Bränsleförbrukning på nya hojar 2008<

• Thread starter Thread starter überkill
  • Start date Start date
Jag har en gammal röten volvo, 2,3 liter, 116 hk @ 1420 kg ca.
Under isracing förra året drog den som värst 1,1 l/mil. Mellan 3500 och 6000 rpm konstant, men pumpande på gasen. En bil med motorkonstruktion från 70-talet och en insprutning konstruerad på tidigt 80-tal. 0,08 hk/kg.

BS, en B230 motor drar fan inte under litern i nedförsbacke och medvind och råkar du peta på gasen drar dne minst 1.2

Vet inte hur du räknar bränsleförbrukning men du är medveten om att trippmätaren drivs av hastighetsgivaren på bakaxeln hoppas jag, dvs när du stampar på gasen på isen och hastighetsmätaren flyger upp till 150 betyder INTE det att din bil accelererar från 20 till 150 på 2 röda :p på samma sätt betyder det att tripräknaren snurrar med typ 3 dubbla verklig fart

• Gilla
Reaktioner: IQ
BS, en B230 motor drar fan inte under litern i nedförsbacke och medvind och råkar du peta på gasen drar dne minst 1.2

Vet inte hur du räknar bränsleförbrukning men du är medveten om att trippmätaren drivs av hastighetsgivaren på bakaxeln hoppas jag, dvs när du stampar på gasen på isen och hastighetsmätaren flyger upp till 150 betyder INTE det att din bil accelererar från 20 till 150 på 2 röda :p på samma sätt betyder det att tripräknaren snurrar med typ 3 dubbla verklig fart

Visst är det konstigt att nyare typ v70 ligger runt litern men dom gamla låg klart under.:rolleyes:

Nu ska jag inte säga nått om just B230 då jag inte hade en sånn.
Jag hade en B20 i min första bil.
vid körning i 120km/h mellan Sundsvall-Skellefteå (eller tvärtom) så drog den prick 1.00 milen (fast 1L olja med på de 40milen)
i 120km/h med den bilen låg varvräknaren på 4000rpm och det var på högsta växeln (4an)

Så visst kan man tycka att en modern hoj borde kunna vara soppa snål (king 0.3-04 i 120knyck) med allt vad insprutning, adaptiva-mappar ,databoxar , växellådor etc heter.

Är det så att moderna hojmotorer har samma defekt pga dålig konstruktion? Att förbrukningen är hög pga att motorn smörjs och kyls med drivmedlet så att det därför går massor till spillo?

Där har du något, Yamaha använder (i större utsträckning än andra tillverkare) bränsle för att kyla ner motorn. Det har även påpekats i MotoGP att i de race där bränslet kan ta slut att just Yamaha har extra mycket problem med det.

Det går att göra sportmaskiner med lägre förbrukning (se K1300S, ok, ingen supersport, men sportig nog, med hög komp, knacksensorer, etc)
men det e som nån annan sa inte så efterfrågat.

Jag har stört mig länge på förbrukningen på min "literklubba" , som ligger på 0,85 L/mil i snitt, och när jag _verkligen_ anstränger mig, 0,6 L/mil, men då är det livsfarligt .. man bara sitter å tänker på annat, och riskerar köra in i framförvarande pga bristande uppmärksamhet.

Jag skulle kunna tänka mig att byta ner mig till en 600 igen .. typ en ny 600F

Där har du något, Yamaha använder (i större utsträckning än andra tillverkare) bränsle för att kyla ner motorn. Det har även påpekats i MotoGP att i de race där bränslet kan ta slut att just Yamaha har extra mycket problem med det.
Illa om Yamaha använder samma metod på sina gathojar. Men det skulle förklara varför R1 drar mer än övriga hojar på 1000cc.

Har bara ett fåtal gånger räknat ut exakt vad min GSX-R 1000 K8 drog. Körningen var uteslutande på Rv55 och 6ans växel i nästan hela tiden. Marschfart 160-180 med några passager med lägre fart och högst någon mil i farter över 200. Då tog den 0,75 l/mil.
Vad en R1 04-08 tar under liknade körning skulle vara intressant då jag är lite sugen på en sådan men vill inte betala över 1 l/mil. Att hojen är snål är lite av tjusningen tycker jag. Skulle aldrig köpa en hoj som tar 2 l/mil oavsett hur snabb och snygg den är.

För att jämföra hojens 0,75 med bilen så tar min lilla Clio ca 1,3 l/mil vid liknande körning. Jag tycker alltså att hojen är skapligt snål vid sportig körning och att en R1 tar 0,8 vid konstant 90 km/h är sjukt dåligt.

@Überkill: Får man fråga om du tömde tanken i 90 eller bara körde en liten bit för då blir det ju känsligt att man fyller upp precis lika högt?

Illa om Yamaha använder samma metod på sina gathojar. Men det skulle förklara varför R1 drar mer än övriga hojar på 1000cc.

Har bara ett fåtal gånger räknat ut exakt vad min GSX-R 1000 K8 drog. Körningen var uteslutande på Rv55 och 6ans växel i nästan hela tiden. Marschfart 160-180 med några passager med lägre fart och högst någon mil i farter över 200. Då tog den 0,75 l/mil.
Vad en R1 04-08 tar under liknade körning skulle vara intressant då jag är lite sugen på en sådan men vill inte betala över 1 l/mil. Att hojen är snål är lite av tjusningen tycker jag. Skulle aldrig köpa en hoj som tar 2 l/mil oavsett hur snabb och snygg den är.

För att jämföra hojens 0,75 med bilen så tar min lilla Clio ca 1,3 l/mil vid liknande körning. Jag tycker alltså att hojen är skapligt snål vid sportig körning och att en R1 tar 0,8 vid konstant 90 km/h är sjukt dåligt.

@Überkill: Får man fråga om du tömde tanken i 90 eller bara körde en liten bit för då blir det ju känsligt att man fyller upp precis lika högt?

:fakta
FARTGALEN > > > "Att hojen är snål är lite av tjusningen tycker jag."

Liksom att det är coolt att ha en hoj som hörs och har 180+ Hk när man varvar 12-14000 varv är det coolt att veta att den drar lite soppa. En jämförelse med datorer skulle ge oss att det är coolt att nyare Core i7 på 4 kärnor och 8 parallella trådar drar hälften av vad min Core 2 Duo gör samtidigt som de är mycket snabbare. Förstår ni då vilken utveckling jag saknar och inte förstår avsaknaden av?

@FARTGALEN:

Jag har fyllt upp tanken på samma sätt och sedan kört 2 mil vid tester på konstanta 90 km/h och 120 km/h. Fick skrämmande dåliga resultat i 19-21 plusgrader och varmkörd motor.

:fakta
FARTGALEN > > > "Att hojen är snål är lite av tjusningen tycker jag."

Liksom att det är coolt att ha en hoj som hörs och har 180+ Hk när man varvar 12-14000 varv är det coolt att veta att den drar lite soppa. En jämförelse med datorer skulle ge oss att det är coolt att nyare Core i7 på 4 kärnor och 8 parallella trådar drar hälften av vad min Core 2 Duo gör samtidigt som de är mycket snabbare. Förstår ni då vilken utveckling jag saknar och inte förstår avsaknaden av?

@FARTGALEN:

Jag har fyllt upp tanken på samma sätt och sedan kört 2 mil vid tester på konstanta 90 km/h och 120 km/h. Fick skrämmande dåliga resultat i 19-21 plusgrader och varmkörd motor.

Nej, de e coolt att ha en dator med värstingcpu, och värstinggrafikkort, och ställa in den så att du inte hör något 1,5 meter ifrån den. Som jag har gjort .. har en maxitower med 8 diskar, 500w agg, senaste nvidia kortet, och 6 noctua fläktar. Dessutom har jag ställt in skiten så att vissa av fläktarna är av när den e idle, och de andra går på lågvarv. Självklart går alla fläktarna igång när jag spelar, och då låter den som ett kärnkraftverk.

Man kan tycka att i dessa kristider, så skulle mjukvara vara det som är mest kostnadseffektivt att investera i. Mjukvara för styrsystemen i motorcykeln. Lägg på en switch med 2 lägen, ett EKO, och ett SPORT.

Vissa tillverkare har verkat fatta detta, men jag vet inte i vilken grad. Suzuki, Ducati, BMW. Men det är effektlägen, man pratar inte om förbrukningen där, trots att det skulle vara intressant att veta vad skillnaden i förbrukning är att köra samma sträcka i SLICKS eller RAIN-läge.

Undrar när Yamaha hakar på trenden .. konstigt att de inte uppdaterade FZ1:an med "effektlägen" till 2010

Jag vet, men det mostvarar de milen på varvräklnaren, på maxvarv. Självklart blir det mer per mil om an räknar totala sträckan.

Men en B230F är trasig om den drar mer än 0,95 landsväg. Vanlig körning blandad har jag aldrig fått i den mer än 1,0 prick.

Men nu handlade det inte om fyrkantsvolvos ;)

Det någon skrev om Yamaha, att bränslet kyler motorn till viss del vart intressant. Kanske skulle förbrukningen gå att sänka med väl dimensionerad luftkylning, eller kombinerad olja/vatten, eller helt enkelt mer vatten i kylsystemet (= mer vikt tyvärr)

Min R1a dricker ganska exakt litern men då busas det en hel del men en del glidande i 100-140 blir det oxå och nya bmw s 1000 rr som min kompis kör dricker exakt lika mycket brukar slå på en halv deciliter när vi tankar och har kört tillsammans

Nej, de e coolt att ha en dator med värstingcpu, och värstinggrafikkort, och ställa in den så att du inte hör något 1,5 meter ifrån den. Som jag har gjort .. har en maxitower med 8 diskar, 500w agg, senaste nvidia kortet, och 6 noctua fläktar. Dessutom har jag ställt in skiten så att vissa av fläktarna är av när den e idle, och de andra går på lågvarv. Självklart går alla fläktarna igång när jag spelar, och då låter den som ett kärnkraftverk.

Man kan tycka att i dessa kristider, så skulle mjukvara vara det som är mest kostnadseffektivt att investera i. Mjukvara för styrsystemen i motorcykeln. Lägg på en switch med 2 lägen, ett EKO, och ett SPORT.

Vissa tillverkare har verkat fatta detta, men jag vet inte i vilken grad. Suzuki, Ducati, BMW. Men det är effektlägen, man pratar inte om förbrukningen där, trots att det skulle vara intressant att veta vad skillnaden i förbrukning är att köra samma sträcka i SLICKS eller RAIN-läge.

Undrar när Yamaha hakar på trenden .. konstigt att de inte uppdaterade FZ1:an med "effektlägen" till 2010

Kanske använt ett system som bmw och mercedes använde för att när man kör lugnt stängde dom av ett par cylindrar på w 12 motororna:)
Då hade man ju haft en stånka och rad fyra i samma hoj:)

Last edited:
Ska man jämföra motorcyklar med bilar så måste man ju jämföra med liknande bilar. Inte med bilar med helt andra egenskaper. Ett bra sätt tycker jag är att jämföra motorcyklar och bilar med samma antal hästkrafter / kg för att få fordon som byggts med samma tankar från konstruktören.
Detta innebär att en sporthoj med 180hk och 300kg med förare lämpligen ska jämföras med en bil med 900hk och 1500kg med förare. När man jämför bensinförbrukning per mil.
Tar man personbilar som det jämförts med så har jag hyrt en riktigt hyllad bil Toyota Prius över en helg.
ca 50mil Göteborg Helsingborg och lite stadskörning. Med hyrbilar ser man lätt var de drar. Det är bara jämföra vad man tankat och vad man kört. Den drog 0,69 liter/mil. Vilket stämmer bra med en vän som haft Prius som tjänstebil, hans uppskattning var 0,7 liter/mil. Prius väger 1805kg (tjänstevikt) och har en motor på 136hk. Det ger 0,075hk/kg
En Honda CBF125 väger med förare ca 200kg har 11hk dvs 0,055hk/kg dvs i samma storleksordning som Priusen och drar enligt Pledians 0,2liter/mil. Att jämföra med Priusens 0,7liter/mil
Slutsats: Motorcyklar drar idag mycket mindre bensin än motsvarande personbilar.

Last edited:
Min nya XC70 SUV har diesel-twin-turbo 225hk, 4wd, väger 2 ton, toppar 230 km/h, 0-100 på 8 sek, lastar 1,5 kubikmeter eller 5 pers, med full AC och båtens frsybox lastad med öl i bagaget drog det strax äver 0.6 l/m när jag tourade runt europa i runt 100 km/h i 600 mil.

Min MC väger en 1/10-del, lastar 1/100-del, har lite bättre toppfart och snabbare acc men har bara 1-wheel drive.

Ändå drar den nästan exakt på millilitern per mil som bilen vid samma körning när jag tourar runt i 100 km/h.

Rätt totalsjukt faktiskt.

Last edited:

Är det någon som har en nyare hoj med tre effektlägen som har kört på respektive effektläge och mätt förbrukningen?

Min nya XC70 SUV har diesel-twin-turbo 225hk, 4wd, väger 2 ton, toppar 230 km/h, 0-100 på 8 sek, lastar 1,5 kubikmeter eller 5 pers, med full AC och båtens frsybox lastad med öl i bagaget drog det strax äver 0.6 l/m när jag tourade runt europa i runt 100 km/h i 600 mil.

Min MC väger en 1/10-del, lastar 1/100-del, har lite bättre toppfart och snabbare acc men har bara 1-wheel drive.

Ändå drar den nästan exakt på millilitern per mil som bilen vid samma körning när jag tourar runt i 100 km/h.

Det är för bövelen det här jag försöker påtala med denna tråd. Säg att jag köper nya Kawasaki Z1000SX. En riktigt attraktiv hoj (förutom förbrukningen) enligt mig och mina behov.

Jag vill påstå att när jag som väger 90 kör denna hoj på totalt ca 230 kg så väger ekipaget ca 320 kg. Jag kan inte förstå varför hojen snittar 0.7!! Om jag håller konstanta 120 km/h så borde hojen inte behöva utveckla mer än 35 Hk av sina 138 Hk. På sexans växel borde förbrukningen ligga på 0.4 liter/mil. Detta då denna hoj har mildare trimningsgrad än 1000 RR hojar.

Har alltid sköjlt japanska sporthojar med komplimanger och stoj då jag impas av den utveckling chassi, viktminskning och balansering av vikten med en låg tyngdpunkt. Men vad gäller energiåtgången och verkningsgraden är det rena stenåldersprylarna..

Någon skrev tidigare i tråden om att vi inte borde gå in på olika motortyper ex boxer, v-twin, parallell-twin, radfyra, sexa och en-stånka. Men jag tycker vi ska göra det för att göra disskussionen än mer intressant och utveckla tråden ännu mer.

:mattias
Innan jag hade tagit körkort läste jag ofta på detta forum innan jag själv blev medlem. Kommer starkt ihåg att det talades ofta om att ex twinnar skulle dra mycket mer än radfyror och ha mycket kraftigare motorbroms på avslag mm mm. På senare år när man läser Motorrads tester som jag har starkt förtroende för, kan vi läsa att v-twinnar har bäst verkningsgrad och lägst bränsleförbrukning.

Vad är er praktiska erfarenhet?

Som ja skrev tidigare så drog min r1a (06) prick 0,55 flera tankar i rad innan jag kände mig varm i kläderna och började köra hårdare på lägre växlar.

Det är helt ointressant att jämföra med bilar med motorer som är optimerade att dra lite. Dessutom väger bilar skitmycket och är växlade att varva mycket mindre än en hoj. Samt att motorn är större. 4 fel gör inte päronet till ett äpple.

Det enda som är intressant är att jämföra med sporthojar av älrde modell. En trimmad GSX1100R från slutet av 80-talet (160-170 hästar typ) drog bra mycket mer än dagens literhojar med mer effekt.

Jag (som stor entusiast av Hyndas vassare bilmotorer) tycker dock att variabla ventillyft och kamtider vore kanon på en hojmotor (i-vtec på hondaspråk). Det skulle öka bottenvridet markant och därmed ge lägre bränsleförbrukning och mycket bättre register. Men någon nackdel måste det ju finnas, för annars hade det väl redan funnits.

Jag vet att VFR har VTEC, men det finns massor av varianter av det. Det är den versionen som kallas i-vtec och sitter i K20-motorn (Civic Type R) jag syftar på.

Dieselhoj?

Som ja skrev tidigare så drog min r1a (06) prick 0,55 flera tankar i rad innan jag kände mig varm i kläderna och började köra hårdare på lägre växlar.

Det är helt ointressant att jämföra med bilar med motorer som är optimerade att dra lite. Dessutom väger bilar skitmycket och är växlade att varva mycket mindre än en hoj. Samt att motorn är större. 4 fel gör inte päronet till ett äpple.

Det enda som är intressant är att jämföra med sporthojar av älrde modell. En trimmad GSX1100R från slutet av 80-talet (160-170 hästar typ) drog bra mycket mer än dagens literhojar med mer effekt.

Jag (som stor entusiast av Hyndas vassare bilmotorer) tycker dock att variabla ventillyft och kamtider vore kanon på en hojmotor (i-vtec på hondaspråk). Det skulle öka bottenvridet markant och därmed ge lägre bränsleförbrukning och mycket bättre register. Men någon nackdel måste det ju finnas, för annars hade det väl redan funnits.

Jag vet att VFR har VTEC, men det finns massor av varianter av det. Det är den versionen som kallas i-vtec och sitter i K20-motorn (Civic Type R) jag syftar på.

Kan ju vara så att utrymmet på en extrem hoj inte räcker till ett bra oljeflöde och bra kylning som en i-vtec motor kräver. Dessutom kanske det är en dyr eller i alla fall dyrare konstruktion. Håller med dig annars, Honda gör imponerande motorer liksom Bmw. Hondas S2000 med 240 Hk ur en sugmotor på 2.0 liter är mycket imponerande. Varför har de inte lika imponerande motorer i sina motorcyklar så här år 2011?

Är mindre volym och mer flås en framtida väg att gå inom mc med? Säg att man tar ramen av en ny Bmw S1000RR och stoppar in en 400 cc motor med dubbla turbos (stor och liten på olika varvtal för att få snabbare snurr på motorn), ladda ca 0,6 bar som max och lägga till 2 växlar till så växellådan har 8 växlar? Till råga på allt en sjukt mycket bättre motorstyrningsprogramvara!

Diesel har en för känslig förbränning tror jag och de flesta dieselmotorer varvar inte så mycket. Blir svårt med gaskontroll i kurvor..

Last edited:
Kan ju vara så att utrymmet på en extrem hoj inte räcker till ett bra oljeflöde och bra kylning som en i-vtec motor kräver. Dessutom kanske det är en dyr eller i alla fall dyrare konstruktion. Håller med dig annars, Honda gör imponerande motorer liksom Bmw. Hondas S2000 med 240 Hk ur en sugmotor på 2.0 liter är mycket imponerande. Varför har de inte lika imponerande motorer i sina motorcyklar så här år 2011?

S2000-motorn är fin, men det är en spis utan i-et i i-vtec, dvs ingen steglös kontroll av kamvinklarna. Så grundkonstruktionen i K20-motorn från Civic Type R är bättre. Jag har 235 häst i min med enbart insug/avgastrim och bänkmappning. Med andra kammar och högre komp är det fullt normalt att plocka ur uppåt 260 hästar med orörd topp. Fördelen med variabla kamvinklarna är att man får en väldigt lång och flack vridkurva. Jag har typ 90% av maxvrid redan vid 2700 varv, medan maxeffekten ligger en bit över 8000 varv.

En hojmotor med den karaktären skulle vara som en v-twin mellanregistret utan att tappa toppeffekt. Men det kanske är av utrymmesskäl man inte infört det på sporthojar.

Jag har hört talas im att det gjorts tester, men att kicken när vtec aktiveras gjort hojen för svårkörd. Det är dock enbart en fråga om mappning. Jag har en nöstan spikrak effektkurva i bilmotorn.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back