Borgerlighetens misslyckanden

Raderad medlem 51742

Guest
Förklara gärna för mig hur det skulle gå till att fyra olika partier, som vart och ett har olika vallöften skulle kunna ha genomfört samtliga sina vallöften några veckor efter att regeringen tillträtt, i synnerhet just de vallöften som är viktigast för just dig/mig/vemshomhelst.

Ett alternativt synsätt är att betrakta vallöftena som vart och ett av partiernas prioriteringslista. Dessa prioriteringslistor har genom förhandlingar sammanförts till en gemensam prioriteringslista (tidöavtalet) samt en prioriteringslista för regeringspartierna (regeringsförklaringen bl.a.) som även innehåller övriga politikområden. Sedan utgår man från dessa prioriteringslistor när man tar fram en budget och i den övriga praktiska politiken, där man givetvis även måste ta hänsyn till en mängd faktorer (den s.k. "verkligheten") för att avgöra vad som är möjligt att göra vid varje givet tillfälle.

Sedan är det mycket möjligt att mitt alternativa synsätt är totalt frikopplat från verkligheten och att Sveriges regering och regeringsunderlag i själva verket utgörs av illvilliga sopor som skiter i väljarna och bara är ute efter att blåsa dem för att få makten.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Förklara gärna för mig hur det skulle gå till att fyra olika partier, som vart och ett har olika vallöften skulle kunna ha genomfört samtliga sina vallöften några veckor efter att regeringen tillträtt, i synnerhet just de vallöften som är viktigast för just dig/mig/vemshomhelst.

Sedan är det mycket möjligt att mitt alternativa synsätt är totalt frikopplat från verkligheten och att Sveriges regering och regeringsunderlag i själva verket utgörs av illvilliga sopor som skiter i väljarna och bara är ute efter att blåsa dem för att få makten.

Samtliga lovade sänkta bränslepriser med mellan 5 och 10kr vid pump, dom sänkte en krona...
Visst, dom kanske tänker sänka 9 spänn till i morgon, men tror du på det?

Det lutar åt det senare.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vill man lindra folks kostnader för bränsle så kan man, vill man inte så kan man inte.
Hade gått att konstruera en rad olika modeller, tex elprisstöd men för bränsle.
Än en gång, vill man inte så kan man inte.
Och sluta påstå att allt som går att göra i resten av Norden är omöjligt här eller förklara.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Ett alternativt synsätt är att betrakta vallöftena som vart och ett av partiernas prioriteringslista. Dessa prioriteringslistor har genom förhandlingar sammanförts till en gemensam prioriteringslista (tidöavtalet) samt en prioriteringslista för regeringspartierna (regeringsförklaringen bl.a.) som även innehåller övriga politikområden. Sedan utgår man från dessa prioriteringslistor när man tar fram en budget och i den övriga praktiska politiken, där man givetvis även måste ta hänsyn till en mängd faktorer (den s.k. "verkligheten") för att avgöra vad som är möjligt att göra vid varje givet tillfälle.

Alla var väl överens om sänkta bränslepriser? FP kanske inte men kör över dem då.

Varför kostar diesel 50% mer än bensin i Sverige men 0% mer i Danmark? Pga EU?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Alla var väl överens om sänkta bränslepriser? FP kanske inte men kör över dem då.

Varför kostar diesel 50% mer än bensin i Sverige men 0% mer i Danmark? Pga EU?
Bensinen är dyrare i Danmark. Dieseln är billigare. Kolla vautakurserna.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Varför ska de sänka när vi accepterar?
Det enda som skulle få dem att avstå dessa intäkter är om de får erfara motreaktioner som de inte kan värja sig mot, liksom de använder såna metoder mot oss.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Bensinen är dyrare i Danmark. Dieseln är billigare. Kolla vautakurserna.
Nej det kostar ungefär samma.

559f0fce27bbc46a0fba128b8655a541.jpg

Edit, ja okej nu hajar jag.
Ja exakt, men varför kostar det samma i Danmark men 40-50% skillnad i Sverige? Pga reduktionsplikten? Ta bort den då.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Är väl mycket enklare att blanda ut dieseln så det är där de har kört de största kraven.

Bensinbilarna mår väl direkt dåligt när det blir mer än 10% etanol i tanken, HVO kan man i de flesta bilar köra 100% med, om man är beredd att betala det högre priset för denna.

Raderad medlem 51742

Guest
Reduktionsplikten har de väl gett besked om att den skall sänkas, men att det kommer längre fram, då det inte går att genomföra omedelbart?

För övrigt kan en del av förklaringen till skillnaden i just dieselpriset mellan Sverige och Danmark vara att vi i Sverige har en särskild dieselkvalitet som skiljer sig från europadieseln. Som jag förstått det är denna diesel dels dyrare att producera, dels kan priset dras upp av att denna diesel enbart går att sälja på just den svenska marknaden.

I och med att bränsle handlas på en marknad där priset påverkas av en mängd faktorer i ett komplext samspel är det inte riktigt så enkelt som att regeringen ensidigt kan bestämma vad priset skall vara. De kan framför allt påverka skatten och lagstiftningen (reduktionsplikten) men att utifrån det kunna säga exakt vad priset skall landa på är omöjligt.

Därför kan man visserligen kritisera de politiker som i valrörelsen gjorde utfästelser om exakt vad bränslepriserna skulle landa på (och kanske också de journalister som pressade dem på att svara på just detta), men de som iaf jag anser politikerna skall bedömas utifrån är hur deras nuvarande och kommande prioriteringar speglar det som sades i valrörelsen och ifall de givet omständigheterna gör vad de kan för att leva upp till dessa prioriteringar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Reduktionsplikten har de väl gett besked om att den skall sänkas, men att det kommer längre fram, då det inte går att genomföra omedelbart?

Varför går det inte att genomföra omedelbart?
Det gick jättebra att börja blanda i omedelbart, priset steg direkt på allt bränsle som fanns i alla cisterner överallt (och dom var välfyllda med oblandad soppa), och inblandningen började exakt när klockan slog 00:00 på dagen då det började gälla.

Raderad medlem 51742

Guest
Varför går det inte att genomföra omedelbart?
Det gick jättebra att börja blanda i omedelbart, priset steg direkt på allt bränsle som fanns i alla cisterner överallt (och dom var välfyllda med oblandad soppa), och inblandningen började exakt när klockan slog 00:00 på dagen då det började gälla.
Om det hade varit möjligt att göra omedelbart hade de nog gjort detta. Minns inte detaljerna kring detta, men det kan ju tänkas ha att göra med bl.a. vad som är möjligt att göra i det korta perspektivet utifrån EU-lagstiftning, liksom hur marknadsaktörerna skall kunna få tillräcklig tid på sig. Det kan ju dels vara obra om man genom allt för tvära kast t ex orsakar så svår ekonomisk skada att man slår undan benen för producenter av förnybara bränslen, vilket är något vi ändå kommer behöva i det längre perspektivet. Är ju även mindre bra om staten skulle åka på skadeståndsansvar gentemot marknadsaktörerna.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om det hade varit möjligt att göra omedelbart hade de nog gjort detta. Minns inte detaljerna kring detta, men det kan ju tänkas ha att göra med bl.a. vad som är möjligt att göra i det korta perspektivet utifrån EU-lagstiftning, liksom hur marknadsaktörerna skall kunna få tillräcklig tid på sig. Det kan ju dels vara obra om man genom allt för tvära kast t ex orsakar så svår ekonomisk skada att man slår undan benen för producenter av förnybara bränslen, vilket är något vi ändå kommer behöva i det längre perspektivet. Är ju även mindre bra om staten skulle åka på skadeståndsansvar gentemot marknadsaktörerna.

Dom har ju, liksom jag, hört hela valrörelsen att reduktionsplikten skulle läggas på EU nivå, så helt oförberedda kan ju inte leverantörerna vara?
Ojdå, etanolen i våra tankar kommer att räcka längre än beräknat och vi får sälja mer ren HVO ett tag...
Jag har förresten inte tittat på vad dom har gjort med skatten på ren etanol och ren HVO, är det en krona där också?

Staten? Skadeståndsansvar? HAHAHAHA

Deras beslut har ju ändrat spelreglerna över natten förr....

Minns du etanolbilarna som var bra för miljön, man tvingade hundratals om inte tusentals småmackar i konkurs för att dom var TVUNGEN att sälja skiten och gräva ner nya tankar för det....

Minns du miljödieselbilarna som var räddningen för miljön ett tag?

Raderad medlem 51742

Guest
Dom har ju, liksom jag, hört hela valrörelsen att reduktionsplikten skulle läggas på EU nivå, så helt oförberedda kan ju inte leverantörerna vara?
Ojdå, etanolen i våra tankar kommer att räcka längre än beräknat och vi får sälja mer ren HVO ett tag...
Jag har förresten inte tittat på vad dom har gjort med skatten på ren etanol och ren HVO, är det en krona där också?

Staten? Skadeståndsansvar? HAHAHAHA

Deras beslut har ju ändrat spelreglerna över natten förr....

Minns du etanolbilarna som var bra för miljön, man tvingade hundratals om inte tusentals småmackar i konkurs för att dom var TVUNGEN att sälja skiten och gräva ner nya tankar för det....

Minns du miljödieselbilarna som var räddningen för miljön ett tag?

Skadeståndsansvar är en juridisk fråga och inte en fråga om vad man tycker, politiker eller ej.
Om det finns juridiska skäl för drivmedelsproducenter att kräva skadestånd i det här fallet är jag inte rätt person att bedöma, men det är i en del fall fullt möjligt att stämma staten för att man lidit ekonomisk skada. En sådan ekonomisk skada skulle exempelvis kunna bestå i att drivmedelsföretag upphandlat eller investerat i produktion i en viss mängd förnybart drivmedel utifrån att det i lagstiftningen funnits en tydlig trappa som visar hur exakt hur stor reduktionsplikt det skall vara flera år framåt. Om det inte längre blir så uppstår rimligtvis en stor ekonomisk skada för dessa aktörer.

Men visst, fortsätt gärna häckla och skrika om lögner och konspirationer istället för att ta reda på vad som är egentliga orsakerna om det känns bättre.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Skadeståndsansvar är en juridisk fråga och inte en fråga om vad man tycker, politiker eller ej.
Om det finns juridiska skäl för drivmedelsproducenter att kräva skadestånd i det här fallet är jag inte rätt person att bedöma, men det är i en del fall fullt möjligt att stämma staten för att man lidit ekonomisk skada. En sådan ekonomisk skada skulle exempelvis kunna bestå i att drivmedelsföretag upphandlat eller investerat i produktion i en viss mängd förnybart drivmedel utifrån att det i lagstiftningen funnits en tydlig trappa som visar hur exakt hur stor reduktionsplikt det skall vara flera år framåt. Om det inte längre blir så uppstår rimligtvis en stor ekonomisk skada för dessa aktörer.

Men visst, fortsätt gärna häckla och skrika om lögner och konspirationer istället om det känns bättre.

Det är ju inte som att staten förbjuder dom att sälja vare sig etanol eller HVO, så vari skulle den ekonomiska skadan ligga

Pumplagen och etanolen är inte konspirationsteorier, inte att mängder med småmackar tvingades lägga ner heller, kan du ta fram hur mycket skadestånd som utbetalades för det?

Raderad medlem 51742

Guest
Det är ju inte som att staten förbjuder dom att sälja vare sig etanol eller HVO, så vari skulle den ekonomiska skadan ligga
Enkel marknadsekonomi. Att man i förväg köpt upp stora mängder av ett en råvara till ett visst pris eller investerat i produktion av sådan utifrån en kalkyl om hur mycket man kan sälja och där sedan förutsättningarna ändras dramatiskt så att man köpt eller har produktionskapacitet för alldeles för mycket.

Det handlar alltså inte i sig om att staten fattar beslut som påverkar företag, i såna fall skulle de inte kunna höja en skatt utan att bli skadeståndsskyldiga, utan om när man haft specifik lagstiftning som sätter spelreglerna på flera års sikt (som i fallet med trappan för reduktionsplikt), men att man sedan river upp den lagstiftningen. Gissar att det är därför som ingen funnit det lönt att ta juridisk strid med staten om pumplagen och etanolen - att de fick förvarning flera år i förväg och visste vad som gällde framåt.

Nu vet jag som sagt inte hur det ligger till det i här fallet, men en gissning är att det skulle kunna tänkas ha gjorts en juridisk bedömning som visade att drivmedelsproducenter faktiskt skulle kunna nå framgång i en juridisk process mot staten om reduktionsplikten ändrades för snabbt. I det sammanhanget är det för övrigt inte bara en ren kostnadsfråga för staten utan det skulle antagligen även kosta rejält politiskt.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Skatterna på bränsle kan naturligtvis tas bort imorgon om de vill medelst ett trollslag, eller med en kråka på ett papper. Vips så försvinner ca 50 % av det vi betalar vid pump för en liter bensin.

Reduktionsplikt handlar också bara om politisk byråkrati, kan tas bort imorgon. Låt var och en fritt få köpa/sälja det bränsle de vill. Klart.

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det kan inte vara alltför stora problem med bränslepriser med tanke på hur folk kör. Ganska många skulle kunna minska kostnaderna med en tredjedel genom att hantera sina fordon.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Skatterna på bränsle kan naturligtvis tas bort imorgon om de vill medelst ett trollslag, eller med en kråka på ett papper. Wips så försvinner ca 50 % av det vi betalar vid pump för en liter bensin.

Reduktionsplikt handlar också bara om politiks byråkrati, kan tas bort imorgon. Låt vare och en fritt få köpa/sälja det bränsle de vill. Klart.

Framförallt skulle dom ju kunna göra det på etanol och HVO så att dom stackars bränslebolagen inte går i konkurs i morgon på grund av lagerkostnaderna....

Till och med Greta skulle nog skriva under på det... Nej vänta hon hatar nog bilar ändå....

Raderad medlem 51742

Guest
Skatterna på bränsle kan naturligtvis tas bort imorgon om de vill medelst ett trollslag, eller med en kråka på ett papper. Vips så försvinner ca 50 % av det vi betalar vid pump för en liter bensin.

Reduktionsplikt handlar också bara om politiks byråkrati, kan tas bort imorgon. Låt vare och en fritt få köpa/sälja det bränsle de vill. Klart.
Tänk vad enkelt det skulle vara att vara politiker om man drog det resonemanget till sin spets. Bara att ge folket det folket skriker om utan att tänka på lagar, regler och andra förutsättningar och utan att behöva prioritera och väga samman saker för att få en vettig helhet. Det första beslutet de då skulle behöva ta var antagligen att avskaffa politiken.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det kan inte vara alltför stora problem med bränslepriser med tanke på hur folk kör. Ganska många skulle kunna minska kostnaderna med en tredjedel genom att hantera sina fordon.
Vilket horribelt uttalande, alla kanske inte har ekonomi som du eller jag.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år