Borgerlighetens misslyckanden

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Hmm, gamla regeringen chockhöjde skatten för fossila fordon för att finansiera stöd till el och hybridbilar. Uttalat mål att det ska vara ett nollsummespel, så åtminstone höjde de inte skatten totalt, bara en krånglig och i många fall tveksam omfördelning.

Nya regeringen tar bort stöd på el och hybridbilar men sänker INTE straffskatterna på fossilbilar som finansierade dessa stöd. Dvs totalt mer kulor in till staten och i praktiken en HÖJNING av skatten på bilar räknat genomsnitt per bil.

Blå eller rödgrön regering, kulorna ska in och skatterna består.
Det viktiga att de går åt rätt håll.
Tex börjar ta bort symbolåtgärderna inom miljöområdet. Tex se över vindkraftens nytta.
Samt styra om till den enda självklara = kärnkraft.
Sedan får vi ge dom tid att leverera allt efterhand, men att inriktningen nu skiftas från symbolåtgärder, till fakta - är ett gigantiskt steg i rätt riktning!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det viktiga att de går åt rätt håll.
Tex börjar ta bort symbolåtgärderna inom miljöområdet. Tex se över vindkraftens nytta.
Samt styra om till den enda självklara = kärnkraft.
Sedan får vi ge dom tid att leverera allt efterhand, men att inriktningen nu skiftas från symbolåtgärder, till fakta - är ett gigantiskt steg i rätt riktning!

Uniper som är delägare i alla Svensk kärnkraft tänker försöka blockera all utbyggnad.

Så åt vilket håll går det egentligen?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Uniper som är delägare i alla Svensk kärnkraft tänker försöka blockera all utbyggnad.

Så åt vilket håll går det egentligen?
Läste att de inte har några planer på att bygga ny kärnkraft. Men att de tänker blockera annan aktör från att bygga såg jag inget om?

På ett sätt kan man förstå dem. Om fyra år kan det politiska tonläget vara helt förändrat igen.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Läste att de inte har några planer på att bygga ny kärnkraft. Men att de tänker blockera annan aktör från att bygga såg jag inget om?

På ett sätt kan man förstå dem. Om fyra år kan det politiska tonläget vara helt förändrat igen.

Men då har vi ju ett beslut att vi bara får bygga nytt på platsen för gamla kärnkraftverk, som dom alltså blockerar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Aa du tänkte så.
De är majoritetsägare endast i OKG va?

Jag vet inte, det stod bara att dom var delägare i alla tre kärnktafts siterna i Sverige.

Tyskarna nöjer sig inte med att fucka upp sin egen energiförsörjning, och när dom dåliga besluten att leva på putlers gas slår tillbaka mot dom dra med sig hela Europa.

Nu ska dom stoppa övriga länder från att frigöra sig från fossilberoende också....

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jag vet inte, det stod bara att dom var delägare i alla tre kärnktafts siterna i Sverige.

Tyskarna nöjer sig inte med att fucka upp sin egen energiförsörjning, och när dom dåliga besluten att leva på putlers gas slår tillbaka mot dom dra med sig hela Europa.

Nu ska dom stoppa övriga länder från att frigöra sig från fossilberoende också....
Slutar det blåsa i Tyskland så blir elen dyr i Sverige. Jag ser inga konstigheter i det. Inte. Alls.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Juniper vet hur desperata regeringen är efter ny kärnkraft så man gör detta utspel för att få bättre subventioner och villkor gissar jag.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja, det blir ju lite märkligt när C fn räknas som ett vänster-parti men är en bit höger om höger vad gäller finans och skatter? :va
Känns som en ny fuqqad Vän-Hög-GAL-TAN skala.
Vad är fuqqat? De är ekonomiskt liberala i vissa delar men också socialt liberala och väldigt vänster.

Finns ingen konflikt i det.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Vad är fuqqat? De är ekonomiskt liberala i vissa delar men också socialt liberala och väldigt vänster.

Finns ingen konflikt i det.
Det är själva skalan som är fuqqad.
Det är klart att det är lite märkligt, som jag skrev, att ligga både långt till vänster och långt till höger på samma skala.
Tom C själva har ju svårt att veta vad dom tänker.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är själva skalan som är fuqqad.
Det är klart att det är lite märkligt, som jag skrev, att ligga både långt till vänster och långt till höger på samma skala.
Tom C själva har ju svårt att veta vad dom tänker.
Jag ser ingen motsättning, förstår inte resonemanget alls.

Man kan ju vara för en progressiv fördelningspolitik och för en konservativ familjepolitik tex, eller tvärtom, vad är konstigt?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Jag ser ingen motsättning, förstår inte resonemanget alls.

Man kan ju vara för en progressiv fördelningspolitik och för en konservativ familjepolitik tex, eller tvärtom, vad är konstigt?

Det konstiga är att samma prick (C) finns på två punkter på samma streck (skala).
Brukar vara rätt svårt att åstadkomma om man inte böjer strecket till en cirkel.

Det har alltså inte med politiken att göra utan med skalan.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det konstiga är att samma prick (C) finns på två punkter på samma streck (skala).
Brukar vara rätt svårt att åstadkomma om man inte böjer strecket till en cirkel.

Det har alltså inte med politiken att göra utan med skalan.

Det är väl något man får finna sig i helt enkelt.
Skalan kan aldrig visa rätt.
Politik består av tusentals frågot, och ett parti som ligger långt åt vänster som också är för kärnkraft blir då ett mittenparti?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Det är väl något man får finna sig i helt enkelt.
Skalan kan aldrig visa rätt.
Politik består av tusentals frågot, och ett parti som ligger långt åt vänster som också är för kärnkraft blir då ett mittenparti?
Precis, skalan är fuqqad.

Ska man få med höger-vänster och gal-tan så får man göra det som en tredimensionell "munk" utan sidor men där en linje möter sig själv när man går ett helt varv.
Kanske. :)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Visst är det väl ändå LITE märkligt att ett land som varit så jäkla vanstyrt som Sverige varit sedan statsbildningen på 1200-talet ändå är rätt hyfsat, sett i ett internationellt perspektiv?

Lika märkligt är det ju att någon lyckats dupera nästan alla organisationer/tankesmedjor/FN-organ etc att placera Sverige på topp 3 i stort sett varenda mätbar internationell jämförelse vad gäller positiva förutsättningar för människor att leva i...

Och detta trots att tokvänster-såssarna och låtsashögern sedan 1918 i stort sett tävlat med varandra i att bara jävlas med hela svenska folket!

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Visst är det väl ändå LITE märkligt att ett land som varit så jäkla vanstyrt som Sverige varit sedan statsbildningen på 1200-talet ändå är rätt hyfsat, sett i ett internationellt perspektiv?

Lika märkligt är det ju att någon lyckats dupera nästan alla organisationer/tankesmedjor/FN-organ etc att placera Sverige på topp 3 i stort sett varenda mätbar internationell jämförelse vad gäller positiva förutsättningar för människor att leva i...

Och detta trots att tokvänster-såssarna och låtsashögern sedan 1918 i stort sett tävlat med varandra i att bara jävlas med hela svenska folket!
Relativisering löser inte människors problem och det finns gott om problem att lösa.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år