Bröt nacken när jag åkte cross.

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Ja, jag hade ont som fan efter vurpan, men ett par dagar efter kändes typ ingenting, det är nog därför man inte tog det på så stort allvar i början. Det som inte gjort svin-ont kan ju inte vara farligt tänkte man...
 

Jibbkrille

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
Honda
Ja, jag hade ont som fan efter vurpan, men ett par dagar efter kändes typ ingenting, det är nog därför man inte tog det på så stort allvar i början. Det som inte gjort svin-ont kan ju inte vara farligt tänkte man...

Läskigt, men måste känt sjukt äckligt att röra huvudet? Jag menar en vridning och du skulle kunna bli förlamad ju..

Dem enda symptomen jag har är typ i fingrarna och tårna i höger arm och fot, att det känns som lätt sendrag, fast det gör inte ont. Och typ känner mig svagare där.
Men kan vara inbillning också.
Hoppas man inte får domningar bara..
 

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Jag fick en ny runda rejäla domningar igår kväll, så jag har tllbringat hela dagen på akuten idag med en ny röntgen. Obehagligt eftersom det kändes likadant i mina armar och ben som det gjorde när frakturen gick från stabil till instabil och flyttade på sig. Men röntgen visade att frakturen var oförändrad, men väntar på att doktorn ska ringa upp min då plåtarna blev skickade på länk till lunds sjukhus för en andra bedömning. Det har lättat lite under dagen med domningarna, men man blir ju så jävla stirrig och orolig i kroppen så att man spänner ryggen o nacken och antagligen förvärrar symtomen istället.

Det är skitsvårt att sova, man kan inte slappna av pga oron man har i kroppen. Sen har jag åkt på en runda med förkylning ocg rethosta, håller på att hosta sönder mig själv strax innan jag somnar, och som om inte det var nog så har jag jagat myggor i sovrummet halva natten ovanpå det. Jag är ett fucking nerv-vrak snart! Tur att man inte har barn att ta hand om samtidigt.
 

Bilpedanten

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2009
Ort
Alvesta
Hoj
Honda CBR1000RR -05
Beklagar det tråkiga som hänt dig! Vet hur det troligen känns..

Jag var med om en bilolycka för 8 år sedan.
Då bryt jag nackkotorna 2-3 och 6-7. Skadade även 4-5 kotan i ryggen, men det självläckte av sig själv enl. läkarna i MAS(Malmö allmänna sjukhus). Låg på deras otroped i 3½vecka.
Fick ligga ca 2½ vecka innan dom vågade operera mig då dom var lite osäkra på hur operationen skulle gå till. Fick mkt smärtstillande hela tiden, så oron som du har minns jag inte man själv hade.
Det jag minns starkast och värst, var att man bajsade på sängen i ett bäcken. Sen att man kissade i en katet var ändå rätt smidigt :Bugar Och låg med dropp hela tiden tills operation.

Nu sitter man med en titanplatta i nacken med 6st titanskruvar som håller nacken stabil, med något stel nacke. Men något man lärt sig snabbt att leva med. Man lever och kan göra det man vill fortfarande :) :)

Jag var sjukskriven i 2 månader efter operationen tror jag. Sedan ville överläkaren som opererade mig, att jag skulle börja jobba igen på halvtid.
Men det vägrade jag och sa min egen version till försäkringskassan. Så började jobba månaden efter det istället. (Jobbade som bilplåtslagare, vilket är ganska tungt arbete).

Förlorade 110.000:- på bilen då polisen kallade det grovt trafikbrott för att dom inte hittade bromsspår. Väjde för ett djur och dikets kant slukade ner hela bilen på nolltid. Så hos försäkringsbolaget blev det stopp.
Har väjt för djur efter detta, men försöker alltid lägga bromsspår innan jag väjer. Man lär sig utav misstagen som det så fint heter.

Slutsats:
Mitt sista besök hos överläkaren på MAS såg bra ut vid röntgen. Dock var läkaren väldigt förvånad att jag levde olyckan sa han.
Min gissning är att jag var väldigt vältränad i muskelaturen och det blev som en skyddsdräkt vid olyckan och kroppen tog mkt utav energin från musklerna.

Idag har jag något stel nacke som mest märks vid motorcykelkörning, då jag oftast måste stanna vid väjningsplikt för att kunna se trafiken riktigt.
Och svanken kunde jag bli väldigt trött i när jag stod upp längre än 5 minuter.
Men efter jag började styrketräna igen så blev det mindre och mindre jobbigt att stå upp. Efter några månaders träning så var det inga problem att stå 1½ timme.

Blev kanske lite onödigt långt inlägg, men kan det få dig att känna dig på bättre humör så kan det vara värt ett försök.

Istället för att jag är död, så driver jag egen firma sen 3 år tillbaka. Så ALLTING går bara man VILL. Bruka tänka så när saker och ting känns jobbigt och hopplöst.

Krya på dig!!
Mvh Tobbe
 

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Tack tobbe. Schysst inlägg. Fler får gärna dela med sig av deras rygg och nackbrott då jag tror det behöver ventileras lite.
 

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Jag har skador på c5, c6, c7 men de hittar inte vad som är fel. Vänster arm domnar bort titt som tätt. Fruktansvärd huvudvärk nån gång i veckan oxå. Hojta till om du får reda på vad det är!

Lycka till och krya på dig!
 

Jibbkrille

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
Honda
Jag fick en ny runda rejäla domningar igår kväll, så jag har tllbringat hela dagen på akuten idag med en ny röntgen. Obehagligt eftersom det kändes likadant i mina armar och ben som det gjorde när frakturen gick från stabil till instabil och flyttade på sig. Men röntgen visade att frakturen var oförändrad, men väntar på att doktorn ska ringa upp min då plåtarna blev skickade på länk till lunds sjukhus för en andra bedömning. Det har lättat lite under dagen med domningarna, men man blir ju så jävla stirrig och orolig i kroppen så att man spänner ryggen o nacken och antagligen förvärrar symtomen istället.

Det är skitsvårt att sova, man kan inte slappna av pga oron man har i kroppen. Sen har jag åkt på en runda med förkylning ocg rethosta, håller på att hosta sönder mig själv strax innan jag somnar, och som om inte det var nog så har jag jagat myggor i sovrummet halva natten ovanpå det. Jag är ett fucking nerv-vrak snart! Tur att man inte har barn att ta hand om samtidigt.


Shitt alltså!
Haha vad äre för nåt vi råkat ut för?
BLev sjukt förkyld också för 2 dagar senn jag med.. Måste vara någon slags demon som spökar med oss.
 

LiNiC

Performens
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Hbg
Hoj
Ducati S4 monster, Suzuki Gsxr 1000 K4
Shitt alltså!
Haha vad äre för nåt vi råkat ut för?
BLev sjukt förkyld också för 2 dagar senn jag med.. Måste vara någon slags demon som spökar med oss.


Jag har läst mig till att nervrotspåverkan på c6 eller om det var c7 påverkar hostreflex, immunförsvar och domningar i armen då, men jag kan ha fel. / KuntaKen
 

JohanHalo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
04 Honda CBR 1000RR
Hej!

Bröt nacken den 8e Juni i år på 2 ställen och 2 kotor hoppade ur led. Opererades 2 dagar efter olyckan och har sedan dess Haloväst och ska ha den i ca 2 månader. Du är som sagt inte ensam om att spendera sommaren med en bruten nacke! Och halskrage är inte lika stelt som halo antar jag. Det är inte lätt att sova in en sån här ska jag säga dig ;)

Lycka till och krya på dig!!!!!!
 

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Hej där. Antar att jag ska se mig själv lite som lyckligt lottad eftersom jag iallfall sluppit haloväst. Jag var ut och kikade på min safetyjacket i bilen i förrgår...ni vet den där modellen med honeycomb inlägg av titan om jag minns rätt, från dainese. Inlägget i nedre delen av ryggskyddet är knäckt rakt av som ett knäckebröd. Jag har fan tur som kan stå på benen alltså. Skyddet fungerar ju bevisligen.


Hej!

Bröt nacken den 8e Juni i år på 2 ställen och 2 kotor hoppade ur led. Opererades 2 dagar efter olyckan och har sedan dess Haloväst och ska ha den i ca 2 månader. Du är som sagt inte ensam om att spendera sommaren med en bruten nacke! Och halskrage är inte lika stelt som halo antar jag. Det är inte lätt att sova in en sån här ska jag säga dig ;)

Lycka till och krya på dig!!!!!!


Behöver du sällskap så hälsar jag gärna på dig och snackar lite skit med dig, antar att du ligger inne på sjukan? Jag kan ju iallfall köra bil..skicka ett PM om du blir lonely! =)
 
Last edited:

Friday

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2007
Ort
Tyresö
Hoj
-07 KTM 950 SM
Själv körde jag in I en skåpbil som tyckte det va skit bra ställe å byta fil på utan att blinka eller titta I backspegeln. Jag bromsa lite för hårt å gick upp på framhjulet.. Ser genom hans bakruta att han sitter och pratar med någon i passagerar sidan istället för att titta till i backspegeln. Slutade med 4 trasiga kotor i ryggen och trasigt nyckelben och att jag slet av ena nerven i armen så innan dom tog en nerv nere från vaden och klistrade in där i axeln så kunde jag inte ens lyfta den så när jag skulle hälsa på folk fick jag ta hjälp av den andra handen för å lyfta upp högerarmen och när jag körde bil så hade jag inte styrka att lyckas lägga i 5:an så jag fick pressa på handen med knät. Jag hade också Stört jävla otur med läkare som va helt dumma i huvudet. Ryggen sa dom blir bra om 6-8 veckor och anledningen till att jag inte kunde lyfta armen va nyckelbenet sa dom å det va också 6-8 veckors läkningstid. Tog 14 veckor innan jag ens kunde komma upp ur sängen utan hjälp pga ryggskadan å under dom åter besöken så sa dom bara att vi skulle vänta 2 veckor till och se hur det såg ut.. Å så 2 veckor till å så 2 veckor till.. Tog 6 MÅNADER !! innan dom tittade på va det va för fel med armen å då fattar dom att nerven va av. Vid det här laget hade jag förlorat ALLA muskler i axeln och hade dom opererat eller ens ansträngt sig att göra lite mer noggrann undersökning hade jag haft mycket mer styrka i den men nu så ser axeln ut som på ett anorexi offer. Idag är jag 16% invalid. Krockade 2002-06-05. 2007 på hösten kom jag 2:a i en sm deltävling i Taekwondo. Och idag kör jag på som vanligt med min hoj. Ska dra å köra bana här nästa vecka. Kanske låter konstigt å heeelt omöjligt men jag e 80% säker på att om 5 år kommer du ha för mycket längtan efter att åka hoj så du kommer ta upp körandet igen. Första gången jag körde efter olyckan va året efter å då fick jag lyfta upp armen till gasen eftersom jag inte kunde lyfta den av egen styrka. Dock tog det 5 år innan jag köpte egen hoj men hade snabbare bilar under tiden. Idag har jag lite ont i ryggen och i nacken och jag går till kiropraktor 1 gång i månaden. När jag gymmar så blir det ungefär 70% Bättre. Så nu när jag inte gymmat sen i februari så får jag snabbare ont så jag får ju skylla mig själv lite men till hösten så blire gymmet igen. Som sagt låg jag i sängen i totalt 4,5 månad men det e bara ta dag för dag å tänka att idag är jag lite lite bättre än igår även om det gör mer ont idag.. Det värsta du kan göra är att tappa hoppet. I´ts never over until the fat lady sings som dom säger.

//Fredrik.
 

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Så en liten update då.

Jag är åter i arbete på fulltid, men det är jobbigt och svårt pga ångest och stresssen jag utvecklat pga nackfrakturen, svårt att sova, svårt att äta och har tappat tio kilo i vikt. Jobbigast är nog att ögonen inte hänger med riktigt och gör mig illamående och lite ostadig i balansen och som kranförare är det näst intill katastrofalt. Det domnar fortfarande i höger ben, arm och ansiktshalva och jag får riktigt spännande rysningar över huvdet i mellan åt.

Man kan bli psyksiskt sjuk för mindre, det kan jag lova. Jag har inte särskillt ont men ibland känns det lite grann och en viss stelhet finns kvar i nacken än. Läkare påstår att det kan ta upp till ett år att bli symptom-fri, OM man blir det. Jag hoppas på det bästa iallafall och försöker att stå ut så gott jag kan, trots det så är det svårt att försöka leva som man gjort tidigare nu när kroppen inte lyder en längre. Det är jobbigt att hela tiden vara medveten om att man har ett högerben och en högerarm och att man har två ögon i skallen, för dom känns hela tiden...på ett sätt som inte går att förklara.


Veckans tips är att köra med huvet, men inte som jag ;)
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Så en liten update då.

Jag är åter i arbete på fulltid, men det är jobbigt och svårt pga ångest och stresssen jag utvecklat pga nackfrakturen, svårt att sova, svårt att äta och har tappat tio kilo i vikt. Jobbigast är nog att ögonen inte hänger med riktigt och gör mig illamående och lite ostadig i balansen och som kranförare är det näst intill katastrofalt. Det domnar fortfarande i höger ben, arm och ansiktshalva och jag får riktigt spännande rysningar över huvdet i mellan åt.

Man kan bli psyksiskt sjuk för mindre, det kan jag lova. Jag har inte särskillt ont men ibland känns det lite grann och en viss stelhet finns kvar i nacken än. Läkare påstår att det kan ta upp till ett år att bli symptom-fri, OM man blir det. Jag hoppas på det bästa iallafall och försöker att stå ut så gott jag kan, trots det så är det svårt att försöka leva som man gjort tidigare nu när kroppen inte lyder en längre. Det är jobbigt att hela tiden vara medveten om att man har ett högerben och en högerarm och att man har två ögon i skallen, för dom känns hela tiden...på ett sätt som inte går att förklara.


Veckans tips är att köra med huvet, men inte som jag ;)

men fyy :( Får hoppas symptomen försvinner, verkar ju rent åt helvete..

Krya på dig! och trevlig helg.
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Jag har inte läst hela tråden, men en sak i förstainlägget fick mig att reagera; hur var läkarna inkompetenta?
 

alfaholic

Enbent bandit
Gick med
23 May 2009
Ort
Åkersberga
Hoj
BRP spyder RSS
Först och främst till TS = Kontakta Spinalis/Rehab station Stockholm på 08-555 440 00 dom är världsbästa/kända inom ryggmärgskaderehab (har själv jobbat där i tio år )

Jag bröt ryggen L2 , L3 , L4 och krossade bäckenet i sju bitar -86 när jag körde ner från lastkajen med trucken och hamnade under den , jag var förlamad under midjan under ett år och inskriven på sjukhus , därefter vågade jag låta en rysk läkare operera mig , med gott resultat. efter ytterligare två år i rullstol till och från släppte jag rullen och övergick till en käpp och kort därefter släppte även den , idag är jag aningen stel i ryggen har värk dagligen men det har jag lärt mig att leva med...

Pga. ett brännskada i kombination med diabetes fick jag amputera vänster underben -06 fick protes och idag är det ingen större problem med detta ...

I dag ser mitt liv ut såhär : Jag jobbar deltid inom vården , springer , simmar , kör både manuell och automat bil utan handikappanpassning , kör hoj utan annpassning , leker med mina två barn ...

Så GE INTE UPP människan är en otrolig annpassningsförmåga om man bara ge sig fan på att det går...

vill du prata så maila mig så kan jag kanske ge dig lite råd och lugn , har som sagt erfarenheter från båda sidir av sjukhussängen

Fortsätt kämpa !

/Juha
 

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Mälardalen
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Har du provat att kontakta vården för något annat än brutna ben eller förkylning? Jag har själv varit inne några svängar och det är fan skrämmande hur stor del av läkare och sjuksköterskor som är totalt råpuckade. Man får ta sig förbi 15 st för att hamna hos någon vettig. Så har statistiken trillat in för min del iaf.

!



Öhh....? Svar ja. Men aldrig för en förkylning.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top