjul, kedjebyten, oljebyten och en massa annat. Man flyttar även runt hojen enkelt i garaget och kan ha den för att stabilisera hojen vid transport osv.
Man väljer en adapter som passar den hoj man har och sen byter man bara adaptern vid byte av hoj.
Tar betydligt mindre plats än en traditionell MC-lyft. Nackdelen är kanske att man inte får upp den i lika bekväm arbetshöjd som med en bättre MC-lyft, men har för mig det finns någon tillverkare som har en variant som hissar upp den högre och som det har skrivits om här på forumet.
En sån lyft kostar några tusenlappar, men lär hålla i många år. Kan ju vara läge att kolla begagnatmarknaden.
Budgetalternativet är väl annars ett vanligt depåstöd och bobiner. Betydligt mer begränsat men för oljebyte och kedjeunderhåll funkar det oftast helt ok.
När jag köpte min lyft var den stående rekvisitan i alla bilder på hemsidan en storbystad dam i högklackat. Antar att det fungerade som referens så man skulle förstå storleken på lyften. Minns inte om de då hade en bildtext som förklarade att kvinnan inte ingickGillar bildtexten när man valt vilken hojmodell man har och fått pris: ”motorcykeln på bilden ingår ej i priset”
Jag har själv en liknande, ABBA Skylift. Mycket bra verktyg för alla större jobb, även om den är dyyyr.
Jag har sett flera olika fabrikat av "Typen BikeTower" på bandagar. Så det finns att välja på.
Är själv lite misstänksam mot typen, hur stor är risken tappa hojen ? Finns en tråd på SH med många foton av olika "Tower Typer".
Har själv ett ABBA stand med Front Lift Arm och den tappade Sprint RS för höger sidas hojfäste började glida på 4-kantbalken under hojen.
Lyckades dock fånga Sprint RS, tror inte jag klarat fånga Busan.
Borrade sedan hål och gängade för en M8 stoppskruv i 4-kantbalken under hojen.
För hindra det skulle hända igen. Är man klen får man ju gardera sig.
Tydligen har det hänt flera än mig att de tappat hojen för ABBA har visst TVÅ skruvar nuförtiden att dra åt istället för EN på höger sidas hojfäste.
Vad det gäller främre depåstöd som stöder under gaffelbenen håller jag med, "vingligt", känns lätt tappa hojen..........
Däremot har jag flera gånger varit ytterst nära att tappa hojen när jag använt depåstöd.
Du behöver som sagt inget bord eller någon lyft för att byta olja. Det gör du med hojen på sidostödet. Beroende på var plugg och filter sitter så kan du ju räta upp hojen och sitta på den medan de sista dropparna rinner ut.Kan detta dåligt och därför frågar jag.
Skall byta olja och sträcka kedjan och behöver någon typ av attiralj för att få upp MC:n.
Vill bara lägga lite kulor på detta då jag inte är en mek.
Några tips? Beg?
Det är en Honda CBR600F
När jag köpte min lyft var den stående rekvisitan i alla bilder på hemsidan en storbystad dam i högklackat. Antar att det fungerade som referens så man skulle förstå storleken på lyften. Minns inte om de då hade en bildtext som förklarade att kvinnan inte ingick
Just det, det var ABBA Skylift jag tänkte på som varianten som kunde hissa upp hojen högre.
Du behöver som sagt inget bord eller någon lyft för att byta olja. Det gör du med hojen på sidostödet. Beroende på var plugg och filter sitter så kan du ju räta upp hojen och sitta på den medan de sista dropparna rinner ut.
Samma sak med att spänna kedjan. Låt hojen stå på sidostödet.
Att smörja kedjan är smidigare med ett depåstöd eller liknande men det går också att smörja det du kommer åt sedan rulla fram hojen 30-40 cm och smörja, flytta, smörja.
Alternativet är att jag hämtar depåstödet eller saxlyften och sedan går tillbaka med grejerna efteråt. Vilket är snabbast och ger mest åktid?
Hur gör du när du ska byta däck fram och bak?
Edit: Fetstil. (Lite kulor = lite pengar.)
Talar vi om hojen nu eller?Haha, Tyskland alltså.
Iofs, jag har sett en tillverkar av betongplattor här i Sverige som hade vissa av bilderna på plattor tillsammans med en mycket akrobatiskt kvinna i tights i allehanda skrevande och exponerande positioner…
Skyliften är också bra då man kan välja att vinkla upp bakänden respektive framänden så man kommer till underifrån också när det behövs.
Talar vi om hojen nu eller?
Tack! Hade inte hört talas om Thansen. Som en jättestor internetbutik, fast i verkligheten med butiker. Försöker åka till någon av dem, tack!Kika in danska Biltema, dvs Thansen
Jag köpte ett AGM-batteri av dem nyligen.
De har depåstöd å allt möjligt.
Kulthoj förövrigt, årsmodell?
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |