Om jag skall spekulera lite och har förstått saken rätt har Sverige en annan standard på bensin (miljöklass 1) än övriga Europa (miljöklass 2). De svenska Raffinaderierna tillverkar således en särskild produkt för svenska marknaden och lite förenklat är det väl ofta samma leverantör som levererar till många olika bensinstationer i Sverige, även om tillsatser kan skilja sig. Sannolikt finns inte tillräcklig efterfrågan på ett högre oktantal än 98 i Sverige för att bensinbolagen skall anse det vara värt att erbjuda en sådan produkt.
Sedan spelar det säkert in att Sverige är ett avlångt och glesbefolkat land, varför det blir stora merkostnader för transport att erbjuda något annat än standardutbudet, 95, E85 och diesel. Många bensinstationer verkar ha slutat med 98 oktan sedan kravet på att sälja E85 kom. Är förstås rationellt med tanke på att de enbart har ett begränsat antal tankar och att det dessutom innebär en merkostnad med en extra tankbilstransport.
I övriga Europa som kör Mk2 blir marknaden så mycket större att det blir intressant att erbjuda nischprodukter som t ex 102-oktanig bensin som går att tanka på Ural-stationer.
Enda sättet att få tag på något mer högoktanigt än 98 i Sverige idag är nog att köpa racebränsle som Aspen R som är 102 oktan, men det finns inte direkt tillgängligt på pump runt hörnet.