Boxer,Canal digital el Viasat?

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Hoj
Super blackbird
Tänkte skaffa lite fler kanaler till mor i julklapp. Hon bor i villa m 4 tv o vad ska ja välja??
3 tv Används frekvent men hur funkar detta?

Hon har idag bara tv1 tv2 o tv4 så hon behöver inte 800 kanaler :)

Parabol eller box? hilfe!!

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Ktm 400 exc
TKBHENKE skrev:
2630984 Tänkte skaffa lite fler kanaler till mor i julklapp. Hon bor i villa m 4 tv o vad ska ja välja??
3 tv Används frekvent men hur funkar detta?

Hon har idag bara tv1 tv2 o tv4 så hon behöver inte 800 kanaler :)

Parabol eller box? hilfe!!

Boxer är väl enklast.
Slipper skruva parabol o skit. Bara o koppla in.

Pips

Guest
Hej!

Kan nästan lova dig att det blir billigare för din mor med Canal Digital.

Installationen ingår ju i priset, (till ett värde av 1300kr, resterande får du pynta själv, men själva installationen brukar max ligga på 2000 - 2500 om det är specielt med kabeldragning).

Priser:

För Boxer gäller följande: 24mån abb.

2 boxar 1kr 3:e box 1000kr
24 * 159kr/mån = 3816kr Boxer abb (B)
+2* 24* 79kr /mån (kortavgift) = 3792kr Tvillingkort (T)
Anslutningsavgift 395kr
Kortavgift:
B : 249 * 3 = 747kr
T: 2 * 129 * 3 = 774kr

Tillkommer sen ev ny antenn, antennförstärkare + kabel
Antenn: 600
Förstärkare: 200
Kabel med div tillbehör: 200

Totalt: 11524kr för 2år

Canal Digital:
3 Combo boxar: 705kr (10 års jubileum, 2 boxar 10kr + 695 för 3:e)
Månadskostnad:
24 * 189 = 4536
2 * 24 * 80 = 3840
Anslutningsavgift: 695kr
Kortavgift: 3*299 = 897kr

Totalt: 10673kr

+ ev 1000kr i installation.

Går jämnt ut, men hos CD får du dels "alla" kanaler som boxer tar extra för, BBC, DiscoveryTravel, Showtime (har ej boxer), Disney Chanel (barnbarn?)

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Ktm 400 exc
Orakel skrev:
2631134 Hej!

Kan nästan lova dig att det blir billigare för din mor med Canal Digital.

Installationen ingår ju i priset, (till ett värde av 1300kr, resterande får du pynta själv, men själva installationen brukar max ligga på 2000 - 2500 om det är specielt med kabeldragning).

Priser:

För Boxer gäller följande: 24mån abb.

2 boxar 1kr 3:e box 1000kr
24 * 159kr/mån = 3816kr Boxer abb (B)
+2* 24* 79kr /mån (kortavgift) = 3792kr Tvillingkort (T)
Anslutningsavgift 395kr
Kortavgift:
B : 249 * 3 = 747kr
T: 2 * 129 * 3 = 774kr

Tillkommer sen ev ny antenn, antennförstärkare + kabel
Antenn: 600
Förstärkare: 200
Kabel med div tillbehör: 200

Totalt: 11524kr för 2år

Canal Digital:
3 Combo boxar: 705kr (10 års jubileum, 2 boxar 10kr + 695 för 3:e)
Månadskostnad:
24 * 189 = 4536
2 * 24 * 80 = 3840
Anslutningsavgift: 695kr
Kortavgift: 3*299 = 897kr

Totalt: 10673kr

+ ev 1000kr i installation.

Går jämnt ut, men hos CD får du dels "alla" kanaler som boxer tar extra för, BBC, DiscoveryTravel, Showtime (har ej boxer), Disney Chanel (barnbarn?)

Har boxer och har inte behövt köpt ny antenn eller förstärkare eller några kablar.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Viktigaste frågan som gör att man inte vill ha parabol tycker jag är att man får välja så mellan kanalerna!

Viasat har ju 3an och canal digital 5an två kanaler som man garanterat vill ha i tvn hemma.. Enda alternativet där är ju att ha både och men då blir det ju onödigt dyrt..

Parabolen ger iofs fler kanaler och bättre kvalité på bild och ljud men tycker endå det är oväsentligt utan alla baskanaler!!

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
Cervantes skrev:
2631207 Viktigaste frågan som gör att man inte vill ha parabol tycker jag är att man får välja så mellan kanalerna!

Viasat har ju 3an och canal digital 5an två kanaler som man garanterat vill ha i tvn hemma.. Enda alternativet där är ju att ha både och men då blir det ju onödigt dyrt..

Parabolen ger iofs fler kanaler och bättre kvalité på bild och ljud men tycker endå det är oväsentligt utan alla baskanaler!!

Eller så väljer du boxer så får man både tv3 samt femman.
Jag kör med boxer och tycker det fungerar helt ok. Inte så farligt dyrt.

//Mheel

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Mheel skrev:
2631255 Eller så väljer du boxer så får man både tv3 samt femman.
Jag kör med boxer och tycker det fungerar helt ok. Inte så farligt dyrt.

//Mheel

Precis det som var "piken" i mitt inlägg :) Skulle inte välja annat än boxer idag om man inte var villig att betala för både comhem och viasat bara för att få kvalitén..

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Har gått från Boxer till Viasat, enda nackdelen är att man tappar Eurosport och kanal5. Dock har man om man väljer rätt alla TV1000kanalerna, vilket enligt mig är nästan det enda roliga att se. Stort plus för Viasat är att alla störningar som man hade förr med Boxer (främst vid 18 och 22) nu är helt borta!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har nyss gått från comhem's grundutbud till canaldigital.

Det enda jag skulle sakna är Letterman kanalerna 3 och 6 i övrigt är jag glad att slippa. (någon påstod att jag kunde se letterman på canal digital's utbud, men jag hittar då fan ingen kanal som har det)

ÅAS ser jag inte idol och bonde söker fru, det är väl sånt man missar om man inte har dom?

Jag har fortfarande kvar comhem, men då måste jag ju använda den andra fjärren för att byta kanal, så det blir aldrig av...

(Jag bor i ett område med ett samfällighetsägt kabeltv nät som inte gr att säga upp, annars skulle det vara gjort redan)

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
GuW skrev:
2632249

Det enda jag skulle sakna är Letterman kanalerna 3 och 6 i övrigt är jag glad att slippa. (någon påstod att jag kunde se letterman på canal digital's utbud, men jag hittar då fan ingen kanal som har det)

TV4 har köpt rättigheterna och kommer visa det på TV400 framöver vet inte när dock..

p.grip

Stockholm
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
ZX-6R -99, HD FXDB -07, Aprilia Falco -02, HD Sportster -10
Största och kanske enda nackdelen med Boxer är väl att det är ganska dålig kvalite på sändningarna. Men om det är till din mor kanske hon inte bryr sig så mkt om just det.
Vad gäller kanaler så är det ju ett ganska stort utbud som standard ( Ca 20-24 kanaler) och det är inte så blodigt att köpa till fler. Dock går det bara att köpa till fler kanaler på huvudkortet, tvillingkortet har bara basutbudet.

dsundelin

VIP
Gick med
9 Mar 2006
Hoj
250 excf -07
lorkan skrev:
2631706 Har gått från Boxer till Viasat, enda nackdelen är att man tappar Eurosport och kanal5. Dock har man om man väljer rätt alla TV1000kanalerna, vilket enligt mig är nästan det enda roliga att se. Stort plus för Viasat är att alla störningar som man hade förr med Boxer (främst vid 18 och 22) nu är helt borta!

Vad är roligt att se på dom? En massa gamla filmer som man redan sett?
Nä canal+ kanalerna och tv1000 kanalerna är enligt mig skit, detta enbart för att de som dom visar har man sett för länge sedan och dessutom går alla filmer i repris så många gånger att man hinner lära sig alla namnen i eftertexten utan till.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Stog och valde mellan CD och VIASAT för ett bra tag sedan, tyvärr kom snålranden fram och jag valde VIASAT Silver 99kr/mån.

Just nu vill jag allt annat än att ha kvar VIASAT. Världelös bildkvalite (har provat att byta kablar mm.) Men sen fick jag veta att VIASAT komprimerar sina utsändningar väldigt mycket, och då började klarna.

Så i dagsläget skulle jag ha valt CD utantvekan, för TV3, TV6 osv klara man sig utan, men det gör man inte utan Eurosport och Discovey som inte sänds i VIASAT Silver.

Sen som tidningen HemmaBio Skrev. Canal Digital sänder HD för fullt, när VIASAT ska komma med det är inte lätt att veta, dom har just kommit med Widescreen sändningar på TV1000, som har varit hur länge som å CD.

Så det verkar som att VIASAT inte gillar att hålla sig "up to date"

Så min enda rekomendation är, håll dig borta från VIASAT

PS: Har ca: 1år kvar på mitt 24månaders abbonemang

Haglind

Ny medlem
Gick med
14 May 2005
Hoj
Kawasaki zx7-r
CD sänder fyra kanaler i HD (mpeg2), varav en kostar en extra slant.

Viasat kommer med sina HD-sändningar till nästa höst och kommer då att köra i mpeg4-format.

Pips

Guest
Angående Kanal 5 och TV3 i viasat resp CD.

CD och ViaSat harkommit fram till att dem ska dela på dessa kanaler. Kan redan ses idag iom att CD har fått ViaSat kanal 8. CD ska få 3an och Via ska få 5an ifrån CD.
:tuttar
Så argumentet att man inte kan få båda 2 gäller inte länge till.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Haglind skrev:
2633948 CD sänder fyra kanaler i HD (mpeg2), varav en kostar en extra slant.

Viasat kommer med sina HD-sändningar till nästa höst och kommer då att köra i mpeg4-format.
Vad jag har för mig så har CD gått över till Mpeg4

Haglind

Ny medlem
Gick med
14 May 2005
Hoj
Kawasaki zx7-r
R1 Uffe skrev:
Vad jag har för mig så har CD gått över till Mpeg4
Jag tror du menar att CD:s boxar ska klara av MPEG4 men just nu är alla sändningar i MPEG2. (Det kan iofs vara så att de har gjort någon ändring senaste tiden men när jag jobbade på Viasat så var det så iaf.)

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
Boxer är helt uteslutet, anser jag, om man har någon form av krav på bildkvalitet. Har för mig att jag läste någonstans att CanalDigitals bitrate är betydligt högre en Boxers. Tyvärr hittar jag inte uppgifterna just nu.

Hade Boxer men bytte raskt till CD.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...