Bränsleförbrukning på modern sportmotorcykel?

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
zx9 -98 ca 0,6
660 -04 ca 0,9
Passat 1,9 TD -94 ca 0,5-0,6....

Slutsatsen är : Ju roligare man har det , desto mer kostar det ! :tummenupp
 

rollex

Guest
e4jägaren skrev:
1168392 Om vi säger att jag åker landsväg i typ 130 km/h, hur mycket drar en sporthojj då? Skiljer det sig jättemycket mellan motorstorlekarna och modellerna?
Min drar 1 lit. milen hur jag än kör... Smakar det så kostar det... :yoparty
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Kör med äldre, klassisk trimmad "spis", mycket sällan "lukta på blommorna" körning.
1,2 eller lite över
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Min förra R1 -99 brukade dra runt 0.5-0.55 om man låg runt 120km/h på "de roliga" vägarna, inget tokgasande men ändå "inspirerat", den hade slipon, KN-filter, dynojettad med injustering på "rullar" och bromsade ut 141hk på hjulet.

Nya R1an (-05) drar gärna runt 0.6 vid samma körsätt, visst mer toppeffekt men med insprutning, jag är lite förvånad men kanske det ändrar sej om man gör motsvarande modifieringar som på den gamla?
 

Lokatobbe

Sponsra? Ja tack, alla bidrag uppskattas
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Surgixxer+Race 6"a-09
Gsx r 1100 0,9-1,3 och 0,9 blev det till öland aldrig mer!
Gsx 400 Fws 0,8-1,1

Jag åker inte hoj för att det kostar så lite men jag undrar vad jag gör för fel :va mina hojar drar ju klart över medel??
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Nu ska jag inte kalla min 89:a för modern, men den dricker i alla fall ca 0.60 l/mil vid 50/50 nöjesåkning/motorväg (lagligt). Enbart motorväg blir det runt 0.4-0.5 och bankörning 0.8. Själv tycker jag att jag får rätt mycket kul för både soppa- och försäkringspengar. :)
 

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Ort
Skåne
Hoj
Ingen just nu
sir Urban skrev:
2131505 ok blir ändå drygt 47 mil, vilket man nog får anse som bra om man söker låg förbrukning.

Men om du är ute och leker en tank eller gasar riktigt vad hamnar du på då?

/Urban

Ja det är väldigt ekonomisk känns bra.
Dom gångerna förra säsongen jag var ute o busa hamnade det kring 0,6 men jag kanske inte kör fullt så hårt hela tiden som andra. Kanske nån annan med en thundercat kan berätta lite hur det är med er förbrukning när ni busar?
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Min CBR ligger på ca 0,53 när jag ligger och pendlar till jobbet (ingår lite buskörning i det med). På helg turerna brukar det väl gå upp till mellan 0,65 till 0,85 (har legat på strax över litern med mycket fullgas med men hur kul är det i längden, går ju inte direkt fortare för det :hihi ). Har inte kört bana med den ännu så vet inte vad den tar under mer press.
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Min ktm 625 drar ca 1 liter milen.
Fast då går den enbart i stan och rätt så hårt :tuttar
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
toxicated skrev:
2133245 Ja det är väldigt ekonomisk känns bra.
Dom gångerna förra säsongen jag var ute o busa hamnade det kring 0,6 men jag kanske inte kör fullt så hårt hela tiden som andra. Kanske nån annan med en thundercat kan berätta lite hur det är med er förbrukning när ni busar?

Närmare litern drog min vid hård bankörning på konstant höga varv. Föredömligt snål maskin dock vid vardagskörning.
 

Drkosmos

Asfalt och träd är hårda !!!
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Ett tält i trädgården(renoverar)
Hoj
Letar.....
Eng skrev:
2131387 Har inte kollat exakt men jag tycker jag får tanka hela jävla tiden.
Ligger nog nära litern, men wtf. hoj kör man inte för den låga milkostnaden :yoparty

I ditt fall är det väll servicekostnaden som är det dyra :7peta

Min drar ca 0,5-0,6 oavsett hur jag kör.
Men sen kör jag som en kärring också :D
 

Gothmog

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Bandit 1200S 2004
Har alltid funderat på var logiken är i att en bil bara drar lite mer soppa än en hoj med samma effekt fast bilen väger 5 gånger mer...

:va
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Gothmog skrev:
2154382 Har alltid funderat på var logiken är i att en bil bara drar lite mer soppa än en hoj med samma effekt fast bilen väger 5 gånger mer...

:va

Intressant fråga. Kanske för att man aldrig kör på samma sätt med hojen som med bilen...? Dessutom har det nog en del att göra med att en hojmotor måste ha så mycket högre trimningsgrad än en bilmotor med lika hög toppeffekt, vilket sällan sparar soppa.
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Gothmog skrev:
2154382 Har alltid funderat på var logiken är i att en bil bara drar lite mer soppa än en hoj med samma effekt fast bilen väger 5 gånger mer...

:va

Jämför varvtalena mellan bil o mc.
Skiljer rätt så bra :)
 

Gothmog

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Bandit 1200S 2004
Freddola skrev:
2154583 Jämför varvtalena mellan bil o mc.
Skiljer rätt så bra :)

Inte på min Corolla. Den ligger rätt högt... och Banditen ligger rätt lågt så det skiljer kanske 1000 rpm.
Exakt samma effekt på hoj och bil.

Måste finnas några mer förklaringar...

:confused:
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Tror inte att jag skrev om RS:en. Den tar lätt 1 liter per mil plus tvåtaktsolja. På bandagarna har jag faktiskt inte kollat men jag tycker inte att jag gör annat än och tanka (fast tanken är ganska stor). Tror nog lätt att min lilla 250 "vinner" när det handlar om förbrukning gentemot motor storlek :tungan
 

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Ort
Sverige...än så länge.
Hoj
trampcykel
Gothmog skrev:
2154636 Inte på min Corolla. Den ligger rätt högt... och Banditen ligger rätt lågt så det skiljer kanske 1000 rpm.
Exakt samma effekt på hoj och bil.

Måste finnas några mer förklaringar...

:confused:

Verkningsgrad och att i konstant fart så är det luftmotståndet du kämpar mot, inte vikten.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
för några veckor sen mätte jag och då körde jag ganska lung då låg jag på 0.5 l/ mil (r6)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top