Pledians
Älgklyvaren!
Jo, måste vara därför folk börjar skrika så fort det talas som en bensinskattehöjning med 50öre/liter...Bränsle ekonomin är ju totalt ointressant MC är ju en leksak som får kosta vad det kostar att köra...

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jo, måste vara därför folk börjar skrika så fort det talas som en bensinskattehöjning med 50öre/liter...Bränsle ekonomin är ju totalt ointressant MC är ju en leksak som får kosta vad det kostar att köra...
Sant. Att motorcykeln är optimerad för ganska höga varvtal och man därför ger den en utväxling där man får ligga på höga varv straffar så klart ganska avsevärt. Det är ju lite som att jag skulle ligga och köra landsväg på 3:ans växel i bilen vilket skulle ge 4000 varv vid 100.
Och ska man optimera för bränsleekonomi så borde man ju såklart göra om kamaxeln.
Men å andra sidan.
Jag är fullt övertygad om att en valfri 600 sporthoj med original kamaxel har tillräckligt med kraft vid 2500 varv för att den utan problem skulle orka hålla 100 km/h om den bara hade utväxling för det.
Man skulle troligen kunna lägga upp utväxlingen på dom översta växlarna ganska rejält och därigenom ge möjligheten att köra lite mer ekonomiskt om man vill det samtidigt som dom skulle kunna låta dom nedre växlarna vara orörda för att ge körglädje när man tokgasar efter kurviga vägar.
Poängen där är väl egentligen att man skulle kunna förbättra bränsleekonomin utan att göra avkall på körglädjen.
För handen på hjärtat.
Hur ofta använder du 5:an eller 6:an när du är ute och kör inspirerat?
Kör du verkligen alltid inspirerat eller finns det tillfällen när du av någon anledning bara tuffar landsväg i momsad hastighet för att ta dig från A till B? Skulle det då göra dig något om hojen var högre växlad och du var tvungen att växla ned en växel extra om du ville dra på?
Menar du att att alla hojar är rena sportfordon jämfört med bilar?
Jo, måste vara därför folk börjar skrika så fort det talas som en bensinskattehöjning med 50öre/liter...![]()
Förlåt mig men vadå "man", du kör så, men det betyder inte att jag gör det. Personligen skulle jag gärna se en "sporthoj" med lägre bensinförbrukning då jag även använder motorcykel till pendling på samma vis som andra använder sin bil.Tror det mer beror på att man har bil oxå som man kör några tusen mil om året för att man måste ta sig till jobb och liknande en mc kör man kan kanske normalt sätt 300-800 mil om året så en låg försäkringspremie bör vara viktigare än en låg förbrukning sen kör man mc för att det är skoj och ett intresse
Förlåt mig men vadå "man", du kör så, men det betyder inte att jag gör det. Personligen skulle jag gärna se en "sporthoj" med lägre bensinförbrukning då jag även använder motorcykel till pendling på samma vis som andra använder sin bil.
Nu handlar tråden om förbrukning, och inte om hur tuffa alla är som minsann har råd med bensinen, kan vi inte hålla oss till det?
Förlåt mig men vadå "man", du kör så, men det betyder inte att jag gör det. Personligen skulle jag gärna se en "sporthoj" med lägre bensinförbrukning då jag även använder motorcykel till pendling på samma vis som andra använder sin bil.
Nu handlar tråden om förbrukning, och inte om hur tuffa alla är som minsann har råd med bensinen, kan vi inte hålla oss till det?
Visserligen. En hoj är betydligt känsligare för luftmotståndet. Du har ju väldigt liten skillnad i förbrukning mellan stad och landsväg exempelvis. Om ens någon. Det beror ju på att den är relativt lätt samtidigt som den har usel strömlinjeform.
Det märks ju om man undersöker sin bränsleförbrukning lite. Min hoj påverkas inte särskilt mycket av om jag tokgasar vid acceleration eller det är mycket start och stopp. Däremot stiger förbrukningen ganska drastiskt om jag ökar hastigheten. I bilen ökar visserligen förbrukningen också med ökad fart men inte i samma utsträckning då en bil har lägre CV värde och högre vikt.
Men det finns en hel del att hämta vad gäller förbrukning. Jag kör relativt inspirerat på 0,5l/mil medan många sporthojar suger i sig en bit över 0,7 och i många fall närmare litern vid samma körning. Det säger mig att dom motorerna utnyttjar bränslet extremt dåligt.
För ska jag vara ärlig så är jag ganska säker på att en TDM med fulla packväskor inte har lägre luftmotstånd än en R1. Jag tror inte heller att förlusterna i växellåda och kedja är större på R1:an. Det lämnar bara skulden till motorn som av någon anledning måste använda närmare dubbelt så mycket bränsle för att utföra samma arbete.
Under förutsättning att dom har samma verkningsgrad ja.
Men det har dom garanterat inte.
Vikten har betydelse. Varför skulle annars biltillverkarna lägga ner så mycket pengar på att undvika att göra konstruktionerna tyngre trots ökade krav på krocksäkerhet.
Alla där är överens om att en 100 kg tyngre bil drar mer bränsle.
Vore det inte så så skulle dom garanterat fortfarande sitta och göra motorblock i stål och järn då det är enklare. Motorblock i aluminium som numera är ganska vanligt är betydligt krångligare och dyrare att tillverka men man gör det ändå eftersom det sparar ganska mycket vikt och det ger lägre bränsleförbrukning och även en viss förbättring i prestanda.
Under förutsättning att dom har samma verkningsgrad ja.
Men det har dom garanterat inte.
Vikten har betydelse. Varför skulle annars biltillverkarna lägga ner så mycket pengar på att undvika att göra konstruktionerna tyngre trots ökade krav på krocksäkerhet.
Alla där är överens om att en 100 kg tyngre bil drar mer bränsle.
Vore det inte så så skulle dom garanterat fortfarande sitta och göra motorblock i stål och järn då det är enklare. Motorblock i aluminium som numera är ganska vanligt är betydligt krångligare och dyrare att tillverka men man gör det ändå eftersom det sparar ganska mycket vikt och det ger lägre bränsleförbrukning och även en viss förbättring i prestanda.
Jag håller med om att bränsleförbrukningen på hojar är alldeles för hög. Min förra KTM 950 SM drog ibland mer än en liter per mil (!?!) vilket gjorde att tanklampan tändes efter 11-12 mil. Min mc som vägde ca 200 kg och hade 100 hk drog mer soppa än min Audi A4 som väger 1800 kg och har 150 hk. Det känns som om det är något om inte stämmer... Det skiljer iofs en hel del i körstil mellan Audikombin och KTM:en, men ändå!
Jag bryr mig inte så mycket om kostnaden eller utsläpp då det trots allt inte blir så många mil per år. Är man orolig för miljön är det bättre att strunta i att flyga till Thailand i tid och otid än att låta bli att köra hoj...
Det jag irriterar mig på är den löjligt dåliga aktionsradien. Jag har även haft en Honda Hornet som drog ca 0,8-0,9 l/mil vilket gjorde att det var dags att tanka efter ca 16-17 mil och KTM:en ville som sagt ofta in till macken redan efter 11-13 mil. Med några mil till jobbet och lite åka på helgerna fick jag ibland tanka 2-3 ggr i veckan.
En modern bränsleinsprutad motorcykelmotor borde inte behöva dra mer än ca 0,3-0,4 l/mil vid normal körning. Det ska bli spännande att se ifall motorcykelvärlden kommer att genomgå samma snabba minskning av förbrukning som bilar. Att det går att komma ner till en förbrukning på ca 0,4 l/mil (diesel) i stora bilar som Passat och V70 hade varit otänkbart för bara några år sedan.
Med en förbrukning på 0,3 l/mil kommer man 50 mil innan tanken i tom vilket känns mer rimligt än 15 mil.
En angränsande fråga till er bänkmästare: Skulle enbart ett strypt avgassystem och bytt mappning spara soppa? Det jag funderar på är avgasportteknik och en lösning med multipla mappar, inte ett permanent byte.
Fler som du och vi kanske får lägre försäkringspremier!Personligen tycker jag det häftigaste med RR hoj på gata är att de är lätta och välbalanserade. Inte att dra ur motorn vid varje trafikljus...
En tusenkubikare för 20-30 år sedan hade ca 100 hk, låg komp o lågt maxvarv. Idag har de ashögt komp, varvar till stratosfären och har ca 200 hk. Samtidigt vill du att de skall dra 0.3-0.5 L/milen? Det inser du väl att det är en omöjlighet? De har blivit mer bränsle ekonomiska om du ser till effekt uttaget som har dubblats medan förbrukningen ligger på mer eller mindre samma nivå..
22 år gammal 1989 fzr 1000=145 hk , Gsxr1100 låg väl inte långt efter heller av samma årsmodellMaxvarvet var skaplig på dessa maskiner, gsxr motorn med som toktrimmningsvänlig och turbo, motormässigt och effektmässigt har det inte hänt så himla mycket på 22 år ändå anser jag om man jämför det värsta då...
Dagens "200 hk" är nog mer ett önsketänk, tryck med luften i hög hastighet..
Vad drog de gamla pärlorna då? Måste ju slörpat 1,5 lite rmilen, eftersom utvecklingen bör gå framåt...
![]() |
Motorcykelns Dag 3 maj
Den 3 maj är det Motorcykel... |
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel
Foto: Bilprovningen Våre... |
|
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
En liten påminnelse om året... |
![]() |
2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
Nu är det bara två månader ... |
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
BMW R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |