Bröt nacken när jag åkte cross.

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Jo, jag har bestämt att rubbet ska bort. Jag slår mig så in i helvete varje gång jag går omkull, det börjar bli tröttsamt! Och när det kommer till skador som den jag har nu, så är det helt enkelt inte värt det i mina ögon.

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Ah fysatan vad hemskt, hoppas du läker ihop snyggt och fint snabbt som tusan!

Kör själv cross/enduro o man är själv nojig som fan över framförallt nacken o ryggen vid hoppen, körde du med ett nackskydd och hur gick vurpan till ?

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Hoj
Nej, hade inget nackskydd. Slog skallen i backen när jag bromsade omkull mig själv framlänges. inte värre än vanligt mer än att smällen mot huvet var ovanligt hård.

El_mako

Åter
Gick med
23 Aug 2008
Hoj
FZ1-N -08 WILDE -01
Tråkigt med din olycka!!!
Jag voltade med mc:n i början på april.
Fraktur på C7 och krossad fotknöl.Gick med krage i 8v och
tog av den förra veckan.Är faktiskt ganska bra nu fast jag också
undrade under sjukdomstiden.
Tänkte bara försöka pigga upp dig lite!!!
Hoppas det går bra för dig!!
Mvh Mackan

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Hoj
Tack, det är den typen av svar jag gärna ser! ;) Plockade du någonsin av din krage? Satt den hårt? Blev du idiot på den till sist?

PeP

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
Honda X11 original edition, Skyteam Gorilla 110cc
Jag bröt nacken 2001, dom symptom jag fortfarande har är att 2 fingrar på vänsterhanden kan domna bort ibland, dessutom är jag stel i nacken men det lär man sig leva med. jag gick med haloväst i 10 veckor.

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Hoj
Nu börjar jag känna mig betydligt behagligare i kroppen faktiskt, ett lugn sprider sig lite lätt, när man läsr om folk som varit med om värre, men knappt har symptom alls. Tack för att ni delar med er av era upplevelser, det hjälper mig mentalt =)

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Stog på skallen under en skogsrepa på snowboard -94. Tre frakturer på C7.
Halo i 6 veckor + krage i ytterligare 2 månader
Till en början var högerarmen helt förlamad :panik
Men det ordnade till sig efterhand. Började styrketräna (lätt) efter 4 månader.
18 månader senare var armen (nästan) ok.

Har fortfarande övergående domningar då och då men det går att leva med.

kenth ericsson

Ny medlem
Gick med
14 May 2008
Hoj
-06 hayabusa
Nu börjar jag känna mig betydligt behagligare i kroppen faktiskt, ett lugn sprider sig lite lätt, när man läsr om folk som varit med om värre, men knappt har symptom alls. Tack för att ni delar med er av era upplevelser, det hjälper mig mentalt =)

Ken din j-la vilde,, Jag kommer hem till dig o dricker kaffe. Om inte du kan, så bjud mig på en kopp iaf. Visste inte att det tog så satans illa.

mvh Kenth.

L@rsson

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Hoj
Honda cbr 929 -00
Var me om en bilolycka för 8 år sen, krossade 2 kotor i ländryggen fick 3 kotkompritioner i bröstryggen å spräkte e kota i nacken, slet även lös halva ena örat å lite skinn på skallen( va fan det nu hade me nå att göra).. blev stelopererad i 4 kotor i ländryggen. första halvåret kanske året var ja väll ingen gymnast men nu funkar kroppen bra, hade oxå mycket trubbel med känselbortfall men det blev bättre ganska fort när svullnader å så gått ner, visst har ja det fortfarande ibland, men mest om man håller armar å så högt en längre stund, men det e väl inte så ovanligt å inget som stör mig..

lycka till....

El_mako

Åter
Gick med
23 Aug 2008
Hoj
FZ1-N -08 WILDE -01
Nej plockade inte av kragen!!Mer än vid duschning då jag låg ner på rygg och bytade!!I början hade jag inte den så hårt men sen så klagade läkaren på att det inte läkte bra!!då spände jag den som fan!!
Jupp jag blev idiot på den.....!!!
Har aldrig haft problem att sova men det hade jag med den på :huvet!!

Tack, det är den typen av svar jag gärna ser! ;) Plockade du någonsin av din krage? Satt den hårt? Blev du idiot på den till sist?

Terence

Medlem
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Världens finaste GSX-R600
Några veckors lidande med krage och försiktighet är försummbart i jämförelse på att fuska och få men för livet....

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Hoj
Ken din j-la vilde,, Jag kommer hem till dig o dricker kaffe. Om inte du kan, så bjud mig på en kopp iaf. Visste inte att det tog så satans illa.

mvh Kenth.

Du är välkommen, slå en signal först bara, jag sover ju rätt mycket nu! =D

Nej plockade inte av kragen!!Mer än vid duschning då jag låg ner på rygg och bytade!!I början hade jag inte den så hårt men sen så klagade läkaren på att det inte läkte bra!!då spände jag den som fan!!
Jupp jag blev idiot på den.....!!!
Har aldrig haft problem att sova men det hade jag med den på :huvet!!

Tog du av dig kragen helt när du duschade eller hade du en extra att byta med? Jag sitter på en stol i duschen så får cheyen duscha och tvätta mit på huvet och raka mig en gång var tredje dag, dom andra dagarna duschar bara från armhålorna och ner eftersom jag inte vill få kragen plaskblöt. Jag har spänt åt kragen ganska ordentligt nu och det märks att domningarna avtar en hel del. Misstänker att det blir mindre tryck på nervrötterna då och svullnader och liknande få en chans att återgå en aning.

Men fan vilken pain in the ass det är at sova med. Det trycker ju på bakuvudet så att hakan tar i tragen hårt, vilket gör att man biter ihop hårt som fan. På morgnarna har jag så ont i tänderna att jag knappt kan äta en smörgås utan att det gör ont. Sen får man ju ligga och dra en bra stund innan man somnar, man tänker ju i ordningen: "krage-domningar-krage-stickningar-krage-domningar-krage-stickningar" tills man somnar av matthet. Glad att jag slap halo-väst iallafall. Här är en bild på kragen.

gen.img

Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
"Nu sitter jag här och tycker synd om mig själv och börjar bli knäpp i huvet pga inkompetenta läkare och pa att armar och ben domnar bort och jag får känselnedsättning om vart annat! "

Är dina läkare verkligen inkompetenta? Jag tror de gör så gott de kan och även de är hantverkare och mänskliga. Ibland kastas det lite för mycket skit på sjukvården, men i detta fall kanske det är befogat......
Är du tveksam så be att få en bedömning av annan läkare, kanske från annat sjukhus.
Har du provat att kontakta vården för något annat än brutna ben eller förkylning? Jag har själv varit inne några svängar och det är fan skrämmande hur stor del av läkare och sjuksköterskor som är totalt råpuckade. Man får ta sig förbi 15 st för att hamna hos någon vettig. Så har statistiken trillat in för min del iaf.

Till trådstartaren:
Är du minsta osäker så jaga andra läkare, ring ring ring och ge dig inte!

El_mako

Åter
Gick med
23 Aug 2008
Hoj
FZ1-N -08 WILDE -01
Jag hade en att byta med så den hann precis att torka till dagen efter om man skulle duscha då!!du kanske skulle fråga om en till!!

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Hoj
Jag hade en att byta med så den hann precis att torka till dagen efter om man skulle duscha då!!du kanske skulle fråga om en till!!

Jag hade två. Men frakturen flyttade på sig, så jag fick en annan variant av krage, som jag länkade till, den fick jag bara en av! Måste raga tag i en till helt enkelt. Hur skötte du din rakning då? Och tvätt av håret? Det är ju inte helt lätt det här.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Har du provat att kontakta vården för något annat än brutna ben eller förkylning? Jag har själv varit inne några svängar och det är fan skrämmande hur stor del av läkare och sjuksköterskor som är totalt råpuckade. Man får ta sig förbi 15 st för att hamna hos någon vettig. Så har statistiken trillat in för min del iaf.

Till trådstartaren:
Är du minsta osäker så jaga andra läkare, ring ring ring och ge dig inte!

Råkade ut för en fallolycka på jobbet för 6 åt sedan där jag efter ett fall på 5 meter slog i ländrygg med kotkompressioner samt att isciasnerven och vävnaderna runt den svällde upp som en korv.

Har haft stora problem med värk och domningar samt dom klassiska isciassymtomen 10 gånger om, speciellt spexigt när man vaknar med totalt känselbortfall eller krypningar på framsidan av låren.

Men det blir bättre med känselbortfallen för vart år som går som kan ses som en stor tröst. Sjukgymnastik och måttlig träning i början samt en bra kiropraktor när man läkt tror jag hjälper mycket för att bli frisk så fort som möjligt.

Men det viktigaste är att man inte tappar sugen utan kan se att det faktiskt finns en väg tillbaka till det hyfsat normala.

Last edited:

oskrapt

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Hoj
R1
Jäkligt tråkigt med vad du råkat ut för...

Ja blev påkörd på hojen förra året bakifrån. Ja höll ca 40 och bilen bakom ca 70 vid kollisonen.
Det var verkligen jobbigt i början, ja fick nästan panikattacker och svårt att andas så fort jag var ensam. Jag hade ständig huvudvärk pga. spänningarna i nacken och diskbråck i ländryggen med en inflammation som inte likna nåt annat.
De enda som hjälpte mig då var att ta det riktigt försökt när jag rörde på mig och verkligen tänka på vilka ställningar man satt, låg, reste på sig, etc...

Min enda rekomendation för ditt psyke är som alla andra. Tänk positivt, försök ssysselsätta hjärnan hela tiden. För din fysiska hälsa är nog läkaren/läkarnas rekomendation bäst ;)

Krya på dig!

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Det kunde gått värre.
Hade en polare som vurpade på crossen 2001. Han knäckte 2 kotor (2 och 5 om jag minns rätt) och dog veckan efter.

Hoppas att det läker som det ska och att du hinner köra lite mer iår.

Antar att det är Linus du menar. RIP!

Jag vurpade 2007 och pajjade nacken och lite till. Fick domningarna i högerhanden och dom är kvar. Men det är ngt man lär sig leva med. Man ska vara glad att man lever:yoparty

Riddick

Medlem
Gick med
30 May 2009
Hoj
CBR600RR
Hej.

Tråkigt att höra vad du råkat ut för.

Jag utgår ifrån att du har träffat mer än akutläkaren? Alltså att du träffat en Neurolog läkare? Om inte så ska du naturligtvis göra det.

Ett visst lugn borde du kunna känna enbart av det faktumet att de har skickat hem dig. Du ligger alltså inte kvar för observation och övervakning. Detta är ju ett mycket gott tecken. :tummenupp

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...