Borgerlighetens misslyckanden

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Visst är det väl ändå LITE märkligt att ett land som varit så jäkla vanstyrt som Sverige varit sedan statsbildningen på 1200-talet ändå är rätt hyfsat, sett i ett internationellt perspektiv?

Lika märkligt är det ju att någon lyckats dupera nästan alla organisationer/tankesmedjor/FN-organ etc att placera Sverige på topp 3 i stort sett varenda mätbar internationell jämförelse vad gäller positiva förutsättningar för människor att leva i...

Och detta trots att tokvänster-såssarna och låtsashögern sedan 1918 i stort sett tävlat med varandra i att bara jävlas med hela svenska folket!

Ja, man lyfter på hatten för det svenska folket som lyckats så bra trots våra politiker.

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
Visst är det väl ändå LITE märkligt att ett land som varit så jäkla vanstyrt som Sverige varit sedan statsbildningen på 1200-talet ändå är rätt hyfsat, sett i ett internationellt perspektiv?

Lika märkligt är det ju att någon lyckats dupera nästan alla organisationer/tankesmedjor/FN-organ etc att placera Sverige på topp 3 i stort sett varenda mätbar internationell jämförelse vad gäller positiva förutsättningar för människor att leva i...

Och detta trots att tokvänster-såssarna och låtsashögern sedan 1918 i stort sett tävlat med varandra i att bara jävlas med hela svenska folket!
Kan det vara så att den här tråden (i skrivande stund) spänner över hela 52 sidor har ett samband med de värderingar som är vanliga bland en stor andel av aktiva tyckare i det här forumet? Värderingar som sammanfaller med personlighetsdrag så som hög grad av ”Misstroende” (misstänksam, misstror andras motiv) och hög grad av ”Bitterhet” (missnöjd, skyller och är avundsjuk på andra). Jag skulle tro att din fråga också kan besvaras med att motivation att uttrycka mycket starka och bestämda åsikter i den här tråden sammanfaller med det som kallas för auktoritär personlighet och beskrivs såhär: ”people with rigid, inflexible attitudes, highly obedient to those they perceive as higher status and brutal and discriminatory towards those seen as having lower status”.
Jag gissar att med auktoritär personlighet väljer man inte något av de tre första alternativen i den här pollen: https://www.sporthoj.com/forum/threads/sportswashing.293049/#post-6621098

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Raljans kan du lämna hemma, här skriver vi vad vi tycker, inte vad vi inte tycker.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Precis . Utomlands anses vi ju som föredömen, exempel USA
exempel EU

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Alkoholskatt, är det jobbigt att den höjs?

Jag kan tycka det är en ickefråga och likaså tobak, bra punktskatter.
Finns i alla fall tusen andra mer skadliga skatter och ett antal bättre skäl gnälla på regeringen.

Hur som helst får vi väl hoppas att de överkompenserar på något annat om de nu klantar till ekonomiska vallöften.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Finns i alla fall tusen andra mer skadliga skatter och ett antal bättre skäl gnälla på regeringen.

Hur som helst får vi väl hoppas att de överkompenserar på något annat om de nu klantar till ekonomiska vallöften.

Nej, just dom två skatterna skiter jag också i, det är helt och hållet lyxkonsumption och av varor som dessutom är skadliga.

Men man undrar ju varför dom inte hade finansierat sina vallöften innan dom gav dom?
Ska dom finansiera allt med höjda skatter är dom ju värre än sossarna.
Dom skulle ju dra in på utgifter på andra områden och sänka bensinpriset med en tia, när tänker dom göra det?

Dom tog bort Bonus, som helt skulle finansieras av Malus, men Malus är kvar?

Vad är det för jävla skattehöjar regering vi har fått?

Last edited:

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
Raljans kan du lämna hemma, här skriver vi vad vi tycker, inte vad vi inte tycker.

Du skriver vad BrooklynS (här ovan) borde göra och vad ”vi” [sic] gör ”här” [sic]. Ifall man är intresserad av ny kunskap som kan uppstå när man gör nyfikna och objektiva undersökningar, gynnas just ny kunskap INTE av att man aktivt begränsar vad andra ska tycka. Det är däremot vad Trump, Putin och andra politiker med diktatoriska preferenser brukar göra. Men det är alltså vad ”vi” ska rätta oss efter, menar du?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.

Tänk så jävla bra det hade kunnat vara utan all misskötsel :tungan

Jag har bott i både u-land och annat i-land och föredrar Sveriges samhälle i stort. Kommer inte att flytta för att det i mina ögon försämras lite. Men det betyder inte att jag inte har synpunkter på hur det kan bli bättre, eller besviken när jag upplever förfall.

Mina två viktigaste frågor var att få igång kärnkraft så snart det bara går (och det är tyvärr inte snabbt) och få ner invandringen till europeisk snittnivå. Inte isolera helt men överge den extremt naiva politik vi för nu. Denna prioritet tvingar mig att rösta borgerligt.

Men även skattemässigt är jag liberal och lutar åt blått... i teorin. I praktiken är jag inte jätteimponerad över vad regeringen Reinfeldt presterade på sina åtta år och hittills inte ett dugg imponerad av denna nya regering har lyckats med. Socialdemokraterna är jag ideologiskt mot, men kan inte undgå att känna att deras ekonomiska politik i praktiken har, från ett liberalt perspektiv, varit minst lika bra som det borgerliga har lyckats åstadkomma, speciellt när sossarna har tvingats åt liberalt håll av C. Och det är mer ett underbetyg åt de borgerliga än ett bra betyg åt sossarna. Men faktum är, om jag trodde att de verkligen skulle starta byggandet av nya kärnkraftverk och strama åt speciellt anhöriginvandringen rejält så skulle jag nog med facit i hand föredragit en sosse-regering framför den kaos-regering vi verkar få nu. En kaos-regering som jag själv varit med och röstat fram, tyvärr.

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW

Det finns många skatter som har egenskapen att de är ”skadliga”, skriver du. Vad är det som de skadar alltså och vad har du gjort för erfarenheter som vittnar om dessa skador?

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Tänk så jävla bra det hade kunnat vara utan all misskötsel :tungan

Mina två viktigaste frågor var att få igång kärnkraft så snart det bara går (och det är tyvärr inte snabbt) och få ner invandringen till europeisk snittnivå. Inte isolera helt men överge den extremt naiva politik vi för nu. Denna prioritet tvingar mig att rösta borgerligt.

Men även skattemässigt är jag liberal och lutar åt blått... i teorin. I praktiken är jag inte jätteimponerad över vad regeringen Reinfeldt presterade på sina åtta år och hittills inte ett dugg imponerad av denna nya regering har lyckats med.
Ja, oavsett politiker och parti så har lander misskötts sedan 60-talet. Då hade man insikt att sverige behöver en superstabli energiförsörjning och byggde kärnkraft. Det o vattenkraft = logiskt det enda alternativet!
Nu har man raserat detta pga miljöpopulism och symbolpolitik innom miljöområdet. Plastskatt - va fan??

Reinfeldt - glöm inte att han o Borg tog sverige igenom den värsta lågkonjukturen sedan 30-talet (2008/9 med efterföljande år). Skitbra jobbat. Stor aktning från talandet.
Den slappa invandringspolitiken "öppna era hjärtan" vad dock katastrof på allvar. En massa personer som inte vill leva som svenskar, motarbetar samhället (klaner) och en generell utbildningsnivå som inte matchar de höga krav svenska företag har.
Skapar sjuk brist på kompetens kopplat till massiv arbetslöshet.

Jag säger, välkomna till sverige om ni vill och kan bidra!! Underlätta för dessa och bara ös in läkare, ingenjörer, lärare mm!!!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Du skriver vad BrooklynS (här ovan) borde göra och vad ”vi” [sic] gör ”här” [sic]. Ifall man är intresserad av ny kunskap som kan uppstå när man gör nyfikna och objektiva undersökningar, gynnas just ny kunskap INTE av att man aktivt begränsar vad andra ska tycka. Det är däremot vad Trump, Putin och andra politiker med diktatoriska preferenser brukar göra. Men det är alltså vad ”vi” ska rätta oss efter, menar du?
Hej och välkommen till sporthoj, jag har ingen aning vad du försöker fråga. Ha en fin dag!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Bra intervju med Lena Hallengren i kvartal igår, hon både grillas och ger bra svar på tal.

Kvartal kunde för övrigt ta över hela P1, utveckla public service tack.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja, oavsett politiker och parti så har lander misskötts sedan 60-talet. Då hade man insikt att sverige behöver en superstabli energiförsörjning och byggde kärnkraft. Det o vattenkraft = logiskt det enda alternativet!
Nu har man raserat detta pga miljöpopulism och symbolpolitik innom miljöområdet. Plastskatt - va fan??

Reinfeldt - glöm inte att han o Borg tog sverige igenom den värsta lågkonjukturen sedan 30-talet (2008/9 med efterföljande år). Skitbra jobbat. Stor aktning från talandet.
Den slappa invandringspolitiken "öppna era hjärtan" vad dock katastrof på allvar. En massa personer som inte vill leva som svenskar, motarbetar samhället (klaner) och en generell utbildningsnivå som inte matchar de höga krav svenska företag har.
Skapar sjuk brist på kompetens kopplat till massiv arbetslöshet.

Jag säger, välkomna till sverige om ni vill och kan bidra!! Underlätta för dessa och bara ös in läkare, ingenjörer, lärare mm!!!
Det där med att Reinfeldt och Borg räddade Sverige 2008, har inte det blivit lite uppförstorat?
Vad gjorde de som var så fantastiskt som inte resten av världen gjorde och ingen i S hade klarat av?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Bra intervju med Lena Hallengren i kvartal igår, hon både grillas och ger bra svar på tal.

Kvartal kunde för övrigt ta över hela P1, utveckla public service tack.
Orkar man verkligen lyssna på henne? Hon framstår som lika anti-intellektuell som Strandhäll.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Orkar man verkligen lyssna på henne? Hon framstår som lika anti-intellektuell som Strandhäll.
Om jag säger som så att jag tyckte ungefär 7 illa om henne innan jag lyssnade, nu runt 5.

Framför allt hade hon bra argumentation om nuvarande regeringen, när det kom till hennes kollegors oansvariga twittrande och corona var hon väldigt socialdemokratiskt hal. Rörande SD hängde det inte ihop alls som vanligt.

Men Staffan Dopping pressar henne ganska hårt och det är om inte annat intressant att lyssna på, S är inte vana vid det men jag tycker hon klarade sig hyfsat.

I jämförelse med Strandhäll kommer hon ut som ett under av hederlighet och trevlighet.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Det här känns lite som Ryssland eller Ungern, måste jag skriva på ett visst sätt?:va

Svarar jag fel när jag tycker eller är det fel det jag inte tycker? :va

Uppfattas detta som raljans eller är det en åsikt?:va

Skriver jag vad jag tycker eller är det fel åsikt?:va

Berätta vilken åsikt jag skall ha så rättar jag in mig i ledet! :tummenupp:krama

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det här känns lite som Ryssland eller Ungern, måste jag skriva på ett visst sätt?:va

Svarar jag fel när jag tycker eller är det fel det jag inte tycker? :va

Uppfattas detta som raljans eller är det en åsikt?:va

Skriver jag vad jag tycker eller är det fel åsikt?:va

Berätta vilken åsikt jag skall ha så rättar jag in mig i ledet! :tummenupp:krama
Istället för att förstå poängen så upprepar du bara det tråkiga beteendet.

Du får skriva vad och hur du vill, men om man vill ha dialog så rekommenderar jag ett annat sätt och om man inte vill ha dialog så rekommenderar jag också ett annat sätt.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin