Bränsleförbrukning på nya hojar 2008<

• Thread starter Thread starter überkill
  • Start date Start date

überkill

Guest
År det bara jag som är tveksam till att köpa ny hoj pga bränsleförbrukningen?

Jag är inte snål men jag vill vara förnuftig. Min R1 -07 drog ca 0.6-1.2 och snittade 0.8 (konstant fart i ca 90 km/h på sexan) hur man än körde.. Min senaste er6 -09 drog 0.42-0.65 och snittade 0.55 (konstant fart i ca 90 km/h på sexan) hur man än körde.

Borde inte hojarnas förbrukning följa bilindustrins och sänkas rejält nu när de kommit så pass lång? Jag menar en 1000 cc radfyra borde kunna gå runt på 0.4 i snitt (konstant fart i ca 90 km/h på sexan) och dra runt 0.3-0.7 men inte mer hur man än kör. Som ni vet drar de mycket mer. Ducati är det enda märke idag av vad jag läst i tester som erbjuder både låg förbrukning och höga prestanda. Varför har utvecklingen inom detta område stannat av?

Det har inte stannat av. Men emissionskraven på MC släpar i förhållande emot bilbranshen.

Trimmningsgraden på motorcyklar är rätt mycket värre än på bilsidan. Men vist tycker man att den borde vara lägre men.

Min gammla suzuki gs250e från början på 80talet körde jag på 0,35 landsvägskörning i 85. Sen kom man aldrig över 0,6 hur man än körde.

Köpte en Suzuki gsx750e 82 och den hade 7200mil på mätaren. låg med den hela vägen ner från örebro i ca 120-130km/h och den snittade på 0,52. Så det har ju inte hänt speciellt mycket.

Men effekt och bränsleförbrukning är inget lätt att få mycket av samtidigt. Mycket går att styra i motorn med elektronik men man måste ofta offra för att få något.

Jag märkte att förbrukningen sjönk när jag mappade min förra hoj. Räknade aldrig exakt hur mycket, men varningslampan tändes tre mil senare än före mappningen. Så där finns lite att hämta gentemot original.

Förra sommaren hade jag en yzf750r som hade 5500mil på nacken och åkte med en som hade en bmw s1000rr gått 300 mil och fastän vi körde "ungefär lika" så åkte jag på 0.8 aktivkörning och han åkte på 1.0, så det värkar som om det går åt andra hållet med soppaförbrukning på motorcyklar:)

Tyvärr är det alldeles för få som bryr sig om hur mycket en motorcykel drar, både vad det gäller omgivningen såväl som förarna. Iallafall i den moderna västvärlden. Kubik och effekt är det som efterfrågas. Miljökraven gör dock att bränsleförbruknings och utsläppsfrågan når även MC. Har läst att den nya ninjan har en indikator som hjälper en att köra bränslesnålt. BMWs 650 och 800cc hojar är rätt bränslesnåla i förhållande till deras kubik och effekt. I de lägre kubikklasserna ligger honda i framkant - CBF125 drar 0.2, CBR250R drar 0.28.

Min Speed triple kan jag köra på 0,48 L/mil om jag kör snålt och håller 50-90.

Kör jag "roligt" till och från jobbet så hamnar den på 0,54L/mil

Och om jag kör "inspirerat" på gata eller gasar på bana har jag aldrig varit över 0,71L/mil.

Den har gått 7000 mil nu och detta har stämt hela tiden.

Hade ett annat ex av samma årsmodel i ca 3000 mil och det var samma för den.

Varje gång man nämner att man inte vill ha en för törstig hoj får man höra att det spelar ingen roll på ett lekfordon... Men lägre förbrukning betyder mer skoj per krona :)

Min GS500 -78 ligger på 0,65, om man konstant håller 120-130. Visseligen ingen effekt att prata om, men tycker att insprutarhojarna bör kunna gå snålt..

Är ju inget direkt som hindrar från att skruva ner soppan så satan vid jämn fart... Bara det att jag tror inte att bränsleförbrukning efterfrågas tyvärr då många resonerar att det bara är ett säsångsfordon som inte rullar så många mil per år...

• Gilla
Reaktioner: eha
Min Speed triple kan jag köra på 0,48 L/mil om jag kör snålt och håller 50-90.

Kör jag "roligt" till och från jobbet så hamnar den på 0,54L/mil

Och om jag kör "inspirerat" på gata eller gasar på bana har jag aldrig varit över 0,71L/mil.

Den har gått 7000 mil nu och detta har stämt hela tiden.

Hade ett annat ex av samma årsmodel i ca 3000 mil och det var samma för den.

Låter extremt lite men stämmer säkert. Kan bara gratulera till en bränslesnål hoj med bra pulver :)

Jag har inte så bra koll på vad min SD drar men kör jag inspirerat brukar jag räkna på att jag kan köra 1 mil/liter så slipper jag köra soppatorsk. När det gäller bil som för mig enbart är ett transportmedel så vill jag att den ska dra så lite som möjligt men när det gäller hojen så blir det inte i närheten lika många mil per år så det är värt varenda krona. :)

Sen kan man fundera över hur miljövänligt det är. Det finns många andra saker som producerar mycket mer utsläpp och det är där kraften bör läggas. Snart kommer det säkerligen bra alternativa bränslen, så förhoppningsvis kommer nöjesåkningen bli mer miljövänlig utan att vi behöver dra ner på rolighetsfaktorn.

Jag tar inte upp detta pga ekonomin som en deciliter hit eller dit innebär. Jag är mer intresserad av om inte den tekniska utvecklingen kan prestera mer?

Är det något i en mc motors konstruktion och användningssätt som gör att man inte kan strypa förbrukningen ännu mer i konstant fart/gaspådrag i högsta växeln? Någon ingenjör här som är kunnig inom fordonsindustrin och motorer som kan förklara?

Låter extremt lite men stämmer säkert. Kan bara gratulera till en bränslesnål hoj med bra pulver :)

Jag har inte så bra koll på vad min SD drar men kör jag inspirerat brukar jag räkna på att jag kan köra 1 mil/liter så slipper jag köra soppatorsk. När det gäller bil som för mig enbart är ett transportmedel så vill jag att den ska dra så lite som möjligt men när det gäller hojen så blir det inte i närheten lika många mil per år så det är värt varenda krona. :)

Sen kan man fundera över hur miljövänligt det är. Det finns många andra saker som producerar mycket mer utsläpp och det är där kraften bör läggas. Snart kommer det säkerligen bra alternativa bränslen, så förhoppningsvis kommer nöjesåkningen bli mer miljövänlig utan att vi behöver dra ner på rolighetsfaktorn.

Precis som du tar upp så känns det bättre att vara miljövänligare än vad motorcyklarna är idag. Det är en viktig fråga för mig och den ger mig skuldkänslor när jag kör mc.

Last edited:
En tusenkubikare för 20-30 år sedan hade ca 100 hk, låg komp o lågt maxvarv. Idag har de ashögt komp, varvar till stratosfären och har ca 200 hk. Samtidigt vill du att de skall dra 0.3-0.5 L/milen? Det inser du väl att det är en omöjlighet? De har blivit mer bränsle ekonomiska om du ser till effekt uttaget som har dubblats medan förbrukningen ligger på mer eller mindre samma nivå..

Jag använder min r6a 03a till långpendling ganska ofta. Försöker att inte ligga allt för mycket över hastigheterna och jag har aldrig kommit över 0.5l/mil. Rekordet är faktiskt 0.43 och då har hojen hundratals mil på bana bakom sig.

Jag håller med om att bränsleförbrukningen på hojar är alldeles för hög. Min förra KTM 950 SM drog ibland mer än en liter per mil (!?!) vilket gjorde att tanklampan tändes efter 11-12 mil. Min mc som vägde ca 200 kg och hade 100 hk drog mer soppa än min Audi A4 som väger 1800 kg och har 150 hk. Det känns som om det är något om inte stämmer... Det skiljer iofs en hel del i körstil mellan Audikombin och KTM:en, men ändå!

Jag bryr mig inte så mycket om kostnaden eller utsläpp då det trots allt inte blir så många mil per år. Är man orolig för miljön är det bättre att strunta i att flyga till Thailand i tid och otid än att låta bli att köra hoj...

Det jag irriterar mig på är den löjligt dåliga aktionsradien. Jag har även haft en Honda Hornet som drog ca 0,8-0,9 l/mil vilket gjorde att det var dags att tanka efter ca 16-17 mil och KTM:en ville som sagt ofta in till macken redan efter 11-13 mil. Med några mil till jobbet och lite åka på helgerna fick jag ibland tanka 2-3 ggr i veckan.

En modern bränsleinsprutad motorcykelmotor borde inte behöva dra mer än ca 0,3-0,4 l/mil vid normal körning. Det ska bli spännande att se ifall motorcykelvärlden kommer att genomgå samma snabba minskning av förbrukning som bilar. Att det går att komma ner till en förbrukning på ca 0,4 l/mil (diesel) i stora bilar som Passat och V70 hade varit otänkbart för bara några år sedan.

Med en förbrukning på 0,3 l/mil kommer man 50 mil innan tanken i tom vilket känns mer rimligt än 15 mil.

Min CB 125 från tidigt 80 tal drog 0.15 till 0.20 fullt spjäll på motorvägen.

Min RD 350 från samma period drog i runda slängor litern vid samma förfarande.

Tycker de illustrerar det ganska simpelt, vill du ha effekt eller prestanda per krona ?

Går att fokusera på olika saker, och det finns snåla hojar. Dock så finns det en enorm kubikfixering i sverige. Visst, en jänke V8 drar mindre idag än förr, men fortfarande så köper väldigt få en 5+ liter motor för att köra ekonomisk.

4t 125 är storsäljare utomlands, speciellt som budhojar och bruksfordon. Men inte många över 16 som kan tänka sig att glida runt på dem här.

Last edited:
Har fått för mig att det är luftmotståndet som är största boven. En hoj har tydligen ett väldigt stort luftmotstånd. Det kompenseras å andra sidan lite av att frontytan är liten. Väldigt stort motstånd trots liten yta, alltså. Har jag läst någonstans.

Min Thruxton vill btw ha c:a 0,5 l per mil i blandad körning. Då är den förstås bara på 70 hk ur 865 cc.

Jag håller med om att bränsleförbrukningen på hojar är alldeles för hög. Min förra KTM 950 SM drog ibland mer än en liter per mil (!?!) vilket gjorde att tanklampan tändes efter 11-12 mil. Min mc som vägde ca 200 kg och hade 100 hk drog mer soppa än min Audi A4 som väger 1800 kg och har 150 hk. Det känns som om det är något om inte stämmer... Det skiljer iofs en hel del i körstil mellan Audikombin och KTM:en, men ändå!

Jag bryr mig inte så mycket om kostnaden eller utsläpp då det trots allt inte blir så många mil per år. Är man orolig för miljön är det bättre att strunta i att flyga till Thailand i tid och otid än att låta bli att köra hoj...

Det jag irriterar mig på är den löjligt dåliga aktionsradien. Jag har även haft en Honda Hornet som drog ca 0,8-0,9 l/mil vilket gjorde att det var dags att tanka efter ca 16-17 mil och KTM:en ville som sagt ofta in till macken redan efter 11-13 mil. Med några mil till jobbet och lite åka på helgerna fick jag ibland tanka 2-3 ggr i veckan.

En modern bränsleinsprutad motorcykelmotor borde inte behöva dra mer än ca 0,3-0,4 l/mil vid normal körning. Det ska bli spännande att se ifall motorcykelvärlden kommer att genomgå samma snabba minskning av förbrukning som bilar. Att det går att komma ner till en förbrukning på ca 0,4 l/mil (diesel) i stora bilar som Passat och V70 hade varit otänkbart för bara några år sedan.

Med en förbrukning på 0,3 l/mil kommer man 50 mil innan tanken i tom vilket känns mer rimligt än 15 mil.

Du verkar vara den första hittills som förstår min poäng. Min vw golf 1.6 med 105 Hk som konkar ca 1.4 ton snittar 0.7 liter milen med min körstil och en övervägande andel stadskörning.

Av vad jag provat mig till kan jag se att det kvittar om man tar en RR hoj på 1000 cc, en RR hoj på 600 cc, en touringhoj på 1000 cc alternativt en touringhoj på 600-800 cc - DE DRAR ALLA CA 0.65 liter milen. Är det rimligt tycker ni? Rent tekniskt?! Eller tyder det bara på att tillverkarna helt enkelt struntar i att utveckla den biten?

Om jag spånar rent teoretiskt tycker jag att en 600 RR hoj bör snitta 0.6 och en 600 touring ska snitta 0.4. Sedan ska en 1000 RR hoj dra 0.7 i snitt och en 1000 cc touringhoj dra ca 0.6 i snitt. Tänk på att jag talar om genomsnittsförbrukning här!!

Original drog min r1a 0,55 normal körning ( inte bana och inte hårdkörnkng). Det tycker jag är asbra på en hoj med 180 hästar. Efter lite smygtrim och mappning drar den ca 0,65 vid samma typ av körning. Fortfarande skitbra tycker jag.

Vad är problemet? Sporthojarna av idag har cminst 50% mer effekt/liter slagvolym än för 20 år sedan och drar ungefär lika mycket bensin. Det är väl kanon!?

Om du vill åka bensinsnålt så får du gå ner i volym och effekt. En Honda Wave 125 med insprutning drar ca 0,13.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back