MagnusK skrev:261922522840 platser finns till förfogande på AMS.
364700 (7,4%) arbetslösa eller i åtgärder
Jag försöker igen: Vad i denna politik ger oss mer jobb och hur, en sänkt akassa som du förhoppningsvis förstår kommer ju inte att knappt mätbart sänka arbetslösheten om du kollar på siffrorna.
Du vet likaväl som jag att AMS/AF är ett enda stort skämt. De jobb som finns och förmedlas via AF är bara en bråkdel. Exakt hur mycket folk företagen är beredda att anställa vet jag inte. Men klart är att den som bara sitter ch surfar på AF efter jobb har en ganska lite chans att hitta något. Klart är också att 0% arbetslöshet är en utopi. Men för att kunna försörja dem som verkligen inte kan ta jobb eller hittar jobb, krävs det att fler människor än idag sätts i arbete.
Att bara peka på den sänkta a-kassan är att verkligen ta russinen ur kakan för att hitta något att klaga på. Andra åtgärder för att ta några exempel: skattelättnader för anställning av ungdom, enklare regler, mer dynamisk LAS, osv. Orkar inte rabbla hela politiken igen, det har ju sagts tusentals gånger innan.
Vilka siffror är det du hänvisar till som så tydligt visar att en lägre a-kassa inte får folk att börja jobba?
Sänkningen av a-kassan tillsammans med jobbavdraget är ett tydligt exempel på lovad politik, nämligen att det ska löna sig att arbeta. Vi har nu haft 12 år av sossestyre, och ingenting vettigt har hänt på arbetsmarknaden (förutom att arbetsföra folk tvingats förtidspensionera sig, ta utbildningar som inte leder någonvart, osv, allt för att frisera siffran "den öppna arbetslösheten"). Nu är det dags för förändring. Allt medan Proppmätt skanderat "nu kommer jobben" år efter år.
Men eftersom du hela tiden ber mig om nya argument, trots att jag redan sagt det hur många gånger som helst, antar jag att du tycker att Sverige fungerat klanderfritt i 12 år?
Jag säger inte att det är den nya regeringens förtjänst till att jobben börjar komma nu. Men det kan ju vara så att företagen nu börjar anställa eftersom de har hopp om framtiden med ny politik. Eller så kan det inte vara? Det är Proppmätts förtjänst?
Det jag framförallt säger är att vi har haft 12 år av ett styre som bevisligen inte fungerar, och att man då måste prova andra vägar. Innan man totalsågar "borgarsvinens omvända RH-politik", med gamla klyschor som "de rika blir rikare och de fattiga blir fattigare", "borgarsvinen försöker medvetet öka klassskillnaderna" osv så måste man ge dem en chans i mer än några veckor. Sverige är ett demokratiskt land. Det demokratiska valet sa att vi inte är nöjda med den politik som förts, och därför vill ha en förändring. Att då direkt som en bortskämt snorunge (nu syftar jag inte på dig) ropa efter NYVAL! och lägg ut patetiska namnlistor på internet för detta ändamål är skrattretande. Dåliga förlorare är vad dom är, som inte vill respektera demokratiska val. Man får ha vilken åsikt man vill, bara den överensstämmer med deras.
KGK skrev:2619246kortare arbetstid skulle ge en del jobb
Jadå, självklart med bibehållen lön eller hur? Vem tycker du ska betala det kalaset? 6 timmars arbetsdag istället för 8, med bibehållen lön är en reallöneökning med 33%. Snacka om att spä på antalet konkurser och outsourcing.
Last edited: