Bostadsrättigheter.

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Hejsan.

Jag har 'neighbours from hell' ovanför. :mad:

Idag spelade vi ganska friskt på bandaren, men klockan var runt 18:30. Det ringer på dörren. Sket i att öppna... Efter fem minuter får vi en 'polisknackning' på dörren. (DUNK-DUNK-DUNK-DUNK)
Samtidigt får vi samma knackning på fönsterrutan, trodde nästan den skulle krasha...

Utanför står grannen som har dragit ut en föreningsledamot och försöker samtala...

Vi stänger av musiken, och kan se på när dom utanför dörren står och samtalar i kanske 10min. Efter det börjar idioterna hoppa på sitt golv, 'ge igen' tror jag dom ville... Dom haralltså fått sina barn att stå och hoppa för att störa tillbaks... Är inte det sjukt så vet jag inte vad som är det... Dom verkar platsa på beckomberga hela bunten....

Att man inte får störa i onödan vet jag, men att inte få spela på en inte allt för stor bandare (dvs: en boomblaster (bärbar spelare)) klockan halv sju på en lördag måste man väl få?

Har dom lagen på sin sida om det skulle dras upp på riktigt? KAN dom få rätten på sin sida... På bostadsrättsföreningens hemsida står detatt man INTE får: <<Föra oväsen före klockan 07 eller efter kl 22 i bostad eller annan föreningslokal>>

Fan vet inte var vi ska ta vägen. Börjar ledsna på att inte kunna lyssna på musik på normal volym längre... Det är en bostadsrätt, och musiken vi lyssnar på är radio, dvs ingen deathmetal, trance, hiphop eller liknande...

- Tips? :fakta Seriösa tips alltså, inte spruta surstömming i deras brevinkast osv... ;) (eller lite oseriösa tips är också kul... hehe)

/Zana

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Limma igen deras ytterdörr, det är kul och ganska oskyldigt. Görs enklast med en jävla massa silikon.

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
McB skrev:
Limma igen deras ytterdörr, det är kul och ganska oskyldigt. Görs enklast med en jävla massa silikon.

Nja, superlim i låset brukar vara ganska svårt att få bukt med...

Men seriöst nu grabbar & tjejor... Vad fan kan man göra i min situation.....???

/Z

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Gör en motanmälan när de skickar ungarna att hoppa i golvet... svara med samma mynt.

Annars kan du ju alltid sätta upp en skylt "prospect of Hells-Angels" på ytterdörren :crash

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Eller också skruvar du ner bandaren...
Har själv varit "The neighbour from hell" när min lilla dotter var nyfödd och det bodde en poppande yngling i lägenheten under. Totalt oförstående jävla pajsare.
Jag utnyttjade mina yrkeskunskaper och stängde av strömmen för fanskapet :D

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Ett sätt kan vara att göra som jag när jag köpte min lgh, jag lyssnar själv mkt på musik.
Jag knackade på hos grannen intill mig och frågade honom hur mkt jag störde om jag lyssnade med den volym jag hade på.
Inget svarade han, visst jag hör din musik men inte så jag störs.
Jag frågade om jag fick komma in och höra själv hur det lät, det fick jag och jag märkte att det inte lät så farligt.
Jag har 4st 10" basar som flyttar luft :D
Iofs så var juh detta en resonabel kille i min egen ålder med tjej och barn som jag.
I ditt fall är kanske hyresgästföreningen en bättre väg, dom brukar hjälpa en bra med frågor man har.
Är du inte medlem där vet jag ärligt talat inte vart du ska vända dig för att få ett opartiskt besked om hur reglerna funkar.
Men stör dina grannar dig genom att klaga på dig när du inte stör enligt paragraferna utan bara lever normalt, så ska du helt klart börja klaga på att dom klagar på dig!
Lite 5åringsbetende kan man tycka men det är det enda raka om dom bestämt sig för att jävlas med dig.
Hoppas det löser sig! :tummenupp
//Tobbe

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
John Holmes skrev:
Eller också skruvar du ner bandaren...
Har själv varit "The neighbour from hell" när min lilla dotter var nyfödd och det bodde en poppande yngling i lägenheten under. Totalt oförstående jävla pajsare.
Jag utnyttjade mina yrkeskunskaper och stängde av strömmen för fanskapet :D

Men vafan, tror du jag är trög eller? Man har ju förståelse om det råder speciella förhållanden i grannens lägenhet. Men har dom inget annat att komma med än att försöka göra livet miserabelt för ett ungt nyinflyttat par i sin bostadsrätt så finns det inga ursäkter... John Holmes ta tillbaks!! ;-p

Tobbe Viking: Jo, men jag vet ungefär hur mycket man fysiskt kan störa med en portabel bandare med två 2" basar. Dom flyttar ju inte luft inte. Jag har två 12"are och en subba också som drivs av 5*120w, så jag skulle kunna störa en hel del mer än jag gör. Jag skulle bokstavligt talat kunna få deras matbord att flytta sig några centimeter i minuten... Men det gör jag ju för bövelen inte! :fakta
Har dragit iväg ett mail nu till föreningen, får väl se vad dom har att säga...
Jag hoppas också att det löser sig, believe me!

Urban: käka lite valfett och dra nåt gammalt över dig... :whip
Och i samband med att min sambo blev rånad och tvingades sitta i rättegång med rånarens gäng tittandes som bor i faggorna, har jag utrustat dörren med diverse tillförlitliga föremål. Knogjärn behövs dvs inte. :notme

Edit: Men kom igen nu, konkret: FÅR MAN 'STÖRA' OM DET INFALLER UNDER 0700 till 2200 PERIODEN ELLER INTE?!

Last edited:

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
UrbanTiger skrev:
Du får aldrig störa någon, PUNKT.
Nattetid ska man ju inte leva om och härja, det begriper ju dom flesta. På dagtid ligger ju ribban lite högre men det innebär inte att du kan bjuda hem AC/DC på privatkonsert.
Din granna tycker att ni spelat för högt och det ska du ta på fullt allvar och prata med honom och inte sitta i lägenheten och garva när han ringer på dörren. Du har ju gett honom rätt genom att ignorera honom, begriper du inte det ?
Prata med honom så slipper ni osämja.

Det går tyvärr inte att föra en disskution med dessa grannar. Att min granne 'tycker' vi har spelat för högt ger väl inte honom rätten att ringa på så fort dom hör att vi lyssnar på musik nere hos oss...

Ska vi sitta med tratt mot taket och lyssna efter ljud och springa upp på momangen bara för att jävlas?

Jävla svenssonfasoner om jag får utrycka mig på det viset.

Det är ju oerhört kränkande att inte kunna spela musik när man vill.

Och hur ger jag honom rätt genom att ignorera honom? Förklara....

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
:finger Urban :finger

Med polisknackning menade jag att dom inte knackade på dörren som civiliserade människor gör utan dunkade utav helvete.

Bingo

&#34892;&#39387;&#21644;&#26159;&#23433;&#38748;&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Skaffa hörlurar eller flytta ut på landet. Dina grannar vill säkert lyssna på den musik dom gillar när det passar dem - inte lyssna på den musik du gillar när det passar dig.

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Hörrödudu. När man bor i flerfamiljshus får man räkna med oönskat ljud nån gång om året. Det är dom som ska flytta isåfall...

Nu i efterhand har vi fått reda på att dom som bebodde vår lgh innan oss också var drabbade av dessa förpestade individer. Det är alltså sannolikt att dom är obotligt besmittade av galnakosjukan, eller vad det nu är UrbanTiger bär omkring på.

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
UrbanTiger skrev:
Zug min pheta purjo :slicka

Gu va söt du ser ut. Eller är det ditt ragg för kvällen? Näe just det du sitter ju bara och spammar sh.... ;)

Nope, fick bara för mig att ni var besläktade med varandra... Hur kunde jag komma att få för mig det? Humm, måste varit när du angrep mig här på forumet...

Men om du vill får du gärna bli min granne, så kan jag sätta på min bastestskiva på repeat på högsta volym när jag åker bort över månaden.... :D Smeta kattskit på ditt dörrhandtag, limma igen dörren, limma låset, spruta surströmming i ditt brevinkast och beställa dyra saker hem till dig... :tummenupp

Edit: Om det nu var din 'flickvän' som du så stolt visade upp, så hoppas jag att ni får det mysigt ihop. Vad heter hon förresten?

Last edited:

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
UrbanTiger skrev:
Man ska ta seden dit man kommer har jag hört, har du hört det någon gång :hördu

Förlåt mig ers exellens, men jag förstår inte er formulering. Vilken sed ska jag ta, och var har jag kommit (ifrån)...

Du har inte möjligtvis :öl :öl :öl :öl :öl :öl

rougie

Smile you just got fucked 4 life!
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
1000RR Repsol Replica
Vad är störningar?

En bostadsrättshavare ska iaktta ett allmänt gott uppförande. Ofta har föreningen utfärdat ordningsregler som bostadsrättshavarna är skyldiga att följa om de är rimliga och överensstämmer med vad som är brukligt på orten. Avvikelser från gott uppförande t ex ofta förekommande bråk, skrik eller hög musik, utgör störningar. Tänk på att vissa störande ljud från grannar tillhör det normala och är ofrånkomligt i flerfamiljshus. Ingen kan bli avhyst på grund av sådana störningar som är en naturlig del av livet, som exempelvis enstaka fester med hög musik, busiga och högljudda barn m m. Sådant måste tålas.

Vad kan jag göra?

Börja med att ta personlig kontakt med grannen, som kanske inte tänker på att han är störande.

Om det inte hjälper?

Om dina inledande och vänliga kontakter med den störande inte hjälper bör du gå vidare och ta kontakt med föreningens styrelse.

Vad händer sedan?

Om störningarna inte upphör kan föreningen säga upp grannen till avflyttning.

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
rougie skrev:
Vad är störningar?

En bostadsrättshavare ska iaktta ett allmänt gott uppförande. Ofta har föreningen utfärdat ordningsregler som bostadsrättshavarna är skyldiga att följa om de är rimliga och överensstämmer med vad som är brukligt på orten. Avvikelser från gott uppförande t ex ofta förekommande bråk, skrik eller hög musik, utgör störningar. Tänk på att vissa störande ljud från grannar tillhör det normala och är ofrånkomligt i flerfamiljshus. Ingen kan bli avhyst på grund av sådana störningar som är en naturlig del av livet, som exempelvis enstaka fester med hög musik, busiga och högljudda barn m m. Sådant måste tålas.

Vad kan jag göra?

Börja med att ta personlig kontakt med grannen, som kanske inte tänker på att han är störande.

Om det inte hjälper?

Om dina inledande och vänliga kontakter med den störande inte hjälper bör du gå vidare och ta kontakt med föreningens styrelse.

Vad händer sedan?

Om störningarna inte upphör kan föreningen säga upp grannen till avflyttning.

Jo men hur ofta är ofta? En gång i månaden?

Personlig kontakt med grannen, är nästintill otänkbart. Får äcklighetskänslor bara jag tänker på dem. Och hur dom indoktrinerar sina barn till lika tänkande... Ofattbart.

Ähh, tack för all feedback. På gott och på ont... :)

Men nu orkar jag inte bry mig mer. Ska investera i ett gäng trådlösa hörlurar nästa gång vi har fest, så får alla som vill höra musik låna ett par... Jättebra idé faktiskt! :mad:

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy