Bränsleförbrukning på hoj

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Nu när bensinpriset stigit, stigit och åter stigit har i alla fall jag blivit mer medveten och när jag kör bil försöker köra mer bränslesnålt.

Med motorcykel är det helt annorlunda. Hojen har jag sett som ett rent nöjesfordon och bryr mig egentligen inte om hur mycket jag måste tanka. När soppalampan lyser fyller jag tanken och ser glad ut. Har aldrig funderat hur mycket de egentligen förbrukar.

Dock, på min lilla hoj finns det ingen soppalampa så vid senaste bankörningen nollade jag tripmätaren vid full tank för att skaffa mig en uppfattning om konsumtion vid bankörning.

När jag efter körningen tankade fullt igen blev jag förvånad över att den sörplat i sig ungefär 1 liter milen. Visst, nu har ju bränsleförbrukning att göra med utnyttjad effekt och motorns totalverkningsgrad, men ändå. :gnissla

Den enda gången jag mätt förbrukning på den stora hojen var under ett autobahnpass på väg hem från Nürburgring då jag fick i knappt 13 liter. Det var ungefär 12 mil mellan mackarna så även här var det dryga litern milen.


Ni som mäter, hur stor förbrukning har ni vid olika körsätt och vad är det för hoj?
 
Min ligger på ca 0,6 per mil i 70-120 km/h

Under semestern körde jag den fullpackad (tunga breda packväskor) med passagerare i 140 och förvånades över att den bara drog 0,7. Det är fan inte illa. Fast då är jag ju iofs jämn på gasen.
 
Min förgasar-R1 drar sådär 0.75 när jag kör så hårt jag vågar på gatan. På semester i Norge i ganska laglig hastighet (typ 70-100) gick den faktiskt på lite under 0.5. :tummenupp
 
0.8 - 0.9 med orörd K6, helt rimligt med tanke på körsätt.
Sätter man på helsystem osv samt mappar den så drar den betydligt mer då man fettar upp blandningen!

Fredrik:D
 
Min R1 drar en bit över 1l/mil på bana men det är precis som Speedy skriver för att den är ommappad för helsystem.

Det blir en del men fortfarande är det bra mycket mindre än vad de hade gått om man körde bil på bana. EVO VI:an jag hade förut drog 3,6l/mil på Mantorp och på väg lyckades jag bränna en tank ( 50 liter ) mellan Sthlm och Örebro, fast då gick den resan på 1 timme.
 
ligger runt 0.5 - 0.6 vid lugn körning och närmare litern vid aktiv körning.
 
Inte så ofta det är rena semesterlångturer på en tank, men förra helgen åkte jag Linköping - Stockholm med full packning (aerodynamik som en laggårdsvägg), då drog den 0,6. Annars drar den runt 0,7-0,75. På bana närmar den sig litern.
 
semesterkörning på gotland med packning (alltid enligt fartbegränsningar mestadels 70 km/h, 25 mil referensmätning) 0.39 liter/mil.

50% aktiv 50% enligt hastighetsskyltar 0.55-0.6 liter/mil

100% full gas 0.85 liter/mil

Orörd yamaha thundercat 600 kubik
 
Brukar ligga runt 0,5l/milen, Kawa ER-6n. Vid körning med kraftigare accelerationer och inbromsningar.
 
Last edited:
Vid normal lugn nöjeskörning ligger min hd 1640 med 137 rwhp runt 0.45-0.5 l/mil. Säkerligen runt litern om man skulle ligga på fullt.
 
Last edited:
Har en 929'a med annan burk på, ej mappad.
Drar 1,0 på bana och runt 0,7 på gata, lite beroende på hur man kör förstås.
 
Aktiv (lek)-körning (gasar dock extremt sällan rakt fram): 0,7-0,85

18 mil E4 i 120-135 km/h: 0,66

SuperDuke -06
 
Min Bandit -00 drar dryga 0,7 vid aktiv körning.
Går strax under 0,5 om man ligger å kryssar i 140-150.

Helt ok tycker jag.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top