Bra däck för bana/gata

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
okej det var som jag trodde då :rolleyes: tack ska du ha får nog bli ett sånt däck (medium)

Inget att tacka för! :tummenupp
Men nu behöver man inte ha så brotom... Dunlops Qualifier 2 är också ett bra däck och det kan du faktist köra ganska fort på..
Det är lite billigare och håller nog lite längre också...

Dock vet jag inte riktigt hur det är i början på sesongen när det inte är så varmt därför vågar jag inte riktigt rekomendera det.
Men finns säkert nån annan här som vet hur det är när det är kallare ute...
Annars så tror jag inte att festet lär vara några problem med Q2an så det kan vara värt att tänka på...

Hoppas jag inte förvirrar dig nu bara hehe :tummenupp

jag kör gata och bana kör med metzeler k3bak och k2 fram jag ta ut lite luft från bakdäck så jag har 1,6 kall sen kan man fylla på 2,6 till gata du ska ändå värme dem när du kör på banan hålla fint

K3 är väl kanske inte så bra i början på sesongen...
 
Last edited:

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
OM du är mest intresserad av bra grepp på bana så tycker jag att du ska köra på K2 eller nya Dunlops nya Gp racer D211.
Jag själv tänkte faktist köra på D211 i år, eller iaf i början av året...


Sen är det kanske inte så smart att rekomendera nån att köpa touringdäck eller använda bandäck...
Tänk efter lite så hoppas jag att jag slipper förklara varför....

jag är väldigt nyfiken varför inte bandäck?
tyckte lawner förslag var lysande faktiskt.säg att han köper ett sc0 fram och ett sc1 bak och efter att provat så tycker han att bakdäcket kunde hålla lite längre för nått släpp har han aldrig märkt.då blir det ett sc2 istället för en kostnad av 1500 kr eller nått för hela testet.
mig veterligen så är beg.bandäck orörda i mitten,för ruggade på sidan för att köra 1.08 med men när killen kör 1.15 så har han 7 sec kvar av däcket.
touring däck kan jag inget om men ska man till italien och köra ett varv på banan kanske det just är det bästa alternativet just då,vem vet?

angående ej garage.inte många som har tak över huvudet på banan när de kränger däck och även om du inte kan meka nu så kan du säkert lära dig byta.
tror mer det är en viljesak/lättja.
det är ju knappast så att du föddes och kunde köra hoj eller skriva på tagentbord,bara en annorlunda grej att lära sig:)
det du behöver finns ju på biltema och om inte annat så brukar det gå att komma med fälgen i handen till den lokala däcksfirman och lösa det för en hundring annars.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Det tar runt 30 minuter att byta båda däcken för hand med däckskrängare och däcksgärn a´la biltema.
Och det är så enkelt att båda min flickvän och mina polare har lärt sig det, och byter mina däck när jag är på tävlingar.

Så dom gångerna du ska köra bana så rekommenderar jag att du köper beggade slicks. Gärna ett sett beggat regndäck också, så du inte står där på banan och inte kan köra om det regnar. Och så lägger du på dom när du lastat ur hojen vid banan, och sen lägger på gatdäck igen när du ska lasta upp och åka hem.

Beggade slicks har mycket bättre grepp och livslängd än ett par sportiga gatdäck. Dessutom är dom mycket billigare.
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Som du säger bandäck har mycke kvar i mitten men det är ju inte där man kör utan det är ju sidorna man använder.. Visst kan man få tag på bandäck som faktist är helt ok men det flesta bandäck är ofast slut.... Väldigt slut... Iaf av dom jag har sett....

Ang Touringdäck så talar väl namnet för sig själv...
Jag har iaf inte nån vidare lust att börja pressa ett sånt på banan det är helt enkelt inte gjorda för det...
Däck är inget man snålar på!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Är man nybörjare på bana kommer man långt med ett vanligt standard sportdäck avsett för gata oavsett märke. De får upp rätt temperatur relativt snabbt och håller sitt grepp långt över en nybörjares förmåga. Det viktiga är att däcken inte är slitna med klackar. Det förstör hela körupplevelsen.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Som du säger bandäck har mycke kvar i mitten men det är ju inte där man kör utan det är ju sidorna man använder.. Visst kan man få tag på bandäck som faktist är helt ok men det flesta bandäck är ofast slut.... Väldigt slut... Iaf av dom jag har sett....

Ang Touringdäck så talar väl namnet för sig själv...
Jag har iaf inte nån vidare lust att börja pressa ett sånt på banan det är helt enkelt inte gjorda för det...
Däck är inget man snålar på!

En lirare som inte är übersnabb på gatan och har 0 i hjärna har fegrand kvar på däcken. Det är där vi sliter ut våra däck, dom har i princip allt kvar för gatåka när en tävlingsförare är klar..

:fakta

/ Jens
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
En lirare som inte är übersnabb på gatan och har 0 i hjärna har fegrand kvar på däcken. Det är där vi sliter ut våra däck, dom har i princip allt kvar för gatåka när en tävlingsförare är klar..

:fakta

/ Jens

Ja jag kan ju inte säga hur andra sliter sina däck på gata men har man fegrand kvar på däcket så bör man ju i princip kunna köra på vad som helst...
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Som du säger bandäck har mycke kvar i mitten men det är ju inte där man kör utan det är ju sidorna man använder.. Visst kan man få tag på bandäck som faktist är helt ok men det flesta bandäck är ofast slut.... Väldigt slut... Iaf av dom jag har sett....

Ang Touringdäck så talar väl namnet för sig själv...
Jag har iaf inte nån vidare lust att börja pressa ett sånt på banan det är helt enkelt inte gjorda för det...
Däck är inget man snålar på!

Däck handlar hela tiden om en kompromiss när det gäller gatkörning.
Vill jag få ut många mil. Vill jag kunna köra när det är blött, när det är torrt, När det är kallt, när det är varmt. mm mm.

Bandäck har en arbetstemp på 80-110 grader. Du får aldrig den temperaturen på gata.

Sportdäck har en artbetstemp på ca 40-70 grader. Dessa däck lämpar sig mycket väl om man kör aktivt på gatan. samt någon bandag.
Några av dessa däck klara även av lite press på bana.

Sporttouringdäcken är däck som 90% av de sh.com medlemmar mycket väl skulle räcka för den körning de kör.
De har en arbetstemp från 35-50 grader.

Sen finns det några få crossover däck.
Dvs däck som fixar gata och bana.
Tex nya dunlop sportsmart (har jag för mig det heter)
Michelin pure och power one är däck som går åt det här hållet..
Fast sportsmarten slår dem på fingrarna.. STORT. iaf enligt recensioner.
De däcken har ett större band i arbetstemp... dvs från 55-110 grader.


Kontentan. Många säger att däck snålar jag inte på så köper de "värsting däck". Som egentligen är däck som är helt fel för dem och faktiskt har betydligt sämre fäste än om de köpt ett däck som passar deras sätt att köra.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Mycket bra inlägg ezzo!

Det är så jag tänker och därför tipsade jag om dunlop roadsmart.....men det låter inte sportigt nog för de flesta så de väljer däck som bara kostar mer och inte är bättre för deras körning.

Nu är jag ingen expert...men lär mig en hel del av de erfarna rävarna här på SH och efter en annan tråd jag startade ang däck verkade roadsmarten vara det däck som passar bäst allaround för min körning.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Har ett Metzler Sportec M3, är det pure gata?:va:va
Har ingen känsla eller aning om detta däck.

Det är ett sportigt gatdäck.
Jag körde med dom när jag körde gata, och var supernöjd. Funkar även bra att köra med på bana (jämfört med andra gatdäck), jag körde 1.32 på gotlandring med det för ett antal år sedan. Och tillskillnad mot tex Pilot Power, så blir det inte lika halt när det överhettas. Däremot märker man att det smälter bort i stället för att slitas när det blir överhettat.
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Däck handlar hela tiden om en kompromiss när det gäller gatkörning.
Vill jag få ut många mil. Vill jag kunna köra när det är blött, när det är torrt, När det är kallt, när det är varmt. mm mm.

Bandäck har en arbetstemp på 80-110 grader. Du får aldrig den temperaturen på gata.

Sportdäck har en artbetstemp på ca 40-70 grader. Dessa däck lämpar sig mycket väl om man kör aktivt på gatan. samt någon bandag.
Några av dessa däck klara även av lite press på bana.

Sporttouringdäcken är däck som 90% av de sh.com medlemmar mycket väl skulle räcka för den körning de kör.
De har en arbetstemp från 35-50 grader.

Sen finns det några få crossover däck.
Dvs däck som fixar gata och bana.
Tex nya dunlop sportsmart (har jag för mig det heter)
Michelin pure och power one är däck som går åt det här hållet..
Fast sportsmarten slår dem på fingrarna.. STORT. iaf enligt recensioner.
De däcken har ett större band i arbetstemp... dvs från 55-110 grader.


Kontentan. Många säger att däck snålar jag inte på så köper de "värsting däck". Som egentligen är däck som är helt fel för dem och faktiskt har betydligt sämre fäste än om de köpt ett däck som passar deras sätt att köra.

Jo det har du ju faktist helt rätt i tänkte faktiskt aldrig på de bra att du sa de! :tummenupp
 

jeber

Medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Lund
Hoj
R1
tack för alla svar :Bugar

tror jag får testa mig fram vad jag själv vill ha och inte ha... hoppas bara våren kommer snart så man kan ut och gazzza lite :yoparty
 

Hockenheim

entreprenör
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Katrineholm
Hoj
K5 Bana
Hur är vanliga pilot power på bana? Funkar dom ok med däckvärmare?
Har förstått att pp2 är för mjuka när det börjar gå fort... :va
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Vill ha värmare så man kan ge fullt från första varvet ju :tungan

Fort är ju relativt, men vill minnas att jag läst här på sh att pp2ct är för mjuka i kanterna för snabbare bankörning...

Vad är fort för Dig då? Första varvet tar jag alltid i maklig takt för att kolla efter grus och olja, då hinner däcken ifråga bli varma.

För övrigt tror att det är väldigt få här på sh som kört ett par pp2ct så att de överhettar och släpper. Däremot fler som klantat sig och väljer att skylla på däcken. :D
 

Loffe1

Medlem
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Växjö
Hoj
RSV4 R
Vad är fort för Dig då? Första varvet tar jag alltid i maklig takt för att kolla efter grus och olja, då hinner däcken ifråga bli varma.

För övrigt tror att det är väldigt få här på sh som kört ett par pp2ct så att de överhettar och släpper. Däremot fler som klantat sig och väljer att skylla på däcken. :D

Huvudet på spiken.
Det är alltid lättare att skylla på någon / något annat än sig själv när man klantar sig :tummenupp

Själv har jag mest kört med metzler m3 på bana och gata och dom har fungerat bra för mig. Testade racetec k2 inter förra sommaren och dom fungerade bra så länge det inte regnade för då blev dom hala. Sen kör jag väldigt lugnt på gata.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Själv har jag mest kört med metzler m3 på bana och gata och dom har fungerat bra för mig. Testade racetec k2 inter förra sommaren och dom fungerade bra så länge det inte regnade för då blev dom hala. Sen kör jag väldigt lugnt på gata.

Just Racetec K2 har jag kört rätt mycket på gata med, och måste säga att dom funkar mycket bra till det, iaf under "vanliga" förhållanden, typ om det är över 10 grader och man inte kör som GR på vägen. Börjar det regna är dom möjligen lite halare än rena gatdäck, men absolut inte sådär farligt hala som man kan få för sig.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Vad är fort för Dig då? Första varvet tar jag alltid i maklig takt för att kolla efter grus och olja, då hinner däcken ifråga bli varma.

För övrigt tror att det är väldigt få här på sh som kört ett par pp2ct så att de överhettar och släpper. Däremot fler som klantat sig och väljer att skylla på däcken. :D

Pilot power har inget på bana att göra om man ska åka fort, det är helt enkelt för lynnigt. Har själv pressat ett sådant över gränsen och då är det: Bra, Bra, Bra, Bra, Livsfarligt. Helt utan någon som helst förvarning.

Åker man däremot långsamt på bana så visst.

Vill ha värmare så man kan ge fullt från första varvet ju :tungan

Fort är ju relativt, men vill minnas att jag läst här på sh att pp2ct är för mjuka i kanterna för snabbare bankörning...

Det har inget med mjukhet att göra, det har med felkonstruktion att göra. Dom förvarnar som sagt inget utan går från bra till apkass på en kurva. Såna däck vill man inte ha på bana.

Slicks ger maximal körglädje, grepp och ekonomi på bana. Testa det.

/ Jens
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top