brännblåsor av solen..

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Stog en heldag på en parkering igår och drog på mig riktigt fina brännblåsor i pannan kinden näsan nacken.. Ser sessutom ut som en tvättbjörn efter solglasögogonen..

Så till frågan vad gör jag åt blåsorna?

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
punktera INTE det kan resultera i infektioner och annat mindre trevligt.
Kyl ner med vatten och en fläkt mycket och länge, håll huden fuktig, håll dig undan solen och på med mössa och ordentligt med solskydd om du absolut måste gå ut i solen.
Det finns speciell salva på apoteket för brännskador, införskaffa.
om det är riktigt allvarligt så iväg till läkare.

Dalafalo

Alltid retar det nån
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
RC211V
Solbränd

Aloe Vera salva eller gel hjälper, finns på ICA eller Coop.

Bifogat

• aloe-vera-gelly_200x200.jpg
    aloe-vera-gelly_200x200.jpg
    7.9 KB · Visningar: 5,932

vilse

Lite lätt vimsig ibland...
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
ZX6R -07 Banhoj
Hur illa är det? Gör det ont?

Om inte, så låt det vara. :tungan
Jag är extremt känslig och får varje år, i flera omgångar, vattenblåsor på näsa och hårfäste. Låter man dem vara försvinner de på någon dag, punkterar du dem får du ett fint ärr som tar någon vecka på sig att försvinna...

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Skippa alla krämer.
Åk till närmsta livsmedelsaffär och köp naturell yougurt.

Bättre är så kan det inte bli. Lägg på ett lager och njut utav kylan, i morgon är det bättre.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Altså det gör inte ont men inte så fint med blåsor i ansiktet...

Merovingian

Guest
I och med denna tråden är det dags att påminna om solskyddskrämen, solen tar fort när den är framme.

Syster, jag har aldrig i hela mitt liv använt solkräm men fortfarande aldrig sett några brännblåsor. Jag aldrig blivit röd, och har heller aldrig bränt mig mer än att det kittlats knappt märkbart, eller på sin höjd fjällat lite efter veckolång exponering.
Och då är jag uppvuxen med somrar i skärgården där solen tar som en öppen låga, och dessutom reflekteras i vattnet och bränner ännu mer.

Har jag haft tur i hud, eller vad är det frågan om?
Jag har aldrig förstått grejen med solkräm, men det kanske inte vore så konstigt då om jag har nån slags järnhud. Verkar också som att jag får jobba betydligt hårdare för att bli brun om man jämför med vänner.

+5 poäng för trådkapning.

Last edited:

£m£li£

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Hoj
Yamaha r6-03 (skrot), Honda CBR 600 rr - 03 (såld)
ta hydrokortisonsalva på det. Grabben fick solexem på öronen, det blev nästan värre med Xylokainsalva men hydrokortisonsalvan hjälpte.

Solexem och brännblåsor är väl inte riktigt samma sak.. Kortisonkrämer får man vid det flesta exem, så jag tror inte det är någon höjdare på brännblåsor :confused: :glömdet

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Syster, jag har aldrig i hela mitt liv använt solkräm men fortfarande aldrig sett några brännblåsor. Jag aldrig blivit röd, och har heller aldrig bränt mig mer än att det kittlats knappt märkbart, eller på sin höjd fjällat lite efter veckolång exponering.
Och då är jag uppvuxen med somrar i skärgården där solen tar som en öppen låga, och dessutom reflekteras i vattnet och bränner ännu mer.

Jag har aldrig förstått grejen med solkräm, men det kanske inte vore så konstigt då om jag har nån slags järnhud. Verkar också som att jag får jobba betydligt hårdare för att bli brun om man jämför med vänner.

Är också uppväxt i skärgården, blir inte brun blir röd vit röd vit röd vit gul typ. Så ja du har tur..

Fint nu har blåsan på näsan sprukit när jag sov så nu har jag rött dött skin över ett sår på näsan kul..

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Nu är jag ingen syster, men är du möjligen reptil?

(Merovingian, sagoväsen?).

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Har du haft det innan? Det kan också vara ett herpesutbrott nämligen, ganska vanligt. Alla svenskar har ju viruset typ, och det kan bryta ut vid stressad hud, typ bränd/skavd/annat. Då måste det till medusin.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Har du haft det innan? Det kan också vara ett herpesutbrott nämligen, ganska vanligt. Alla svenskar har ju viruset typ, och det kan bryta ut vid stressad hud, typ bränd/skavd/annat. Då måste det till medusin.

Det här blir ju bara bättre och bättre..:brinnerup

Nja 3 blåsor varav 2 gått tillbaka och en sprukit på en dag känns inte som herpes eller vad vet jag men jag hoppas iaf de..:3freak

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Det här blir ju bara bättre och bättre..:brinnerup

Nja 3 blåsor varav 2 gått tillbaka och en sprukit på en dag känns inte som herpes eller vad vet jag men jag hoppas iaf de..:3freak

nu har du ju fått några råd, vad funkar bäst ?
är det apotekets smörja, aloeveran, filmjölken eller vad ?

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...