Coola Ola
Progressiv klassicist
Ska man jämföra motorcyklar med bilar så måste man ju jämföra med liknande bilar. Inte med bilar med helt andra egenskaper. Ett bra sätt tycker jag är att jämföra motorcyklar och bilar med samma antal hästkrafter / kg för att få fordon som byggts med samma tankar från konstruktören.
Detta innebär att en sporthoj med 180hk och 300kg med förare lämpligen ska jämföras med en bil med 900hk och 1500kg med förare. När man jämför bensinförbrukning per mil.
Tar man personbilar som det jämförts med så har jag hyrt en riktigt hyllad bil Toyota Prius över en helg.
ca 50mil Göteborg Helsingborg och lite stadskörning. Med hyrbilar ser man lätt var de drar. Det är bara jämföra vad man tankat och vad man kört. Den drog 0,69 liter/mil. Vilket stämmer bra med en vän som haft Prius som tjänstebil, hans uppskattning var 0,7 liter/mil. Prius väger 1805kg (tjänstevikt) och har en motor på 136hk. Det ger 0,075hk/kg
En Honda CBF125 väger med förare ca 200kg har 11hk dvs 0,055hk/kg dvs i samma storleksordning som Priusen och drar enligt Pledians 0,2liter/mil. Att jämföra med Priusens 0,7liter/mil
Slutsats: Motorcyklar drar idag mycket mindre bensin än motsvarande personbilar.
Det blir ju iofs inte en speciellt rättvis jämförelse. De relevanta faktorerna när man kör i konstant fart är friktionsförluster och luftmotstånd (om man bortser från externa system, som AC,radio etc). Med de två faktorerna kan du räkna ut den effekt som krävs för att fordonet ska röra sig framåt.
En bil har rimligen, pga större anläggsyta på däcken/fler däck och högre tryck i lagren (alltså mer vikt per lager) större friktionsförluster än hojen. För att hojarnas höga bränsleförbrukning ska kunna förklaras skulle luftmotståndet isf vara väldigt mycket högre på hojarna. Kanske kan vara så men låter lite otroligt i mina öron?